Tjoho Cube.
Jorå,de där pryttlarna funkar kalas.Jag har nåt liknande förutom preampen,jag kör genom en Mackie mixer.
Lite tips då du lägger sång:
Yla igenom låten en gång så du ser att det inte peakar/distar när du grov rattat på preampen.
Ligg en par decibel under nollan.Efteråt kan du alltid fixa lite tryck på sångspåret,det är värre med digital distet - det är mera svårjobbat..
Mike
Tack Mike för tipsen!
Men är det ok om man på ett sångspår har tex tube blend på max och på andra dubbade spåret tube blend på min. Hpf on på ena och off på andra ett annat exempel??
Visst är det ok. Det handlar ju om att det ska låta bra i slutänden - och om du vill ha lite olika färgning på tagningarna, så är det inget fel i att göra så.
Sedan angående nivåer... Se till att det inte distar i preampen (kolla mätarna - och lyssna) - men när det gäller det digitala, så kommer peakar med stor sannolikhet att slå igenom ibland om du försöker ligga så nära 0dB som möjligt. Spela istället in i 24-bit och backa med nivån in till omvandlaren, så att peakarna ligger på typ -6 - -10dB eller något i stället för precis under 0dB. Då skapar du ett headroom själv, men eftersom du spelar in i 24-bit, så kommer det inte att påverka ljudkvaliteten nämnvärt, utan bidrar bara med en liten extra överstyrningsreserv.

Spelar du in med 16-bit, så är det däremot säkrast att försöka slicka 0dB, eftersom man ju förlorar dynamik och får mer brus vid alla senare processeringar. Med 24-bit, så har man så mycket bättre kvalitet från början, att det i de flesta fall är försumbart.