Kontrollrummet

Asti & CPG - A place not far away

gäst · 13 · 1672

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

asti

  • Gäst
Ännu en poplåt, som är ett litet experiment med dynamik - att kanske få till detta lite bättre än vi brukar..... :unsure:
"Dynamit....nice!!!" - var CPG:s kommentar när jag försökte förklara för honom!  :)
Här sjunger jag i versen och CPG i refrängen. Jag sjunger på skånska, men det är kört i en plug-in som konverterar skånska till engelska!
Jag har lyckats få med lite akustiskt plock! I övrigt är det CPG som spelar!

Låtnamn: A place not far away
Artist: Asti & CPG
Låtlängd: 3:44
År: Detta året
Musik: Förhoppningsvis
Text: Engelska
« Senast ändrad: 15.04.2011, 16:52:24 by asti »


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Det här griper tag i mina hjärterötter. Underbart att få något sådant att låta så lätt och enkelt. Jag vet inte längre var Asti slutar och Corny Ploj Guy börjar men det gör inget - detta är bara för skönt :D :D :D :D
Pop on guys
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad martinm

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 684
  • What you hear is what you get
    • Visa profil
  • Soundcloud: osbreborn
Det här är verkligen riktigt bra. Pluginen har inte lyckats få bort all skånska det är snarare skångelska men det låter väldigt charmigt i mina öron. Tankarna går till Beatles o Travelling Wilburys o dess medlemmar. Har inget att klaga på och är väldigt lycklig att jag har fått lyssna på detta.
 :P
Mina projekt 'the fat martin' och 'Herr Hundhufvud Metal Orchestra' kan man hitta på Spotify, Youtube o typ alla andra streamingtjänster. Var unik o lyssna idag - nästan ingen annan gör det.


asti

  • Gäst
Det här griper tag i mina hjärterötter. Underbart att få något sådant att låta så lätt och enkelt. Jag vet inte längre var Asti slutar och Corny Ploj Guy börjar men det gör inget - detta är bara för skönt :D :D :D :D
Pop on guys
"Griper tag i mina hjärterötter" - det var inte illa!  :wub:
Det var verkligen glädjande - visste inte ifall låten kanske var lite för enkel!
Försökte i första hand få till lite variation i arr och dynamik, vilket jag brukar ha svårt för.
Jag kör nog vidare ett tag till i min schizofrena tillvaro!  :)
Tack för lyssning och kommentar!
/Asti


asti

  • Gäst
Det här är verkligen riktigt bra. Pluginen har inte lyckats få bort all skånska det är snarare skångelska men det låter väldigt charmigt i mina öron. Tankarna går till Beatles o Travelling Wilburys o dess medlemmar. Har inget att klaga på och är väldigt lycklig att jag har fått lyssna på detta.
 :P
"Skångelska" eller kanske Skånglish?  :)
Jag sjöng på skånska "Änn plass rädd näera häer" och så blev det "A place not far from here"!  :rolleyes:
Kan man göra någon glad eller t.o.m. lycklig med sin musik kan man vara mer än nöjd!
Det är ju mycket därför man håller på med det här!
Tack för lyssning och värmande kommentar!
/Asti


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Ja, det är härligt att få ta del av "er" musik. Det finns så mycket vackert som ännu inte sagts och du har en hel del att säga hela tiden.
Det är vackert!  :wub:

Harmonierna  :wub: :wub:

Stämmorna  :wub: :wub: :wub:
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Prydligt co-lab( :rolleyes:) igen! Man får hoppas att ingen Ono kommer emellan! Oh no!  :D
Snyggt med att bara använda trummorna i responsen. Harmonimässigt inget som står ut direkt och
jag hör inget av de hyllade stämmorna  :unsure: men snyggt och prydligt som sagt.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Snyggt med trummlösa starter på verserna! Ger bra dynamik i låten och en fin skjuts när trummorna går igång
Skull önska något färre slag även på den del som har trummor
Gillar ljudet på gitarren
Väldigt bra sång och ljudet på den - nära
Jag tror att du har lämnat Beatles lite för Hollies här  :D
Hör ingen kör eller stämma från cpg?  :unsure:
Bra igen!
Albumtitel - Rubber Roots?  :D
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


asti

  • Gäst
Ja, det är härligt att få ta del av "er" musik. Det finns så mycket vackert som ännu inte sagts och du har en hel del att säga hela tiden.
Det är vackert!  :wub:

Harmonierna  :wub: :wub:

Stämmorna  :wub: :wub: :wub:
Jätteroligt att du gillar det här och tycker det är vackert!
Sången är dubbad i refrängen - antar att det är det du menar med "stämmorna"!
Tack för lyssning och kommentar!
/Asti


asti

  • Gäst
Prydligt co-lab( :rolleyes:) igen! Man får hoppas att ingen Ono kommer emellan! Oh no!  :D
Snyggt med att bara använda trummorna i responsen. Harmonimässigt inget som står ut direkt och
jag hör inget av de hyllade stämmorna  :unsure: men snyggt och prydligt som sagt.
Ja, vi kompletterar varann rätt bra, tycker jag!  :) "Ingen Ono synes än" - julsnapslåt?  :unsure: :)
Trummorna som "svarar" i verserna är ju egentligen sådana som brukar användas för att bygga upp inför refrängen,
men här tyckte jag det passade bra att bara ligga kvar med dom några takter.
Det var som sagt dynamiken jag ville testa här i första hand och inte några "udda" harmoniföljder, så det blev rätt så
traditionellt! Nej, här tyckte jag inte det passade så bra med stämsång.
Tack för lyssning och kommentar!
/Asti (CPG hälsar)


asti

  • Gäst
Snyggt med trummlösa starter på verserna! Ger bra dynamik i låten och en fin skjuts när trummorna går igång
Skull önska något färre slag även på den del som har trummor
Gillar ljudet på gitarren
Väldigt bra sång och ljudet på den - nära
Jag tror att du har lämnat Beatles lite för Hollies här  :D
Hör ingen kör eller stämma från cpg?  :unsure:
Bra igen!
Albumtitel - Rubber Roots?  :D

Kul att du tycker dynamiken är bra!  :)
Antar att du menar den "plockande" elgitarren i verserna?
"Väldigt bra sång" - tackar, tackar - nu blir jag mallig!  :)
Ja detta är väl inte så typsikt Beatles....?
Det blev kanske lite för mycket med liknande stämsång i tidigare Asti/CPG-låtar...?  :unsure:
Albumtiteln blir nog "Sgt Astis Lovely Farts Club Band"!  B)
Tack för lyssning och kommentar!
/Asti


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Alltid kul att höra vad Asti/CPG håller på med. Och att dom också sysslar med musik som ligger mig varmt om hjärtat. När blir det en Kinkspastisch?

Först reagerade jag på att trummorna jobbade för mycket med fills och så, men efter ett tag insåg jag att det är nog det lät så om många klass 2 band på den tiden, alltså dom som inte tillhörde det översta skiktet och hade duktiga (och dyra) producenter som sa åt trummisen att inte banka så mycket.
CPG håller här en ganska låg sångnivå, alltså i ett lågt register, men det är väl asti som sjunger antar jag. Varför får man inte höra CPG i ett högre register? På refrängen hade det varit super.
Någon nämnde Hollies, men därav kan jag inte hitta någon liknelse, låter mer som nåt anonymt svenskt 60-tals band.
Sången och reverbet är är jättebra i volym, gillar att du ökar volymen på reverbet i sången i refr (låter ialla fall så), för det är så typiskt 60-tal inbillar jag mig.
Jaha det här med dynamik, vilket alltså består av inga trummor i början på versen. Kanske ok, men blir för upprepande.


asti

  • Gäst
Alltid kul att höra vad Asti/CPG håller på med. Och att dom också sysslar med musik som ligger mig varmt om hjärtat. När blir det en Kinkspastisch?

Först reagerade jag på att trummorna jobbade för mycket med fills och så, men efter ett tag insåg jag att det är nog det lät så om många klass 2 band på den tiden, alltså dom som inte tillhörde det översta skiktet och hade duktiga (och dyra) producenter som sa åt trummisen att inte banka så mycket.
CPG håller här en ganska låg sångnivå, alltså i ett lågt register, men det är väl asti som sjunger antar jag. Varför får man inte höra CPG i ett högre register? På refrängen hade det varit super.
Någon nämnde Hollies, men därav kan jag inte hitta någon liknelse, låter mer som nåt anonymt svenskt 60-tals band.
Sången och reverbet är är jättebra i volym, gillar att du ökar volymen på reverbet i sången i refr (låter ialla fall så), för det är så typiskt 60-tal inbillar jag mig.
Jaha det här med dynamik, vilket alltså består av inga trummor i början på versen. Kanske ok, men blir för upprepande.


En Kinkspastisch lär det nog aldrig bli - jag behärskar inte alls sångstilen! :)
Ett högre register i refrängen tror jag varken jag eller Asti klarar av!  :wacko:  B)
Jag ökar inte reverbet i refrängen, det är nog snarare mer reverb i versen. Däremot är det en sångtagning i versen och närmre micken, medan i refrängen är det två tagningar (dubbat) och inte så nära micken!
Skillnaden är inte enbart trummorna, utan även elbas, en elgitarr till och ett mer energiskt spel på orgeln!  :)
Tack för lyssning och intressanta synpunkter!
/Asti