Kontrollrummet

Boxcutter - Mountains of Mist

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Boxcutter

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 140
    • Visa profil
Låttitel: Mountains of Mist
Artist: Boxcutter
Genre: Celtic/Fantasy/Orkester
Låtlängd: 4:54
Produktionsår: 2006/2007

Ett lite äldre stycke och ett av de första helklara (tas med en nypa salt) stycken jag har gjort. Meningen med låten var att beskriva något sorts avslappnande fantasy-landskap bland några dimmiga berg någonstans.

All kritik välkomnas som vanligt.
« Senast ändrad: 07.11.2009, 13:09:05 by Boxcutter »


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Du har känsla för melodier utöver det vanliga, få musiker egentligen som har det. SKönt som satans!!!
Perfa som musik till filmer om vildmarksliv, stammar i borneos djungler, eller fantasy om man vill ;)

 Mycket görs ju av de exotiska och välinspelade instrumenten, klangen tillför mycket. Men som komposition är det bättre än all pop på radio jag hört på ett antal år..

Imponerande och oväntat. Så här på förmiddagen ;)

https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjou Boxen!
Verkligt skön o avslappnande musik, får en upplyftande svävande känsla av detta. Snygg rytmisk komp som passar fast den e lixåm i mottakt. Och mellandelen utan rytmkomp sitter snyggt, sitter lite sådär väntande på att få droppa in. Mixen e åxå väldigt snygg o allt sitter i fin balans. Själv diggar jag inte "fadeouts" men om du finner det ett måste, så vore det dig förlåtet! :)

h.  johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Skön lyssning!

En sak jag reflekterar över då jag hör instrument som låter flöjtliknande är "när andas den som spelar flöjt". Vet du om melodin som spelas av flöjtljud kan spelas av riktig flöjt utan att man tappar andan. Hinner man andas mellan tonerna?

Skön låt!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Boxcutter

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 140
    • Visa profil
Tack Dividend mahan och MaxB!

MaxB: haha ja, jag är nog inte så snäll mot instrumentspelarna i orkestern när jag skriver mina stycken. Det mesta jag har skrivit skulle säkert vara omöjligt att spela på riktigt, jag vet inget om sånt.
Se det som att det är två flöjtister, den ena spelar medan den andra andas!


asti

  • Gäst
Mycket vilsam och skön ljudbild med snyggt arrangemang och bra mix! Fin flöjt!
Håller med Dividend om att melodi och harmonier är sköna!
Man kan riktigt se framför sig de chilenska flöjt, gitarr och rytmmusikerna vid Hötorgets tunnelbanenergång!  :)
Gitarren som följer efter ca 140 sekunder tycker jag är lite tunn och "plonkig", tror att det skulle passa
mycket bättre med toner från en varm, klassisk gitarr!
Fadeouten är på tok för lång, de sista 10-15 sekunderna verkade helt tysta!
/Asti


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Vackert som en vårdag. Fin stämning som bibehålls i låten genomgående. Gillar arrangemanget. Trummor och cymbaler används med måtta. Fina melodier. Du verkar ha bra ljud i din burk även om inget slår "äkta vara" är det få förunnat att ha en hel orkester till förfogande.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Avslappnad

  • Gäst
Grymjäkligt snyggt! Vacker melodi, "rätt" instrument, rasande bra "inkatrumma" som markerar pulsen, helt enkelt tokbra musik till någon National Geographic film om inkaskatter eller amazonas. Gillar väldigt mycket! :) Och jag gillar uttoningar. ;)


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Vacker och stor musik. Hade jag kunnat göra sånt här skulle jag vara nöjd :)

Måste bara säga det att de första 4-5 tonerna fick mig att landa i Arkiv X (om ni minns hur musiken i den serien börjar  :lol: ).

Ha det gott
Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Ja, alltså jag brukar inte gilla indian-musik, men den här är underskön!
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Boxcutter

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 140
    • Visa profil
Tack alla för de fina orden!

asti: Ja, gitarren passar nog inte in riktigt. Jag hade precis köpt en elgitarr och ville använda den till något. Kanske borde ha använt den till något annat haha.

equality: Ja, man skulle ha en orkester... Du känner inte någon som säljer en? Jag har funderat på att köpa en kyrkokör rätt länge, men jag får vänta tills människohandel blir lagligt!

Avslappnad: Haha, tack för att du står på min sida vad det gäller uttoningar. Jag ökade reverben successivt i slutet också för att frambringa känslan av att låten försvinner bort i en dröm, blev kanske inte riktigt som jag hade tänkt mig.

Gurano: Det har jag faktiskt aldrig tänkt på, men nu när du säger det så inser jag att det är fruktansvärt likt X-files haha. Typ liknande bakgrundsplock och liknande melodislinga... Aja, efter ett tag försvinner iallafall X-files-känslan.

Dividend: haha "jag brukar inte gilla indian-musik". Indian-musik är ju den bästa musiken nästan! Så du är inte en sån som kan stå på torget och lyssna på när indianerna spelar i typ 3 timmar tills du förfryser?




Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Bumpar upp den här. Den är bra.
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Ja, den var skön att lyssna på. TAck för bumpen. Lite för lång dock, kan jag tycka.
Celtic associerar jag inte till, inte fantasy heller, utan "bara" sydamerikanskt indianmusik.
Mycket kompetent gjort, även om det mesta är midi så är det inget man tänker på. Lyssnar man med förstoringsglaset så märker man att t ex Nylonguran är dock lite väl jämn för att låta äkta, varenda G har exakt samma plink. Hade du valt lite olika velocitynivåer hade du dock lurat mig! ;)

Skön som sagt, gillar trumman och maraccasen. Ger ett litet hypnotiskt lunk.
DON'T PANIC


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Låten ger en skön stämning.
Så nu märker jag också att nylonguran är jämn i volymen, efter Rattlesnakes vakna analys.
Går det att pilla på velocitynivåerna på den skulle det vara bra.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google