Kontrollrummet

Nån ger ut mitt gamla bands skiva utan att meddela oss? *LÖST*

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Stolle

  • Filosofistudent
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 502
    • Visa profil
Hej kontrollkompisar!

Får många år sedan (2001) så släppte jag med ett gammalt band (vi hette Madrigal) en skiva (I die, you soar) på skivbolaget Nuclear blast. Bandet rann ut i sanden och vi lade ner utan att släppa något mer. Nu 8 år senare ringer en kompis och säger att han sett albumet nyutgivet av ett annat skivbolag. Polska Metal mind.
http://www.metalmind.com.pl/index.php?dzial=wydawnictwa&more=1924
http://www.metalmind.com.pl/index.php?dzial=artysci&id=651

Jag har inte hört något om detta och  jag var gamla skivbolagets kontaktman. Jag måste givetvis höra mig för med mina gamla bandmedlemmar om de hört något men jag finner det otroligt märkligt om någon av dem godkänt detta utan att meddela/fråga oss andra. Jag måste givetvis skriva till Nuclear blast och fråga om de vet vad som pågår.

Får man göra så? D.v.s. ge ut en skiva utan att fråga bandet och skriva kontrakt?
Märkligt är också att de kallar den nya utgåvan "Remastered"... Jag vet att Nuclear blast bara fick en mastrad version av oss. Har de bara slängt in den redan mastrade versionen och krossat den med lite L2-limiter? Eller ännu värre: tagit hem den från Torrent/Spotify och bränt ner den? :D
De använder orden: "Digitally remastered using 24-Bit process on a golden disc."
Vad är en "Golden disc"? En hemmabränd CD-R? Och varför pratar de om 24-bit i detta sammanhang?

Jag antar att jag borde engagera mig i detta men jag har svårt att finna ork. Det känns som ett avslutat kapitel. Men det känns inte bra att främmande människor använder ens musik för att tjäna pengar. Jag ser hellre att den släpps gratis.

Det mest positiva av det hela är kanske att jag kollade upp vår skiva på Spotify och upptäckte att jag nog inte tyckte det var sååå himla illa pinkat ändå. Tråkigt dock att Spotify hade kapat av början på första låten.

/Kristoffer
« Senast ändrad: 24.11.2009, 18:13:13 by Stolle »


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Hej
Jag kan inget om det här men det låter jävligt konstigt - har du inger ork så måste du skaffa dig tycker jag :). För upphovsmännen, alltså ni, har rätt till ersättning för spelad-såld musik. Vem har rättigheten till er inspelning/mastertape? Har ni skrivit något kontrakt med skivbolaget?

Stå på dig - detta luktar skunk

Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Välkommen till nya världen!..Där allt är gratis..speciellt musik..  <_<


Utloggad Stolle

  • Filosofistudent
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 502
    • Visa profil
Nu har jag i alla fall skrivit till Nuclear Blast och till bandmedlemmar så får vi se vad som händer. Med informationen de ger mig får jag ta och skriva till Metal mind. Tokigt detta.

EDIT: Apropå ny värld och gratis. Jag hade nog inte varit så engagerad om det bara var gratis. Så här i efterhand känns det bara roligt när jag hittar skivan på torrent-sidor och Spotify. Det innebär ju att någon lyssnar (och kanske uppskattar) ens musik. När främmande människor gör sig en affär på materialet så blir det betydligt tråkigare.
« Senast ändrad: 24.11.2009, 16:56:45 by Stolle »


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
E du/ni medlemmar i musikerförbundet så hjälper dom er och ser till att inget som rättmätigen tillhör er hamnar i orätta händer och att ni får den ersättning som lagligen tillhör er.

Men jag antar också att det i ert skivkontrakt står att bolaget äger rätten till inspelningarna i X antal år (säkerligen inte mindre än 10 år) och äger således också rätten att sälja vidare och göra vad dom vill med inspelningarna utan ert medgivande (såvida ni inte lagt in det som ett krav i kontraktet).

Observera att bolaget inte äger upphovstätten utan endast rätten till just dom inspelningarna.

Men ni ska fortfarande få era royalties och SAMI ersättningar med mera.


Utloggad Stolle

  • Filosofistudent
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 502
    • Visa profil
Nu fick jag svar från gamla skivbolaget. Det visade sig att allt är i sin ordning då detta var en tillfällig licensiering med Nuclear blasts medgivande. Tydligen var det meningen att Metal mind skulle kontakta oss men där har de brustit. Nu skall dock detta ordnas lovade de.

Cool fiol, allt gott. Nu känns det nästan lite dumt att jag var så överdramatisk att jag drog igång en tråd om detta, men det kändes väldigt märkligt när allt detta skett utan att man meddelats.



Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Ett bra slut :)

Bara bra att du drog igång tråden - vi behöver lite dramatik på KR :)

Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad JonasW

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 14
    • Visa profil
    • OAL Studio
Kul att skivan släpps igen, en gammal favoritskiva faktiskt, såg er som förband till Therion för en massa år sen och blev såld! :)
Kul att det också visade sig vara gjort på hederligt vis!


Utloggad Stolle

  • Filosofistudent
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 502
    • Visa profil
Jäklar vad roligt att höra Jonas! Jag har otroligt goda minnen från den där Therion-turnén. Jag minns att både spelningen i Stockholm och i Göteborg kändes jättebra. Roliga tider!


Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!