Kontrollrummet

Freddy - Christmas Time

gäst · 44 · 8397

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

freddy

  • Gäst
Tjena och god jul?  :lol:

Såg att det var julskiva på gång, så jag slängde ihop en liten låt. Började spela in den igår. Vad tycker ni?



TEXT:

Christmas Time

The snow is falling down
Its christmas time
And there is so much to do

Buy the world to you
Buy love times two
Buy cute and lovely too

Christmas time
The world will change
Why we believe
In christmas time

Build a moutain high
With christmas lies
and we will be perfect for a day

All things we need
In time of greed
Now we're eating till we drop

Christmas time
The world will change
Why we believe
In christmas time

Give me!
More!





UPPDATERING

Tyvärr har denna hamnat lite i skymundan, så hann inte klart. Alldeles för mycket kvar för att jag ska anse mig klar med denna. Men jag tänkte iaf posta andra delen av låten, från andra versen. Lyssna gärna och säg om jag är på rätt spår! Upplever ni pump nu?

Lite av uppdateringarna:

-Ny sång
-Fingerknäpp på intro och outro (:D)
-Deesser på sång
-Glockenspiel på intro och outro
-Lite nya sångstämmor
-Ändrat trummorna lite
-Dragit ner på masterkompressor!
-Elgitarr på intro och outro-melodi



GOD JUL :)
« Senast ändrad: 27.03.2010, 09:40:27 by freddy »


Utloggad carl cadello

Låten tycker jag är bra och lite "annorlunda". Tycker klart att den kan vara med.

Men!!! Jag blir liksom sjösjuk när jag lyssnar. Allt åker fram och tillbaka. När sången är där åker instrumenten bakåt och vice versa. speciellt är det väl trummorna som kommer och  går. Är det kompressorlek? Jag kan ju inte sånt, men det stör mig.

Ljudet i övrigt är klart och fint :)


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 392
    • Visa profil
    • SoundClick
...jag slängde ihop en liten låt...

 Oj, oj! Väldigt läckert! Såld på harmisarna i refrängen "christmas time, the world will change...". Så där pop-jazzigt klurigt och pianofiguren på "give me, give me" - yes! Nästan som Trent Reznor hälsar på i studion. Lite (väl?) udda fade-out-melodi men det är fyndigt som få.  Det är skön balans mellan det förväntade och oförutsedda och bra ihopslängt alltså!  :P :rolleyes:
Tyvärr sjösjukevarning här också med pga pumpande kompressor eller är det side-chainat? Korrigera genast!  :angry: :P
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


freddy

  • Gäst
Ah! Snabb feedback. Tack grabbar!

Några saker som ska fixas då:

*Dra ner på masterkompressorn en hel del.

Sen har jag några tankar nu när jag vilat öronen en stund:

*Klippa bort lite andningar, låter mest småkåt hela tiden :) Blir lite jobbigt om man tänker på det.
*Riden sjunger till lite väl mycket ibland?

Mer?


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Häftigt stycke - som med lite slipning blir skitbra!

Jag lider inte så mycket av sjösjuka som de andra :) men jag stör mig på de kraftiga inandningarna du gör innan varje fras (men jag ser ju i ditt inlägg att du är medveten om att det låter lite småkåtigt ;)

Ha det gott
Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad carl cadello


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Det är något rätt jobbigt pumpande i ljudet ??
Om du får bort det kan det bli riktigt snyggt gung
Sången låter väldigt bra
Nån slags egen jazzboogie?
Udda och Läckert
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad martinm

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 685
  • What you hear is what you get
    • Visa profil
  • Soundcloud: osbreborn
Tänkte på Jakob Hellmans 'vara vänner' först men sen blev det jazzigare än så. Jävligt skön takt o 'christmas time the world...'-delen är ett riktigt lyft. Andningarna har du ju själv kommenterat. Skala ner lite o låt tsmalmbe sköta mastringen. :)
Mina projekt 'the fat martin' och 'Herr Hundhufvud Metal Orchestra' kan man hitta på Spotify, Youtube o typ alla andra streamingtjänster. Var unik o lyssna idag - nästan ingen annan gör det.


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
..ha ha..vilket drag..med den här jazziga approachen..me like :D

Så kul att se dej här förresten :wub:

Kör järnet missjö, din låt måste få plats tycker jag, på plattan :)

/Marre
https://soundcloud.com/tokstollan


asti

  • Gäst
Skitbra! Jättebra sång och urläckert arr! Får vibbar av Jakob Hellman och lite Madness!
Gillar speciellt övergången till 3/4-dels takt i refrängen!
Det man kan anmärka på är väl möjligen mixen och ljudkvaliten....
Det roligaste och mest fantasifulla jag hört på länge!
/Asti


freddy

  • Gäst
Jävlar vad med kommentarer! Tack alla som tagit sig tid att kommentera.

Hinner inte riktigt svara på allt ordentligt, men tack för goda ord. Samt befogad kritik!

Jag har knappt mixat denna. Spelade in sista sången idag på förmiddagen och sen posta jag. :)

Imorgon ska jag bort, men på söndag kväll mixar jag klart denna. Så då tar jag med mig det ni sagt här och försöker hitta "hem" med denna.

Kul där med Jakob hellman, jag förstår vad du menar, visst finns det en likhet!


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Rolig och annorlunda låt!

Tycker den ska va mé på plattan.
Du kan ta bort masterkompressorn helt eftersom vi får hjälp av tsmalmbe att mastra.
Se istället till att ha headroom på - 5-15 dB så att han kan få till ett bra ljud och då är förutsättningen att det inte är så fruktansvärt pressat som detta.

Roligt att höra dig igen!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Jag har inget nytt att tillägga förutom att det låter bra!  :) Klart den skall vara med!!


Utloggad flabb

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 275
    • Visa profil
Lite svajig som det pratats om men låter bra
Jag har bytt signatur och kallar mig nu "Mats": http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?action=profile;u=1531


Utloggad ynot

  • vatten
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 829
  • i missed u
    • Visa profil
    • vassmusic.com
sketa bra låt reffen är underbar lite öppnare ljudbild kanse med mindre kompressor

mumms

tony
att leva är att dö


Utloggad Åsa

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 592
    • Visa profil
    • www.asawetter.se
Tjena, länge sen, kul att höra musik från dig  :) Låt den ligga kvar nu  ;)
Jag gillar låten, helskönt lite småjazzigt stuk på den och bra stensäker sång av dig.
Introt låter lite "billigare", jag tänkte direkt på den där Elf-your-self musiken, där man sätter in sin bild på dansande elfen  :D Det blev lite för tut-tut liksom.

Mycket snygga smågrejer i sången, kul att lyssna är det, blir jättebra det här.
Och för övrigt så håller jag med om det dom andra kommenterat.


http://www.myspace.com/granslandet
http://www.facebook/Granslandet
http://www.asawetter.se
http://www.myspace.com/asawetter
http://www.myspace.com/tonikum
http://www.myspace.com/slipoversongs


Utloggad Bengan_gbg

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 745
  • Delÿxerockare
    • Visa profil
    • www.bengan.org
Jag håller med Åsa!
-Bengan-
www.bengan.org
www.bengtsterdesign.se


freddy

  • Gäst
Bitte schön alla!

Dyker väl upp en ny mix ikväll alt imorgon kväll :)

hojt!


Utloggad hogge

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 353
  • Family Guy!
    • Visa profil
Annorlunda jullåt verkligen, men inte desto mindre läcker för det.. Den här gillade jag verkligen.. Otroligt bra röst - är den din?
HOGGEZ ORKESTEr http://www.facebook.com/hoggez


freddy

  • Gäst
Annorlunda jullåt verkligen, men inte desto mindre läcker för det.. Den här gillade jag verkligen.. Otroligt bra röst - är den din?

Nämen, tack hogge. Ja, rösten är min :)

Ja, jag gillar ofta när det är lite annorlunda. :) Hann inte klart denna till deadline för julskivan, men jag ska göra klart den snart ändå tänkte jag. Så feedback är nyttigt. Har lite idéer redan nu (utöver vad som tidigare nämnts i tråden).


Utloggad SYNTH

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 262
    • Visa profil
Lite sjösjukevarning av den annars låter det jäkligt coolt gillar det! :D


Utloggad stajo

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 985
    • Visa profil
härligt flyt i den här låten, tar en framåt liksom, bra.
Det enda är väl pumpandet som alla nämner, skall bli kul att höra en annan mix.
www.myspace.com/staffanjonsson


freddy

  • Gäst
Lite sjösjukevarning av den annars låter det jäkligt coolt gillar det! :D

Fett! Tack :) I veckan tas det ett sjösjukpiller, samt lite andra uppdateringar. Så får vi se om det blir bättre :D

härligt flyt i den här låten, tar en framåt liksom, bra.
Det enda är väl pumpandet som alla nämner, skall bli kul att höra en annan mix.


Bra att det är lite flyt trots att det händer lite grejs på vägen :) Ny mix kommer, förhoppningsvis lite bättre med. :)


Utloggad hogge

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 353
  • Family Guy!
    • Visa profil
Annorlunda jullåt verkligen, men inte desto mindre läcker för det.. Den här gillade jag verkligen.. Otroligt bra röst - är den din?

Nämen, tack hogge. Ja, rösten är min :)

Grymt bra.. Sicken jäkla pipa Du har.. Den rösten fastnade jag för som faan.. Jag måste leta på fler av Dina alster..
HOGGEZ ORKESTEr http://www.facebook.com/hoggez


Utloggad zorrow

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 977
  • Livet är för kort för att inte göra det man gillar
    • Visa profil
Ja jädrar vad du sjunger bra! Många kloka ord ovan så jag skall inte upprepa dem. Ett litet tips från mig skulle vara att sången låter inklippt på ett antal stället. D v s lite för korta eller nästan inga pauser alls. Det skulle låta mer naturligt om du sjunger allt på riktigt några gånger rätt igenom och med exakt samma frasering för att sedan spara de bästa bitarna. Rktigt härlig jazz var det i alla fall. B)


freddy

  • Gäst
Annorlunda jullåt verkligen, men inte desto mindre läcker för det.. Den här gillade jag verkligen.. Otroligt bra röst - är den din?

Nämen, tack hogge. Ja, rösten är min :)

Grymt bra.. Sicken jäkla pipa Du har.. Den rösten fastnade jag för som faan.. Jag måste leta på fler av Dina alster..

TACK! Man blir ju lycklig av dina kommentarer :) Finns inte så många alster att leta upp dock. Men det kommer väl lite fler kanske. Den som lever får se :) Tack igen H.

Ja jädrar vad du sjunger bra! Många kloka ord ovan så jag skall inte upprepa dem. Ett litet tips från mig skulle vara att sången låter inklippt på ett antal stället. D v s lite för korta eller nästan inga pauser alls. Det skulle låta mer naturligt om du sjunger allt på riktigt några gånger rätt igenom och med exakt samma frasering för att sedan spara de bästa bitarna. Rktigt härlig jazz var det i alla fall. B)

Tack Z. På några ställen vill jag nog ha överlappande sång, som i versen där. Det är ett medvetet val. Däremot så ska inte det andra låta så hoppas jag. Ska lägga om lite sång nu i veckan, så får vi se. Tack för kommentaren!




Jobbade lite med denna låt idag. Så det kommer nog en ny version i veckan. Så får vi se om det blivit någon förbättring! :)


freddy

  • Gäst
UPPDATERING

Tyvärr har denna hamnat lite i skymundan, så hann inte klart. Alldeles för mycket kvar för att jag ska anse mig klar med denna. Men jag tänkte iaf posta andra delen av låten, från andra versen. Lyssna gärna och säg om jag är på rätt spår! Upplever ni pump nu?

Lite av uppdateringarna:

-Ny sång
-Fingerknäpp på intro och outro (:D)
-Deesser på sång
-Glockenspiel på intro och outro
-Lite nya sångstämmor
-Ändrat trummorna lite
-Dragit ner på masterkompressor!
-Elgitarr på intro och outro-melodi

« Senast ändrad: 27.03.2010, 09:40:48 by freddy »


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Jo då,nu sitter den som den ska..
Men INTROT ?? Den börjar ju jäkligt direkt.
Eller har du missat att få med det ?? :huh:

EDIT: Ahh!! Halva låten såg jag nu.Då så!!
Glöm det där ;)
« Senast ändrad: 24.12.2009, 13:13:29 by uriah »
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


freddy

  • Gäst
Jo då,nu sitter den som den ska..
Men INTROT ?? Den börjar ju jäkligt direkt.
Eller har du missat att få med det ?? :huh:

EDIT: Ahh!! Halva låten såg jag nu.Då så!!
Glöm det där ;)

haha, skönt att du tycker den funkar. Ska se om någon mer har en åsikt om denna, sen blir det att sikta på en slutverra.

Tack uriah!


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
KOmmenterar vidare sen, men "ch" i christmas vid 18 sekunder där låter märkligt, och viadre så spökar något på sångspåret.

VM i tråkig kommentar, men du vet ju var jag snackar om  :D


Återkommer med lite mer åsikter om övrigt :D
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad hogge

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 353
  • Family Guy!
    • Visa profil
Ähhh.. Nu är ju inte jag någon "hejare" på mixning, men jag tycker nog inte att det kan bli mycket bättre än såhär.. Det här har utvecklats till en av de bästa Jullåtar jag hört.. Gillar den bara mer & mer..
Gör klart nu så man kan få ladda ner den  :P
HOGGEZ ORKESTEr http://www.facebook.com/hoggez


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Hej
Jag lyssnade på den 1a versionen du la upp för ganska länge sedan men nu låter allt mycket bättre tycker jag.
Det jag fastande för/störde mig mest på då var ditt sätt att sjunga samt att låten var ganska komprimerad, men jag tycker att du fått till det skitbra nu (med bla Deessern och jag antar att du även klippt bort lite inandning).

Som sagt - nu tycker i alla fall jag att musik och sång låter kanon!

Ha det gott å god fortsättning
Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Cool låt mycket bättre utan "pressen i kompressen" tidigare.
I engelskan tror jag man säger "biliv" inte "beliv" - en petitess äre men om du vill, så bjuder jag på den. Det är bara att hugga tillbaka!  :lol:
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
...efter jul kommer påska..
Efter en överdos av julskinka och julsånger låter denn trots allt bra såhär dagen efter så att säga.
Gilar pianot där vid "give me, give me..."

Men... varför kommer jag att tänka på Godley&Creme :unsure:


Space
Life is too short to remove USB safely


freddy

  • Gäst
KOmmenterar vidare sen, men "ch" i christmas vid 18 sekunder där låter märkligt, och viadre så spökar något på sångspåret.

VM i tråkig kommentar, men du vet ju var jag snackar om  :D


Återkommer med lite mer åsikter om övrigt :D

Hm, jag hör inte det du syftar på faktiskt. Men ja, jag vet vart du menar, misstänker deessern då, sången kommer läggas om, så vi får se om det blir samma sen helt enkelt. Välkommen tillbaka sen så får vi se om konstigheterna finns kvar :)

Ähhh.. Nu är ju inte jag någon "hejare" på mixning, men jag tycker nog inte att det kan bli mycket bättre än såhär.. Det här har utvecklats till en av de bästa Jullåtar jag hört.. Gillar den bara mer & mer..
Gör klart nu så man kan få ladda ner den  :P

Kul att höra Hogge! Man kanske ska fortsätta att skriva jullåtar då, hehe. Den kommer göras klart, jag har bara lite annat först. :) Tack igen, du är verkligen snäll!

Hej
Jag lyssnade på den 1a versionen du la upp för ganska länge sedan men nu låter allt mycket bättre tycker jag.
Det jag fastande för/störde mig mest på då var ditt sätt att sjunga samt att låten var ganska komprimerad, men jag tycker att du fått till det skitbra nu (med bla Deessern och jag antar att du även klippt bort lite inandning).

Som sagt - nu tycker i alla fall jag att musik och sång låter kanon!

Ha det gott å god fortsättning
Gurano

Tackar Gurano! Kul att bitarna verkar falla på plats. Jag har sänkt alla inandningar ja, -20dB typ, vilket nästan motsvarar ett klipp. Sen deesser för att ta hand om lite höga S-ljud som sticker iväg.

Göttans! God fortsättning :)

Cool låt mycket bättre utan "pressen i kompressen" tidigare.
I engelskan tror jag man säger "biliv" inte "beliv" - en petitess äre men om du vill, så bjuder jag på den. Det är bara att hugga tillbaka!  :lol:

Skönt att höra att pumpen inte är så påtaglig längre :) Jag tror du kan ha rätt där med uttalet, ska se om det går att lösa till nästa version. Lite mjukare med "i" istället för "e". Jag blir snarare glad av sån här feedback, tack maxb! :)