Kontrollrummet

Låda till basstärkaren

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad oweson

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 88
    • Visa profil
Ska köpa mig en basstärkare nu och har fastnat i djungeln av lådor. Vad ger olika element för skillnad i ljudet? Instinktivt så tror jag att exempelvis en 1x15 tums låda ger mer subbas än en 4x10 på grund av att det är ett större element men samtidigt så har jag spelat på 8x10:or som gav sjukt mycket subbas. Är det den totala ytan av elementen man ska tänka på eller?

/oweson
http://open.spotify.com/artist/5PpgEzsmpu9lpdHRM1pZ7u


Utloggad RMX

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 107
    • Visa profil
    • Cut & Paste
Smaksak tycker jag, olika element låter olika på alla sätt och vis. Det har ju också att göra med vilket sound du själv vill ha och om det är för livebruk eller studio/replokal. Flera små element puttar ju mer luft än ett element. Jag tror det är svårt att "räkna ut" vad du ska ha. Testa istället olika lådor i din musikaffär och lyssna noga vad som skiljer i karaktär. Vissa är rundare, andra hårdare, bredare, djupare osv... Så länge du blir nöjd med soundet så är ju allt bra.

Själv är jag tyvärr alldeles för lite musiknörd för att kunna beskriva exakt "vad" skillnaden är, jag går på min egen känsla helt och hållet och låter örat bestämma. Jag använde en gammal Hagströmlåda 2x12 i några år ihop med en Bassman-top och en Fender Jazz. Underbart ljud! Men nu är jag nöjd med min Laney RWB-300, som tar mycket mindre plats och låter bättre till min nuvarande bas (Musicman Stingray).

Hagströmlådan är till salu och finns i GBG om nån är intresserad...

Lycka till!
Låtskrivare, producent, remixare, A&R


Utloggad IKEN

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 983
    • Visa profil
Lådor hit och dit,kör själv min Rickenbacker genom en Behringer 4*12 200w genom en Peavye MK3 topp (200W)är ett sjysst par,tyngre än 4*10'',snabbare är 2*15/18'',vinklad dessutom,jag hör mej själv med lätthet,vilken typ av låda beror helt enkelt på ljudsmak,bastyp,topp,och hur du vill höras.........Har lirat bas sedan 1972,Rickenbacker för det mesta,altså,jag gillar att höras,när vi lirar ute mickas jag inte upp..varför,jag lirar så satans högt att det inte behövs...................... ;) en 4*10 för snabbhet,eller 8*10'' för tyngd,eller 4*12''' så får du bägge
du måste nog testa,helst i bandet.............med bandet................ ^_^
''Can i have everything louder than anything else''
Ritchie Blackmore 1972


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Jag trodde på fullaste allvar att det alltid var 15" som gällde för bas??
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad IKEN

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 983
    • Visa profil
Jag trodde på fullaste allvar att det alltid var 15" som gällde för bas??

Beror på vad du vill ha,Roger Glover,körde med 2 st 4*12 och 2st 4*15,med 2 st 200w Marshalls,jag gillar snabbheten hos 4*12or,15'' blir slöare,långsammare,de går så klart djupare,mer tryck i botten,men om man nu som jag (som du vet)hellre spelar fort och vilt,behövs inte nått alls under 42 Hz..........Blir dessutom mycket mer arbete att mixa....................
Har även kört 2*18'',tungt(i alla bemärkelser)men ingen topp att tala om,och med mitt basval....................... ........................... :lol: Topp behövs...............nå,detta är faktiskt bara hur jag ser det,andra,jaa,de har ju så klart helt andra åsikter................
''Can i have everything louder than anything else''
Ritchie Blackmore 1972


Utloggad oweson

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 88
    • Visa profil
Tackar för synpunkter. Lutar åt att jag satsar på en 1x15" så jag ska försöka få prova en i replokalen och helst också på scen. Spelar reggae så ljudidealet innehåller ingen som helst topp
http://open.spotify.com/artist/5PpgEzsmpu9lpdHRM1pZ7u


Utloggad IKEN

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 983
    • Visa profil
Tackar för synpunkter. Lutar åt att jag satsar på en 1x15" så jag ska försöka få prova en i replokalen och helst också på scen. Spelar reggae så ljudidealet innehåller ingen som helst topp
Om du lirar reagge är stora element nog bara till sin fördel,då vill man ha brummöget,inte''bang bang'' :lol:
klokt val.
''Can i have everything louder than anything else''
Ritchie Blackmore 1972


Utloggad oweson

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 88
    • Visa profil
Nu har jag fått prova en 15tummare på scen och det var precis det ljud jag har letat efter.  Var dock en kombo, Ampeg ba115. Ska prova den i replokalen också och om den spelar tillräckligt högt så blir det nog ett inköp. Trodde inte att jag skulle komma så här billigt undan.

/oweson
http://open.spotify.com/artist/5PpgEzsmpu9lpdHRM1pZ7u