Kontrollrummet

Parallell-kompression

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Jag använder gärna parallellkompression dvs använder en kompressor som "send" istället för "insert". Tycker att jag får behålla mer av attacken om jag "smyger in" den komprimerade signalen.

Nu visar det sig att fördröjningen i pluggar ställer till lite problem, tex Endorphin får jag flytta
c:a -15ms för att det ska stämma någorlunda. Det innebär ju att jag får göra flera spår och matcha dem i tiden. Finns det någon enklare "workaround" för att få det här att funka?

/Jocke

PS. Kör Cubase.
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Hägge@Clonework

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 546
    • Visa profil
    • clonework.com
Cubase har global fördröjnings kompensation. Så jag tror att det är snara brist på fördröjning som är problemet. Du har två väldigt liknande signaler (nästan kopior med undatag av effekten av kompression). Detta bidrar till fasfel mellan signalerna. 15-20ms fördröjning brukar vara bra för att få separation mellan signalerna utan att de låter fördröjt. Prova också med att överdriva komprimeringen så att signalen förvrängs kraftigt och därmed minkar fasfelet.

Hägge 


Utloggad Yllet

  • Mjukis
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 922
  • Det är inte ofta man ser en levande kofta
    • Visa profil
    • http://jon.rinneby.se
Det arbetssätt du jobbar med skulle jag inte kalla parallell kompression... (det handlar väl snarare om att man blandar en riktigt hårt komprimerad signal med en torr) Men jag kan ju ha fel och det spelar mindre roll. Testa då hellre att kopiera spåret du vill komprimera och lägg kompressor på ena och blanda. Eller alternativt välj en kompressor som stödjer ny-compression eller parallell kompression, exempelvis "The Rocket" från stillwell.

/Jon
« Senast ändrad: 10.11.2009, 19:28:40 by Yllet »
Jag mixar och mastrar gärna din skiva, ep eller demo
http://jon.rinneby.se - Sound of wool
http://turnoffyourtelevision.se
http://pluggar.wordpress.com/
http://www.facebook.com/jonrinneby


Utloggad Elof

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 446
    • Visa profil
Cubase har global fördröjnings kompensation. Så jag tror att det är snara brist på fördröjning som är problemet. Du har två väldigt liknande signaler (nästan kopior med undatag av effekten av kompression). Detta bidrar till fasfel mellan signalerna. 15-20ms fördröjning brukar vara bra för att få separation mellan signalerna utan att de låter fördröjt. Prova också med att överdriva komprimeringen så att signalen förvrängs kraftigt och därmed minkar fasfelet.

Hägge 

Har du parallellsignalen väldigt lågt och använder den mer som en "dubb"?

Om det ska vara regelrätt parallellkompression måste det ligga i fas, med ett delay på 15-20ms kommer man få ett riktigt djävla chorus på det man komprimerar och det kommer ju låta helt galet på det mesta, om det inte är just chorus/korta delay man är ute efter.

Själv så vet jag inte hur cubase fungerar, men det vore konstigt om man inte kan få auxar/grupper i fas med kanaler.
Man kan väl komprimera hur som helt, bara det är parallellt så är det parallellkompression? :)


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Det arbetssätt du jobbar med skulle jag inte kalla parallell kompression... (det handlar väl snarare om att man blandar en riktigt hårt komprimerad signal med en torr) Men jag kan ju ha fel och det spelar mindre roll. Testa då hellre att kopiera spåret du vill komprimera och lägg kompressor på ena och blanda.

Visst - det är så jag får göra! Då kan jag välja att "tajma" genom att förskruta det komprimerade spåret -15ms eller att lägga Endorphin som insert på det andra också med då utan kompression.

Eller alternativt välj en kompressor som stödjer ny-compression eller parallell kompression, exempelvis "The Rocket" från stillwell.

/Jon

Ska kolla det vid tillfälle - tack för tipset! :)

Har du parallellsignalen väldigt lågt och använder den mer som en "dubb"?

Nä, jag vill komprimera. När jag vill dubba är det något annat.


Om det ska vara regelrätt parallellkompression måste det ligga i fas, med ett delay på 15-20ms kommer man få ett riktigt djävla chorus på det man komprimerar och det kommer ju låta helt galet på det mesta, om det inte är just chorus/korta delay man är ute efter.
...

Javisst - det blir ju jättekonstigt när det inte "tajmar". Ball effekt förvisso men om det inte är det jag vill ha?

Cubase har global fördröjnings kompensation. Så jag tror att det är snara brist på fördröjning som är problemet. Du har två väldigt liknande signaler (nästan kopior med undatag av effekten av kompression). Detta bidrar till fasfel mellan signalerna. 15-20ms fördröjning brukar vara bra för att få separation mellan signalerna utan att de låter fördröjt. Prova också med att överdriva komprimeringen så att signalen förvrängs kraftigt och därmed minkar fasfelet.

Hägge 

Jag vill inte ha separation. Nä, inte brist på fördröjning, hur vore det möjligt?

/Jocke


https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Jag brukar kopiera sångspåret till en "vanlig" kanal och lägga på kompressorn och EQ där istället.


Jovisst, men om man ska behandla ett helt projekt så inför mix så blir det en jäkla massa kanaler!

Det är ju inget att snacka om utan kompression (och annan dynamik och transientbearbetning) har sin givna plats för att "få till soundet" man eftersträvar. Jag upplever det som långt viktigare vid mix än på själva mixen (mastring?). När man väl har mixat kan man ju alltid skruva upp om det inte är högt nog!

När jag mixar har jag ofta en försiktig kompressor och/eller limiter på resp grupp eller kanal. Hur "hårt" jag kör dem beror naturligtvis på vad som ligger på spåret. Ofta upplever jag att jag får "backa" lite för att behålla transienterna (attack, crisp osv). Så jag vill fylla på med lite tyngd eller pondus i botten.

Mest praktiskt hade ju varit att ha en FX-kanal med en bra kompressor så jag kunde styra "tyngden" i resp kanal via "Send". Att hantera det genom att blanda komprimerade och torra spår fungerar ju men det blir lite omständigt och som sagt har projekten en tendens att svälla ut till en väldig massa spår som ju i sin tur skapar nya problem!

/Jocke
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Elof

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 446
    • Visa profil
Jag brukar kopiera sångspåret till en "vanlig" kanal och lägga på kompressorn och EQ där istället.


Jovisst, men om man ska behandla ett helt projekt så inför mix så blir det en jäkla massa kanaler!

Det är ju inget att snacka om utan kompression (och annan dynamik och transientbearbetning) har sin givna plats för att "få till soundet" man eftersträvar. Jag upplever det som långt viktigare vid mix än på själva mixen (mastring?). När man väl har mixat kan man ju alltid skruva upp om det inte är högt nog!

När jag mixar har jag ofta en försiktig kompressor och/eller limiter på resp grupp eller kanal. Hur "hårt" jag kör dem beror naturligtvis på vad som ligger på spåret. Ofta upplever jag att jag får "backa" lite för att behålla transienterna (attack, crisp osv). Så jag vill fylla på med lite tyngd eller pondus i botten.

Mest praktiskt hade ju varit att ha en FX-kanal med en bra kompressor så jag kunde styra "tyngden" i resp kanal via "Send". Att hantera det genom att blanda komprimerade och torra spår fungerar ju men det blir lite omständigt och som sagt har projekten en tendens att svälla ut till en väldig massa spår som ju i sin tur skapar nya problem!

/Jocke

...och dessutom kan man inte behandla flera spår med samma kompressor, vilket gör väldigt mycket.
(om man inte submixar ihop dem och sedan importerar dem, men då kan man ju inte ställa om balansen i det som går till kompressorn, usch vad jobbigt)...



Utloggad tsmalmbe

man kan submixa i grupp och parallella där?

man kan också välja en kompressor så man kan välja 'mix'graden.

exempel: gvst-serien, vissa tc poco- kompressor (v3 av programvaran)
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad flintan

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 373
    • Visa profil
Det kanske finns inställningar för delaykompensation i cubase? Finns i logic t.ex.
http://soundcloud.com/samsas-violin


Utloggad Yllet

  • Mjukis
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 922
  • Det är inte ofta man ser en levande kofta
    • Visa profil
    • http://jon.rinneby.se
Tycker inte man ska krångla till det i onödan. Skaffa en enkel kompressor med parallell kompression/ny-compression istället, så är alla problem lösta. Stillwells "The Rocket" är som sagt perfekt för detta endamål, dessutom kan du testa den gratis sålänge du vill (om jag inte missminner mig) och betala en billig peng när du vill ha licensen.

Stillwell
Jag mixar och mastrar gärna din skiva, ep eller demo
http://jon.rinneby.se - Sound of wool
http://turnoffyourtelevision.se
http://pluggar.wordpress.com/
http://www.facebook.com/jonrinneby


Utloggad Elof

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 446
    • Visa profil
Tycker inte man ska krångla till det i onödan. Skaffa en enkel kompressor med parallell kompression/ny-compression istället, så är alla problem lösta. Stillwells "The Rocket" är som sagt perfekt för detta endamål, dessutom kan du testa den gratis sålänge du vill (om jag inte missminner mig) och betala en billig peng när du vill ha licensen.

Stillwell

Fast då kan han ju ändå inte använda den som send utan måste skicka alla kanaler i den nivå som de kommer ut i mixen, till kompressorn.
Om man tex inte vill att förhållandet mellan virvel och kagge ska vara det samma till parallellkompressorn som ut i mix, så blir det samma problem igen (om det är latencykompensationen på bussarna som är problemet)...


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Tack för alla tips så här långt! :) Jag ska testa lite hur andra kompressorer uppför sig.

En "blend" mellan komprimerad och torr i kompressorn åstadkommer ju egentligen det jag vill göra och man kan ju lägga den som insert på kanal eller grupp och därmed få olika blandning efter tycke o smak.

15ms är kanske inte så lätt att upptäcka när man skickar reverb eller delay på bussen om det nu är den som "glider" men det kan ju va pluggen...

/Jocke
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Yllet

  • Mjukis
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 922
  • Det är inte ofta man ser en levande kofta
    • Visa profil
    • http://jon.rinneby.se
Tycker inte man ska krångla till det i onödan. Skaffa en enkel kompressor med parallell kompression/ny-compression istället, så är alla problem lösta. Stillwells "The Rocket" är som sagt perfekt för detta endamål, dessutom kan du testa den gratis sålänge du vill (om jag inte missminner mig) och betala en billig peng när du vill ha licensen.

Stillwell

Fast då kan han ju ändå inte använda den som send utan måste skicka alla kanaler i den nivå som de kommer ut i mixen, till kompressorn.
Om man tex inte vill att förhållandet mellan virvel och kagge ska vara det samma till parallellkompressorn som ut i mix, så blir det samma problem igen (om det är latencykompensationen på bussarna som är problemet)...

Jag använder alltid kompressor som insert... så jag slipper problemet med latency, vilket jag iofs aldrig haft problem med iofs...  :blink:
« Senast ändrad: 12.11.2009, 13:11:25 by Yllet »
Jag mixar och mastrar gärna din skiva, ep eller demo
http://jon.rinneby.se - Sound of wool
http://turnoffyourtelevision.se
http://pluggar.wordpress.com/
http://www.facebook.com/jonrinneby


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Har kört en liten utvärdering genom att göra 2 lika spår och installera kompressor på båda. Det mesta jag testat har funkat utom Endorphin som kräver -15ms förskjutning. Det verkar ju som att det är Endorphin som har problem eller som Cubase inte kan hantera latencyn åt. Har inte testat som send men det torde inte vara där problemet sitter!

/Jocke
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Elof

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 446
    • Visa profil
Har kört en liten utvärdering genom att göra 2 lika spår och installera kompressor på båda. Det mesta jag testat har funkat utom Endorphin som kräver -15ms förskjutning. Det verkar ju som att det är Endorphin som har problem eller som Cubase inte kan hantera latencyn åt. Har inte testat som send men det torde inte vara där problemet sitter!

/Jocke

Då är det nog endorphinpluggen som inte rapporterar något latencyvärde till Cubase. Du får helt enkelt köra andra kompressorer om det ska fungera.



Utloggad tsmalmbe

endorfin kanske inte rapporterar latencyn rätt? Jag anväder uads pluggar och extern hårdvara som ju bägge borde vara krångligare att hantera än en nativ plugg, men jag har aldrig upplevt latens eller 'chorus' effekter.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Jag har aldrig reflekterat kring att det skulle kunna vara ett problem så länge allt fungerade. Endorphin har hur ju fått goda lovord om sig som master-plugg så jag tänkte inte längre innan den bar sig åt så här. På mastern är det ju ett icke-problem med lite fördröjning som insert.

/Jocke
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad tsmalmbe

På mastern är det ju ett icke-problem med lite fördröjning som insert.

Fördröjning får man alltid, oberoende master eller grupp eller audiokanal. Problemen kommer då fördröjningskompensationen inte fungerar som väntat/önskat, vilket verkar vara situationen i detta fall. Det är helt ok att köra hur fördröjande pluggar på vilken kanal som helst (inklusive mastern), så länge som kompensationen fungerar felfritt.

.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Fast på mastern behöver man ju inte vara så orolig så länge fördröjning eller kompensationsfel är konstant.

Hur fungerar det med externa enheter? Är det bara att skaffa fler portar?

/Jocke
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad tsmalmbe

Fast på mastern behöver man ju inte vara så orolig så länge fördröjning eller kompensationsfel är konstant.

Ja rätt. Läste om och pånytt vad det var du skrev, och det är ju sant att man kan köra hurudant "skräp" som helst på mastern eftersom det inte finns några parallelproblem där alls.

Hur fungerar det med externa enheter? Är det bara att skaffa fler portar?

I SX3 läggar jag till en "external effect" under i/o-dialogen och mappar den till utgångar/ingångar. Sen namnger jag den t.ex "Expressor" eller "Compellor" eller vad som helst och så syns den som en vanlig plugin i Cubase mixern. Latencyn ställs halvautomatiskt, så att man manuellt triggar en "testsignal" som körs genom signalkedjan, som sedan mäts upp av Cubase. Delaykompensationen går enligt det. Då är det viktigt att ha sådana inställningar på den externa apparaten att signalen går bra igenom, t.ex nollkompression.


.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Right!

Om det funkar så kan man ju tycka att Endorphin skulle kunna funka.... Men det är SX3 - är det inte så att det fordras den "stora" versionen (kör Studio 4) för att kunna "pinga" latencyn. Annars gillar jag din namngivning! :) Tyvärr kan jag bara använda dom vid inspelning och/eller efterbearbetning av mix så länge jag inte har fler portar.

/Jocke
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Elof

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 446
    • Visa profil
Jag brukar kopiera sångspåret till en "vanlig" kanal och lägga på kompressorn och EQ där istället.


Jovisst, men om man ska behandla ett helt projekt så inför mix så blir det en jäkla massa kanaler!

Det är ju inget att snacka om utan kompression (och annan dynamik och transientbearbetning) har sin givna plats för att "få till soundet" man eftersträvar. Jag upplever det som långt viktigare vid mix än på själva mixen (mastring?). När man väl har mixat kan man ju alltid skruva upp om det inte är högt nog!

När jag mixar har jag ofta en försiktig kompressor och/eller limiter på resp grupp eller kanal. Hur "hårt" jag kör dem beror naturligtvis på vad som ligger på spåret. Ofta upplever jag att jag får "backa" lite för att behålla transienterna (attack, crisp osv). Så jag vill fylla på med lite tyngd eller pondus i botten.

Mest praktiskt hade ju varit att ha en FX-kanal med en bra kompressor så jag kunde styra "tyngden" i resp kanal via "Send". Att hantera det genom att blanda komprimerade och torra spår fungerar ju men det blir lite omständigt och som sagt har projekten en tendens att svälla ut till en väldig massa spår som ju i sin tur skapar nya problem!

/Jocke

...och dessutom kan man inte behandla flera spår med samma kompressor, vilket gör väldigt mycket.
(om man inte submixar ihop dem och sedan importerar dem, men då kan man ju inte ställa om balansen i det som går till kompressorn, usch vad jobbigt)...



Man kan ju alltid köra till en subgrupp och komprimera där.
Jag tycker att jag får bättre överblick när jag gör på det här viset.
Jag ser direkt vilka kanaler jag parallellkomprimerar.(färgkodning och placering av tracks underlättar)
Alla har vi olika sätt att jobba på.

Jag vet inte om det blev oklart. Det jag menade var helt enkelt: Om man INTE kan skicka till en parallellkompressor via en send, utan drar kanalernas output direkt till en subgrupp där det ligger en kompressor med wet/dry funktion, så är volymförhållandet fast in i parallellkompressorn. Man kan till exempel inte välja hur mycket överhäng jämfört med virvel som ska komprimeras, oberoende av hur det rena ljudet låter ut i mix.




Utloggad bace

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 168
    • Visa profil
Har kört en liten utvärdering genom att göra 2 lika spår och installera kompressor på båda. Det mesta jag testat har funkat utom Endorphin som kräver -15ms förskjutning. Det verkar ju som att det är Endorphin som har problem eller som Cubase inte kan hantera latencyn åt. Har inte testat som send men det torde inte vara där problemet sitter!

/Jocke

Då är det nog endorphinpluggen som inte rapporterar något latencyvärde till Cubase. Du får helt enkelt köra andra kompressorer om det ska fungera.


Går man in under VST-plugins menyn så kan man se vad  plugins rapporterar för latency.


Utloggad Wille

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 130
    • Visa profil
    • www.myspace.com/mediafactorystudio
Har kört Waves comp utan några problem länge nu på insert.
I dance music kör jag en comp som FX och en på insert för att få pulsen.
Man kan göra så mycket kul med comp....................
Kör Cubase 5.1
Media/Tal/Reklam/Mastering
www.myspace.com/mediafactorystudio


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
...
Går man in under VST-plugins menyn så kan man se vad  plugins rapporterar för latency.

Endophin rapporterar inte ...

/Jocke
https://soundcloud.com/jockepocke-1