Kontrollrummet

TC Electronic Konnekt 24D - Imac?

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Nu har emusic droppat priset på Konnekt 24 D till 3 395
och jag är så sugen på det ..  :wub:
men har hört att det är problem med Firewire på Imacarna och det kortet
Är det någon som har erfarenhet av det?
Funkar det?
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
Har inte erfarenhet av det men jag att jag såg en del om detta i somras när jag läste på om kortet. Det finns även rätt många PC-användare som haft liknande problem, men jag är inte en av dem - som tur väl är. Det fanns ett forum som handlade om just dessa problem, där det fanns officiella representanter från TC med, men jag tror aldrig jag såg något avslut på problemet. Googla på det så hittar du säkert en del nyttigt info - dessutom har TCE ett eget forum där du kan snoka runt en del.

Juste pris förresten - två-tretusen mindre än vad jag gav för kortet för ett halvår sedan. :P


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Tack för info!
Så du har ett - hur bra är det?

Googla och läsa långa trådar om inställningar, lösningar, FW-portar känns otroligt olockande sen jag köpte macen
Det ska inte var mer än att koppla in kabeln och låta macen sköta resten för att jag numera ska trivas.
Så enkelt var det faktiskt med mitt Mbox2
Hoppas på att TCEforumet har ett enkel lösning som inte kräver timmar av läsning, tester mmm ...
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
Jag kollade upp så att jag inte hade några komponenter som strulade i min dator, tror det handlade om chipset men jag kommer inte ihåg vilka det gällde. Dock var de medvetna om detta på MB i Växjö och mycket behjälpliga - jag fick ta hem kortet på 7 dagars öppet köp i fall något strulade. Det gäller nog att fråga om det när man köper det... du kan ju kolla m din lokala hökare för en liknande deal.

Vad det gäller kortet så är det mycket bra ljud i det, jag märkte en avsevärd skillnad mellan detta kortet och mitt tidigare - Maudio FW410. Pre-ampsen verkar ok, jag har inte så mycket att jämföra med - de är bättre än de i 410:an i alla fall och har fått rätt bra kritik i diverse tester jag har sett.

De inbyggda effekterna låter rätt bra (Kompressor, Reverb och en slags EQ som även kan fånga EQ-kurvan från en ljudkälla och sedan kan denna appliceras på något du har spelat in). Jag har inte experimenterat så mycket med dem dock o det var lite strul innan jag fattade hur de skulle fungera.

Finns ju många ingångar och många olika finesser/inställningar på dem, jättebra men återigen har jag inte utforskat allt om jag skall vara ärlig.

Nackdelen är att jag får korta dropouts ibland, särskilt om jag lyssnar på musik via t ex Foobar eller Winamp eller när man spelar spel... de verkar hänga ihop med hög disk- eller CPU-aktivitet. Mer sällan när man sitter och jobbar i sin DAW även om det händer. Det är inte så kul men inte så illa att jag inte kan leva med det... å andra sidan har jag inte de senaste drivrutinerna, jag är lat antar jag men sedan jag fick det att fungera i somras har jag dragit mig för att installera nya men det skall väl göras snart!!!

Sedan var det något mer... hmm... blev störd av familjen i bakgrunden och glömde bort vad det var jag skulle skriva. Så hade jag varit som dig hade jag snackat med handlaren om öppet köp och sedan testat det.


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Ja nu är jag ju en PC-ponke,men jag verkligen älskar mitt Konnekt 24D kort.
Och priset du nämner så kan man ju inte bli missnöjd.KÖP!! ;)
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad morgonte

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 153
    • Visa profil
Även jag har ett 24D som jag kör på PC med XP (dessa förk. ;)). Även jag har haft strul med drivisarna, något som löste sig med att installera senaste versionen, men inte förrän jag manuellt plockat bort allt från tidigare installationer. Man kan tycka att installationsrutinen skulle göra just det... Mina kontakter med TC support har dock varit smärtfria. Snabba svar, bra FAQ etc.
På plussidan finns ju ljudkvalitén, som är utmärkt. De inbyggda effekterna använder jag inte så mycket, mest för att lägga lite reverb på medhörningen när jag sjunger. Det låter bra.
Det är lite knöligt att lära sig (fast inte värre än andra ljudkort jag haft), men när man kommer in i tänket är det logiskt och praktiskt upplagt.
If music be the food of love, play on. -William Shakespeare


Utloggad Larsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 169
    • Visa profil
    • Larsson´s Musik
jag lämmnade in mitt för lagning idag, det sprakar & läter spräckt om vänster sida av ljudbilden
(till & från) men jag antar att jag fått ett måndags exemplar
fast ändå irriterande, de kostar ju lite iaf & att slippa sådana här saker
borde ingå i det priset enligt mig!

men utöver det..skitbra kort! :)
http://www.soundclick.com/bands/page_music.cfm?bandID=122284


Utloggad robblar

  • Pang pang
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 549
  • Slaskis
    • Visa profil
    • BLiB.no
Jeg var veldig nære å kjøpe et sånt i dag, men emusic ville helst ikke sende "utenfor EU". Nå. Jeg har egentlig mer lyst på et annet kort, Motu Ultralite hybrid. Noen som har erfaring med dette? Det koster en bra slump mer enn konnekt 24 / konnekt live

Det frister litt å ha mulighet til bruke det som mikser + effekt på små spillejobber, i så måte virker Motu-kortet mye mer fornuftig med mye enklere (tilsynelatende) offline mode. Men på andre siden ble jeg litt negativt overrasket over at motu ikke lar meg laste ned manual engang, de vil ha 20 dollar for en hardkopi i 2009(!)

Jeg har også vurdert Focusrite sapphire 24 pro dsp og echo audiofire 8. Focusrite skryter av at man kan teste miksene sine ved å simulere i dsp forskjellige typer høyttalere selv om man bruker headphones. Det låter noe for godt til å være sant. Noen som har testet? Den har også stand-alone mode, visstnok. Audiofire har jeg ok erfaring med pga at bandet har en audiofire 12, en nokså trivelig sak. Litt fattig på "features" men veldig bra lydkvalitet. (AF8/12 har også DSP men kun til signalruting. Kanskje ikke helt ufornuftig)

I alle fall er jeg grundig lei av min gamle presonus inspire1394. Den støyer en god del, og ved lytting fjerner den også veldig mye bass slik at det blir umulig å lage en fornuftig miks. Mangler også digital IO. På tide å skaffe noe brukbart. Eventuelt legge innspillingshobbyen på is og øve i stedet  ;)

Når alt er sagt må jeg tilstå at om jeg finner et konnekt 24D til tilsvarende pris som emusic kjører vil jeg nok kjøpe inn en - selv om TC må tåle mye pepper av utålmodige personer på forumet sitt som ønsker seg 64 bit drivere...

Unnskyld den utstrakte bruken av norsk (samt litt teknobabbel)

mvh
Robert