Kontrollrummet

Can't find paradise (Pity old fart)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Tjo B)

Har legat lågt ett tag men nu blidde det till nåt igen. Har rätt nyligen flyttat och det här är nu första alstret från nya studion.

LÅTNAMN: Can't Find Paradise (Pity Old Fart)
ARTIST/GRUPP: Krister&Calle
GENRE: Gubb-pop
LÅTLÄNGD: 03:42
KOMPOSITÖR: Calle
Text: Krister
PRODUCENT: Krister
MEDVERKANDE: Calle på akustisk gitarr och sång, Krister på resten
INSPELNINGSÅR: 2009
FORMAT: mp3
[mp3=200,20,0,center]http://www.moondawnmusic.com/music/paradise.mp3[/mp3]

Fram med sågarna. Jag har lyssnat på denna så många gåner nu så jag blitt döv för alla brister och sånt.


Space
Life is too short to remove USB safely


Utloggad Cube

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 353
    • Visa profil
Schysst låt det här :)  ackeguran lät riktigt schysst tyckte jag.  Hela låten känns lite basfattig annars. Går kanske att fila på pianosolot lite med :) 


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Trevligt lunkande låt det där och akkeRiffet är gött.
Det enda negativa skulle väl vara att nämda Riff låter lite surt ibland(ostämd gura?)
« Senast ändrad: 19.11.2009, 22:54:11 by uriah »
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Kornstad

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 965
  • Fortes fortuna adiuvat
    • Visa profil
  • Soundcloud: user-954108238
Skön låt!

Kul ide med knastret som kommer in i låten. Dock ligger detta väldigt nära och varmt i mixen, medan sången låter mer telefonlur, eller typ en gammal radio av ngt slag. Kör knastret med samma effekt som sången så låter det nog lite mer "trovärdigt". Gillar riffet och att ni kör låten med acce-gura.
Me, Myself & I


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Fin gammal fjärt? :lol:
Lyssnade innan jag scrollade ner till facit. Jorå ackeguran är superb och sången lika så fler stämgrejor skulle inte direkt skada men det är bra som nu. Basfattig ja jo ingen bas var väl med och kaggen hördes inte men det ska den ju inte enligt HM. Skön orgel som kanske skulle upp en anings och pianosolot kunde vara lite rappare. Men skön gubbrock yes.
mina 50 öre
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Jag tar tillbaka det där med surt riff,det låter mer som kompet under riffet som är lite 'out of tune' svårt att sätta fingret på,men något av instrumenten är inte riktigt stämd som dom andre..,men det är en petites.Har lyssnat på låten ett par varv nu,och den blir bara bättre och bättre.
Snestämmningen hörs bara mindre och mindre!!(Fredag med mycke rötjut :D)
Håller med om Pianot,låter lite fjösig,men tror det beror soundet, leta efter ett pianoljud med lite mer pondus,spelet är det inget fel på!
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Tack alla för kommentarer :).

Där finns nog faktiskt en bas, en synt sådan. Ska se vad jag kan göra åt det. Försökte faktiskt lira in det men mina figrar och basen liksom kom inte riktigt överens vid det tillfället :lol:. Tror jag skall ge det ett nytt försök.

Detdär med knastret... jag kom faktiskt aldrig att tänka på att knastret nu är liksom HiFi eller nåt... knaster från en gammal platta borde ju också låta gammalt liksom.

Jag tänkte först plocka in en el-gura, testade till och med men sen konstaterade jag att less is more.

Pianot sen ja, jag kan ju egentligen inte ens spela piano men lyckades i alla fall få ihop nåt och sen så blev det bara kvar. Skall kolla med ett annat pianoljud.

Har lite problem att ställa in B4:an som jag vill ha det... den blir antingen för låg eller för hög. Sen tycker jag mig också ha märkt att då jag gör en mp3:a (audio mixdown) av låten å ändras B4:ans volym också :huh:


Space
Life is too short to remove USB safely


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
OK gung i låten!
Är inte så positiv till mittenpartiet med brus och knaster. Men jag har bara lyssnat en gång så jag har ingte så stor erfarenhet av helheten i låten.

Det som saknas är ett bluesmunspel som hjälper till med gung och komp. Men så som jag tänker kan inte jag spela munspel....
« Senast ändrad: 20.11.2009, 21:57:20 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Jorå. Får lite Ry Cooder-vibbar. Inget direkt som sticker ut förutom breaket som är som en ny låt och jag förstår inte riktigt meningen med vinylraspet. Mix och arr funkar bra i mina lurar. Snyggt pianosolo men skulle nog vilja ha ett skrikigt elgitarrsolo i stället.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Gillar gitarrljudet, det enkla "ostinatot" runt 60...

Känns som en lustig låt att sätta samman. Alltså jag gillar. Man blir glad av det här. Skall bli intressant att följa hur den utvecklas..
Känns iofs som om den skulle kunna vara klar redan nu?
Håller med om att piano är lite onödigt att dra in. Piano kan bytas mot gitarr här med fördel...
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Tjo... tackar för kommentarer :D

Nu har jag spelat om basen, eller rättare sagt spelat in basen. Tidigare var det "bara" en midibas. Tänkte lägga upp en ny version igår men kom liksom inte nån vart med pianosolot. Testade en massa olika sound men inget lät mindre "fjösigt" eller nåt... nån som har nåt bra förlsag :unsure:?

Mittpartiet med knastret fick omväxlande kritik... jag ville väl beskriva att det är frågan om en såpass gammal fjärt att det då det begav sig bara fanns gamla stenkakor eller tidiga vinylplattor B). Har själv vant mig vid det partiet såpass så jag kan inte komma på hur jag skulle ha gjort det på nåt annat sätt. En brejk ville jag ha där i alla fall och så blev det som det blev.

Återkommer med ny version så småningom.

Space
Life is too short to remove USB safely


EasyPeasy

  • Gäst
Härlig låt, man blir glad!
Jag tror pianoljudet skulle kunna passa bra, men det är alldeles för midi-likt. Jag skulle också vilja höra mer "solo i solot" :)
Riktigt catchig låt alltså!


Utloggad zorrow

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 977
  • Livet är för kort för att inte göra det man gillar
    • Visa profil
Det här var ju medryckande! Uriah har rätt kring den lilla surheten och jag tror att det är orgeln bakom som har en ton som låter off men jag tycker att det försvinner en bit in i låten. Och byt pianot mot acke om ni inte hittar ett bätte ljud. Knastret får inte full effekt eftersom sången inte matchar knastret. Process sångpartiet i knastermaskinen så tror jag du får en bättre vintage känsla. (såg att det redan var skrivet men tål att upprepas) Lycka till!