Kontrollrummet

Virtul Box på en gammal PC

gäst · 6 · 1703

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Aettan

  • Gäst
Hittade en gammal PC på tippen och kunde inte låta bli att rädda den. Det visade sig vara ett Abit kort som klarar en P4 3 Ghz processor så det var inte fy skam ändå. Hårddisken hade packat så den hittades inte ens av Bios men det fixade jag med ett program jag hittade för ett tag sedan som bokstavligen gör dom som nya. Ja ex mekaniskt slitage då men i övrigt helt ren, det är ingen formatering det är nåt annat som det meckar till. Man kör det från Dos.

Nåväl den gick igång och till och med med osx, Jag köpte en p4 processor och ett agp 5500fx grafikkort billigt på tradera (det inbyggda grafikkortet funkade iofs ganska ok men har bara en port), 1 gig minne på netonet och 1 gig hade jag redan på hyllan.

Jag dök på en sån där larvig tråd om mac eller pc på ett annat forum och då fick jag en idé. Iom att en av dom stora fördelarna med mac för en gammal PC fan ju är att det går att köra windows på en mac och till och med ha dom igång samtidigt så tänkte jag fan det måste ju gå tvärt om oxå. Ja jag menar om man kör osx på en pc så borde det ju i alla fall gå att virtualisera win xp så jag laddade hem Suns Virtual Box och testade. Iom att det är hackmac så åkte jag iofs på att leta lite men det visade sig att det var en väldigt enkel åtgärd man var tvungen till att göra för att få igång xp i VB. XP installeras förbaske mig snabbare under VB än normalt och går vettigt snabbt, applikationer smäller igång bara. Hittar till och med usb minnen, usb skrivare och mina dvd läsare (både usb och ide). Det går lite väl hackigt att spela en film men man står ut och drar man över till bästa skärmen så blir det bättre. Det roliga är att det verkar som att filmen startas upp kör på både osen samtidigt.

Nu kan jag dom gånger som datorn vill starta med osx med nätverkskortet påslaget i Bios vill säga

(det gör den inte alltid men det är å andra sidan det enda strulet med osx på den, iofs så tror osx att det sitter Sata diskar i men det är IDE  :D men det gör ju inte att den går långsammare direkt)

surfa från båda osen samtidigt. Iom att osx lekande lätt fixar två skärmar med det här grafikkortet så kan jag köra win xp i fullskärm på en skärm och osx på den andra. Inte så illa pinkat  :D jag menar direkt från skroten till om inte en BMW så i alla fall en vettig Saab  :D.

Nåväl till problemet. Jag har ju ett Delta 44 ljudkort i den här datorn och det inbyggda är nåt AC97 eller nåt som osx inte hittar dessvärre. Delta kortet har jag osx drivar till så det funkar skitbra trots att det är ett Pci kort. Men jag får inget ljud under xp. 

Nån som vet hur man får Virtual Box att hitta PCI platser, borde ju vara samma procedur oavsett vilket os det körs på. 

Tacksam för svar




Utloggad tsmalmbe

Exotisk hårdvara (=allt annat än skärm, tangentbord och mus) fungerar sällan så där verlkigt lyckat under virtualiserade system.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Aettan

  • Gäst
Tack för svar. Att få igång usb enheter av olika slag borde ju ändå vara lite mera exotiskt än ett pci ljudkort, kan man tycka i alla fall men det kanske inte VB tycker  :D. Nåja Sun jobbar nog på och snart funkar nog allt. Det som är lite skoj det är att vanligt kontorsjobb ink installation av win xp funkar lika bra + lite snabbare än under rätt flagg.

Vi får se om jag dristar mig till att installera även på min q6600 dator.

Undrar om man får lika bra prestanda om man kör win xp som host och osx som guest. Tänker inte kolla det och det framför allt för att jag inte tror på det  :D.


Aettan

  • Gäst
Är det verkligen ingen som har testat VB överhuvudtaget?


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Du har inte fått snabb respons på tråden. Själv har jag inte tid eller ork att fixa till det så smart.

Jag har i musikstugan en dator (eller egentligen två) för musik, en tredje för internet och en fjärde (laptop) för internet inne i huset. Där står en till laptop som andra i familjen kan använda då de vill skriva ut. Skrivaren är alltså bara kopplad till laptops i ett rum.
Samtligadatorer är av äldre snitt så min utrustning är alltså långt från fiffiga lösningar eller god prestanda. Men jag orkar inte eller har inte tid att fördjupa mig i sånt här som du faktiskt fixar.

Och jag tycker det är häftigt att du gör det och får till det!
« Senast ändrad: 03.12.2009, 18:41:15 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Aettan

  • Gäst
Tjena MaxB och tack för svar. Jag är ingen hacker ja alltså typ som kan allt om datorer nej verkligen inte. Dom flesta här vet nog mer om sånt än jag dessvärre. Det är bara det att jag pga att jag en gång började med Logic för PC och när dom sålde ut till apple så var det kört. Strulade på så länge det gick men Logic för pc funkar inte stabilt med över 512 mb minne, ja iofs max 1 gig då om det skulle vara någorlunda stabilt i alla avseenden. Beror säkert en del på hårdvarukonfiguration oxå men kort sagt det blev trots allt lättare att gå över till mac.

Nåväl jag köpte en macmini som är den billigaste och det är en underbar liten maskin lite större än ett cd fodral och ca 5 cm hög men trots allt ganska begränsad även om den nya som kommit ut är lite bättre. Ville ju ha mer fjong i maskinen efter ett tag och av en händelse så kom jag i kontakt med det här att det funkar att köra mac på pc. Detta iom att jag inte kan motivera att lägga + 20000 spänn på en dator bara för att leka musik. Kort sagt det är det minsta i prestanda som jag vill ha av en dator som en sån klarar av som jag då ska göra min så kallade musik med. Ja det kostar så mycket och då var de kört och det fanns bara en utväg dvs mac på pc.

Vi pratar Logic nu iom att jag aldrig fattade mig på Cubase och heller aldrig haft nån lust att sätta mig in i den logiken. Nä det fastnade aldrig på mig det där cubase köret dessvärre :D. Körde lite Cakewalk ett tag men nä Logic passade mig bättre.

Visst har det varit en del läsa på men till sist så har det alltid visat sig och det oberoende av vilken hårdvara jag gett mig på att när man väl fått koll på det så har det varit ganska lätt. Dvs på den typ av hårdvara som funkar och det gör inte all dessvärre.

Den här som jag hittade på tippen trodde jag inte ett skit på med det visade sig trots att det inte finns nån info att hitta om den på nätet överhuvudtaget att den funkar helt ok för vanligt "dator göra". Dessvärre inte så bra för musik men som bruksdator är den mer än ok och att det går att köra både mac och pc samtidigt är ju inte helt fel. Skriver detta från den.

Kör bara med köpta grejor så även om det egentligen inte är rumsrent så känner jag mig inte som en bov och jag inbillar mig hoppas och tror och är iofs ganska säker på iom apples övergång till intel grejor att dom även haft lite nytta av oss dårar som håller på med det här.

Iom att jag är gammal bilmek med intresse av att hålla igång saker och ting typ anti slit och släng kan ju oxå ha en inverkan :D.