Kontrollrummet

equality - At the end of the year

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
LÅTNAMN: At the end of the year
ARTIST/GRUPP: e
GENRE: ballad
LÅTLÄNGD: 02:49
KOMPOSITÖR: e
PRODUCENT: e
EV. MEDVERKANDE: nej
INSPELNINGSÅR: 2009
FORMAT: mp3

Tyckte den funkade när jag körde den på gitarr men nu vet jag inte. Kanske för långsam så här? Slutet skulle vara nån slags ritardando men det blev lite konstigt? 
Kanske för sorglig text till en julskiva?
091220: Ny version med ydderF:s pedal steel från ungefär halva låten i sticket. Smärre mixfixar dessutom.

At the end of the year
« Senast ändrad: 20.12.2009, 12:23:30 by equality »
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad ydderF

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 826
    • Visa profil
Vackert vackert vackert, Eq!!

Den minner meg om Dylan's " Not Dark Yet ". som igjen er verdens vakreste sang...



Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Åhh ... nydeligt vackert!
Även jag får Dylan-känning
men med tydliga eq-harmonier
En låt som räcker mycket längre än julen
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Lyssnat på repeat här ett tag. Tycker om den mycket. Omkvädet "At the end of the year" låter hemtrevligt och bekant. Tycker inte att den är för sorglig för en julskiva. Allt behöver inte vara snaps och dans kring granen, ens vid jul. Tid för reflektion och eftertanke går det alltid åt.

Hade varit jättespännande att höra vad en jazzkombo hade kunna göra med denna även om jag tycker att detta avskalade arrangemang är mycket vackert också.

Mmmmmm. Bra!!


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Vackert, den här är given, fin Jule-sång..som sagt..men den passar i andra sammanhang oxå.
Och:du sjunger ca 10 ggr bättre än Dylan :P

Du är en sann vis-mästare.

/Marr
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad Åsa

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 592
    • Visa profil
    • www.asawetter.se
..vackert och sorgsamt.. mycket känsla.

Fint!

 ^_^
http://www.myspace.com/granslandet
http://www.facebook/Granslandet
http://www.asawetter.se
http://www.myspace.com/asawetter
http://www.myspace.com/tonikum
http://www.myspace.com/slipoversongs


Utloggad martinm

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 684
  • What you hear is what you get
    • Visa profil
  • Soundcloud: osbreborn
Bra gitarrljud och spel. Nån gång framöver vill jag höra denna låten med fler instrument men den är också skön i detta avskalade arr. Bra med spelaren som snurrar runt på box.net eftersom låten växer vid fler lyssningar.
Kanon :)
Mina projekt 'the fat martin' och 'Herr Hundhufvud Metal Orchestra' kan man hitta på Spotify, Youtube o typ alla andra streamingtjänster. Var unik o lyssna idag - nästan ingen annan gör det.


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
ydderF: Time out mind måste vara Dylans viktigaste platta efter Blood on the tracks. Not dark yet gick förbi alla psykologiska försvar när jag hörde den 1997. En fantastisk låt och jag blir naturligtvis glad att du nämner den i sammanhanget. Tycker inte jag fick till flytet i gitarrspelet som när jag övade på låten tidigare. Låter trevande nu. Jag är ändå ganska nöjd med det tillskruvade gitarrljudet. Kanske skall gå lite snabbare...?

cykeln: Tack för fin kommentar. Kom på att jag inte har lyssnat på hans julskiva. Ska skriva det på komma-ihåg lappen på kylskåpet.  :D

Wernborg: Fina kommentarer där W. Tack för dom! Tycker också det vore intressant med ett lyhört jazzsnubbearr, typ Pastorius på bas, Zavinul på synth och Wernborg på gitarr! Harmisarna är nästan fånigt simpla. Får du nån lucka så... vore jätteintressant.  :)

Marruschkka: Tack Marre! Fina ord som gör mig glad!  :wub:

Åsa: Tusen tack! Fina ord igen!

martinm: Glad att den växer med flera lyssningar och tack för att du lånar ut dina öron till det!

Lutar åt en nyinspelning med liten tempohöjning och något mindre plottrig gitarr om det hinns med innan deadline.

'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Har inte hunnit göra nåt inlägg men jag har lyssnat ett gäng gånger - det blir så med playern :D
Allvarlig eftertänksam text till bra gitarrspel - läser att du tänker lira in snabbare tempo blir nog bra och din röst är lite halvosäker på några ställen, men det blir bättre i en ny tagning.
Jula på
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Playern hackar för mgi :)  3G sitter jag på, känns som tillbaka till telefonmodem-åldern...

Låten verkar välspelad och bra, karakteristiskt gitarrljud. Ett tecken på att Eq varit framme.
Men på denna snabblyssnign, kände jag itne precis julkänslor ;)  (fast det är iofs inget krav, folk i allmänhet kanske lyssnar och tänker på en högre abstraktionsnivå än jag. ;)

Får återkomma, men jävligt schysst paket iaf!
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad 91:an

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 914
    • Visa profil
Av allt överproducerat man hör nuförtiden var det underbart att höra något så här avskalat, finstämt och vackert.  :rolleyes:


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Kan bara hålla med cykeln.. ( 91.an skulle det vara ) skönt med enkelhet.. :) snyggt lirat och bra melodi! /C


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Eko: Ska försöka få till en bättre version. Thnx.
Divid: Inte så juligt kanske och du tänker nog tillräckligt abstarkt ! ;) Ny tagnig skulle vara bra ocj en prioriteringsfråga.
91:an: Tack så mycket!
Clemens: Roligt. Tack C!
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Jäkligt snyggt. Du axlar vistraditionen mycket väl. Jag tycker om det rena... med bara sång och gura.
men jag håller med divid - jag får ingen särskild julkänsla - men vad gör det när låten e snygg :)

Ha de
Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Aettan

  • Gäst
Avskalat och fint, riktigt riktigt vackert och skört på nåt sätt. Kanske kanske skulle ståbasen upp lite lite till.


Utloggad stajo

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 985
    • Visa profil
väldigt skön låt, ja kanske aningens aningens långsam men det funkar och så här blir den vackert eftertänksam.
Snyggt spelat och vackert gitarrljud. Tyckte spontant när jag lyssnade första gången att det var lite som om sången inte riktigt gifter sig med gitarren mixmässigt alltså. Kanske att gitarren är så breddad så det finns inget kvar i mitten där sången kommer, nästan för luftigt? Men nu när den snurrat några gånger så vet jag inte längre. Som sagt mkt skön låt.
www.myspace.com/staffanjonsson


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Eftertanke... juletid
Skönt framfört, skönt med så enkel instrumentering!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Jag tycker det låter bra och har inget att invända om själva produktionen, och jag brukar alltid hitta något att gnälla på.

Jag reflekterar mest över texten i denna. Jag känner igen det där att sitta längst upp på en kulle och titta ner på en stad som har fest vid nyår eller ljud. Men man fryser fördjävligt. Andra versen känns kryptisk och man vet inte riktigt vad som hänt. I tredje är jag med igen.

För mig är den julig nog med titeln och skildringen av ensamhetskänslan i stort sällskap.
DON'T PANIC


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Guran: Nej den förmedlar ingen julkänsla och jag var därför tveksam till att anmäla denna trots vissa fraser om "Christmas". Kul att du gillar låt och sound!
Aettan: Tackar! Jo basen hölls medvetet svagt för att liksom bara fylla ut som en sjunde sträng på gitarren. Men visst går nog att höja.
stajo: Kanske skulle spelat in sången i stereo också? Guran breder ut sig mycket nu och jag har försökt få på det ljudet tidigare men inte lyckats och då hamnar nog sången lite i skymundan rent breddmässigt om man ska försöka sig på mixologisnack. Alltid gillat maffigt ak gitarrljud men aldrig fattat hur man gör. Tycker låten knappt har styrfart nu och för mycket gitarr mellan fraserna. Ska försöka ändra. Tnx.
MaxB: Sköna rader. Tack för dom!
Rattlesnake: Alltid knepigt med texter. Det man känner mest för är ibland "för privat" för att skriva om. Att vara personlig utan att vara privat tycker jag skulle vara en eftersträvansvärd balansakt men svårt. Att skriva på engelska gör ibland att man vågar lite till, ger
distans och ett "skydd" som karl brukar skriva. Samtidigt kan det privata vara det mest allmängiltiga och ibland tänker jag: "wtf, ska det va nåt med låten, måste det vara kompromisslöst, inget inlindat. Står man inte ut att lyssna på det får man väl stänga av då! Huvudsaken är att jag uttrycker det jag vill uttrycka! :rolleyes: B)" Ja, du fattar hur jag menar.
Egotrippat med den stora förhoppningen att det når någon annan som kanske rent av får ut något av det, underhållning, tröst, samförstånd eller vad det nu kan vara. Ändå är den stora kompromissen där med att skriva på ett fjärran tungomål.
När det gäller den här texten så visst, det är lite som i Lundells Öppna Landskap med "under stjärnorna kan höra festens skratt" men i tredje versen sneglar personen tillbaka till bergen när han är tillbaka i "city". "Det är f-n alltid bättre nån annan stans" liksom.  :P Det är inte enbart fool-on-the-hill persepktivet, tycker jag.
Den andra versen handlar om en nära och kär släktings bortgång, vilket skedde ungefär den här tiden för ett år sedan och det är huvudandledningen till att låten gjordes. Skulle kanske haft med det som en fotnot. Återigen balansakten mellan privat-personligt-allmängiltigt. (Det finns musik jag gjort till henne som jag inte lagt ut på internet.)
Ursäkta ett alldeles för långt svar och det kanske verkar som jag analyserar varenda stavelse jag spelar in när det nästan är tvärtom!  :ph34r: Tog tillfället i akt att tänka högt. Thnx Rattlet!
 
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Alatar

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 597
    • Visa profil
    • www.alatarmusic.com
Ah, mycket trevlig sång. Lyssnar du på Bob Dylan? Tycker mig känner några influenser här och där. Fint!

EDIT: Tycker egentligen inte du skall ändra någonting i den här sången. Förutom en sak som jag har upptäckt nu, vid åny lyssning: efter ca 2:22 känns det som om gitarren plötsligt spelar i ett annat/större rum. Förvirrade mig faktiskt lite.
« Senast ändrad: 26.11.2009, 23:12:46 by Alatar »
www.alatarmusic.com


Utloggad stajo

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 985
    • Visa profil
Alltid gillat maffigt ak gitarrljud men aldrig fattat hur man gör.

Jag med, men nu verkar du ha lyckats, så hur gör du :) ?
www.myspace.com/staffanjonsson


Utloggad Markus Broberg

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 001
  • Kommenterar bara på det som jag gillar.
    • Visa profil
    • Mörka Skogen
Bästa jag hört här, synd att det allergiframkallande ordet Christmas är med... :lol:
Låter väldigt vackert iaf.
Mina mixkunskaper är begränsade: Kommenterar bara på det jag gillar.

Jag lyssnar däremot på nästan allt:)


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Ja, det är skönt gitarrljud du har fått till
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


asti

  • Gäst
Finstämt och fin akustisk gitarr!
Lyssnar med lurar i en laptop och om det är med en ståbas med så ska den upp en del!  :)
Tror att ett arr med trummor(vispar) skulle funka!
/Asti


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Alatar: Bob Dylan tillhör husgudarna. Time of out mind är som sagt en av hans största plattor någonsin. 02:22: Jag vet!!  :blink: Jag var tvungen att spela om ett parti på gitarren och hittade inte tillbaka till de gamla gitarrinställningarna!  :o Får göra om skiten igen.
Stajo: Jag tänkte jag skulle få upp en bild på inställningarna och mickplaceringarna. Återkommer!  :)
Markus Broberg: Tänkte att ordet ändå måste vara med.  :rolleyes: Tack så jättemycket!
MaxB: Tackar särskilt! Ska försöka få upp ett par bilder som sagt.
ast: Funderar på ett lite annorlunda arr med mer bas bl a.

Tack alla som lyssnat!
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjou EQ!
Du bara kan göra dessa akustiska låtar sköna, inte bara med guran utan åxå med sången.
Du sitter på toppen av berget, och allt verkar som det ska..

Det har gått en stund sen du passerade....
drömmar som krossades, för ett nytt början...
att komma ner från en höjd så hög ...
Juletid men det regnat stört,
men dessa alpetop ser vackra fört
men under denna natt
det är fången av ett år...

Väldigt tagen av denna låt! :wub:
h.  johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Hänger inte riktigt med i din tolkning/översättning men stort tack Mahan för din kommentar!  :)
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Jag gillar verkligen den där singer/songwriterstilen som du förfinar mer och mer. Sparsmakat i denna verisonen men eftersom både gitarrspelet och sången håller så funkar det för mig.  :)


Utloggad Alatar

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 597
    • Visa profil
    • www.alatarmusic.com
02:22: Jag vet!!  :blink: Jag var tvungen att spela om ett parti på gitarren och hittade inte tillbaka till de gamla gitarrinställningarna!  :o Får göra om skiten igen.


Å andra sidan, så märkte jag det först efter typ 3:e eller 4:e genomlyssning. Så det stör nog inte så mycket.

www.alatarmusic.com


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Tack egget och Alatar! Hann inte göra om nånting... :huh:
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad hogge

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 353
  • Family Guy!
    • Visa profil
Första lyssningen: Jodå, för sjutton..

Andra lyssningen: Hmm.. Vackert stycke absolut..

Tredje lyssningen: Oj.. Än mer vackert.. Härlig låt. Avskalat.. Ärligt..

Fjärde ly... Näreå, bara skoja.. Grymt gitarrspel, grym sång.. Den här får stå & gå ett tag nu!!
HOGGEZ ORKESTEr http://www.facebook.com/hoggez


Utloggad flabb

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 275
    • Visa profil
Fin låt, skönt guraljud, känslig röst, bra gjort, lyssnat ett par ggr.
Jag har bytt signatur och kallar mig nu "Mats": http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?action=profile;u=1531


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Hogge: Tack för att du la ner tid på denna!
flabb: Tackar så mycket! Själv nöjd med guraljudet för en gång skull men kommer inte riktigt ihåg hur jag gjorde.  :blink:

Ydderf känsliga pedal-steelsspel finns nu på en uppdaterad version i första inlägget. Tycker det gav rymd åt låten. Tusen tack Freddy!  :)
« Senast ändrad: 20.12.2009, 12:19:00 by equality »
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Helt nydeligt! Freddys steel tillför en nattligt rymd - och den allra sista tonen  :wub:
Rysligt!
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Jag tror mig veta bakgrunden till texten, och då känns låten desto mer direkt.

Snyggt spelat på alla fronter, bra ljud och fin melodi. Känns osm första textraderna fram till "hill" är ett snäpp under övriga låten vad gäller sången, det vinglar på ett sätt som jag känner igen från mina egna övningar allt för väl  :rolleyes:

Så det får bli mitt lilla gnäll på denna. I övrigt så var det skönt att komma hem från jobbet nyss och nu få varva ner till detta.


God Jul Eq!
https://soundcloud.com/secondary-protocol