Kontrollrummet

Metronomproblem i Cubase

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Lynxo

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 111
  • It's not paranoia when they ARE out to get you!
    • Visa profil
Hej, har ett litet underligt problem.

När jag öppnar Cubase-projekt från en polare, som har en äldre version av Cubase än mig, så händer det lite underliga saker:

1. Den byter drivrutiner från mitt ljudkorts ASIO-drivrutiner, till multimedia ASIO (eller vad det nu heter...). Jag måste alltid byta så fort jag öppnat ett av hans projekt.
2. Och detta är det stora problemet, som jag inte vet hur jag ska lösa: metronomen slutar funka! Misstänker att det, precis som i drivrutinsfallet, är någon inställning som ändras. Det STORA problemet är att metronomen slutar fungera i ALLA mina projekt, inte bara dom som jag fått från min polare med äldre version av Cubase. :blink:

Har letat bland alla inställningar, men inte hittat något...nån som vet vad jag ska göra? :(

EDIT: och när jag ändå är i farten, vore ett tips på en mycket bättre metronom, som klarar udda taktarter och kan byta klick mellan 4-delar och 8-delar beroende på taktart, vore det också välkommet... :rolleyes:
Fighting for peace is like fucking for virginity.


Utloggad Torwald

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 268
  • O_o
    • Visa profil
Varför metronomen slutar fungera i alla dina projekt kan jag inte svara på, men jag kan hjälpa dig med några punkter.

Såvitt jag vet sparas information om in- och utgångar i ditt Cubaseprojekt. Det innebär att när du öppnar din väns projekt försöker Cubase i första hand använda hans ljudkorts in- och utgångar (det kan ju inte veta att du har bytt dator!). När Cubase inser att der inte fungerar (ljudkortet finns ju inte) väljer den helt enkelt standarddrivrutinerna ("Multimedia driver", men den kan ha olika namn).

Cubasemetronomen är helt klart kapabel att byta mellan 4- och 8-delar och olika taktarter genom projektet. I transportbaren kan du välja på "fixed" eller "track". För att hastigheten i bpm ska gå att ändra direkt i transportbaren från 120bpm (standard) måste du välja fixed. Om du har valt "track" ändrar du alla inställningar i temptracket. Du kommer åt det genom att trycka Ctrl+T. Här kan du automatisera tempo och taktart. Om du vill att 4-delar ska bli 8-delar kan du lägga in en ändring 80 till 160bpm, exempelvis. Du kan lägga in stegvis tempoväxlingar (snyggt i outron ;)) om du vill det.
Ju dyrare desto bättre.


Utloggad Lynxo

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 111
  • It's not paranoia when they ARE out to get you!
    • Visa profil
Ja, alltså, jag vet hur man ändrar tempo och taktarter aktivt genom ett projekt. Men säg att jag spelar in en passage som byter mellan 4/4 och 7/8. Sätter jag metronomen på att spela 4-delar, så kommer den att komma efter när det kommer till 7/8-deltakten. Men sätter jag metronomen på att "klicka" på 8-delar, så blir det för mycket när det är vanlig 4/4. Jag vill att metronomen ska klicka på fjärdedelarna på 4/4, och 8-delarna på 7/8. Det kan ju inte vara alltför svårt, då det går i ett program som Guitar Pro, som gör det automatiskt till och med. :ph34r:

Men det spelar ju ändå ingen roll, eftersom metronomen ändå inte fungerar!!! :angry:
Fighting for peace is like fucking for virginity.


Utloggad Torwald

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 268
  • O_o
    • Visa profil
Jaha, nu är jag med. Du menar att när du byter till 7/8 så slår den på 4delarna som om du spelade 3/4? Det är ju lite knas. Det GÅR ju att köra 3/4 istället, men då blir det ju lite annorlunda feel.

Jag vet fan inte hur man ändrar, det har aldrig slagit mig tidigare  :o
Ju dyrare desto bättre.


Utloggad Lynxo

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 111
  • It's not paranoia when they ARE out to get you!
    • Visa profil
Jaha, nu är jag med. Du menar att när du byter till 7/8 så slår den på 4delarna som om du spelade 3/4? Det är ju lite knas. Det GÅR ju att köra 3/4 istället, men då blir det ju lite annorlunda feel.

Jag vet fan inte hur man ändrar, det har aldrig slagit mig tidigare  :o

Hmm, 3/4 och 7/8 är väl två vitt skilda saker? Jag tror du blandar ihop 6/8 och 7/8.

Men du verkar förstå vad jag menar i alla fall. :) Jag vill att metronomen ska klicka på fjärdelar när takten är delbar med fyra (typ 4/4, 3/4, 6/8, 6/4, osv...) och på åttondelar när takten är delbar med 8 (typ 7/8, 5/8, osv). Och rentav på 16-delar när det är taktarter som 15/16-delar och liknande.

Fast återigen, det är ju inte det jag som jag ville ha hjälp med nu, jag vill få metronomen att fungera överhuvudtaget!!! :ph34r:
Fighting for peace is like fucking for virginity.


Utloggad Torwald

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 268
  • O_o
    • Visa profil
My bad   :unsure:

Tog för givet att du hade sans nog att spela i rocknrolltaktarter! ;)
7/8 har jag använt EN gång tror jag. Hur många hits förutom All you need is love går i 7/8?  :D

...för det gör den väl? =)

Nåväl. The best of luck!

Ju dyrare desto bättre.


Utloggad Assar

  • Frånvarande
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 251
  • W H A T E V E R
    • Visa profil
    • Assar
  • Soundcloud: assarandersen
Fast återigen, det är ju inte det jag som jag ville ha hjälp med nu, jag vill få metronomen att fungera överhuvudtaget!!! :ph34r:

Man kan välja om man vill använda Cubase inbyggda ljud eller ett eget ljud för metronomen.
Kan det vara så att din polare använt ett eget ljud och att Cubase nu inte hittar det?
I så fall, ställ in metronomen på att använda det inbyggda ljudet.


Utloggad Lynxo

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 111
  • It's not paranoia when they ARE out to get you!
    • Visa profil
Fast återigen, det är ju inte det jag som jag ville ha hjälp med nu, jag vill få metronomen att fungera överhuvudtaget!!! :ph34r:

Man kan välja om man vill använda Cubase inbyggda ljud eller ett eget ljud för metronomen.
Kan det vara så att din polare använt ett eget ljud och att Cubase nu inte hittar det?
I så fall, ställ in metronomen på att använda det inbyggda ljudet.

Sorry, redan vart där och letat, men det är inte det... :(
Fighting for peace is like fucking for virginity.


Utloggad Lynxo

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 111
  • It's not paranoia when they ARE out to get you!
    • Visa profil
Hmm, sätter jag den på midi-klick istället för audio-klick, så ser jag i mätaren att den klickar som den ska, men jag hör inget i högtalarna...och att pröva olika utgångar i samma meny hjälper inte... :wacko:
Fighting for peace is like fucking for virginity.


Utloggad Lynxo

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 111
  • It's not paranoia when they ARE out to get you!
    • Visa profil
WTF! Sätter jag den på midiklick, och utgången på Ez Drummer, så fungerar det...då har jag hihaten från EZ drummer som metronom... :wacko: Skulle funka att använda det istället, men något osmidigt att behöva öppna upp EZ Drummer så fort jag vill ha en metronom...jag fattar verkligen ingenting... :wacko:
Fighting for peace is like fucking for virginity.


Utloggad Lynxo

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 111
  • It's not paranoia when they ARE out to get you!
    • Visa profil
Alltså, det här är helt sjukt! Efter en hastig titt på mina ljudspår i Cubase, så ser jag att den använder Multimedia ASIO Driver eller vad det heter som utgång, inte mitt nya fina ljudkorts-drivrutiner!!! Trots att jag i Device Manager ställt in det som primär utgång. Men jag kan inte välja dom drivrutinerna som utgång på mina spår längre!!!

Allt detta bara för att jag öppnade ett projekt skapat i en tidigare version av Cubase!!! :ph34r: :ph34r: :ph34r:
Fighting for peace is like fucking for virginity.


Utloggad Assar

  • Frånvarande
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 251
  • W H A T E V E R
    • Visa profil
    • Assar
  • Soundcloud: assarandersen
Vad har du angett för utgångar under "VST Outputs"?


Utloggad Lynxo

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 111
  • It's not paranoia when they ARE out to get you!
    • Visa profil
Vad har du angett för utgångar under "VST Outputs"?


Där finns det bara två grejor som både heter 1-2 Out och som båda har Yes under Visible...fast jag tror, men är inte säker, att det var så från början också... :unsure:
Fighting for peace is like fucking for virginity.


Utloggad Linkowich

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 458
    • Visa profil
Jag har haft samma problem en gång. Det visade sig att volymregeln för metronomen (som är grymt väl dold) stod i botten.

I rutan audio click - byt från beeps till sounds, klicka sen i nån av soundsrutorna så du får upp filväljaren, där - under cancelknappen finns en volymregel. Dra upp den!

Sen kan du byta tillbaka till beeps eller vad du nu vill ha.


Utloggad basshole

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 185
    • Visa profil
Här är nog svaret:
http://knowledgebase.steinberg.net/127_1.html
Dolphins are gay sharks.


Utloggad Lynxo

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 111
  • It's not paranoia when they ARE out to get you!
    • Visa profil
Här är nog svaret:
http://knowledgebase.steinberg.net/127_1.html

YES! Tackar för det! Karma på dig! :wub:
Fighting for peace is like fucking for virginity.