Forum > Färdiga produktioner

morgonte, ydderF & Cykeln - Guds söner i leran

<< < (3/3)

Tokai:
Jag gillar inte julmusik med bjällror och sånt tjafs, och vill inte kommentera dylikt, men blev intresserad när jag läste morgonte´s text.
Kompet är kanonbra, man känner sig så trygg i det. ydderF:s slidegura och andra instrument, grymt snyggt. Kan tyckas att musik och text inte spelar ihop, sas, men jag vilja påstå att det gör det om musik tar ut mer i svängarna och gör den ännu mer tradjazzig med tromboner och cymbaler, så att kontrasten förstärks. Helvetet i skyttegravarna och dåtidens musik i en och samma gryta.

ydderF:

--- Citat från: Tokai skrivet 11.12.2009, 22:05:07 --- ydderF:s slidegura och andra instrument, grymt snyggt.

--- Slut citat ---

--- Citat från: morgonte skrivet 11.12.2009, 12:56:25 ---Jag har medvetet valt att låta stämmorna slita lite, huvudsakligen för att kontrastera lite till ydderF:s eminenta, polerade (och tighta) strängaspel.

--- Slut citat ---

Sånt värmer så jädrans mycket.. Tack!!!

Emulator:
Ja, riktigt snyggt. Gillar hela klabbet när man har lyssnat in sig.

Sliden e snygg som nån skrev. Sen gillar jag att text och musik är kontrasterande.

Dividend:
Detta är bra, ja:

kul gitarr; kanske snarare ser bastkjolar och danserskor än scener från 1a världskriget när den kommer in, men det ä rjag det.
Bra iaf.

morgonte:

--- Citat från: asti skrivet 11.12.2009, 13:38:26 ---Bra sång av båda! Första strofen "Se ljusen tänds" kunde varit Ola Magnell!

--- Slut citat ---
Tack Asti! Ola Magnell är en stor förebild, så det är kanonberöm för mig! :wub:

--- Citat från: Tokai skrivet 11.12.2009, 22:05:07 ---Jag gillar inte julmusik med bjällror och sånt tjafs, och vill inte kommentera dylikt, men blev intresserad när jag läste morgonte´s text.

--- Slut citat ---
Även detta är kanonberöm - texten är det viktigaste i mitt skapande! :wub:

--- Citat från: Tokai skrivet 11.12.2009, 22:05:07 ---Kan tyckas att musik och text inte spelar ihop, sas, men jag vilja påstå att det gör det om musik tar ut mer i svängarna och gör den ännu mer tradjazzig med tromboner och cymbaler, så att kontrasten förstärks. Helvetet i skyttegravarna och dåtidens musik i en och samma gryta.

--- Slut citat ---

--- Citat från: Dividend skrivet 13.12.2009, 23:27:40 ---kanske snarare ser bastkjolar och danserskor än scener från 1a världskriget när den kommer in, men det ä rjag det.

--- Slut citat ---
Jag tror jag kanske fört er in på fel spår genom att förse er med en länk till 1:a världskriget på wikipedia. Själva sångtexten, trots att den utspelar sig mot bakgrund av kriget, gör faktiskt inte anspråk på att skildra krigshelvetet. Snarare är ambitionen att peka på att överallt där människor bryter sig ur våldspiralen, om så bara för en natt, där uppstår ett hopp. Går det en gång, går det fler! Därför, även om jag förstår att man kan uppleva en kontrast mellan text och musik, så är inte den kontrasten så stor för mig.

I övrigt är det bara att instämma i lovorden till Stefan och Freddy!

Navigering

[0] Meddelandeindex

[*] Föregående sida

Gå till fullversion