Kontrollrummet

Köpt Mac behåller Cubase

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Jag är astrött på min nuvarande konstellation med Cubase 4 och PC samt det externa ljudkortet Toneport AU2 eller vad det heter. Det sistnämnda vill jag ha kvar antingen som effekt eller möjligen som ljudkort då det har bra preamps för sjung och bra gitarr/bas-ljud. Mitt krångel härrör sig endast till Latencyproblem det kan räcka med att jag har tre spår så knackar det otroligt när jag ska lägga in en gitarrslinga t.ex. vi 1024- inställning till och med, alltså typ 32ms Latency vilket ju jämfört med alla andra är högt som tusan.
Alltså nu tror jag att jag har bestämt mig för att gå över till Logic verkar finnas en hel del roligt där men det tar väl nåt halvår innan man lärt sig grunden igen (hade Logic 2 silver för några år sedan)

Alltså vad behöver jag i form av stationär dator ?
OS ?
Logicprogram?
Finns uppgradering från 2 Silver?
Ljudkort om jag inte kan köra Line6 som en del macare säger att de kan?
Finns uppgradering från 2 Silver?

Och vad kostar det?

Tacksam för alla råd jag kan få
Edit: Ska lägga till att jag verkligen varit förtjust i Cubase VSTi och sättet man finner dem på men det borde väl finnas motsvarande i Logic?
« Senast ändrad: 15.11.2009, 23:47:09 by Eko »
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Aettan

  • Gäst
,
« Senast ändrad: 06.11.2009, 13:31:42 by Aettan »


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad flabb

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 275
    • Visa profil
Jag är bara en simpel amatör ;) -  jag kör på en iMac 24", 3GB RAM, apogee duet, Logic Pro 9, funkar hur bra som helst.

Vill du ha svar från kunnigt folk angående Logic så kan jag rekommendera logicpro.se,
inte alltid man får svar och det finns lite 'tuffa' typer där, men troligen värt besväret.

'Silver' har jag aldrig hört talas om :)

Vad gäller ljudkort får man nog speca lite vad man vill ha, mitt Apogee funkar klockrent med Mac, jag har haft lite "otur" med tidigare M-Audio pryl (läs 'sög')  :rolleyes:
Jag har bytt signatur och kallar mig nu "Mats": http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?action=profile;u=1531


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Jag är bara en simpel amatör ;) -  jag kör på en iMac 24", 3GB RAM, apogee duet, Logic Pro 9, funkar hur bra som helst.

Vill du ha svar från kunnigt folk angående Logic så kan jag rekommendera logicpro.se,
inte alltid man får svar och det finns lite 'tuffa' typer där, men troligen värt besväret.

'Silver' har jag aldrig hört talas om :)

Vad gäller ljudkort får man nog speca lite vad man vill ha, mitt Apogee funkar klockrent med Mac, jag har haft lite "otur" med tidigare M-Audio pryl (läs 'sög')  :rolleyes:

Ok låter bra Flabb - alltså ingen latency ens när du körde The Wall-projektet?
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad flabb

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 275
    • Visa profil
Nä, men jag tror ljudkortet spelar större roll än DAW väl när det gäller lat-ighet-ency (nä ingen ordvits-success där..) ?
Jag har bytt signatur och kallar mig nu "Mats": http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?action=profile;u=1531


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Jag tror min nuvarande PC har en latencyallergi har helt slutat tro på att den fixar det hela. Hittade en byggsats från Dustin för 12.000:- kan det vara nåt kanske:
INTEL CORE I7 920 2.66GHZ 8MB S-1366
Intel® Core™ i7 är flagskeppet inom Intels "desktop-processorer". Med en snabbare intelligent ”multi-core-teknologi”, som ger maximal processorkraft när det som mest behövs, levererar den enastående prestanda till din PC.

Du kan samtidigt köra flertalet prestandakrävande spel och applikationer samt bearbeta enorma mängder digitalt media. Din dator kommer att leverera maximal prestanda för allting du gör. Detta tack vare kombinationen av Intel® Turbo Boost Technology och Intel® Hyper-Threading Technology, vilket maximerar prestandan för att matcha belastningen i din dator. Intel® Core™ i7 processorerna ansluts till moderkort med socket 1366.


ASUS P6T DELUXE V2 X58 S-1366 ATX
Ett kort för extrema entusiaster som vill få ut så mycket prestanda som möjligt ur sin dator. Anpassat för Intels nya Core i7 "Bloomfield" processorer. Byggt på Intels senaste X58-chipset och inbyggda funktioner så som; sex stycken DDR3-minnesplatser upp till 1600MHz, dubbla Gigabit-LAN, tre stycken PCI-Express x16 platser, RAID-funktion m.m. Socket 1366 anslutning.


CORSAIR 6GB DDR3 XMS3 INTEL I7 9XX PC10666 1333MHZ (3X2GB)
Högpresterande DDR3-minne, speciellt anpassade för nya Intel Core i7 plattformen. PC10666, 1333 MHz hastighet. Värmeavledande kylflänsar för stabil överklockning. Kvalitetstestade för bästa kompatibilitet. Levereras i ett paket om 3st minnen för att fungera optimalt tillsammans.


CORSAIR TX 650W NÄTDEL ATX12V 2.2 / EPS12V
Avancerat högprestanda-aggregat för PC-entusiaster till vettiga priser. Perfekt för att bygga prestandadatorer. Trots sin extrema kraft håller det en mycket låg ljudnivå. Supertysta dubbelkullagrade 120 mm. fläktar. Extra långa kablar för att även fungera i fulltower-lådor.


ACE MIDITOWER GAME EDGE 990 ATX BLACK
Det är mycket som är nytt med Edge 990. Inte bara introduceras gaming-serien Edge. Edge 990 är dessutom det första chassiet från svenska Ace med en helsvart interiör – vilket ger en lyxig känsla och en föraning om detaljrikedom. Edge 990 är 100 % gaming och därmed utrustad med ett kraftfullt och genomtänkt kylningssystem, en rymlig och expansionsvänlig interiör samt ett robust och stilfullt utseende.




•Kraftfullt kylningssystem med åtta fläktplatser (tre fläktar ingår – se spec.)

•Hubb för fläktanslutning (anslut upp till sju fläktar)

•CPU-kylning med 80-mm-fläkt (placerad bakom moderkortet – 15 mm tjocklek)

•Helsvart elegant interiör

•Verktygsfri och användarvänlig design

•Stöd för fulllängds-grafikkort

•Lättåtkomliga IO-portar (inkl. eSATA och 4 USB) på ovansidan

•Kabelhanteringssystem för optimerat luftflöde och smidighet

•Ljuddämpningsdetaljer för nätdelen

•Tvättbart fläktfilter i fronten





SAMSUNG SPINPOINT F1 1TB SATA/300 7200RPM 32MB
Samsungs spinpoint F1 är en disk med stabil konstruktion och god prestanda, uppbyggd helt efter Samsungs kvalitetsstämpel. Samsungs tekniker har lagt ner stor möda och lyckats bygga en extremt tyst disk med en ljudnivå på endast 27dB. Disken snurrar 7200 varv per minut och har en cachestorlek på hela 32MB!


•Mycket hög kvalitet

•Extremt tyst

Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Finns det ingen Macare som kan säga om denna är ok till Logic 9?
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Avslappnad

  • Gäst
Hmm, möjligt att jag har missförstått men det verkar som om du vill köpa en PC till Logic 9 som bara fungerar med MAC Os. Och MAC Os fungerar mig veterligen inte på PC pga av något käckt chip som finns på Macar. Windows på Apples hårdvara fungerar dock bra.


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Vadå är jag ute och cyklar nu --- jag trodde det var en mac som jag beskrev - men när jag läser inehållsförteckningen verkar det vara en PC - märkligt - hittade den på Dustin som iMac.
Får kolla upp det.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad flabb

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 275
    • Visa profil
Jag har bytt signatur och kallar mig nu "Mats": http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?action=profile;u=1531


Utloggad Ola

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 611
  • guran
    • Visa profil
    • ola j
kolla in den här tråden
http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?topic=19070.0

och den här affären både för  pc och mac

http://www.musicstore.de/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/MusicStore-MusicStoreShop-Site/en_EN/-/SEK/ViewApplication-DisplayWelcomePage
« Senast ändrad: 09.11.2009, 02:33:22 by Guran »
https://soundcloud.com/olajegreus


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Ok en liten uppföljning här då.
Jag snackade med 4sound och dom menade att min PC var dålig trots allt annars måste det vara ett dåligt Line6 UX2 för dom har aldrig hört latencybekymmer med det kortet. Jag tog med mig kortet till 4sound kopplade upp det mot Cubase och lirade in ett antal spår med i princip noll i Latency.
Orsaken måste alltså vara PC´n - så jag beställde en ny dator och tänker fortsätta köra Cubase och UX2 men datorn hör o häpn blir en något uppskrämd MacMini till 2,66 och 4 Gb.
Får datorn om ett par veckor och nu börjar jag fundera på över hur jag kan överföra mina Cubaselåtar (några - inte alla) till den nya datorn. Alltså från PC till MacMini. Någon som vet hur man gör? En låt har väl en himla massa projekttrådar och en massa gömda ljudfiler etc.?
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Ok en liten uppföljning här då.
Jag snackade med 4sound och dom menade att min PC var dålig trots allt annars måste det vara ett dåligt Line6 UX2 för dom har aldrig hört latencybekymmer med det kortet. Jag tog med mig kortet till 4sound kopplade upp det mot Cubase och lirade in ett antal spår med i princip noll i Latency.
Orsaken måste alltså vara PC´n - så jag beställde en ny dator och tänker fortsätta köra Cubase och UX2 men datorn hör o häpn blir en något uppskrämd MacMini till 2,66 och 4 Gb.
Får datorn om ett par veckor och nu börjar jag fundera på över hur jag kan överföra mina Cubaselåtar (några - inte alla) till den nya datorn. Alltså från PC till MacMini. Någon som vet hur man gör? En låt har väl en himla massa projekttrådar och en massa gömda ljudfiler etc.?

I Cubase ligger nog allt i projektmappen. Hur är minneshanteringen i Mac jmf med PC? I Windows sitter vi med våra 4Gb och hoppas att Windows 7 ska va nått!

En bra dator är nog aldrig fel! Har aldrig haft problem med min Toneport. En liten hemlighet är ju att stänga av monitoring i Cubase och använda Direct monitoring i Gearbox så är det inga problem att spela in ens med 100ms latency! :)

Lycka till  med nya datorn!

/Jocke


https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Oj nu ringde Foursound och sa att de inte kan köpa på vanliga kanalerna så de måste köpa någon annanstans - suck! "Går det bra att du får den idag?"
Yipppeee :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Aettan

  • Gäst
Grattis det blir en häftig grej att testa nytt både på os och hårdvarusidan, när posten kom med min så minns jag att jag tyckte fan vad liten kartongen är. Sen när jag öppnade den så visade det sig att själva datorn var ännu mindre och jag tänkte hur fan går det här till, men det gjorde det och bra till och med.

Såg du skrev får datorn om några veckor men när man köper av apple så kommer den ju på max några dagar och hela vägen hem till dörren, gratis frakt ingår ju. Hur mycket tar 4sound är dom billigare har dom den nya, iofs du skriver 4 gig minne då måste det väl vara den nya?

Vet inte hur det är att flytta cubase filer från pc till mac men med Logic funkar det ganska ok, även med riktigt gamla grejor. I vissa lägen med riktigt gamla PC Logic filer får man gå "trappstegsvägen" via uppgraderingarna för att få till det hela vägen upp till den sista.

Nåväl lycka till datorn kommer att funka bra om bara cubase gör det. En mini är iofs ingen superdator men levererar förvånansvärt bra ändå, även min som då är av den förra generationen. Jag körde min som mediadator med min 42 tum tv sista tiden innan jag gav den till min dotter.

Helt ok för surf inget problem med virus bara att stoppa i sladden och köra. Testa Plex för mac (typ web tv), det finns mycket häftig musik man kan streama med ganska bra bildkvalite (Pitchfork TV etc etc).


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Ja liten är den och förhoppningsvis naggande god. Jodå det är den nya med 4 Gb och 320 GB minne och 2,53 Ghz. Alltid skojigt med nytt och alltid lika IKEA-likt - något saknas! Javisst DVI är helt nytt för mig med gamla VGA-skärmar - eller ja gamla är dom ju inte men PC-standard då. Så jag kom fram till att jag inte kan starta datorn förrän jag köpt en adapter så jag SER något.
Kjell & Company får besök av mig imorrn.
Fortsättning följer haha
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Aettan

  • Gäst
Fan det ska följa en konverter dvi vga även remoten till frontrow dubbelkolla det. Gjorde i alla fall med min.


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Fan det ska följa en konverter dvi vga även remoten till frontrow dubbelkolla det. Gjorde i alla fall med min.
En konverter från Mini-DVI till DVI-D fanns med men det hjälper inte mig och det där med frobtrow vet jag inte vad det är köpte utan remotekontroll iofs. Kul att du engagerar dig A1
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Fan= vad jag hatar datorer.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Nu är k=lockan över t=re på natten och jag har pysslat med det här sedan 4= eller nåt i efter=middags. Nu har= jag fått upp Cubase 4 i datorn sa=mt efter mycke=t fiffel även UX==2 (ljudkortet) =har fått en massa besked om att sta=rta om datorn samt= att den inte klarar av att identifiera musen - kla=rt idiortiska små= störmoment. M=acen vill inte acceptera uppgrader=ingen till cubase 5 av någon anle=dning och jag har heller inte f=ått igång midifun=ktionen så inga vsti kan köras. B=ara analog röst eller gura - suck=! En massa =-tec=ken infinner sig =utan min medverkan också klart störande.
Kam=pen (för det är =verkligen en sådan) går vidare.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Aettan

  • Gäst
Oj det verkar seriöst struligt fan vad tråkigt måste vara nåt extremläge, nåt sånt har jag aldrig varit med om inte ens på mina fyra hackmacar. Har du nya Snow Leo (10.6) så kanske det är strul med cubase, kanske bara funkar 100 med Leo (10.5) i daxläget.

Kanske är läge att checka så att Garageband funkar som det ska och det interna ljudkortet, jag menar så att datorn i sig mår bra/är hel. Förmodar att det även produceras måndagsmacar.

Nåväl jag är ingen expert och vet inget om cubase och mac eller cubase överhuvudtaget men om du vill så pma så får du tele det är lättare att hjälpa till live, dvs i den mån jag kan.
« Senast ändrad: 14.11.2009, 19:50:20 by Aettan »


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Oj det verkar seriöst struligt fan vad tråkigt måste vara nåt extremläge, nåt sånt har jag aldrig varit med om inte ens på mina fyra hackmacar. Har du nya Snow Leo (10.6) så kanske det är strul med cubase, kanske bara funkar 100 med Leo (10.5) i daxläget.

Kanske är läge att checka så att Garageband funkar som det ska och det interna ljudkortet, jag menar så att datorn i sig mår bra/är hel. Förmodar att det även produceras måndagsmacar.

Nåväl jag är ingen expert och vet inget om cubase och mac eller cubase överhuvudtaget men om du vill så pma så får du tele det är lättare att hjälpa till live, dvs i den mån jag kan.
Vidmakthåller denna tråd som ett slags blogg över hur det går -kanske någon som får ut nåt av det.
Alltså jag har förstått att jag är pionjär. Byter PC till Mac med Cubase ochToneport UX2 ibotten. En helt sanslös operation faktiskt. Jag har nu lyckats med att få Cubase 4 att funka bra med Macen, Toneport funkar också men jag kan inte välja Mic ety då krävs en fungerande Gearbox och den gillar i nuläget inte Leopard 10.6.2 - försöker man att ladda ner Gearbox så får man en uppmaning om att starta om datorn hela tiden så Gearbox funkar inte med 10.6.2. Hoppas de fixar det snart. Midisport 2x2 funkar med den senaste uppgraderingen av drivrutiner. Så nu kan jag launcha HalionOne etc. EZ-drummer gillar inte att man byter operativ även om de säger att det är ok på Toontrack det går helt enkelt inte att finna en vettig site att autenticera det hela - felanmält så får vi se hur det går.
I nuläget så kan jag alltså köra Cubase 4, midisport 2x2 samt en mycket förenklad Toneport UX2 på Leoparden.
Har försökt att uppgradera till Cubase 5 men inte lyckats avvaktar alltså med det en stund. Det goda i kråksången är att jag har blivit av med alla tidigare Latencyproblem och det är trots allt en riktigt skön upplevelse så ingen skugga skall falla över Line6 UX2.
Till de som eventuellt funderar över att göra nåt liknande - vänta ett tag...... grejerna är inte klara ännu.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Aettan

  • Gäst
Snow Leo är inget banbrytande som tillför speciellt mycket till musikskapande dessvärre så man kan lika gärna stanna på Leo och allt funkar förmodligen 100. Själv kör jag 10.5.6 men jag har även testat 10.6.0 i både 32 och 64 bit versionen och upplever ingen prestandahöjning överhuvudtaget.

Det är nog precis lika i mac som i win världen att när det kommer ett nytt os så tar det ett tag innan alla har uppdaterat sina drivisar. Själv kör jag ju Logic och då brukar det funka som vanligt för det mesta bara det finns drivisar till mitt ljudkort vilket det oftast gör.

Nåväl jävla tråkigt för dig att det blev sånt strul när du ändå tog steget, för mig var det helt annorlunda och en riktigt häftig grej när jag drog igång min mini första gången. Logic, ljudkort rubbet allt bara funkade. Sen blev minin för liten så jag började snegla på Pro versionerna men dom är för dyra så nu för tiden när jag kör tunga projekt så drar jag igång osx på min quad core PC och då blir det fart på grejorna.

Mac minin är nog klar det är nog resten som inte riktigt är uppdaterat för Snow Leo.

Hoppas det löser sig.


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Snow Leo är inget banbrytande som tillför speciellt mycket till musikskapande dessvärre så man kan lika gärna stanna på Leo och allt funkar förmodligen 100. Själv kör jag 10.5.6 men jag har även testat 10.6.0 i både 32 och 64 bit versionen och upplever ingen prestandahöjning överhuvudtaget.

Det är nog precis lika i mac som i win världen att när det kommer ett nytt os så tar det ett tag innan alla har uppdaterat sina drivisar. Själv kör jag ju Logic och då brukar det funka som vanligt för det mesta bara det finns drivisar till mitt ljudkort vilket det oftast gör.

Nåväl jävla tråkigt för dig att det blev sånt strul när du ändå tog steget, för mig var det helt annorlunda och en riktigt häftig grej när jag drog igång min mini första gången. Logic, ljudkort rubbet allt bara funkade. Sen blev minin för liten så jag började snegla på Pro versionerna men dom är för dyra så nu för tiden när jag kör tunga projekt så drar jag igång osx på min quad core PC och då blir det fart på grejorna.

Mac minin är nog klar det är nog resten som inte riktigt är uppdaterat för Snow Leo.

Hoppas det löser sig.
Jag har 10.6.2 och jag tycker att MacMini är stor jag - nu har jag hittat workarounds för allt så nu funkar C4, Toonport med Gearbox och Midiman vissa delar har betadrivers men det funkar och ingen latency så jag är nöjd. Om någon vecka ska jag testa att lägga på Cubase 5 men som sagt nu är jag nöjd. Det handlar nog lite om datavana också jag har inte riktigt intresset för det jag vill bara att det ska funka.
Jag har svårt att förstå att din Mini blev för liten....? Men det är klart Quad är väl ännu större.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Aettan

  • Gäst
Det är ju därför jag oxå gick över till mac dvs bara för att slippa mecka. Sen när jag hittade osx86 så började jag tycka jag det var lite skoj att mecka så nu meckar jag som fan  :D. Men det är med att få igång osx på allt i gammal pc väg jag hittar, senaste är en gammal hinkdator jag hittade på återvinningen :D.

Alltså min mini funkade och funkar fortfarande riktigt bra (har gett den till min dotter) det vara bara det att jag ville kunna köra riktigt stora projekt och även flera skärmar och sånt som gjorde att jag började kolla efter annat. När du får till det så att dina program och allt är uppdaterade så dom funkar 100 % med Snow Leo så kommer du tror jag i alla fall att aldrig vilja gå tillbaka. Att det har varit lite strul är ju bara för att du gick över just nu innan alla har uppdaterat sitt så att det funkar med SL. I normalläget så är det bara att stoppa i sladden så funkar det. Givetvis så får man ofta dra in drivar även i mac men oset brukar hitta sakerna direkt och många gånger så räcker det.

Frontrow är ett multimedia program (tror jag att man kan kalla det) och det ingår/finns redan på din dator förhoppningsvis, gjorde förr i alla fall. Ligger i Program mappen. Dra igång det och kolla på några film trailer, riktigt bra kvalité om du har en någorlunda vettig uppkoppling. Funkar dock bäst med remoten eller tangentbordet som sagt dvs inget musstöd.

Finns en riktig häftig konkurrent till Frontrow som heter Plex, i Plex kan man streama web tv och det finns ganska mycket musik faktiskt. Kolla bland annat in Pitchfork TV och Sub Pop. Sub Pop är en TV station som ett skivbolag Sub Pop records i Seattle driver. Som regel är det bra bild och bra ljud på mycket i Plex. En av fördelarna med Plex är att om man har fler skärmar så har man fortfarande dom lediga som inte kör Plex dvs man kan göra allt man vill samtidigt som Plex är igång och det går inte med Frontrow.

Anledningen till att det strular kanske är att du kör SL i 64 bit läget, jag menar om ditt ljudkort inte har 64 bit drivar för SL ännu och din version av Cubase inte heller har det. Kolla genom att klicka på äpplet i övre vänstra hörnet sen om den här datorn/mer info/programvara, näst längst ner (tror jag kör ju Leo nu) 64 bit kernel och Extensions: yes i så fall. Det ska gå att välja vilket om man ha 32 eller 64 bit när man bootar, har glömt hur men det är inte svårt men dessvärre får du googla på det eller kolla på apples forum.


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends

Maskinvaruöversikt:
Lite lustigt att jag inte vet vad jag har 64 eller 32 och jag ser inte att det framgår under äpplet heller:
  Modellnamn:   Mac mini
  Modellidentifierare:   Macmini3,1
  Processornamn:   Intel Core 2 Duo
  Processorhastighet:   2,53 GHz
  Antal processorer:   1
  Totalt antal kärnor:   2
  L2-cache:   3 MB
  Minne:   4 GB
  Busshastighet:   1,07 GHz
  Boot ROM-version:   MM31.00AD.B00
  SMC-version (system):   1.35f1

Ska testa Frontrow nån dag :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Aettan

  • Gäst
Vänta ska jag snabla om från Leo till Snow Leo 64 bit och förhoppningsvis göra en inspelning av skrivbords aktiviteter med quicktime och visa. Ett ögonaböj  :D tar en 10 minuter eller nåt.


Aettan

  • Gäst
Tog lite tid iom att spela in skrivbords aktiviteter inte verkar funka 100 i 64 bit SL i quicktime på en hackmac men min webcam gjorde det faktiskt. I 32 bit funkar det klockrent, har kört både vanlig filminspelning med min webcam och inspelning av skrivbordsaktiviteter samt lirat värsta Logic projektet med tunga pluggar på typ 64 spår ink en rockvideo + en vanlig DVD film och varit ute på nätet med Safari på typ 5 olika sidor och allt detta på samma gång med två grafikkort och fyra skärmar på samma dator för 6000 spänn utan strul.

« Senast ändrad: 16.11.2009, 02:39:58 by Aettan »


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Häftigt med tre skärmar :lol:
Lite väl avancerade operationer för mig tror jag bestämt.
Du är skojig du A1. Den där produktionen med så många spår är det något man har hört? Jag kan bara komma ihåg dig med en gitarr och video.... klart unplugged alltså....
Eko
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Aettan

  • Gäst
Nåt med lite mer än gura och sång har jag nog gjort men den här låten jag pratar om är en demolåt som följer med Logic.


Här är en med lite mera
http://www.youtube.com/burninsven

Här är lite fler med lite av varje 50 - 60 låtar av varierande kvalité

http://www.soundclick.com/bands/default.cfm?bandID=189508

Tex Mommas Buick är väl nån slags countryrock

Endless Love nån slags blues rock alternative eller nåt ja osv

Nja avancerat vet jag inte vitsen med mac är ju att har du en dator som fixar flera grafikkort (eller en dator med ett grafikkort med två kontakter) så är det bara att stoppa i dom och sätta i sladdarna och så funkar det.

Hittade som sagt en dator på återvinningen och biten som man är så smugglade jag med den hem trots att man inte får  :D. Väl hemma så tänkte jag fan den här ska igång på osx och det gick faktiskt. Sen tänkte jag hur funkar den med musik hmm det kan ju aldrig gå, nåväl jag lånade processorn och grafikkortet från en annan dator och dunkade dit två gig minne som jag oxå lånade från en annan dator iom att det satt en kass 512 mb sticka från början. Som regel är det proppen, minne och grafikkortet som är nålsögat. Den funkade förbaske mig, den kommer inte ens i närheten av din mini men kanske runt 40 - 50 % så det är ju inte så illa ändå. Glad i hågen så köpte jag då en propp och ett grafikkort på tradera för under 400 spänn ink frakt och 1 gig minne för 345 spänn på nyöppnade Netonet inne i Linköping. Summa summarum under tusenlappen och fixar kanske typ 10-15 spår med Mixbus. Mixbus är lite i halvbeta ännu så det är nog därför som det är lite tungt för en gammal hink som den här men på en dator med en flerkärnig processor så går det nog inte att hitta bättre musikprogram för under 800 spänn. Är du inte i behov av midi så kan jag varmt rekommendera att kolla upp Mixbus men vänta med köp till Snow Leo versionen kommer den funkar si så där på SL faktiskt.

Mixbus tycker jag låter bättre än Logic och vid mix kommer man snabbare i mål på nåt sätt.

Nåväl kolla upp det själv om du vill googla på Harrison Mixbus och checka deras youtube video.

Nu kör jag återvinningsdatorn med två skärmar (funkade skitbra med det nya grafikkortet, bara i mät och så funkade det) och ska precis leka in en låt på den.

Ha det bra 


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Jo videon har jag sett och hört - satte inte ihop Burnin Sven med A1 dock. Skön låt den där Endless Love.
Ha de
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se