Guran: Nej den förmedlar ingen julkänsla och jag var därför tveksam till att anmäla denna trots vissa fraser om "Christmas". Kul att du gillar låt och sound!
Aettan: Tackar! Jo basen hölls medvetet svagt för att liksom bara fylla ut som en sjunde sträng på gitarren. Men visst går nog att höja.
stajo: Kanske skulle spelat in sången i stereo också? Guran breder ut sig mycket nu och jag har försökt få på det ljudet tidigare men inte lyckats och då hamnar nog sången lite i skymundan rent breddmässigt om man ska försöka sig på mixologisnack. Alltid gillat maffigt ak gitarrljud men aldrig fattat hur man gör. Tycker låten knappt har styrfart nu och för mycket gitarr mellan fraserna. Ska försöka ändra. Tnx.
MaxB: Sköna rader. Tack för dom!
Rattlesnake: Alltid knepigt med texter. Det man känner mest för är ibland "för privat" för att skriva om. Att vara personlig utan att vara privat tycker jag skulle vara en eftersträvansvärd balansakt men svårt. Att skriva på engelska gör ibland att man vågar lite till, ger
distans och ett "skydd" som karl brukar skriva. Samtidigt kan det privata vara det mest allmängiltiga och ibland tänker jag: "wtf, ska det va nåt med låten, måste det vara kompromisslöst, inget inlindat. Står man inte ut att lyssna på det får man väl stänga av då! Huvudsaken är att jag uttrycker det jag vill uttrycka!

" Ja, du fattar hur jag menar.
Egotrippat med den stora förhoppningen att det når någon annan som kanske rent av får ut något av det, underhållning, tröst, samförstånd eller vad det nu kan vara. Ändå är den stora kompromissen där med att skriva på ett fjärran tungomål.
När det gäller den här texten så visst, det är lite som i Lundells Öppna Landskap med "under stjärnorna kan höra festens skratt" men i tredje versen sneglar personen tillbaka till bergen när han är tillbaka i "city". "Det är f-n alltid bättre nån annan stans" liksom.

Det är inte enbart fool-on-the-hill persepktivet, tycker jag.
Den andra versen handlar om en nära och kär släktings bortgång, vilket skedde ungefär den här tiden för ett år sedan och det är huvudandledningen till att låten gjordes. Skulle kanske haft med det som en fotnot. Återigen balansakten mellan privat-personligt-allmängiltigt. (Det finns musik jag gjort till henne som jag inte lagt ut på internet.)
Ursäkta ett alldeles för långt svar och det kanske verkar som jag analyserar varenda stavelse jag spelar in när det nästan är tvärtom!

Tog tillfället i akt att tänka högt. Thnx Rattlet!