Kontrollrummet

Bra billig och lättanvänd mjukvarusampler??

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Som titeln lyder så undrar jag om nån vet om det finns nån bra och billig mjukvarusampler. Kontakt, Halion och gänget är alldeles för stora dyra och komplexa för dom tilltänkta ändamålen. Jag vill inte att det ska följa med en massa färdiga ljud och presets utan bara en renodlad sampler där man kan mecka till sin egna samplingar och som har onboard recording. Gärna med ett enkelt gränssnitt.

(alltså inte en sampleplayer utan en renodlad sampler)

Tar tacksamt mot förslag.


Micke
« Senast ändrad: 25.11.2009, 22:50:03 by jonnerstone »


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Som titeln lyder så undrar jag om nån vet om det finns nån bra och billig mjukvarusampler. Kontakt, Halion och gänget är alldeles för stora dyra och komplexa för dom tilltänkta ändamålen. Jag vill inte att det ska följa med en massa färdiga ljud och presets utan bara en renodlad sampler där man kan mecka till sin egna samplingar. Gärna med ett enkelt gränssnitt.
(alltså inte en sampleplayer utan en renodlad sampler)
Tar tacksamt mot förslag.
Micke

Med ett soundblasterljudkort kan du använda Vienna (gratis) om du menar att du ska skapa samplingar.

Min dokumentation av det: http://max.shivas.se/musik/dator/sample_audigy_sounfont.htm#sf2fil
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Tack för svar. Men inte riktigt det jag söker. För det första så har jag inget SoundBlaster kort (kör på TC Electronics Konnekt6) och för det andra så söker jag en dedikerad samplare. Alltså som både spelar in ljud om som editerar ljuden och där man kan lägga upp ljuden över en klaviatur efter önskemå på ett enkelt och smidigt sätt. Dom stora samplarna på marknaden är så himla stora med flera Gb ljud och således dyra och komplexa. Ableton Sampler är en liten billigare och enklare modell, men det gränssnittet tilltalade mig inte. Halion har(hade) ett bra och tydligt gränsssnitt med drag & drop funktioner mm. Men vill alltså inte ha ett paket med en massa ljud som följer med utan endast själva samplaren.

Men tack ändå  :wub:


Utloggad mixuz

  • lärling - men det går rätt trögt..
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 683
    • Visa profil
I wikin nämms en gratissampler som heter shortcircuit  priset måste ju vara rätt i alla fall  :)
'Jazz isn't dead. It just smells funny..'  F. Zappa


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
I wikin nämms en gratissampler som heter shortcircuit  priset måste ju vara rätt i alla fall  :)

Ja priset var det ju inget fel på.....tycker nog dom kunde sänkt det nån krona till dock  ;)
Jo den här verkar ju någorlunda lättarbetad, men (för det måste komma ett men) den har inte heller onboard recording. Utan du måste spela in i ett annat program först för att sen importera till samplaren där du sen kan modifiera och lägga ut över en klaviatur. Den är dessutom beroende av en DAW med VSTi möjligheter. Jag skulle helst se att den funkade standalone.

Alltså en dedikerad sampler med onboard recording som funkar standalone utan en massa medföljande ljud och presets. Den ska dessutom ha en klaviatur i gränssnittet så det blir lättöverskådligt att lägga ut sina samplingar och lite redigerings möjligheter med filter och sånt är ju också kul förstås. Den får givetvis kosta pengar. Men jag tror att om man skippar alla medföljande ljud och presets såsom till Kontakt så blir också priset billigare.


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
I wikin nämms en gratissampler som heter shortcircuit  priset måste ju vara rätt i alla fall  :)

Ja priset var det ju inget fel på.....tycker nog dom kunde sänkt det nån krona till dock  ;)
Jo den här verkar ju någorlunda lättarbetad, men (för det måste komma ett men) den har inte heller onboard recording. Utan du måste spela in i ett annat program först för att sen importera till samplaren där du sen kan modifiera och lägga ut över en klaviatur. Den är dessutom beroende av en DAW med VSTi möjligheter. Jag skulle helst se att den funkade standalone.

Alltså en dedikerad sampler med onboard recording som funkar standalone utan en massa medföljande ljud och presets. Den ska dessutom ha en klaviatur i gränssnittet så det blir lättöverskådligt att lägga ut sina samplingar och lite redigerings möjligheter med filter och sånt är ju också kul förstås. Den får givetvis kosta pengar. Men jag tror att om man skippar alla medföljande ljud och presets såsom till Kontakt så blir också priset billigare.

Nu blev man ju lite nyfiken :) vad är det som skall samplas../C


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
I wikin nämms en gratissampler som heter shortcircuit  priset måste ju vara rätt i alla fall  :)

Ja priset var det ju inget fel på.....tycker nog dom kunde sänkt det nån krona till dock  ;)
Jo den här verkar ju någorlunda lättarbetad, men (för det måste komma ett men) den har inte heller onboard recording. Utan du måste spela in i ett annat program först för att sen importera till samplaren där du sen kan modifiera och lägga ut över en klaviatur. Den är dessutom beroende av en DAW med VSTi möjligheter. Jag skulle helst se att den funkade standalone.

Alltså en dedikerad sampler med onboard recording som funkar standalone utan en massa medföljande ljud och presets. Den ska dessutom ha en klaviatur i gränssnittet så det blir lättöverskådligt att lägga ut sina samplingar och lite redigerings möjligheter med filter och sånt är ju också kul förstås. Den får givetvis kosta pengar. Men jag tror att om man skippar alla medföljande ljud och presets såsom till Kontakt så blir också priset billigare.

Nu blev man ju lite nyfiken :) vad är det som skall samplas../C


 :lol: :lol:


Jag gör eftersökningarna åt en kompis som är en oldschool hårdvarusamplare. Han vill dock prova att flytta in samplaren i datorn, men är lite av en novis på datorområdet. Därför vill han veta om det finns en mjukvarusamplare som helt kan ersätta hans hårvarudito.
 


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Det beror lite på...
Den kan ersätta hårdvarusamplern med råge, eftersom man kan köra med MYCKET större samplingsbibliotek som streamas från hårddisk, i stället för att de måste laddas in i samplerns RAM, som det är med alla hårdvarusamplers jag känner till.
Det som kan skilja, är den analoga delen, som i vissa samplers har analoga filter som gör att de får ett speciellt sound. Det kan också bli olika färgning beroende på omvandlarna. Många äldre hårdvarusamplers har ganska risiga omvandlare om man jämför med dagens billiga ljudkort - men samtidigt kan det också vara en del av soundet, så det är ju inte säkert att den färgningen bara är negativ...
Det är alltså inte en helt självklar fråga, eftersom det beror på vad han är ute efter. Enligt min mening är en datorbaserad sampler/sampleplayer enormt mycket bättre än hårdvarusamplern, men det finns ju andra som tycker att charmen med hårdvarusamplers sitter just i färgningen som man aldrig kommer ifrån - och de begränsningar man har när det gäller minnesutrymmet, så att man inte är i princip obegränsad som man är med mjukvaran.
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad tsmalmbe

Jag har sålt mina rolandsamplers till relativt bra pris. Alla gånger har köparen varit ut efter rolands 12-bits omvandlare och filter. Om man bara skall trigga ett ljud så rent och bra som möjligt kan man använda mjukvara med fördel. Det verkar dock som hardcore sampleartister (inom genren eletronica) är ute efter en hel massa annat än bara att återge ett kliniskt rent bibliotekssound. Något att tänka på då du evaluerar olika lösningar, vad är han egentligen ute efter?
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Jag tackar för trevliga och utförliga svar även om dom ju egentligen inte har med den ursprungliga frågan att göra. :)

Frågan löd om det är nån som vet om det finns nån bra (gärna billig) mjukvarusampler med onboard recording och utan en massa medföljande ljud(samplingar) och presets, alltså bara själva samplern. Lite redigeringsmöjligheter som att sätta looppunkter, filter och annat gott e givetvis välkommet plus ett trevligt gränssnitt med klaviatur där man kan uttnyttja drag & drop och ska gärna fungera som standalone

Alla för och nackdelar gällande hård eller mjukvara e vi fullt medvetna om, men det är som sagt inte det frågan handlar om. Jag har ganska bra koll på mjukvara i övrigt men just samplers e nåt som jag själv inte använder längre. Jag gör allt i min DAW och använder sampleplayers. Men detta handlar som sagt inte om mig  :D

Så om nån har nån trevlig lista på mjukisar som stämmer in på ovan ställda önskemål så posta den gärna.

.....och som sagt, tack ändå för att ni tog er tid att skriva......... :wub: