Kontrollrummet

Gurano - E la don don verges Maria

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
LÅTNAMN: E la don don verges Maria (She is our Lady, the Virgin Mary)
ARTIST/GRUPP: Nytolkning av Gurano
GENRE: klassiskt, medeltid
LÅTLÄNGD: Lagom
KOMPOSITÖR: Gurano
PRODUCENT: densamme
INSPELNINGSÅR: 2009
FORMAT: mp3

Här kommer den låt jag egentligen först hade tänkt att ha med i juleljud 2009. Eftersom jag ändå nu har gjort den klar, så lägger jag upp den här för lyssning (kan kanske oxå vara med på skivan i mån om plats :) )
Stycket har egentligen sång men jag valde att göra den instrumental. Musiken härstammar troligen från 12-1300-talet och texten (som nu inte är med) från 1500-talet.
Som ni hör så är det inte så mycket julklang över den - men den medeltida musiken hade inte det :)

Ha det gott
Gurano
« Senast ändrad: 24.11.2009, 19:49:17 by Gurano »
Kör hårt - så länge det ryker!


Inloggad martinm

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 684
  • What you hear is what you get
    • Visa profil
  • Soundcloud: osbreborn
Jag gillar det. Klart att den ska vara med på skivan.
Bara namnet räcker ju för julstämning tycker jag och kling-klongandet ger mig ännu mer julkänsla.
 :)
Mina projekt 'the fat martin' och 'Herr Hundhufvud Metal Orchestra' kan man hitta på Spotify, Youtube o typ alla andra streamingtjänster. Var unik o lyssna idag - nästan ingen annan gör det.


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
En pre-christmas-hysteri-låt alltså. :)
Jag är väl inte så förtjust i den medeltida musiken - lite för enahanda och stel på något sätt
men jag tycker du gör det bra - fångar den tiden trots att en sitar har letat sig dit
Skulle vara kul att höra med sång - antagligen hög och ljus pojkstämma eller munkar
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Jag gillar det. Klart att den ska vara med på skivan.
Bara namnet räcker ju för julstämning tycker jag och kling-klongandet ger mig ännu mer julkänsla. :)

Roligt att du gillar den. Jo jag tyckte oxå att den borde vara med så jag frågade Egghuvud - jag fick grönt ljus så nu är detta bidrag oxå inskickat :)

En pre-christmas-hysteri-låt alltså. :)
Jag är väl inte så förtjust i den medeltida musiken - lite för enahanda och stel på något sätt
men jag tycker du gör det bra - fångar den tiden trots att en sitar har letat sig dit
Skulle vara kul att höra med sång - antagligen hög och ljus pojkstämma eller munkar

Jo nog e den lite hysterisk alltid :), men den tilltalar mig rätt bra ändå trots allt. Sång får jag nog lägga på vid ett senare tillfälle (om någon gång?), men då måste man nog dämpa vissa instrument några snäpp.

Tack för komment
Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Väldigt snyggt. Svänger om detta! Introt antyder det snygga temat och fortsatta bygget av olika ljud tycker jag är sällsynt välfunna. Mycket fint!
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Håller med Eq här, detta svänger :P

Vilken skön tidstypisk känsla du fått in i detta stycke, jättefint ju!

/Marre
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Det här är underbart.

Det enda smolket i bägaren är väl att under medeltiden fanns inga orkestrar ;) Jo munkarna sjöng i klostren...

Men bortsett från det (säg gärna emot) så är instrumentering och känsla, för att inte tala om kompositionen som sån, bland det mest medryckande jag hört i den genren..

Låter medeltid :)

https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Väldigt snyggt. Svänger om detta! Introt antyder det snygga temat och fortsatta bygget av olika ljud tycker jag är sällsynt välfunna. Mycket fint!
Tack så väldigt mycket - roligt att du finner det smakfullt

....Vilken skön tidstypisk känsla du fått in i detta stycke, jättefint ju!
/Marre
Tja! att arbeta med förhistoria och historia under vardagarna har väl gett en viss känsla för tidsperioden ;)
Kul att du gillar

Det här är underbart.
Det enda smolket i bägaren är väl att under medeltiden fanns inga orkestrar ;) Jo munkarna sjöng i klostren...
Men bortsett från det (säg gärna emot) så är instrumentering och känsla, för att inte tala om kompositionen som sån, bland det mest medryckande jag hört i den genren..
Låter medeltid :)
Underbart...ja du skräder inte orden Divid - man tackar :)
Nä instrumentsättningen är nog så långt ifrån medeltid man kan komma, men som jag skrev i rubrikhuvudet så är detta ju en nytolkning  :lol:

Tack alle sammen
Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad morgonte

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 153
    • Visa profil
Vet inte riktigt vad jag ska säga - och bestämmer mig för att det tyder på att det är bra! Längre från "Tidstrogna instrument och framförande-rörelsen" kan man knappast komma! Kul och överraskande!  :)
If music be the food of love, play on. -William Shakespeare


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Ja, det här var intressant! Gillar medeltidskänslan. Det som nån sa om munk-kör hade varit läckert till!
Plinkar på en låt...