Kontrollrummet

Asti & CPG - You are all I need

gäst · 23 · 3004

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

asti

  • Gäst
Sitter fortfarande fast i 60-talsträsket, men nu har jag i alla fall lyckats få det akustiskt!  :)
CPG vägrar sjunga på skånska så det är tyvärr engelsk text igen, lite halvtramsig, som man kan förvänta sig av en hormonstinn 26-åring!  :rolleyes:
Har inte avslöjat för honom att det lite bossanova-takter! Då skulle han säkert totalvägra!  :)
Vad jag längtar tillbaka till de skånska deppmarkerna!  :(

Låttitel: You are all I need
Musik: Asti/CPG
Text: CPG
Låtlängd: 3:30
Sång: CPG
Gitarrer: Asti
Elbas: CPG
Trumprogrammering: Asti
« Senast ändrad: 15.04.2011, 16:54:03 by asti »


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
En fullträff!
60-tals liknelserna formligen väller fram: The Zombies, The Hollies (Bus stop), The Beatles också... osv
Ackordbytet från moll till dur är rätt typiskt men ändå väldigt attraktivt.
Ska kritisera nåt är att de olika partierna i låten går i ett, alltså jag önskar nåt typ av break. En arr fråga.
Annars lysande, asti!


asti

  • Gäst
En fullträff!
60-tals liknelserna formligen väller fram: The Zombies, The Hollies (Bus stop), The Beatles också... osv
Ackordbytet från moll till dur är rätt typiskt men ändå väldigt attraktivt.
Ska kritisera nåt är att de olika partierna i låten går i ett, alltså jag önskar nåt typ av break. En arr fråga.
Annars lysande, asti!

Roligt att du gillar och spännande att du hittar Zombies och Hollies i detta!
Inspirationen är ju från tiden med t.ex Beatles´I´ll be back, första halvan av 60-talet när det var enkla arr och en hel del akustiskt.
Det förekommer ju ett instrumentalt mellanspel, men det kanske hade varit mer effektfullt att "stoppa upp" låten någonstans....?
CPG ropar och undrar vilken Zombie-film du menar!?  :rolleyes:
Tack för lyssning och kommentar!
/Asti


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
yes, inte kanske bara stoppa upp, men ändra lite grann i instrumenteringen. T.ex mindre instrument före refr. eller tvärtom mindre instr i vers och mer i bryggan upp till refr. och sen fullt ös. Äh svårt att beskriva. Det är alltså dom här skarvarna mellan mellan vers och refräng som jag tycker asti/CPG har haft lite problem med nu och tidigare. Det gäller att vara tydlig. Det handlar om arr. Som tur kan man ju flytta omkring saker i sitt inspelningsproblem numera.
Ang Zombiefilemen, CPG, vill jag rekommendera The night of the living 60:s
« Senast ändrad: 13.11.2009, 17:41:27 by Tokai »


asti

  • Gäst
yes, inte kanske bara stoppa upp, men ändra lite grann i instrumenteringen. T.ex mindre instrument före refr. eller tvärtom mindre instr i vers och mer i bryggan upp till refr. och sen fullt ös. Äh svårt att beskriva. Det är alltså dom här skarvarna mellan mellan vers och refräng som jag tycker asti/CPG har haft lite problem med nu och tidigare. Det gäller att vara tydlig. Det handlar om arr. Som tur kan man ju flytta omkring saker i sitt inspelningsproblem numera.
Ang Zombiefilemen, CPG, vill jag rekommendera The night of the living 60:s
Jag förstår vad du menar, men har ofta svårt att förverkliga det!  :)
I det här fallet är "refrängen" tänkt att vara mjukare/lugnare än versen, men det kanske inte blev så....
Ja, tur att man inte sitter med en gammal 2-kanals Revox bandspelare, som jag gjorde på 70-talet!  :D
Tack för bra tips!
PS! "Bad taste" vrålar CPG från soffan!  :P (Var det Peter Jackson?)
/Asti


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil

PS! "Bad taste" vrålar CPG från soffan!  :P (Var det Peter Jackson?)
/Asti
Lustigt nog gjorde jag en storstädning i källaren och slängde Peter Jackson kultfilm Bad Taste (på video)
Varför vet jag inte. Kanske för att jag inte har en fungerande videobandspelare längre. Så var det.
Jag är så lessen, om jag bara vetat CGF!


asti

  • Gäst

PS! "Bad taste" vrålar CPG från soffan!  :P (Var det Peter Jackson?)
/Asti
Lustigt nog gjorde jag en storstädning i källaren och slängde Peter Jackson kultfilm Bad Taste (på video)
Varför vet jag inte. Kanske för att jag inte har en fungerande videobandspelare längre. Så var det.
Jag är så lessen, om jag bara vetat CGF!

Tror faktiskt att jag har den liggandes någonstans bland gamla VHS-filmer, men det är samma här - har ingen fungerande videobandspelare längre!  :)
Är nog dags att rensa undan en del.........eller det kanske vore nå´t för barnbarnen?  :unsure: :rolleyes:


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Väldigt behaglig ljudbild Asti..du är en mästare på att få till sådana..sen får du skylla på CPG hur mycket du vill :lol:

Jag njuter här, härligt :D

/Marre
https://soundcloud.com/tokstollan


asti

  • Gäst
Väldigt behaglig ljudbild Asti..du är en mästare på att få till sådana..sen får du skylla på CPG hur mycket du vill :lol:

Jag njuter här, härligt :D

/Marre

Kul att du gillar det här  Marre! Tack för lyssning och kommentar!
CPG vill gärna säga nå´t också!
/Asti

öh....ja fik en ljudbilld en gång när ja fylde år.........den spelade "Happy Birthday" när man kolade innuti.......
thnx.....nice..........


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Underbart!
We need you!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


asti

  • Gäst
Underbart!
We need you!

Tack, det var kul att höra! Ska kolla med CPG vad den här engelska meningen betyder!  :)
/Asti


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Underbart!
We need you!

Tack, det var kul att höra! Ska kolla med CPG vad den här engelska meningen betyder!  :)
/Asti

All we need is you - dam da rara ra
All we need is you - dam da rara ra
All we need is you - you
You are all we need.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


asti

  • Gäst
Underbart!
We need you!

Tack, det var kul att höra! Ska kolla med CPG vad den här engelska meningen betyder!  :)
/Asti

All we need is you - dam da rara ra
All we need is you - dam da rara ra
All we need is you - you
You are all we need.

Åh, du tänker på den gamla slagdängan med Procul Harum - All you need is weed!  När mäklaren Gary Brooker sjöng in sin populära låt ackompanjerad
av The Jamaican National Hymn Orchestra och hela studion var fylld av rök och kändisar som t.ex Mick Jagged Little Pill och Marian Facefull! Det var tider det!  :huh:


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Bra arrangemang och en klockren refräng. Känner igen GrooveAgent looparna. Jag har använt dom här: Fushball. Tänk så olika det kan låta.

Kanske lite mer rock'n roll och mindre pop i sången för att få mig att köpa skivan, men jag lyssnar gärna när det går på radio.

Gött!


asti

  • Gäst
Bra arrangemang och en klockren refräng. Känner igen GrooveAgent looparna. Jag har använt dom här: Fushball. Tänk så olika det kan låta.

Kanske lite mer rock'n roll och mindre pop i sången för att få mig att köpa skivan, men jag lyssnar gärna när det går på radio.

Gött!
Om man inte är så duktig på att programmera trummor så är Groove Agent faktiskt bra att ta till! Jag har skaffat EZ Drummer, men jag tycker det är svårt att
få till naturliga trummor med live-känsla, det blir gärna lite "sterilt" och syntetiskt sound över det!
Jag är ju ingen rocksångare (även om man önskar det  :)), så det får bli "snällpop" för min del! Jag åker för övrigt alltid snälltåg när jag ska nånstans!  :rolleyes: (Kunde inte låta bli)
Får väl försöka med lite collab med "rocksångare" - det vore riktigt kul! Jag kanske kan vara med och stämma gitarrerna, eller komma med dystra tillrop... :)
Kul att du gillar (åtminstone delar)! Tack för lyssning och kommentar!
/Asti


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 250
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Låten Burt Backarah glömde att ge ut  :D
Klar 60-tals feeling med det lite burkiga ljudet och de helt fantastiska harmonierna som rullar ut ur lurarna och krumbuktar sig på ett mer än tilltalande sätt, moll o dur om vartannat. Skön text också som ju verkligen beskriver tänk om..... ja nu är vi där sedan ett bra tag. Hälsa CPG - bra sjunget (stavas det så?) nja det skiter väl CPG i i alla fall.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


asti

  • Gäst
Låten Burt Backarah glömde att ge ut  :D
Klar 60-tals feeling med det lite burkiga ljudet och de helt fantastiska harmonierna som rullar ut ur lurarna och krumbuktar sig på ett mer än tilltalande sätt, moll o dur om vartannat. Skön text också som ju verkligen beskriver tänk om..... ja nu är vi där sedan ett bra tag. Hälsa CPG - bra sjunget (stavas det så?) nja det skiter väl CPG i i alla fall.
Känns som att vi hittat lite 60-talskänsla - jättekul! Texten kanske inte är riktigt lika banal som de tidigare som CPG gjort, men jag fattar inget utom skånska, så mig kvittar det!  :)
Vet inte om jag ska säga något om sången till CPG, han blir så odräglig då! Och då dröjer det väl ännu längre till jag får sjunga något på skånska!  :unsure:
Man kanske ska skicka ett mail till Dionne W och höra om hon vill köra...?  :rolleyes:
Tack så mycket för glädjande kommentar!
/Asti


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 392
    • Visa profil
    • SoundClick
Lite primitiva lyssningsmöjligheter. Sköna växlingar mellan dur och moll. Kul det där att köra refrängen i dur och sedan klart och serverat för versen genom att landa reffen på mollackordet igen.  Som en tidig Ruttl... eh! Beatles. Den där GA-loopen har jag också använt! Svårt att uttala sig om mixen i dessa högtalare. Låter lite trångt i nedre mellan men annars snyggt och prydligt. Solot kunde kanske lyftas en oktav? Fint sångreverb du har hittat, passar den tidens ljudlandskap perfekt. T o m texten passar tidsepoken! Den vackra refrängen är jag såld på! Fint!
« Senast ändrad: 14.11.2009, 23:31:12 by equality »
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


asti

  • Gäst
Lite primitiva lyssningsmöjligheter. Sköna växlingar mellan dur och moll. Kul det där att köra refrängen i dur och sedan klart och serverat för versen genom att landa reffen på mollackordet igen.  Som en tidig Ruttl... eh! Beatles. Den där GA-loopen har jag också använt! Svårt att uttala sig om mixen i dessa högtalare. Låter lite trångt i nedre mellan men annars snyggt och prydligt. Solot kunde kanske lyftas en oktav? Fint sångreverb du har hittat, passar den tidens ljudlandskap perfekt. T o m texten passar tidsepoken! Den vackra refrängen är jag såld på! Fint!
Jag använder klassiska ak.gitarrer vilket kanske gör att jag behöver skära lite mer i nedre mellanregistret! Därför har jag också lagt solot lite lågt, för jag tycker den klassiska ak.gitarren låter bäst där! Men skär jag i det registret kanske jag tappar lite av gitarrljudet....? Får testa lite där! Texten är nog lite mer genomtänkt än tidigare CPG-låtar!
Kul att refrängen gillas - den är jag mest nöjd med själv!  :)
Tack för lyssning och insiktsfull kommentar!
/Asti


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Skön låt, jag kommer att tänka på Mascots och gruppen America. Gillar särskilt panoreringsändringarna på sångens olika partier, sångreverbet och det snygga maj-ackordet som gör det hela så 60's.
Groove agent har jag aldrig använt, så jag reagerar inte på att trummorna känns oäkta eller så, utan tycker de passar väldigt bra till låten stilmässigt, bättre än vad Ez skulle ha gjort.
DON'T PANIC


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Litet förtydligande bara:

Känner också att trummorna funkar, men tyckte bara att det var kul att loopen passade till olika stilar.


asti

  • Gäst
Skön låt, jag kommer att tänka på Mascots och gruppen America. Gillar särskilt panoreringsändringarna på sångens olika partier, sångreverbet och det snygga maj-ackordet som gör det hela så 60's.
Groove agent har jag aldrig använt, så jag reagerar inte på att trummorna känns oäkta eller så, utan tycker de passar väldigt bra till låten stilmässigt, bättre än vad Ez skulle ha gjort.
America har jag inte så mycket minne av! Ja, en viktig del av låten är just partiet D - Dmaj7 - D7, som jag tycker är typiskt för en del 60-talslåtar!
Refrängen gjorde sig bättre med utpanorerade sångspår och är meningen att de ska skilja sig från sången i versen helt och hållet.
Vad gäller trummorna är jag inte riktigt nöjd med dom i det instrumentala mellanspelet, men är inte säker på hur jag vill ha det där!
Annars passar Groove Agent bra till 60-talsmusik tycker jag!
Tack för lyssning och kommentar!
/Asti


asti

  • Gäst
Litet förtydligande bara:

Känner också att trummorna funkar, men tyckte bara att det var kul att loopen passade till olika stilar.

Ja, jag tolkade inte detta på något annat sätt! Har inte kollat din länk än - ska göra det imorgon!
/Asti