Kontrollrummet

morgonte, ydderF & Cykeln - Guds söner i leran

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad morgonte

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 153
    • Visa profil
Här är en liten pralin till julchokladasken...  :rolleyes:

LÅTNAMN:Guds söner i leran (Flandern julen 1914)
ARTIST/GRUPP:
GENRE: Visa
LÅTLÄNGD:
KOMPOSITÖR: morgonte
PRODUCENT:morgonte
EV. MEDVERKANDE: ydderF spelar bas, akke, banjo, mandolin och dobro.
Cykeln sjunger.
morgonte sjunger, spelar elpiano och tramporgel.
INSPELNINGSÅR:2009
FORMAT: mp3
OMSLAG: http://www.kontrollrummet.com/forum/Themes/Musiconica/images/logo.jpg

Texten handlar om en inofficiell vapenvila under 1:a världskriget i Flandern. "En berömd vapenvila inträffade julen 1914 vid fronten nära Armentieres. Tyska soldater började sjunga julsånger och soldaterna lämnade sina skyttegravarna för att byta presenter och historier och spela flera fotbollsmatcher." (citat från: http://sv.wikipedia.org/wiki/Skyttegravskrig#D.C3.B6den_i_skyttegravarna)

Guds söner i leran

Se ljusen tänds! Ner med alla vapen!
I natt talar vi ett annat språk.
Vi lämnar graven, överbryggar gapen
Som varje dag oss annars skiljer åt.

Den lede Fi, som häftigt stred, nu mild är
Han bjuder av sin mormors havreflarn
Den lede Fi han röker, visar bilder
den lede Fi har också mor och barn.

Och ingen vet hur länge vi får leva
i år är fru Fortuna missunsam
men vi Guds söner här i leran
vi skapar nu den enda fred vi kan

Vårt dagliga inferno har vi lämnat
För att få höra änglasångens ord
Om hur alla barriärer rämnat
I natt kommer himlen till vår jord
« Senast ändrad: 01.12.2009, 22:35:51 by tsmalmbe »
If music be the food of love, play on. -William Shakespeare


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Jag har hört talats om denna händelse och det fruktansvärt tragiska att dessa grabbar på Tysklands, Frankrikes och Englands sida egentligen inte hade något emot varandra utan att det var de höga herrarna som kämpade om kolonialt världsherravälde och skickade miljontals människor i döden. Bra att detta kommer fram. Bra text och fin melodi som påminner lite om Que sera, sera. Mycket fint framfört av er alla. Tycker mig höra några smådistar här och där. Kanske se över masterlimiteringen.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Kenta K

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 356
    • Visa profil
Texten är bra. Vet inte om jag tyckte texten passade så bra till låten egentligen ?  :unsure:
Kanske är jag som är konstig.. hehe

Annars tycker jag enkelheten i melodin är bra. Ljudbilden sitter fint i öronen.
En sak om sången bara. . .
Ibland låter det som sången hamnar långt bak i halsen. Lite som att man plojjar till det. Fram med rösten i munnen. Lägg inte tungan ivägen. :)

Annars ett välbärgat stycke musik i dessa juletider  ;)


Utloggad morgonte

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 153
    • Visa profil
Jag har hört talats om denna händelse och det fruktansvärt tragiska att dessa grabbar på Tysklands, Frankrikes och Englands sida egentligen inte hade något emot varandra utan att det var de höga herrarna som kämpade om kolonialt världsherravälde och skickade miljontals människor i döden.
Bra att detta kommer fram.
Är det inte alltid så? Kommer att tänka på Jackson Browne's mästerliga "Lives in the balance":

I want to know who the men in the shadows are.
I want to hear somebody asking them why
they can be counted on to tell us who our enemies are
but they're never the ones to fight or to die

Ursäkta mig om jag blev OT... <_<

Bra text och fin melodi som påminner lite om Que sera, sera.
Det har du rätt i... :rolleyes: Det finns faktiskt en medveten stöld i låten - av ackordföljden från "Stilla natt". I alla fall minns jag att jag började med den. Ja ja, det som sker, det sker... :D

Mycket fint framfört av er alla. Tycker mig höra några smådistar här och där. Kanske se över masterlimiteringen.
Tackar, tackar!
Jo nu hör jag dom. Låten är inte mastrad alls eftersom det är samma som jag skickade till juleljud 2009. Kanske jag får ändra lite och mastra den här versionen...

Texten är bra. Vet inte om jag tyckte texten passade så bra till låten egentligen ?  :unsure:
Kanske är jag som är konstig.. hehe
Du är i alla fall inte ensam om att tänka så...men för mig funkar det. Det är hursomhelst intressant att höra om! :)

Annars tycker jag enkelheten i melodin är bra. Ljudbilden sitter fint i öronen.
Merci beaucoup!

En sak om sången bara. . .
Ibland låter det som sången hamnar långt bak i halsen. Lite som att man plojjar till det. Fram med rösten i munnen. Lägg inte tungan ivägen. :)
Jaså är det det som händer...Var gör man av tungan när man sjunger egentligen?... Äsch, Kenta, nu kommer jag aldrig att kunna sjunga igen utan att tänka på det... :P

Annars ett välbärgat stycke musik i dessa juletider  ;)
Önskar att det vore jag som var välbärgad...Tack!
If music be the food of love, play on. -William Shakespeare


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Tjoho alla collabbare.

Jo men visst,bra ide helt klart och en fin te

Passar verkligen hästjazz till detta? Sorry,men jag är tveksam - snyggt lirat dock om än lite slitsamt otight på basen Freddy. Litet skämt det sista.. :P

Givet kan man förvalta ide´r olika,jag hade nog dragit ide´n i en klassisk riktning.Med inslag av Freddys utmärkta dobro lir te.x..
Men men,smaken är som baken.Inget att såga på i denna rent lir/mix mässigt..Jo förresten,stämmorna kunde sitta tightare - annars tipp topp.

Mike


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Lives in the balance är är en mycket viktig låt och jag fyller på med ytterligare
några rader som gjorde starkt intryck på mig under Reagan-eran:

To the wars that are fought in places
Where their business interest runs...

They sell us the President the same way
They sell us our clothes and our cars
They sell us every thing from youth to religion
The same time they sell us our wars

Bra att det görs/ni gör liknande låtar idag!
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Bra jullåt med mening och en melodi som sätter sig direkt!
Freddys spel som vanligt lite utöver det vanliga
Tack för att jag fick vara med!
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad morgonte

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 153
    • Visa profil
Jo men visst,bra ide helt klart och en fin te

Passar verkligen hästjazz till detta? Sorry,men jag är tveksam - snyggt lirat dock om än lite slitsamt otight på basen Freddy. Litet skämt det sista.. :P

Givet kan man förvalta ide´r olika,jag hade nog dragit ide´n i en klassisk riktning.Med inslag av Freddys utmärkta dobro lir te.x..
Men men,smaken är som baken.Inget att såga på i denna rent lir/mix mässigt..Jo förresten,stämmorna kunde sitta tightare - annars tipp topp.
Tack ska du ha, "munspelsmicke":rolleyes:! Kul att höra vad du tycker, både ris och ros!
Jag är lite nyfiken - varför passar inte blågräset? Är du som flera andra inne på att kompet inte passar textens allvar, eller är det något annat du menar?
Och, vad är klassisk riktning? Det får mig att tänka på typ Mozart, men då funkar väl inte dobron så bra, eller?
Jag har medvetet valt att låta stämmorna slita lite, huvudsakligen för att kontrastera lite till ydderF:s eminenta, polerade (och tighta) strängaspel.
If music be the food of love, play on. -William Shakespeare


Utloggad morgonte

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 153
    • Visa profil
Bra jullåt med mening och en melodi som sätter sig direkt!
Freddys spel som vanligt lite utöver det vanliga
Tack för att jag fick vara med!
Tack så hemskt mycket för att du ville vara med! Din röst passar verkligen bra i den här låten! Och så sjunger du så bra! :)
If music be the food of love, play on. -William Shakespeare


asti

  • Gäst
Ja, detta måste varit den med nougat och ljus choklad, som jag gillar!  :)
Jättefin julvisa med hemsk underton (menar textens innehåll - inte basspelet!  :) )
Som jag sagt många gånger - jag är svag för den här typen av musik med banjo, mandolin och dobro!  :wub:
Bra sång av båda! Första strofen "Se ljusen tänds" kunde varit Ola Magnell!
Stefan har en fantastisk frasering och ett uttryck i sin sång som jag verkligen gillar, någon form av mix av Anders F Rönnblom och Lasse Tennander!
Man skulle kunna anmärka på lite otajta avsnitt "....missunnsam", "....leran" där ni sjunger samtidigt, men jag tycker det är ungefär som The Bands
stämsång ofta var, en del av charmen! Hittar inget att anmärka på, tvärtom! Väldigt njutbart
/Asti


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Jag gillar inte julmusik med bjällror och sånt tjafs, och vill inte kommentera dylikt, men blev intresserad när jag läste morgonte´s text.
Kompet är kanonbra, man känner sig så trygg i det. ydderF:s slidegura och andra instrument, grymt snyggt. Kan tyckas att musik och text inte spelar ihop, sas, men jag vilja påstå att det gör det om musik tar ut mer i svängarna och gör den ännu mer tradjazzig med tromboner och cymbaler, så att kontrasten förstärks. Helvetet i skyttegravarna och dåtidens musik i en och samma gryta.


Utloggad ydderF

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 826
    • Visa profil
ydderF:s slidegura och andra instrument, grymt snyggt.
Jag har medvetet valt att låta stämmorna slita lite, huvudsakligen för att kontrastera lite till ydderF:s eminenta, polerade (och tighta) strängaspel.


Sånt värmer så jädrans mycket.. Tack!!!


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Ja, riktigt snyggt. Gillar hela klabbet när man har lyssnat in sig.

Sliden e snygg som nån skrev. Sen gillar jag att text och musik är kontrasterande.
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Detta är bra, ja:

kul gitarr; kanske snarare ser bastkjolar och danserskor än scener från 1a världskriget när den kommer in, men det ä rjag det.
Bra iaf.
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad morgonte

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 153
    • Visa profil
Bra sång av båda! Första strofen "Se ljusen tänds" kunde varit Ola Magnell!
Tack Asti! Ola Magnell är en stor förebild, så det är kanonberöm för mig! :wub:

Jag gillar inte julmusik med bjällror och sånt tjafs, och vill inte kommentera dylikt, men blev intresserad när jag läste morgonte´s text.
Även detta är kanonberöm - texten är det viktigaste i mitt skapande! :wub:

Kan tyckas att musik och text inte spelar ihop, sas, men jag vilja påstå att det gör det om musik tar ut mer i svängarna och gör den ännu mer tradjazzig med tromboner och cymbaler, så att kontrasten förstärks. Helvetet i skyttegravarna och dåtidens musik i en och samma gryta.
kanske snarare ser bastkjolar och danserskor än scener från 1a världskriget när den kommer in, men det ä rjag det.
Jag tror jag kanske fört er in på fel spår genom att förse er med en länk till 1:a världskriget på wikipedia. Själva sångtexten, trots att den utspelar sig mot bakgrund av kriget, gör faktiskt inte anspråk på att skildra krigshelvetet. Snarare är ambitionen att peka på att överallt där människor bryter sig ur våldspiralen, om så bara för en natt, där uppstår ett hopp. Går det en gång, går det fler! Därför, även om jag förstår att man kan uppleva en kontrast mellan text och musik, så är inte den kontrasten så stor för mig.

I övrigt är det bara att instämma i lovorden till Stefan och Freddy!
If music be the food of love, play on. -William Shakespeare