Kontrollrummet

Hårdvara vs. mjukvara

Lee · 57 · 17033

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad flintan

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 373
    • Visa profil
plåtreverb?  :blink:
http://soundcloud.com/samsas-violin


Utloggad Torwald

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 268
  • O_o
    • Visa profil
Jag tycker också det ser ut som plates!
Ju dyrare desto bättre.


Florian le Sage

  • Gäst
Ingen aning, men... manufaktureringslinje av platereverb?

(nej, jag har aldrig sett ett riktigt platereverb).


Yes man, fabriken där man tillverkade EMT 140 plåtreverb, 1957 i tyskland!
 B)

dessa, som ersatte riktiga ekokammare + bandekon av gammalt rördatum är nog det mest oöverträffade någonsin...bygger ett eget just nu-i min gamla oljetank*


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Plåtreverben gav ett riktigt fint ljud - men en oljetank är kanske inte riktigt lika glamoröst som guldplåtarna de använde när det begav sig... ;)

Skämt åsido - det kan säkert bli ganska häftigt. B)
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Jag har funderat på att bygga en ekokammare, tycker plåtar låter för modernt :P

Nej, men skämt åsido, sa han som sorterade frukt, varför skulle man inte kunna bygga en ekokammare av exempelvis betongringar man bygger brunnar av? Av praktiska skäl lagda vågrätt strax under markytan? En högtalare i ena ändan, och så några mickar på några olika avstånd i tunneln.
DON'T PANIC


Florian le Sage

  • Gäst
Hej, nej en oljetank som denna är framförallt rätt bumlig och inte lika fin uppåt, men det blir ett helt eget soundtillskott, efterklangen är enorm och rätt filtrerad kommer den nog ut ultraretro...reverb skall inte vara så jäkla kliniska och skimrande tycker jag, bara i vissa fall...
 B)


Utloggad ynot

  • vatten
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 826
  • i missed u
    • Visa profil
    • vassmusic.com
Jag har funderat på att bygga en ekokammare, tycker plåtar låter för modernt :P

Nej, men skämt åsido, sa han som sorterade frukt, varför skulle man inte kunna bygga en ekokammare av exempelvis betongringar man bygger brunnar av? Av praktiska skäl lagda vågrätt strax under markytan? En högtalare i ena ändan, och så några mickar på några olika avstånd i tunneln.
djävla slit att gräva ner bara o dyrt oxå , om man inte anväönder en gamal trekammar brun. för att få lite skitigt ljud :D
att leva är att dö


Florian le Sage

  • Gäst
Jag har funderat på att bygga en ekokammare, tycker plåtar låter för modernt :P

Nej, men skämt åsido, sa han som sorterade frukt, varför skulle man inte kunna bygga en ekokammare av exempelvis betongringar man bygger brunnar av? Av praktiska skäl lagda vågrätt strax under markytan? En högtalare i ena ändan, och så några mickar på några olika avstånd i tunneln.

Sitter sedan några veckor i samma tankar, förutom oljetanken då  :lol: betong eller en fyrkantig tunnel av murade lecablock tex, en det skall nog till minst 10 meters längd i vilket fall!
Kul, var bor du då med ditt projekt?


Florian le Sage

  • Gäst
En sak som bör beaktas i byggandet av ekokammare utomhus är ju fukten, inte så bra för varken högtalare eller mikrofoner, någon?

Jag skulle nog göra en skena som antingen mikrofonen eller högtalaren kan åka på när det gäller variation av efterklangstid...


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
.
Jag har funderat på att bygga en ekokammare, tycker plåtar låter för modernt :P

Nej, men skämt åsido, sa han som sorterade frukt, varför skulle man inte kunna bygga en ekokammare av exempelvis betongringar man bygger brunnar av? Av praktiska skäl lagda vågrätt strax under markytan? En högtalare i ena ändan, och så några mickar på några olika avstånd i tunneln.

Sitter sedan några veckor i samma tankar, förutom oljetanken då  :lol: betong eller en fyrkantig tunnel av murade lecablock tex, en det skall nog till minst 10 meters längd i vilket fall!
Kul, var bor du då med ditt projekt?

I Gävle.
Men det lär väl aldrig bli något då det är dålig WAF på ett sådant trädgårdsprojekt
DON'T PANIC


Utloggad ynot

  • vatten
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 826
  • i missed u
    • Visa profil
    • vassmusic.com
En sak som bör beaktas i byggandet av ekokammare utomhus är ju fukten, inte så bra för varken högtalare eller mikrofoner, någon?

Jag skulle nog göra en skena som antingen mikrofonen eller högtalaren kan åka på när det gäller variation av efterklangstid...

har gjort konst installationer med nergrävda högtalre men tun plast folie på funkade r¨tt bra faktiskt o hägtalaren klarade sig helskinnad
att leva är att dö


Utloggad ynot

  • vatten
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 826
  • i missed u
    • Visa profil
    • vassmusic.com
.
Jag har funderat på att bygga en ekokammare, tycker plåtar låter för modernt :P

Nej, men skämt åsido, sa han som sorterade frukt, varför skulle man inte kunna bygga en ekokammare av exempelvis betongringar man bygger brunnar av? Av praktiska skäl lagda vågrätt strax under markytan? En högtalare i ena ändan, och så några mickar på några olika avstånd i tunneln.

Sitter sedan några veckor i samma tankar, förutom oljetanken då  :lol: betong eller en fyrkantig tunnel av murade lecablock tex, en det skall nog till minst 10 meters längd i vilket fall!
Kul, var bor du då med ditt projekt?

I Gävle.
Men det lär väl aldrig bli något då det är dålig WAF på ett sådant trädgårdsprojekt


WAF  ? vad är det
att leva är att dö


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Wife Approval Factor. Brukar användas t ex om stereohögtalare, om de matchar soffan är det OK. :rolleyes:
DON'T PANIC


Utloggad ynot

  • vatten
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 826
  • i missed u
    • Visa profil
    • vassmusic.com
 :D :D :Dok då har man lärt sig något i dag med ..tackar
att leva är att dö


Utloggad Kill That Autotuner

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 66
    • Visa profil
Minnet är rätt o.k. , så jag vill minnas att herrarna producenter Storm/Herrlin/C.M. Herlöfsson trots nästan obegränsad tillgång till creme´de la cremé av mjukvaropluggar, använder sig av devisen : Släpp ut ljudet ur chipset och låt det gå en runda analogt . Det lustiga var att i.a.f. C.M.Herlöfsson använde sig av i princip vad som helst ( En gammal gitarrpedal som inte ens trycktes igång. Bara In/Ut) Hans filosofi är att om man vill ha lite analogt färgat så räcker det. Och det kanske inte är så tokigt om man tänker sig ett rent digitalt ljud får rusa runt i motstånd,transistorer,dioder och en mängd annat ( Typ)

Ganska typiskt för alla tre , är att de vill undvika att det " Låter Cubase " , som det mesta idag. (Deras ord)

Här finns nog det starkaste argumentet tycker jag.
  Ett eget sound kommer att bli mer och mer viktigt i takt med att ingen orkar programmera synthar, när folk har tröttnat på Ez drummer och broomstick .

Själv har jag en gammal Hardon-Kardon Receiver vars bas och diskantfilter inte är av denna världen. Den kommer till användning.




« Senast ändrad: 18.03.2007, 02:34:22 by Kill That Autotuner »


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Nu har jag läst hela tråden ;)
Jag tycker nog att alternativ 3 är det som gäller, speciellt när man spelar in andra!


3. Spela in färgat. -> Använd din favorit channel-strip och spela in karaktären direkt (Hel-analog)


Det känns mera ärligt mot musikerna, och hur man hör sin egen insats påverkar hur man spelar/sjunger. Att få musiker att spela bra är faktiskt det viktigaste.
DON'T PANIC


Florian le Sage

  • Gäst
Ditt förslag/val är nog vettigt på fler än ett sätt, många föredrar att göra sitt märke redan vid inspelning så att mixen bara åker i princip, ett gammalt hederligt tänk också.

Ibland, tyvärr, vill inte tex demoband etc lägga för mycket stålar på en halv dags intrimning av mikrofonval/preampval etc, då dår man slänga ihop det lite snabbt och neutralt och färga vid mix-om dom nu vill det...

Det dom gamla veteranerna gjorde vid inspelning var att föra bok över varenda inställning eq/reverb +mik+placering, testa ut vilka grejor som funkade för respektive artist några timmar och så körde man på det-år efter år, det blev ett unikt sound eller artistens signum, man kunde t.o.m. höra vilken studio låten var gjord i på den tiden före multibandarnas intåg då allt blev mer och mer likriktat, studiorna krympte i storlek=akusitken och läcktänket försvann till förmån för ett "dött" sound!

(för att inte tala om hur det är idag, många år senare och allt redan är gjort/testat till inflation)

Undrar om jag inte går tillbaka till fåmikrofonteknik och satsar på enbart spelglädje live i studion, med rummets fördelar och magin på "tape"... tror också att de flesta musikälskare uppskattar en återgång till detta i nytappning, charmen och soundet är helt enkelt för bra för att förloras i våra moderrna-obegränsade tekniklösningar, utan själ!

 B)



Utloggad PerW

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 64
    • Visa profil
    • Wallins Blues
I min lilla hemstudio kör jag med mixerbord och lite utombordare(aka hårdvara...), stod i valet o kvalet för snart 4 år sen då jag köpte ett RME Multiface och skulle skaffa mikpreampar till det.
Fick nys om ett Soundcraft 6000-bord(ca 250' nytt -89) till ett mycket bra pris/kanal jämfört med ex.vis lineaudio som jag tittade på då och har inte ångrat det en sekund(på bekostnad av mobilitet iofs.).

I datorn används Digital Fishphones, blockfish framförallt som jag tycker funkar ok, tar inte mycket CPU-kraft heller.
EQ har jag inte hittat nån än som låter som bordet.
UAD-1 t.ex. kostade då ca 12-14 tusen i grundutförande och var inget alternativ.(finns fortfarande på önskelistan...)

I den här studion som jag varit med om att bygga används datorn som bandare vid inspelning, vid mixning används 3 UAD-1 och ett antal utombordare. www.pon.se

« Senast ändrad: 18.03.2007, 14:58:23 by PerW »
/Pelle               http://www.wallinsblues.com


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
Citera
I den här studion som jag varit med om att bygga används datorn som bandare vid inspelning, vid mixning används 3 UAD-1 och ett antal utombordare. www.pon.se
ytterst fint!!  ^_^
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad tsmalmbe

Undrar om jag inte går tillbaka till fåmikrofonteknik och satsar på enbart spelglädje live i studion, med rummets fördelar och magin på "tape"... tror också att de flesta musikälskare uppskattar en återgång till detta i nytappning, charmen och soundet är helt enkelt för bra för att förloras i våra moderrna-obegränsade tekniklösningar, utan själ!

Om än uppmickat och mixat av de yttersta och bästa experterna, tycker jag att Bruce Springsteens senaste skiva, The Seeger Sessions, är just vad du beskriver ovan! Vårt att bekanta sig med, definitivt. Gillar man inte musiken (amerikansk folkmusik, bluegrass & country), så är det ändå en upplevelse att man "hör" vad som händer vid inbandningsskedet.

.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Florian le Sage

  • Gäst
Det är säkert kanon, värt att lyssna på som du säger...bluegrass/country är trevligt också,
finns ju några moderna undantag till i plattväg som skiljer sig från mängden men många är dom inte!

 B)


Utloggad ynot

  • vatten
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 826
  • i missed u
    • Visa profil
    • vassmusic.com
pysslar med att micka upp ett trumsett med en band mikrofon i ett halvbra akustiskt rum.
men fan vad påtagligt det blir vad rummet o placeringen gör.har alltid minst mickat med 4 mickar förut men det är befriande o slippa gate o sådant...utan bara ...köra flytta köra... trevlig övning om inte annat.
sedan önskar man ju sig lite bra utombordare.. men plånboken säger stopp tyvärr..har två uad-1  som man kan inserta vid inspelning blir ju nästan samma sak ..nästan alltså
att leva är att dö