Kontrollrummet

Kornstad - Losing Faith - Ny version på sida 2 i tråden! 2009-11-15

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Kornstad

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 965
  • Fortes fortuna adiuvat
    • Visa profil
  • Soundcloud: user-954108238
Satt och lyssnade på en demolåt för cubase för ett tag sedan och blev lite knäckt. Att det går att få det å låta så med samma grejer som jag kör med....

Men,men...bet ihop och satte mig idag i lärdom. Kan dom så skall jag kunna.
Vad tror ni om detta?  (jag kan inte rappa, jag vet...)

Vad kallar man stilen?

Andréas
« Senast ändrad: 15.11.2009, 21:10:51 by Kornstad »
Me, Myself & I


Utloggad hogge

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 353
  • Family Guy!
    • Visa profil
Inledningen påminner om introt till någon 80-tals TV-deckare.. Det låter absolut snyggt & prydligt. Har svårt att säga något vettigt då jag sällan eller aldrig lyssnar på den här typen av musik.. Inte mer än att jag vill höra mer. Väntar med spänning på en slagkraftig refräng som "sätter lite fart" på låten..
HOGGEZ ORKESTEr http://www.facebook.com/hoggez


Utloggad Kornstad

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 965
  • Fortes fortuna adiuvat
    • Visa profil
  • Soundcloud: user-954108238
Tack Hogge!

Så du menar att jag har samma problem som du har då med din låt, med en refräng som egentligen är mer ett stick...?
Tusan också.   ;)
Me, Myself & I


Utloggad martinm

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 684
  • What you hear is what you get
    • Visa profil
  • Soundcloud: osbreborn
Det låter ju en del 80-tal om det här men inte på ett dåligt sätt. Sångdelen har ett riktigt skönt flyt o rappdelen är i klass med typ E-type :lol:. Kanske kan fortsätta med lite mer drivande bas och baskagge.
 :)
Mina projekt 'the fat martin' och 'Herr Hundhufvud Metal Orchestra' kan man hitta på Spotify, Youtube o typ alla andra streamingtjänster. Var unik o lyssna idag - nästan ingen annan gör det.


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Miami Vice

Trevlig låt. Saknar lite pudelgitarrer bara.  :)


Utloggad Kornstad

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 965
  • Fortes fortuna adiuvat
    • Visa profil
  • Soundcloud: user-954108238
Jag har en känsla av att det skulle vara lite "skitigare" ljud i refrängen/sticket, men jag vet inte riktigt hur jag skall få till det.
Håller det som ref. eller vad tycker ni?
Me, Myself & I


Utloggad hogge

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 353
  • Family Guy!
    • Visa profil
Tack Hogge!

Så du menar att jag har samma problem som du har då med din låt, med en refräng som egentligen är mer ett stick...?
Tusan också.   ;)

HAHA.. Ja kanske det  :rolleyes:
HOGGEZ ORKESTEr http://www.facebook.com/hoggez


asti

  • Gäst
Väldigt snygg "bassynth" - vad är det för plugg?
Härlig sång i "See me, hear me"! Där tror jag att en blåssektion skulle förstärka och kanske även en tamburin
eller en annan form av percussion, som ger mer intensitet åt trummorna. En andrastämma fyller ju också på....
Det här kan bli bra om du vidareutvecklar låten!
Tycker inledningen påminner en del om Ghostbusters!  :)
/Asti


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Kul lir!
Ljudbilden inspelningsmässigt är lite "trång". Lyssnade innan på CPG och hans gamla polare och det är skillnad. Men jag har inget matnyttigt tips kände bara att ljudet inte gick från 80Hz till 16000 Hz. Nån annan kanske kan tipsa. Vad är det för bassyntljud du använder. Det är cool!

Jag vet int evad det är för stil kanske inte rap men jag gillar samarbetet mellan sångpartierna!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Kornstad

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 965
  • Fortes fortuna adiuvat
    • Visa profil
  • Soundcloud: user-954108238
Asti: Basen är en blandning av två pluggar, Trilogy och Atmosphere vilka jag dessutom eq'at rejält för at ändra ljudet som jag vill ha det.

Så ni tycker att det funkar med brassen ihop med synthen iaf? Var själv lite tveksam när jag gjorde det, men blev ganska nöjd när det var på plats.  Skall testa lite olika alternativ i refrängen. Ghostbusters ja. Var själv inne på samma spår, men jag hoppas att det ändå är tillräckligt olikt?

MaxB: Jag skall testa en sån där spectral analyzer eller vad det heter och se om jag kan klura ut var det saknas frekvenser. Jag känner själv också att det behövs något mer.

Kul att du nämner samarbetet mellan de olika partierna! Hade faktiskt musik typ "In Flames" i åtanke när jag gjorde det. Lite råare/svårare i versen, för att sedan få en mer catchy ref. som man kan sjunga med i. Kul att det går hem.   :)
Me, Myself & I


Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
Det är rätt snyggt men var är basen? Det känns väldigt mycket mellanregister här o basen är helt obefintligt. Annars är arret och sången bra, kanske inte en pang på hit men en bra låt ändå.


Utloggad SYNTH

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 262
    • Visa profil
Attans fräck låt du har fått till gillar jag skarpt det stuket! B)


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Wow! Stunsigt, dansvänligt och skön schwung i basriffet. Sångrösten som alltid hundra. Måste väl nån DJ nappa på!?  :rolleyes: B)
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
One ninght in bankok-känsla på rösten - gillar. Det där med frekvenserna lyssna i windowsplayer och välj vawes som bild eller var det real player hm...?
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Kornstad

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 965
  • Fortes fortuna adiuvat
    • Visa profil
  • Soundcloud: user-954108238
Hellpig: Är det bastrumman du tänker på, eller är det bas i mixen över lag? Tog bort rejält med låga frekvenser på basljudet då det blev väldigt mycket tryck i det annars och jag tycker ändå att den är på gränsen till att slå igenom för mycket.
Jag skall experimentera med bastrumman och se om det blir bra med en lite tyngre.

Synth: Vad kul! Tack!

Equality: Kul att du gillar! Fast jag tror nog att det är bättre att någon som verkligen kan det där med rap, "sjunger" om det nu skall ut och liras riktigt. Himla roligt att försöka dock!

Eko: Jag skall sätta mig och jobba med låten precis nu, så får vi se vad jag hittar (eller inte hittar) för frekvenser. Ville bara kolla om jag fått ngt mer tips innan och det fanns ju.   :)  Återkommer med ny version ikväll.
Me, Myself & I


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Bra låt,men som någon annan skrev så saknar jag Lågbasen,basslingan är ju skitfräck men alldeles
för mellanregistrig..
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Kornstad

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 965
  • Fortes fortuna adiuvat
    • Visa profil
  • Soundcloud: user-954108238
OK. Har lagt upp en version här, med lite mer sång, mer bastrumma, mer bas, lite vocoder och annat kul.   Bättre?
« Senast ändrad: 15.11.2009, 21:09:45 by Kornstad »
Me, Myself & I


Utloggad Bengan_gbg

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 745
  • Delÿxerockare
    • Visa profil
    • www.bengan.org
Larvigt snyggt proddat tycker jag - även om genren som sån (vad det nu är) inte tilltalar mig nämnvärt. Skall dock säga att jag faktiskt tycker det svänger!
-Bengan-
www.bengan.org
www.bengtsterdesign.se


Utloggad hogge

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 353
  • Family Guy!
    • Visa profil
Kul låt som har förädlats ordentligt sedan min senaste lyssning.. Snyggt lirat och sjunget. Gillar refrängen (eller är det ett stick  :P), där sången lyfter det hela rejält..
Nåväl. Jag kommer inte att smita före i skivbutikskön när denna släpps på singel, men jag kommer i alla fall att digga rätt bra när den spelas på radio.
 :lol:
HOGGEZ ORKESTEr http://www.facebook.com/hoggez


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Basen bättre,yes... ;)
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Jepp bättre tryck rakt över och som nån sa skitbra proddat, gillar dina röster en massa.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se