Kontrollrummet

Cykeln - Julen står för dörren - Ett julpreludium (v2)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
LÅTNAMN: Julen står för dörren - Ett Julpreludium
ARTIST/GRUPP: Stefan Olsson
GENRE: Kyrkomusik
LÅTLÄNGD: 2,01
KOMPOSITÖR: Stefan Olsson
PRODUCENT:  Ingen
EV. MEDVERKANDE: Ingen alls
INSPELNINGSÅR: 2009
FORMAT: mp3
OMSLAG: http://www.kontrollrummet.com/forum/Themes/Musiconica/images/logo.jpg

Här kommer mitt lilla bidrag till årets Juleljud
Det tog slut på julorden så det fick bli en instrumentalare - ett intåg i julhagen

29/11 -
Fixat med trumpeten som nu blivit tre
Bytt kör från Garritan till Logic
Lagt in lite mer i "rock-partiet"
Samma reverb men mer av det
eqat lite på orgeln

Så ....???

PLAY IT LOUD!
« Senast ändrad: 29.11.2009, 20:48:43 by cykeln »
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Ju(b)lande och maffigt med pukor och klockor! Det ger min samma känsla som när man ser nån gammal skön rulle och den dysterhet som varit i scenen innan blir som bortblåst av kyrkomusiken i nästa scen. Juligt och skulle nog också funka som bröllopsmusik.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Skulle inte förvåna mig om denna spelas i kyrkottan i år  :D

Snygg julstämning

Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad flabb

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 275
    • Visa profil
Lät bra cykeln
Jag har bytt signatur och kallar mig nu "Mats": http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?action=profile;u=1531


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Skönt med klockorna som spelas.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Tänker som EQ..skulle kunna vara hämtat från någon gammal rulle från 40-talet eller så :) nästan så man skulle vilja ha lite knaster... Bra! /C


Utloggad martinm

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 684
  • What you hear is what you get
    • Visa profil
  • Soundcloud: osbreborn
Kul att blanda pukor o orgel. Harmonierna känns lite som en blandning av kyrkomusik o visa.
 :D
Mina projekt 'the fat martin' och 'Herr Hundhufvud Metal Orchestra' kan man hitta på Spotify, Youtube o typ alla andra streamingtjänster. Var unik o lyssna idag - nästan ingen annan gör det.


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Ja,det var då en udda cykel-låt. Man vet aldrig vad du hittar på härnäst. :P

Den här bär sig utan text. Och den låter bra för det mesta. Orgeln funkar finfint, det låter kul i lurar när de två (tre?) organisterna duellerar på var sin sida. Men trumpeterna låter inte lika bra i början, jag tror att det är överlappande toner där som gör att det låter onaturligt. Vet inte hur du har gjort, om det är en trumpetsektion som styrs av 1 midispår? Testa i så fall att spela frasen flera gånger på flera spår och adressera den till enskilda trumpeter med legatoknappen intryckt.

Som komposition är den varierande och intressant, men har en liten svaghet i partiet med bumpande orgeln, det händer inte så mycket där. Men det lyfter å andra sidan huvudtemats återgång därefter.
Är det en GPO-kör man hör på slutet? Låter rätt bra först men lite konstigt mot slutet. Klockor och Pukor prima.

DON'T PANIC


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Jag tror bestämt att du byggt ut studion en aning :D Har inga synpunkter på trumpeter och pukor Rattle o grabbarna kan det där bättre, vill bara säga att det låter STORT och BRA.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
equality
Tack för det!. Kul liknelse - min tanke var lite att få den effekten som är i KBJ när pappan väcks av julottan i TVn.
En ny Wedding alltså  :D

Gurano
Det skulle ju vara fabulöst at få den spelad i kyrkan då! Tack!

flabb
Tack!

MaxB
man kanske skulle ta bort det övriga och behålla klockorna!  :D

Clemens
Knaster skulle kunna ordnas - har inte tänkt att det låter 40-tal - "rock-partiet" är väl lite för modernt :D
Tack!

martinm
Inte tänkt på att pukor och orgel kanske inte passar ihop - ville få fram lite dramatik och övergångar.

Rattlesnake
Tack för en bra analys! Vänta det oväntade  :D
De olika melodierna som spelas av orgeln är tänkta att fläta in i varandra - duellerar var en kul liknelse.
Håller med om trumpeten. Har för mej att det är en trumpet - får kolla när jag kommer hem. Ska se om jag kan göra om enligt ditt recept.
själv gillar jag dock "rock-partiet" som jag hoppas är lite oväntat och ger avslutningen en extra skjuts.
Osäker på om det är GPO-kör eller om jag tog från Logic
Tack igen!

Eko
Byggt ut? - nejdå jag är alldeles för oteknisk och ohändig för att bygga ut någonting alls :D
STORT och BRA låter som musik i mina öron - Tack!
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
intressant med textlös låt. Inga ord men visor :)

Låter psalm, jul. Kan väl tänka mig ett större reverb med tanke på orgeln.

Fint!
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad morgonte

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 153
    • Visa profil
Har lyssnat i minilurar bara - men här är osorterade reflektioner:

Låter bra på det hela taget, julassociationer och bröllopsmarsch är lätt att få.

Om du verkligen vill få den spelad i kyrkan ska du tänka på hur en organist skulle spela den - jag tror redan du tänkt åt det hållet, det verkar inte omöjligt att klara av. Jag saknar lite ackordtoner ibland, åtminstone när det bara finns melodi och bordunbas kunde vänsterhanden få ta lite ackord. Melodin håller absolut för att göra ett renodlat orgelstycke av den.

Riktigt snyggt när andrastämman kommer in!

Är tveksam till hur "rockpartiet" skulle låta på en riktig orgel - det kanske finns något annat sätt att få fram samma känsla.

Kören stör mig - den låter billigt keyboard och absolut inte kyrkokör...

Ömsom ris och ömsom ros - men mitt övergripande intryck är att det här skulle jag gärna lyssna på som orgelpreludium den 1:a advent eller så. Bra! :)

- Från en "fuskorganist" (kan inte spela med fötterna)... :ph34r:
If music be the food of love, play on. -William Shakespeare


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Divi
Större reverb - ska kolla - jag valde en mindre kyrka för att få det i en mindre skala
Tack för lyssning och synpunkt

morgonte
Tack för både ris och ros! Båda behövs!  :D
Skulle vara kul att höra den som ett renodlat orgelstycke - så om du kan/harlust/tid så skulle det var jättekul!
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Inte bara texter. Nu kyrkomusik! Du är allsidig Cykeln! Gillar som sagt klockor men även orgelspelet och melodin. Ja, kören halkade in på slutet och i mina enklare datorhögtalare imponerade inte den.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Tnx MaxB - nej den kören fick sparken
Nu ny version:
Fixat med trumpeten som nu blivit tre
Bytt kör från Garritan till Logic
Lagt in lite mer i "rock-partiet"
Samma reverb men mer av det
eqat lite på orgeln

Så ....???
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad morgonte

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 153
    • Visa profil
Det låter fylligare nu, tycker jag, jag har ju inte den gamla versionen sparad så jag kan jämföra, men det intrycket får jag. "Rockpartiet" är bättre! Kören har fått ett lyft, men för att vara ärlig har jag ännu inte hört en samplad kör som övertygat mig -_-, inte heller nu. Jämfört med de snygga trumpeterna och orgeln blir det liksom platt...
För "Juleljud" är det väl inte att tänka på (ett dygn till deadline), men vill du jobba vidare med låten kan du försöka dämpa några partier. Det är inte utan nyanser nu, men det pampiga blir så mycket mer pampigt om det får stå mot något ännu mer lågmält.
If music be the food of love, play on. -William Shakespeare


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
morgonte
Tack för ny lyssning och bra synpunkter!
Nej visst är det så att samplade körer är värdelösa - men jag vill gärna prova för att höra på ett ungefär det skulle låta med en stor kör. Rockpartiet var ju tänkt som en dämpning inför avslutningen - men det kanske fick lite för mycket i sig nu
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Stort och maffigt! Ja, det här var nåt att vakna till av under julottan!  :D
Plinkar på en låt...


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Tack Plinka
ja den är tänkt att få folk att vakna till och släppa in julen!
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten