Kontrollrummet

demolåt 5 (ny version 091204)

gäst · 23 · 3652

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

lnetzel

  • Gäst
LÅTNAMN: har inget än
ARBETSNAMN: hh_32
ARTIST/GRUPP: -
GENRE: Industi/Metal/Blast
LÅTLÄNGD: 04:30
KOMPOSITÖR:-
PRODUCENT: -
FORMAT: mp3


Jag fattar ingen av min egen låt. Varannan gång tycker jag det flyter hur bra som helst och varannan gång fattar jag inget och det låter spretigt? Behöver det bara ligga till sig eller är det skumt som sjutton?  Kommentarer på detta tack!

(länk borttagen 2009-12-06, finns nu på myspace.com/letsheadsouth istället under namnet "Beyond the dead bodies")

Uppdatering 2009-12-04 22:50
(länk borttagen 2009-12-06, finns nu på myspace.com/letsheadsouth istället under namnet "Beyond the dead bodies")

Texten:
Fed up
Fed up

I regret every "No!" I never spoke
I regret every bone I never broke

Now I release, this disease. I have a say!
Now my  yearning, is turning, away
 
You help me see beyond
the dead bodies of my
enemies, enemies

Fed up
Fed up

It's black or white in my world now you're with me or agianst me
No Wait! I am confused right now are you out there to get me?
There is a hole beneath my feet, i've dug up all my hatchets
Watch my instability. I'm here, under my blankets.

It turns so fast nowdays in me, I don't know if I follow.
It' rage, it's fear, it's pride, it's near. It's leaving me all hollow.
But one thing now I know is true, my pure disgust that came from you
I want you gone so listen close to me when I say fuck you


« Senast ändrad: 25.07.2011, 08:53:13 by lnetzel »


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Vet inte riktigt,men det lutar nog mest åt 'Sprethållet' för mig,som ioförsig inte kan påstå att jag fattar denna musikstilen.
Det blir liksom lite för mycket olika delar för mig att ta in..
Gillar som fn.. delen där gitarren först kommer in och du skriker som en hel karl.. :lol:
sedan den (nästan) rythm lösa delen följd av något sorts kaos..Nä där någonstans tappar jag koncentrationen.
det känns nästan för konstruerat (vilket iof sig all musik är ;)) Ähh För kontrollerat kaos typ..
Nu är jag nog ute och cycklar en del :huh: Som sagt detta är för 'Modernt' för en stackars gammal 70:tals Rockdiggare som mig.
Men Första halvan framm tills där trummorna slutar gillas som fn.. 
En undran oxo! Gillar Guraljudet.. vad har du använt ??
« Senast ändrad: 03.12.2009, 02:38:39 by uriah »
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Håller med Uriah, lite för spretigt för mig med :wacko:. Fram till där trummorna slutar gillade jag också på nåt sätt även om detta inte riktigt är min musik. Snyggt jobbat i alla fall och jo, gitarrerna låter bra.

Space
Life is too short to remove USB safely


lnetzel

  • Gäst
Jag är lite osäker på vad ni menar "där trummorna slutar". Det är ju trummor hela tiden:). Menar ni 116 sekunder in (1:56 för er som lyssnar i winamp).

När Uriah skrev ordet "konstruerat" slog det mig att det nog är övergångarna i sista halvan som pajjar flytet. Jag tror jag vet lite vad jag skall jobba med där faktiskt. Speciell de väldigt störande "dubbelkick breaksen" i slutet, de måste vara jämnare, känns för upphackat.

Gitarrerna är uteslutande Guitar Rig 3. Spelat in ren signal direkt på ljudkortet med min LTD Viper och sedan kört på Guitar Rig som Insert effekt.


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Jag är lite osäker på vad ni menar "där trummorna slutar". Det är ju trummor hela tiden:). Menar ni 116 sekunder in (1:56 för er som lyssnar i winamp).

När Uriah skrev ordet "konstruerat" slog det mig att det nog är övergångarna i sista halvan som pajjar flytet. Jag tror jag vet lite vad jag skall jobba med där faktiskt. Speciell de väldigt störande "dubbelkick breaksen" i slutet, de måste vara jämnare, känns för upphackat.

Gitarrerna är uteslutande Guitar Rig 3. Spelat in ren signal direkt på ljudkortet med min LTD Viper och sedan kört på Guitar Rig som Insert effekt.
Det jag menar med den 'nästan rythmlösa delen' är 116 in på KR-spelaren ja..(det är oxo det som händer efter det jag kallade för att trummorna slutar)
visst hör jag att det är trummor efter det,men det blir djää..gt glest. ;)
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Jep, jag talade om samma ställe. Rytmen kommer ju för all del "tillbaka" senare men vid det skedet hade jag nog tappat röda tråden. Det skalla antagligen vara just sådär i sånhär musik men för att jag skall "hänga med" behövs nog lite mera "röd tråd". Jag upplevde det så att det enda jag kunde klamra mig fast vid i den lugnare delen var hihat'en. Är visst lite gammalmodig :P

Space
Life is too short to remove USB safely


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Hmm jag lyssande två gånger för att se om det blev olika då... :D
Skämt å sido så tycker jag det är lysande. Mörkt och mäktigt. Möjligen skulle det behövas något som klistrar ihop delarna eller gör det mer melodiskt om du inte vill att det skall vara sådär kaotiskt. Jag tycker nog iofs att det funkar som det är.
Klistret skulle kunna vara bas. Jag vet inte vad den har för funktion här förutom att accentuera rytmiken men en mer melodisk kontrapunkt eller meloddi på basen som bryter av mot allt mangel skulle kanske fungera som klister om du förstår vad jag menar. Lite småsaker kring mixen också men det fixar du väl sedan. Tycker nog att sången är för långt bak och ibland tycker jag att trummorna är lite för blöta lite hårdare och torrare skulle jag gilla dem.
Det är inte lättillgängligt men det kan väl knappast vara din ambition heller, nej jag tycker det funkar.

eggs :)


freddy

  • Gäst
Stämningsfulla prylar hittar du i varje "släpp". Gillade helt klart introt på denna.

Jag skulle dock vilja ha introt lite lägre i förhållande till fullbandet sen. För det blir lite lågt när det väl drar igång, kickar liksom inte mig i ansiktet som jag vill. Saknar lite tryck där. Det låter lite långt ifrån om allt, inte den närhet jag önskat.

Låter en hel del devin som vanligt, några skrik lät lite klena dock tyckte jag, inte likt dig? Du tappar liksom lite när du håller ut på några ställen. Annars var det grymt growlat.

Sen tycker jag inte alls låten är för spretig, kul att du tar ut svängarna lite snarare! Tråkigt om allt ska vara lättuggat och lättsmält, sånt finns det tillräckligt av ändå ;)

Coolt rockat!



lnetzel

  • Gäst
Appropå ingeting lyssnade jag precis på "Dansa Din djävul" med Tomas Di leva. Efter den tror jag nog att allt annat jag hört har bra flyt:) Mycket konstig låt (som jag tyckte var grym när den kom)

Hur som helst.... Japp Freddy, dina öron är det inget fel på, du är nog den som följt mina låtar mest:). Faktum är att de långa growlgrejorna i partiet som skall "slå i ansiktet" spelade jag in i sommras. Tog ett tag innan jag visste hur jag skulle fortsätta på den låten men det släppte för några veckor sedan och nu är det som det är, skall reda ut lite i den mixen och  jag skall definitivt skrika om de partierna, jag har ju utvecklats lite på det området sedan dess om jag får säga det själv. Men det var bra att du nämnde det för det hade jga nästan glömt bort. Det är sådant stort projekt för mig med dessa låtar att jag ibland glömmer helheten.

Har hat/kärlek till dina Devin liknelser. Vill ju inte kopiera Stapping Young Lad... men det är ju en stor del av varför jag började pilla med metal så det låter väl åt det hållet ändå:)
« Senast ändrad: 03.12.2009, 16:07:21 by lnetzel »


Utloggad zorrow

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 977
  • Livet är för kort för att inte göra det man gillar
    • Visa profil
Jag gillar verkligen giftemålet mellan gura och bas. Är det en gura som är lagd på två spår i huvudriffet? Lite smal ljudbild på guran men det kanske skall vara så? (Resten är det ju ordentlig bredd på) Growlet funkar finfint, bra sjunget. Strukturen funkar även om det är lite tvärstopp som nämnt ovan, men allt behöver inte vara så mainstream. Outrot är coolt men lite långt. Låtnamn: Enemy? ;) Lycka till!


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 250
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Jag tycker att det är både sinnrikt och skickligt MEN påminner för mycket om SD´s sommarläger i Värnamo så det går fetbort för mig, fattar inte varför man gör sån här "musik" faktiskt.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Tjen Lars!

Riktigt Nice! låten hänger ihop hela vägen.."tappar inte mark"  utan bibehåller mitt intresse hela vägen, Introt är läckert och spännande..Man kan alltid ändra saker och ting men tycker inte det finns någon anledning i denna..bara tycke och smak i så fall..För mig funkar denna som den är. Riktigt grym! :) /C


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Jag har lyssnat fyra gånger nu. Detta är bra skit..

:)
https://soundcloud.com/user7789882


lnetzel

  • Gäst
-> Zorrow: Ja gitarren är mellan 2-4 spår med olika disteffekter beroende på vilken del i låten det är. Har nog panorerat dem ca 25% åt varje håll, gillar inte extremt spreadade gitarrer, tycker det försvinner botten i dem då. Bra tanke om outrot där. Det skall nog kortas ned. Enemy är lite väl "obvious" för mig, men tack för tanken:)

-> Eko: ok... Jag vet inget om SD's sommarläger men det är intressant att så fort det skriks, oavsett genre, så börjas det dra parallerer åt det dära hållet. Min musik har inget med den skiten att göra, det lovar jag.

-> Clemens: Tack! det värmer, jag börjar också acceptera strukturen nu men skall självklart ändra en del småsaker.

-> Dividend: Jag kan alltså göra bra skit? damn!:)



lnetzel

  • Gäst
FIREEEEEEE!

I wish... en bit kvar innan jag kan göra den längden på skrik tror jag. Har fortfarande rätt dåligt stöd i magen tror jag. men sträva kan man:)

(Låten "Hope" från skivan "The New Black" med SYL för icke inbitna)


Utloggad hogge

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 353
  • Family Guy!
    • Visa profil
Knepig grej detta.. Många olika inslag (som att läsa en spännande bok).. Är själv ingen stor älskare av growl-sång, och gillar väl mest melodisk hårdrock, men jag tycker ändå att den här låten är riktigt bra.  Så mycket tyngre än såhär blir det inte..
HOGGEZ ORKESTEr http://www.facebook.com/hoggez


lnetzel

  • Gäst
Okej, nu finns ny version samt fullständig text att läsa (om det är svårt att hinan med eller höra)

Jag har skrikit om en del, lagt på en massa mer text samt skippat fula breaks i slutet. Jag har även bytt kaggen till en med mer punch i samt kört hela skiten genom en mastringsplugg. Även kortat ned slutet.

Jag känner mig nöjd i detta ögonblick:) Får se vad ni säger..


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Jag ger mig!!
Hade lite svårt för andra delen först,men med denna verre,med text och allt,och ett par till lyssningar,SKITBRA!!
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


lnetzel

  • Gäst
Jag ger mig!!
Hade lite svårt för andra delen först,men med denna verre,med text och allt,och ett par till lyssningar,SKITBRA!!


OJ, haha:) Vilken vänding. Åja, du var inte helt anti i början heller men jag tar det som att jag lyckades knyta ihop låten till slut.


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Som sagt,den krävde några genomlyssningar för att hamna på plats,och med en text att följa så blev det enklare att ta sig igenom kaosdelen.
sen satt alla delar som en smäck.. B)
Den där 'Konstruerad' känslan har jag dock svårt att släppa,känns nästan lite 'Midi-tajjt' ibland,äh skit i det, detta är bra..
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 250
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
"Min musik har inget med den skiten att göra, det lovar jag."
Det var väl för skönt att höra :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


lnetzel

  • Gäst
Låten heter numera "Beyond the dead bodies" och upp på myspace under natten. Jag är skitnöjd med resultatet och kom dit för att jag tänkte lite annorlunda när jag läste era kommentarer. Ibland funkar kommentarer som motivation också. Som vanligt nyttigt att höra andras funderingar. Tackar!
« Senast ändrad: 06.12.2009, 02:36:00 by lnetzel »