Kontrollrummet

TC Finalizer Plus - bra eller anus?

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tsmalmbe

Hej, frågan gäller TC Finalizer Plus. Bra eller anus? Grejen är gammal, slutet av 90-talet. Frågan är väl egentligen om jag ur en teknisk synvinkel kommer fram till samma kvalitet och resultat med dagens plugins, som gårdagens masteringprocessor?
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Mikke

  • Anti RIAA
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 669
  • Mac e kul!
    • Visa profil
    • Midnight music
Den e ruggigt bra. Ensam på en öde ö: Min kvinna, Macbooken o Finalizern. Helt klart den mest prisvärda burk jag har. Nej mjukvarupluggarna fixar inte det soundet. / Mikke


Utloggad Yllet

  • Mjukis
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 922
  • Det är inte ofta man ser en levande kofta
    • Visa profil
    • http://jon.rinneby.se
Den e ruggigt bra. Ensam på en öde ö: Min kvinna, Macbooken o Finalizern. Helt klart den mest prisvärda burk jag har. Nej mjukvarupluggarna fixar inte det soundet. / Mikke

Det är enkelt att hävda att hårdvara är bättre än mjukvara, bara "för att". Men faktum kvarstår: dagens mjukvaropluggar som exempelvis waves SSL 4000 eller varför inte T-RackS håller otroligt hög kvalité. För mig handlar det därför snarare om sound-ideal än om vad/vilka som är "bäst"

Nu kan jag dock inte yttra mig om just TC Finalizer Plus och jag är säker på att den håller hög kvaité. Men som sagt, dagens finare mjukvaropluggar är inte fy skam de heller ;)
« Senast ändrad: 02.05.2007, 10:43:45 by Yllet »
Jag mixar och mastrar gärna din skiva, ep eller demo
http://jon.rinneby.se - Sound of wool
http://turnoffyourtelevision.se
http://pluggar.wordpress.com/
http://www.facebook.com/jonrinneby


Utloggad tsmalmbe

Citera
Den e ruggigt bra. Ensam på en öde ö: Min kvinna, Macbooken o Finalizern. Helt klart den mest prisvärda burk jag har. Nej mjukvarupluggarna fixar inte det soundet. / Mikke

Lite överraskande svar, men OK, jag kan acceptera det :). Du har personlig erfarenhet av den?

Hur är användargränssnittet i praktiken - måsta man ha grejen i famnen för att kunna ratta den effektivt? Med tanke på mängden av funktioner den har, så måsta man ju definitivt kunna sitta bekvämt, med maskinen inom räckhåll, utan att behöva luta sig åt höger (ur ur sweetspot) varje gång man gör en ändring. Eller? Jag antar den har nånslags midi-implmenentation (den nyare Finalizer/96 har det), så man kan "bygga" en remote om man vill?
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Mikke

  • Anti RIAA
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 669
  • Mac e kul!
    • Visa profil
    • Midnight music
Jo, du bör ha den framför dej när du mastrar. Det finns Midi på den men jag är osäker på hur mycket du kan styra med Midi. Du ska naturligtvis låna "hem" den o prova innan köp. När jag köpte den kostade den runt 25.000 :- .

Man lär sej ganska snabbt att hoppa runt i menyerna. Funktionen "compare" är guld att ha. Vet inte om sw-versionerna av mastringspluggar klarar det. I compare versionen kan du sänka volymen på det "mastrade" materialet. På det viset "luras" du inte att tycka "wow" bara för att materialet låter mer an orginalet. Med compare kan du alltså jämföra "färgningen" innan och efter mastring i samma volym. Mycket användbart.

Jag är ingen teknikfreak utan jag knappar tills det låter bra. Jag får mina semiproinspelningar att låta flera tusenlappar bättre med TC'n.

Om du har en Proffs studio så kanske den inte räcker till? Men i  hemmapularstudion/Semiprostudion är den en fantastisk resurs. / Mikke


Utloggad tsmalmbe

Jo, du bör ha den framför dej när du mastrar. Det finns Midi på den men jag är osäker på hur mycket du kan styra med Midi. Du ska naturligtvis låna "hem" den o prova innan köp. När jag köpte den kostade den runt 25.000 :- .

Du har manualen? Kan du kolla i manualen under midi-implementationen om den är likadan som den på den nyare versionen?

http://www.tcelectronic.com/media/Fin_96_US.pdf
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad tsmalmbe

Hur arbetar du med den mer generellt sett? Spelar upp från datorn (via S/PDIF kanske?), processerar och bandar in det processerade materialet tillbaka (via S/PDIF igen kanske?)? Hur går du tillväga när du mastrar flere låtar i rad, med A/B -lyssning t.ex för att få liknande volym på alla spår?
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Mikke

  • Anti RIAA
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 669
  • Mac e kul!
    • Visa profil
    • Midnight music
Du har manualen? Kan du kolla i manualen under midi-implementationen om den är likadan som den på den nyare versionen?
http://www.tcelectronic.com/media/Fin_96_US.pdf

Ska kolla ikväll när jag e hemma.

Hur arbetar du med den mer generellt sett? Spelar upp från datorn (via S/PDIF kanske?), processerar och bandar in det processerade materialet tillbaka (via S/PDIF igen kanske?)? Hur går du tillväga när du mastrar flere låtar i rad, med A/B -lyssning t.ex för att få liknande volym på alla spår?

Jag mastrar ofta enstaka låtar. Mac > spdif > Finalizer > spdif > DAT. Sen kör jag DAT > spdif > MAC och klipper det färdiga materialet i Peak.

Om jag ska mastra flera låtar så tar jag de mixade låtarna, normalizerar dom och bränner en AudioCD. Sen kör jag: CD > spdif > Finalizer > spdif > MAC ( Peak ).

Färdigmastrade låtar laddar jag i Toast och jämför A/B bara genom att växla mellan Toast och Peak.

Slutgiltig volymjustering gör jag i Toast.

/ Mikke


Utloggad Andy Lundgren

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 83
    • Visa profil

TC Finalizer = Branus.

Den är ju grymt lättjobbad och praktisk, men den låter suddigt!
Dessutom är ju limitern i den väldigt omodern om man jämför med
dagens transientmosare.


Utloggad tsmalmbe

OK, så jag skall i teorin koppla bort limitern och köra min Kjaerhus MPL1-pro, det är vad du vill säga?
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad tsmalmbe

Du har manualen? Kan du kolla i manualen under midi-implementationen om den är likadan som den på den nyare versionen?
http://www.tcelectronic.com/media/Fin_96_US.pdf

Ska kolla ikväll när jag e hemma.

Hur arbetar du med den mer generellt sett? Spelar upp från datorn (via S/PDIF kanske?), processerar och bandar in det processerade materialet tillbaka (via S/PDIF igen kanske?)? Hur går du tillväga när du mastrar flere låtar i rad, med A/B -lyssning t.ex för att få liknande volym på alla spår?

Jag mastrar ofta enstaka låtar. Mac > spdif > Finalizer > spdif > DAT. Sen kör jag DAT > spdif > MAC och klipper det färdiga materialet i Peak.

Om jag ska mastra flera låtar så tar jag de mixade låtarna, normalizerar dom och bränner en AudioCD. Sen kör jag: CD > spdif > Finalizer > spdif > MAC ( Peak ).

Färdigmastrade låtar laddar jag i Toast och jämför A/B bara genom att växla mellan Toast och Peak.

Slutgiltig volymjustering gör jag i Toast.

/ Mikke

Tappar du inte massa kvalitet att köra DAT (16bit) där emellan? Och du verkligen gör en färdig limiterad master, och sen tar ner volymen (så att peakarna blir ordentligt under 0 i teorin)? Jag arbetar så att jag försöker få volymen jämn, men med 100% dynamik i materialet - alltså så att jag inte ställer volymen på det färdigmastrade materialet, utan ställer limitern tills den matchar. Därför A/B frågan, eftersom det blir lite pysslande med min metod. Gör jag helt fel, eller gör jag det bara onödigt svårt för mig själv (jag är nånslags perfektionist)?
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad DivineCo

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 26
    • Visa profil

Utloggad Andy Lundgren

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 83
    • Visa profil
OK, så jag skall i teorin koppla bort limitern och köra min Kjaerhus MPL1-pro, det är vad du vill säga?

Ja, varför inte?

Jag brukar köra L2 tillsammans med TC Finalizer. (Utan Limiter)


Utloggad tsmalmbe

Nu skall vi väcka ämnet igen, eftersom det verkar som om jag skaffat en sådan här burk till min "masteringstudio". Dessutom råkar jag ha nappat på en TC Triple-C. Vet någon om Finalizern i sjävla verket innehåller en kompressor motsvarande triple-c?
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad tsmalmbe

Nu har jag testat. Och den fungerar finfint att köra Finalizern utan limiter, med MPL-1 på ändan. Allt annat fungerar bra också. Eq:na har jag inte testat dom verkar lite svårrattade via panelen. Wizard-funktionen är också överraskande bra, och ger fina "singelmasteringar", på en par minuter. Mums!
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.