Kontrollrummet

equality & John Dandrea - Silence

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
LÅTNAMN: Silence
ARTIST/GRUPP: equality & John Dandrea
GENRE: pop
LÅTLÄNGD: 03:37
KOMPOSITÖR: equality & John Dandrea
PRODUCENT: e
MEDVERKANDE: John sjunger, har gjort sångmelodi och text.
INSPELNINGSÅR: 2007-2009
FORMAT: mp3

En singback (trummor, bas, piano och gitarr) som blivit liggande. Jag frågade på Cakewalkforumet och en kille i Maryland ville sjunga in något på denna. Tyvärr tycker jag han använder för mycket auto-tuner. Arrangerade om sången ganska mycket och lade dit orgel och och elpiano. Blev det för mycket? Mixen för tung? Låten för monoton? Tacksam synpunkter inför fortsättningen.  :huh:

Version 091211:

LÄNK: Silence

« Senast ändrad: 11.12.2009, 02:42:37 by equality »
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Avslappnad

  • Gäst
Slickt! :) Detta gillar jag. Lite laid back a la Chris Rea. Rik ljudbild som ändå är återhållen.

Och då till det negativa, trummorna! I mina öron sänker de stämningen med sitt statiska beteende, förekommer inget "schawing" eller motsvarande. Låten gillar jag verkligen men lägg om trummorna till något mer "passande". I mina öron alltså. (kanske vispar skulle hjälpa)


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Jo, förstod att jag inte skulle komma undan med trummorna och de bidrar nog till att det låter omotiverat tugnt. Har lite svårt att bestämma mig också för när och vad orgel/elpiano skall spela. Det ger sig förhoppningsvis. Stort tack JT!
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Lyssnat 10-12 ggr. Gått på repeat här medan jag surftat på annat. Jag tycker mixen är bra och har inget större emot trummorna heller, förutom kantslaget som låter som en metronom i mina öron.

Tycker det händer för lite i kompositionen. Du trillar över i dur på några ställen (refrängen?) men maskerar det väl. Jag tror det blir så pass händelsefattigt pga sångmelodin i refrängen. Versen är bra.



(Man kan nästan höra plåteko på sången och industrislammer a la Depeche på denna...) Remix av Emu?
« Senast ändrad: 12.11.2009, 10:47:53 by Wernborg »


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Gillar detta. Väl använd disposition, och trevlig ljudbild. Och kul med en jänkare som sjunger engelska... ;)

Trummorna störde mig inte på denna lyssning. Lär gå mer gånger här hemma, så tankade ner denna version..
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Behaglig låt..den flyter på i en laid-back-pose :P

Balsam-musik!

Kanske ska trummorna inte vara så framträdande, är min enda invändning.

Snyggt.

/Marre
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad ydderF

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 826
    • Visa profil
Fin låt!
Men nog är vokalen tunad lite för mycket och lite för monoton.
Trummorna borde nog ha vispar, ja.
Tycker kanske också att gurorna låter lite för tynnt.


Utloggad Kornstad

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 965
  • Fortes fortuna adiuvat
    • Visa profil
  • Soundcloud: user-954108238
Tjenare Mikael

Jag får nog hålla med om AT, men gillar låten ändå!
Skön laid back känsla, behaglig ljudbild och bra röst.

Jag skulle nog bytt ut virveln mot en något softare variant för att få den att flyta in lite bättre i det annars softa soundet.
Det känns som att "trummisen" slår lite omotiverat hårt och försöker väcka kompisarna ur sitt sköna gungande jam. Typ... ;)
Me, Myself & I


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Tack snälla för svar! Ska svara bättre sen. Smyger in en ny version så länge.
Svårt att byta trummor då allt är i bounceat i ett sing-back track.  :huh: 
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Lyssnat 10-12 ggr. Gått på repeat här medan jag surftat på annat. Jag tycker mixen är bra och har inget större emot trummorna heller, förutom kantslaget som låter som en metronom i mina öron.

Tycker det händer för lite i kompositionen. Du trillar över i dur på några ställen (refrängen?) men maskerar det väl. Jag tror det blir så pass händelsefattigt pga sångmelodin i refrängen. Versen är bra.



(Man kan nästan höra plåteko på sången och industrislammer a la Depeche på denna...) Remix av Emu?

Kanske skulle Emu göra en industriversion? Ja, varför inte. Får väl försöka hitta bättre trummor så länge. Försökt variera mer i nya version. Tack för (många) lyssningar!
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


asti

  • Gäst
Fin ljudbild du fått till med piano, elpiano och orgel! Tycker elbasen låter bra också!
Sången är tonsäker och snygg, men för uttryckslös i mitt tycke!
Gitarrerna är lite vassa, tror de skulle passa in bättre i det softa om de var helt akustiska. (Antar att du är inspelade både via mik och line?)
Ev. byt dom mot ett mjukt elgitarrplock? Trummorna skulle behöva lite fills eller kanske som någon tyckt - byt till vispar.
Låten som sådan kanske inte behöver ett stick, men lite variation tror jag skulle lyfta (tonartshöjning?  :))
Jag låter väldigt kritisk, men försöker bara vara konstruktiv. Låten är väldigt behaglig och nästan suggestiv att lyssna på
och som sagt, keyboard-arret är jättefint!


Utloggad martinm

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 684
  • What you hear is what you get
    • Visa profil
  • Soundcloud: osbreborn
Snyggt men en aning monotont, ett avvikande stick kanske hade lyft det lite. Det är något svagt klick/knäpp-ljud som jag stör mig på. Verkar ligga på gitarrspåret eftersom det hörs redan i början. Undrar om pianot behövs, hm kanske?
Mina projekt 'the fat martin' och 'Herr Hundhufvud Metal Orchestra' kan man hitta på Spotify, Youtube o typ alla andra streamingtjänster. Var unik o lyssna idag - nästan ingen annan gör det.


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Låter lite som Garfunkel, men som en sömnig kollega till Simon. Märkligt när man hör nån som har engelska som sitt moderspråk så låter det så rätt.
Skön låt. Trummorna ja, kanske halvera vivelkaggeslagen?
Underbart att kunna samarbeta på det här sättet.


Utloggad 91:an

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 914
    • Visa profil
Jag tycker nog man kan ta bort trummorna och ersätta dom mot ett kantslag/visp/hihat eller liknande som slår på endast takt 3 istället för virveln som nu slår p 2:an och 4:an. Det är som att halvera takten som Tokay var inne på.


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Även jag stör mig på trummorna, de är för statiska och låter som gamla tiders trummaskiner.

Stör mig inte på någon autotune, men lite på att sången är lite dov. Jag hade skuret lite i dess bas, och lyft lite till vid 10 kHz.

Skön suggestiv känsla, och gillar slutet med elpiano/orgel. Billy Preston! Snygga effektsvar på "Silence" också.  :)

Smart av dig att lägga upp låtarna på Box.net"! Man kan skriva och lyssna samtidigt och den rullar bara på. Och det går aldrig att bara lyssna en gång... ;)
DON'T PANIC


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Tycker det är bra mixat och bra låt, det jag inte gillar varken kan eller vill du kunna göra något åt
Nån har snuddat vid det tidigare men det är nästan oförskämt att kritisera det...
> Sången är tonsäker och snygg, men för uttryckslös i mitt tycke!
Så uttrycktes det av någon annan. Jag känner att det är en så säker sångare att jag vill han ska bjuda mer på sin förmåga. Han är i mitt tycke för återhållen och håller ut på tonerna så att det inte blir så personlig sång som jag skulle gilla och vågar kommentera eftersom han låter så duktig på det han gör.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad SYNTH

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 262
    • Visa profil
Jag njuter att lyssna till den! B) En skön natta låt att lyssna till innan man ska ska gå och lägga sig snyggt. :)


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 249
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Skön låt kul med internationellt colab. Stör mig varken på AT eller trummor men håller med MaxB lite om att sångaren håller igen för mycket, kanske skulle kunna bli bättre med mer reverb? Framförallt saknar jag ett par höga tjejröster på de långa silence och i övrigt lite a-a-kör här och var från nämnda tjejer. Finns det inga amerikanska tjejer på det där forumet så hör med Åsa om nu idén är bra?
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad stajo

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 985
    • Visa profil
Hej

Kul att du gjorde något av denna :). Tycker ni har fått till versen riktigt snyggt. Refrängen kanske inte lyfter riktigt för mig så låten blir lite jämn.
Ljudmässigt och arrmässigt är den annars mycket bra.
Spontant så var det något i soundet som fick mig att tänka på Depeche eller snarare en solo skiva av M.Gore. He he skall kolla det själv om det överhuvudtaget finns någon liknad i sound från den, så länge sedan ju.
Nåväl, låten är rogivande och bekväm att lyssna på.
Bra jobbat!

/S
www.myspace.com/staffanjonsson


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Trodde jag skulle ha gjort en tredje version nu men det bidde inget och det är hög tid att svara.
Dividend: Glad att inte trummisen störde. Hoppas du byter ut nedtanket mot den senaste versionen. Tackar Per!
Marre: Ska sparka den där trummisen! Kul att det funkar i övrigt. Tack!
ydderF: Ydderst tacksam! John är lite väl Autotunad och gurorna är nog en smaksak. Guitar Rig-ljud från Native talar vi om här och behöver inte alltid vara rätt. Ganska nöjd med att det här stycket lämnade hårddiskens mest börtglömda katakomber!
Kornstad: Jo trummisen bankar på som om det gällde tredje världskriget. Ska försöka få honom på andra tankar. Tack!
asti: Kan tänka mig att softa till gurorna jo. Kul att du gillade keyboardandet. Jobbade en del med det! Stort tack och hälsa CPG!  :) :rolleyes:
Martinm: Försökte vända det monotona till något positivt och suggestivt. Störde mig också på det där klickljudet och undrade just VEM som hade saboterat gitarr-ljudspåret. Kan ju inte alltid skylla på ungarna...  :huh: Pianot? Nja, kanske inte. Tusen tack!
Tokai: Sömnig Garfunkel?  :lol: Bra att han inte låter svengelsk iaf!  :D Jag är inte helnöjd med vissa saker och John vill nog sjunga in denna igen. Vi kör nog en vända till på denna och det kommer att drabba ER!  :rolleyes: Tack Tokai!
Rattlesnake: Hej! Lyssnade på din och Eggets Wall-of-sound låt. Mycket bra! Trummorna var det ja! Noterat. Bra mix-tips! Preston-liknelsen gjorde mig glad. Tack!  :)
MaxB: Jo, John vill sjunga in en del igen. Kan nog bli ett bättre uttryck då. Men visst har en bra ton och även uttal! ^_^
SYNTH: Long time no see! Tack för lyss och kul att den funkade till nattalyssning.
Eko: Mer reverb? OK. Tjejröster låter som ett bra förslag. Kanske skall höra med Åsa men hon verkar så upptaen nuförtiden? Tack för bra input!
stajo: Tjena! Lite kul att den kläddes som en julgran och jag ville inte ge mig. Den är lite jämntjock fortfarande och jag vet inte hur man skall komma runt det! Men det får nog vara med den saken. Ska försöka fixa till 1) trummor, 2) sång, 3) gitarrljud och knäpp och lite andra ackord på nåt ställe. Al Gore har jag hört talts om men inte M Gore, får checka. Kul att du ville lyssna. Tackar! Det var ju lite din och eggets baby också.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad stajo

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 985
    • Visa profil
Al Gore har jag hört talts om men inte M Gore, får checka.

Martin Gore är den dominerande låtskrivaren i Depeche Mode, han tog över efter att Vince Clark tackade för sig.
Hm jag tror nog det var mest sångrösten och sättet att sjunga på som fick mig att tänka Martin, ganska likt faktiskt nu när jag refreshat mig.
www.myspace.com/staffanjonsson


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Jag tycker nog man kan ta bort trummorna och ersätta dom mot ett kantslag/visp/hihat eller liknande som slår på endast takt 3 istället för virveln som nu slår p 2:an och 4:an. Det är som att halvera takten som Tokay var inne på.
Oj! Såg att jag glömde bort att svara, sorry! Du har säkert redan trumkompet i huvudet och det vore ju en nåd att stilla be om att få med dina trummor i låten!  :rolleyes: ;)
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Martin Gore är den dominerande låtskrivaren i Depeche Mode, han tog över efter att Vince Clark tackade för sig.
Hm jag tror nog det var mest sångrösten och sättet att sjunga på som fick mig att tänka Martin, ganska likt faktiskt nu när jag refreshat mig.

Ok, I see. Tack Staffan!


'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Tjoho Mikey.

Bra collab här,och en fin låt.Egentligen är det bara anslaget i trummorna som stör mig,samma fenomen uppstår då jag spelar bas till mina krattigt programmerade trummor.
När anslaget på basen träffar exakt vilket händer tre ggr på en låt  :D,så klickar det liksom till lite..Samma fenomen här..Kanske dra pytte lite i virveln för lite mänsklightets faktor här och där..
Sidechaina bör ju också funka för att få ett svagare anslag..
Oklanderligt sjunget och lirat,snygg låt också.

Mike


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Tjoho Mikey.

Bra collab här,och en fin låt.Egentligen är det bara anslaget i trummorna som stör mig,samma fenomen uppstår då jag spelar bas till mina krattigt programmerade trummor.
När anslaget på basen träffar exakt vilket händer tre ggr på en låt  :D,så klickar det liksom till lite..Samma fenomen här..Kanske dra pytte lite i virveln för lite mänsklightets faktor här och där..
Sidechaina bör ju också funka för att få ett svagare anslag..
Oklanderligt sjunget och lirat,snygg låt också.

Mike
Tjena Micael! Bra synpunkter som alltid! Trumhjälp kan vara på väg. Sidechaining har jag aldrig testat, skulle vara kul.
Hoppas du är ok nu.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Väldigt behaglig och laydback - Art Garfunklig som någon nämnde
Mycket bra spel på gitarrer
Behaglig röst - några skriver om att den låter autotunad - det hör inte jag - men jag har aldrig använt en sådan så jag vet inte hur det låter.
Trummorna ja .. men det har många skrivit om. Men så farligt tycker jag inte det är.
Internationell colab - och det låter internationellt om den
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Skitbra!! Gillar sången skarpt...rackarns bra! /C


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Väldigt behaglig och laydback - Art Garfunklig som någon nämnde
Mycket bra spel på gitarrer
Behaglig röst - några skriver om att den låter autotunad - det hör inte jag - men jag har aldrig använt en sådan så jag vet inte hur det låter.
Trummorna ja .. men det har många skrivit om. Men så farligt tycker jag inte det är.
Internationell colab - och det låter internationellt om den

Tack! Ja han låter lite som Art Garfunkel. Nya trummor på gång från en mycket kompetent på området.

Skitbra!! Gillar sången skarpt...rackarns bra! /C

Kul! Ska framföra det. Tack!

Lade upp en trumlös version som gav låten lite annan atmosfär. Döttrarna körade lite grann också. Tycker det funkar rätt bra. Länken är högst upp.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 249
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
DET HÄR ÄR JU RIKTIGT RIKTIGT BRA ALLTSÅ Oj skrev med stora bokstäver men det kan stå kvar. Döttrarna gör en kanon insats här som förhöjer mer än jag tänkte - kan gärna få komma in tidigare. Snyggt med trumlöst i början men sen borde trummorna få komma in efter första braket. Superlåt detta.
En solklar HIT
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Kul att du tycker så Eko. Det var ju din idé med tjejkör och jag band fast dom vid micken direkt!  B) :D Näerå, dom tyckte det var kul. Försöka få till mixen på kören lite bättre också. Fixar inte att få in dom tidigare dock. Tusen tack för dina öron och goda idéer!  :D 
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad hogge

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 353
  • Family Guy!
    • Visa profil
Kanongrej detta.. Personligen känner jag inte att nåt behöver förändras..
HOGGEZ ORKESTEr http://www.facebook.com/hoggez


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
hogge: Tusen tack! 91:an lade på trummor och stort tack för det! Rumstrerade om lite i den filen. Hoppas det är ok Janne? Nu finns en trumversion högst upp. Kanske kan betraktas som klar nu?  :mellow:
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Hej
Detta låter bra, tycker jag - har inget att säga om innehåll och mix - det fungerar bra.
Ja det ska väl vara en sak då: det att jag stör mig på en viss tunn heshet sångaren har vid några tillfällen (svårt att närmare beskriva). Men det är ju egentligen bara en fråga om smak :)

Ha det gott
Gurano
« Senast ändrad: 05.12.2009, 21:28:12 by Gurano »
Kör hårt - så länge det ryker!


freddy

  • Gäst
Intressant låt, tror inte att jag hört denna tidigare.

Speciell sång, intressant att lyssna. Kanske blir lite vääää-sig efter ett tag. Hade önskat det mer som en effekt och att han sjungit ut lite mer efter ett tag i låten. Men skön röst iaf.

Trummorna på refrängen får jag inte ihop riktigt, låter lite otajt bitvis? Fick ingen feeling där riktigt.

Annars var det en bra låt, soft och lagom tuffande.


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Tack gurano och freddy! Jo, lite mer pondus i sången vore inte fel. Annars ganska lik Garfunkel, tycker jag. Jag kanske sabbade 91:ans trummor något när jag ändrade en del men otajt trodde jag väl ändå inte...  :lol: Ja, ja på't igen. It's a never-ending-project.   :ph34r:
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves