Oj. Många svar

saknar en mer definierad melodi här, nu låter det mest som slumpmässigt spelande på tangenter som hör till harmonierna.
även inom instrumentalmusiken är det önskvärt att man 'berättar' något - dvs har ett 'tema' som sticker ut och står för sig självt, annars blir det bara bakgrunds-skval, och uppfattas som redan sagts som 'filmmusik'
( dock - om det är meningen att vara just filmmusik, så ska jag naturligtvis hålla truten å njuta - det är ju vackra harmonier... men då måste du bifoga filmen !
)
Intressant med slumpmässighet. Det är (tycker jag) ganska komplicerade melodier, på gränsen till att vara "nonsens". Tycker mig ändå ana en sångmelodi på cellomelodin (den som inleder och sen övergår i violiner) Kanske något modifierad från den version som föreligger

Nej, det är tänkt att vara en visa, typ. Hehe. Jag behöver en text till den här (vemod någon?

Accepterar vad som helst i textväg, så länge man inte tänker Onkel kånkel

Jag skall skicka ett PM till en person jag aldrig samarbetat med... hmm
Det ska bli spännande att höra denna "visa" med sång sedan.
Skön känsla rakt igenom och det enda som stör lite är som tidigare har nämnts stråkarna som kommer in ibland.
Exempelvis vid 0:59 där det känns som att de missar strängen och flytet bara klipps av.
Det är mycket möjligt att det skall vara så, men jag upplever det som att det känns "fel" och hade hellre fått ett mer jämnt flyt i spelet med den typen av stråke som du använder.
Det är något konstig med fiolerna. "Slarvfel" förmodligen. Skall ladda projektet under kvällen.
Tack för påpekandet och lyssning

för mig känns inte det här som en visa utan mer som ett instrumentalt stycke...i den mån det finns folkmusikanknytning så är det asiatisk(Kina/Japan)...det är ju ganska pentatoniskt.
detta är inte menat som kritik utan tvärt om...jag gillar det...och jag gillar det repetetiva, det långsamt växande...känns organiskt...jag förpassas till en bambudunge invid en sjö...där kan jag sitta länge och lyssna, betrakta o begrunda/kontemplera....
jag instämmer i kritiken mot stråkarna - ljudet alltså...själva stråkarret är väldigt fint, särskilt slutminuten...och pianot är sååå bra...
jag kan tänka mig en flöjt komma in en bit in i stycket...helst en asiatisk bambuflöjt...
och om du har ett bibliotek med etniska instrument så skulle en Koto kunna vara klockren lite här o där
vackert...!! 
Tjena jugas.
Vackert, tack

Känns som den där skulptören (michelangelo eller nån annan) som sa att det fanns en staty i stenblocket. Eller hur nu den där historien går. Alltså, känns som jag har en jävligt snygg melodi, i närheten av de melodier som ingår i denna version. Man kan få existentiell ångest för mindre

Kul att det funkar dock, kanske inte behövs en starkare melodi. Penta försöker jag undvika nuförtiden

Blev så trist i längden att göra låtar som folk trodde var kinesiska

Jag har en koto, och en Er hu som samplingar. Får se hur det blir. Flöjt är en jättebra idé.
Den här får jag inget grepp om. Och har ditt piano en högerhand? Det har inte mitt.
Håller med om som någon sa tidigare att stråkarna är för fyrkantiga det blir inget utglid låter som en kopia av pianot emellanåt och det blir inget bra för stråkljud.
Korkad kritik jag vet men ändå - ska bli kul att se vart det bär hän med denna och vad Jay kan tillföra - vem ska sjunga?
Kul att du tog dig tid att skriva nåt iallafall.. Det blir nog så att jag försöker fundera ut vem som melodin skulle passa när jag gör en falsk inspelning

(Alltså när jag sjunger in åt denna person)
Stråket noterat..
Mysig låt och jättebra piano.
Stråkarna låter skitkonstiga och helt onaturliga på många ställen. Ungefär som analoga syntstråkar till karaktären. Jag tror det beror på att attacken svarar med ett hårdare anslag och när du har mjuka anslag så hinner inte ljudet med. Kanske?
Spännande med sång sedan.
Jopp, skall fixa stråket. Mycket copy+paste här.
Jo sång, det var det här med text

Tack för kommentarer, alla!