Kontrollrummet

Avslappnad aka The Green Fairys - Christmas is here (fd No Idea)

gäst · 16 · 2528

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Avslappnad

  • Gäst
Satte och tänkte jul, lekte lite med Kontakt4 och satte ihop detta. Började som en ren syntlåt men gled vartefter processen pågick över i en mer orkestral version. Min fråga till er, är detta tillräckligt juligt?

Låtnamn: Christmas is here
Artist: The Green Fairys
Kompositör:Jay Thomas
Medverkande: The Kontakt Choir
Tillverknings år:2009
Längd: 7.17
Format:mp3
Status:Färdig låt

Uppdaterad 091110 Nytt namn, kortare, en aningen annorlunda instrumentering.

Christmas is here

[mp3=200,20,0,left]http://www.sundsbacken.se/files/xmas%20is%20here-01.mp3[/mp3]

------------------------------------- Äldre version ---------------------------
No Idea

[mp3=200,20,0,left]http://www.sundsbacken.se/files/no%20idea-24.mp3[/mp3]


** Sökes, textförfattare till engelsk jultext samt sångare och sångmelodisnickrare. **
« Senast ändrad: 10.11.2009, 22:23:56 by Avslappnad »


Utloggad Lyxvarianten

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 406
    • Visa profil
Tjena!
De första man tänker på när man trycker på play är iaf Jul:)
Som sång tänker jag lite sån där filmsång som är med i typ Nightmare before xmas. Hade nog blivit snyggt:)
_____________________________ ___
www.myspace.com/Lyxvarianten


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Hej Avslappnad

Jo nog låter detta lite jul alltid, men det kanske behövs lite klockor oxå. Personligen så tycker jag att instrumentet som kommer in vid 15 på spelaren (och på några andra ställen) ligger lite för högt.

Sen tycker jag att du behöver jobba lite allmänt med ljudbilden (vilket du säkert kommer att göra eftersom den ligger på ofärdiga).

Ha de
Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Jag ställer gärna upp på en sångmelodi som låter jul, som sagts tidigare.. Tankar ner den här och fixar nåt i veckan! (skriver upp på tomtens önskelista) :)

Din egen melodi funkar bättre med lite extra lyssningar. Låter JT. Vilket tempo och tonart?
https://soundcloud.com/user7789882


Avslappnad

  • Gäst
Tjena!
De första man tänker på när man trycker på play är iaf Jul:)
Som sång tänker jag lite sån där filmsång som är med i typ Nightmare before xmas. Hade nog blivit snyggt:)



Koolt, tack Lyxvarianten! :)

Nightmare before xmas är jag inte bekant med. Är inte 100% kompatibel med Tim Burton men jag får läsa på helt enkelt. ;)

Hej Avslappnad

Jo nog låter detta lite jul alltid, men det kanske behövs lite klockor oxå. Personligen så tycker jag att instrumentet som kommer in vid 15 på spelaren (och på några andra ställen) ligger lite för högt.

Sen tycker jag att du behöver jobba lite allmänt med ljudbilden (vilket du säkert kommer att göra eftersom den ligger på ofärdiga).

Ha de
Gurano

Tack Gurano! :) Klockar och slädljud kommer definitivt att vara på plats i slutprodukten. Mixen är en alfa så mycket i ljudbilden kommer att förändras misstänker jag. Det som börjar vid 15 är misstänkligen en Oboe eller en Fagott, får kolla upp det.

Jag ställer gärna upp på en sångmelodi som låter jul, som sagts tidigare.. Tankar ner den här och fixar nåt i veckan! (skriver upp på tomtens önskelista) :)

Din egen melodi funkar bättre med lite extra lyssningar. Låter JT. Vilket tempo och tonart?

Kalas, tack Divi! :) Tempot är 135 och det är C-dur rakt igenom.


Kul att ni håller med om julstämningen, som är det viktigaste i detta stycke. Ber att få återkomma.


Utloggad Kornstad

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 965
  • Fortes fortuna adiuvat
    • Visa profil
  • Soundcloud: user-954108238
Detta kan nog bli riktigt trevligt. Finns rätt känsla här helt klart.
Skall bli väldigt intressant att höra detta med Divi's sång sedan.
Me, Myself & I


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Hehe, lägga sång gör jag helst inte :lol:

JT frågade mig om melodi dock. Det kan jag lägga, för lämplig sångare/sångerska sen :)

Skall bara få igång julstämningen ordentligt först här hemma ;)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
När kören kommer in tänker jag julotta. Oboen(?) låter väl struttig där och det skulle nog vara en sopran i stället. Orgeln bidrar till kyrkligheten. Lite grötigt med blåset som kompar kvint på fjärdedelarna (utom i början) Önskar mer åt Bach-hållet och kanske snyggare utan? Trampar lite vatten sedan och skulle kanske kunna kortas och körsångarna måste väl andas nån gång?  :rolleyes: 
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Kornstad

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 965
  • Fortes fortuna adiuvat
    • Visa profil
  • Soundcloud: user-954108238
Hahaha...ok.  Det var värt ett försök iaf.  ;)
Jag gör gärna ett försök om ni tror att den typen av röst skulle kunna passa.
Me, Myself & I


Avslappnad

  • Gäst
Detta kan nog bli riktigt trevligt. Finns rätt känsla här helt klart.
Skall bli väldigt intressant att höra detta med Divi's sång sedan.

Tack Kornstad! :) Håller kanske inte med dig hela vägen dock... ;)


Hehe, lägga sång gör jag helst inte :lol:

JT frågade mig om melodi dock. Det kan jag lägga, för lämplig sångare/sångerska sen :)

Skall bara få igång julstämningen ordentligt först här hemma ;)

In med en grankvist så är saken biff! :)

När kören kommer in tänker jag julotta. Oboen(?) låter väl struttig där och det skulle nog vara en sopran i stället. Orgeln bidrar till kyrkligheten. Lite grötigt med blåset som kompar kvint på fjärdedelarna (utom i början) Önskar mer åt Bach-hållet och kanske snyggare utan? Trampar lite vatten sedan och skulle kanske kunna kortas och körsångarna måste väl andas nån gång?  :rolleyes: 

Tack equality! :) Hela mixen och strukturen kommer att ses över när melodi och text finnes. Det kommer att bli mer piano och stråk, mindre blås i den nya versionen. Körer kan sjunga hur länge som helst, bara inte alla andas samtidigt... ;)


Hahaha...ok.  Det var värt ett försök iaf.  ;)
Jag gör gärna ett försök om ni tror att den typen av röst skulle kunna passa.

Kul, det vore ett intressant grepp! :) Ber att få återkomma.


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Tjoho Jay.

Lite kul detta stycke,jag gillar´t. Det skulle också funka fint med bluesig shuffle indelning på bas och trummor.Testade lite på basen,men då blir det inte jul feeling direkt  :D
Så det är nog bäst att stanna vid detta för det funkar fint så här och mixen låter bra.

Mike


Avslappnad

  • Gäst
Tjoho Jay.

Lite kul detta stycke,jag gillar´t. Det skulle också funka fint med bluesig shuffle indelning på bas och trummor.Testade lite på basen,men då blir det inte jul feeling direkt  :D
Så det är nog bäst att stanna vid detta för det funkar fint så här och mixen låter bra.

Mike

Tack Mike! :) Kanske kommer en blueschristmasedit vad det lider? ;) Mja, jag tror nog att det stannar vid en julig låt så länge. Kul att du gillar. :)


Utloggad hogge

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 353
  • Family Guy!
    • Visa profil
Det här var riktigt mysigt.. Ska bli spännande att följa!
HOGGEZ ORKESTEr http://www.facebook.com/hoggez


Avslappnad

  • Gäst
Det här var riktigt mysigt.. Ska bli spännande att följa!

Tack hogge! :)

Ny version återfinns i första inlägget. Ingen slutmix men en utveckling. Solotrumpeterna i början och i slutet markerar sångmelodin.


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Låter verkligen som sin titel!
Skön stämning - skulle kunna vara titelmelodin till en Julkalender.
Har tyvärr gjort slut på alla jul-ord för i år annars hade det varit en ära
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Avslappnad

  • Gäst
Låter verkligen som sin titel!
Skön stämning - skulle kunna vara titelmelodin till en Julkalender.
Har tyvärr gjort slut på alla jul-ord för i år annars hade det varit en ära

Tack cykeln! :) Har alldeles själv kommit på en fantastisk floskeltext på engelska, så det blir nog alldeles förfärligt...   :lol: ;)