Kontrollrummet

Jonte - Make My Day

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Jonte

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 282
    • Visa profil
En äldre låt som legat och väntat på att trimmas, med er hjälp kan det nog bli ännu bättre :)

LÅTNAMN: Make My Day
ARTIST/GRUPP: Jonte
GENRE: Rock
LÅTLÄNGD: 03:58
KOMPOSITÖR: Jonte
PRODUCENT: Jonte
MEDVERKANDE: Jonte
INSPELNINGSÅR: 2007 + 2009
FORMAT: mp3



[mp3=200,20,0,center]http://web.comhem.se/jontewasa2/MakeMyDay.mp3[/mp3]

/Jonte
« Senast ändrad: 08.11.2009, 11:42:28 by Jonte »
www.myspace.com/trayloader
www.myspace.com/generlek
www.myspace.com/jonasberglund2


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Okej ganska bra låt och snygga harmonier. Fick lite "lords of the new church" vibbar eller något åt det hållet.

Mixen låter underlig. Det är för stor skillnad mellan vått och torrt tycker jag. Gitarrerna känns snustorra, trummorna som ett litet rum och sången är i badrummet. Jag skulle nog vilja att alla spelade i samma rum om du fattar vad jag menar. Tycker att det saknas lite reverb på trummorna och sångreverbet fattar jag inte alls. Det låter bara konstigt i mina öron. Det är något med balansen som är svårt att höra. Tyckte först att det var gitarrmixat d v s man hör bara gitarren men det stämmer inte heller. Tror att det är reverbet som ställer till det.   :)


Utloggad hogge

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 353
  • Family Guy!
    • Visa profil
Det här kan nog bli bra med lite arbete.. Egghuvud vet ju vad han pratar om så sug i Dig..
Jag uttalar mig normalt inte om mixning eftersom det är närmast ett obegripligt ämne för mig, men här får jag i alla fall chansen att upprepa det som jag så många gånger fick höra inledningsvis: Dra ner på reverbet..
Förlåt. Jag vet att Egghuvud redan sagt det, men jag bara måste få säga det också!  :lol:

Hur som helst. Låten har potential, men just nu låter det lite som om tre gitarrister står och kör olika låtar. Blir lite rörigt på nåt vis..
HOGGEZ ORKESTEr http://www.facebook.com/hoggez


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Helt klart en låt med potential. Gillar harmonier och melodier. Men det känns som om alla beståndsdelar har tilldelats lika mycket utrymme. Du måste ta ett beslut om vad som ska ligga var i mixen. Det blir lixom ett rakt streck nu utan innbördes dynamik. (alltså inget med masterlimitering att göra)

Fundera lite och dra ett varv till med mixen....experimentera med lite olika effekter och reverb. Tänk att på att en sångdubb helst inte ska vara övertydlig. Dubben ska helst ligga under originalet i volym och bara fylla upp och feta till leaden.

Micke


Utloggad Jonte

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 282
    • Visa profil
Tack alla för bra kommentarer, ska kika över mixen! Texten är fortfarande "blaj-variant", ska
få den mer varierad också.

/Jonte
www.myspace.com/trayloader
www.myspace.com/generlek
www.myspace.com/jonasberglund2


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 392
    • Visa profil
    • SoundClick
Cool låt. Bra guror men lite basfattigt. Tänker lite på the Smiths. Snygg melodi.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad martinm

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 685
  • What you hear is what you get
    • Visa profil
  • Soundcloud: osbreborn
Låten är jättebra. I mina öron är det mest sången som sticker ut och inte passar in i det övriga. Kanske går att fixa med ett annat reverb. Tror även att sången ska ner lite i volym, kanske bara någon frekvens som behöver sänkas. Sologitarren som kommer in vid ca 150 sticker också ut lite och kanske kan fixas så den smälter in bättre. Som sagt - bra låt.
 :P
Mina projekt 'the fat martin' och 'Herr Hundhufvud Metal Orchestra' kan man hitta på Spotify, Youtube o typ alla andra streamingtjänster. Var unik o lyssna idag - nästan ingen annan gör det.


Utloggad Jonte

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 282
    • Visa profil
Har nu gjort följande:
* Sänkt sången.
* Torr sång i vers och stick, delay i refrängdelen. (Har jättesvårt att ratta mitt sångljud, men tror detta blev bättre.)
* Tagit bort gitarr 3 i vers
* Nya trummor.
* Sänkt körsången.

equality: Kul att du nämner The Smiths! Morrissey och The Smiths är husgudar!

/Jonte
www.myspace.com/trayloader
www.myspace.com/generlek
www.myspace.com/jonasberglund2


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 250
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Det låter oväntat modernt om detta Jonte Juste ljud.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad hogge

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 353
  • Family Guy!
    • Visa profil
Bättre absolut.. Snygg sång, men vad gäller versen så är det fortfarande en väldig röra tycker jag. Jag får inget grepp om det. Låter fortfarande som om en bunt gitarrister slåss om vem som ska ha mest uppmärksamhet. Dock samlar dom ihop sig till ett band i refrängen, där allt tätas ihop..

Hoppas Du fattar vad jag menar?

Men som sagt - Du är på rätt väg!
HOGGEZ ORKESTEr http://www.facebook.com/hoggez


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Som dom flesta har sagt,en riktigt spännande låt.
Hann inte höra första mixen,så jag vet inte om något blev bättre eller sämre,men mixningen känns lite konstig.
Dom andra har varit inne på sången och gurorna,men jag tycker nog att det är basen som stökar till det.
Den är lite för hög,men ändå saknar jag bas..  ;)
Skulle önska mer 'Rumble' ur den fast på lite lägre volym.(Någon som fattar vad jag menar? :huh:)
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjou Jonte!
Liten önskan om att infot i trådbörjan kunde följa KR:s modell... dvs lite mer info om låten vem som jobbat med den o när den kommit till, ja du vet nog... ;)

Sen till låten..
Introt kunde låta lite annorlunda än själva låten på det sättet att man kan urskilja en klar kontrast mellan intro/vers/chorus.
Det som jag gillar mest e delen 1:47 - 2:01, den har en härlig power med internationell stämpel.
Sen delen 2:25 - 2:40 låter lite konstgjord och passar lixåm inte riktigt in i resten av låten.
"Make my day" - delen ät däremot riktigt snygg och passar bra som avslutning till låten.
Men tillbaka till B-delen ännu (2:25-2:40), där skulle en lite lugnare del passa in, en enklare bas och trumkompet kanske halverat.
Mixen gillar jag och sången sitter skönt, bara att försöka få till lite kontrast och skillnad på vers o chorusdelarna!
Bra jobbat! :)

h.  johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Vad bra att du tar dig tid att göra musik Jonte och presentera låtar här på kontrollrummet!
Det uppskattar jag!

Det finns några gitarrer som jag tycker är för dominanta och låter lika högt i ljudbilden hela vägen. Jag vill de ska ha lägre volym då sången är med i alla partier - utom i det tema som hörs vid 50-68 sekunder, senare 110-125 sek samt 165-182 sek.

Jag tror på trummorna och basen som huvudsakliga bärare av bakgrunden då sången är med. Vill du prova att ratta ner volymen på gitarrerna, så att man då man lyssnar hör att de är med men bara då man lyssnar koncentrerat hör exakt vad de spelar? Då tror jag helheten blir mer varierad och resultatet bättre. Det innebär en hel del ändringar på gitarrernas volym i mixen alltså. Jag brukar ibland lyssna på låg volym då jag ställer in balansen på instrumenten i mixen och försöker då få alla instrument att höras då jag koncentrerar mig på ett i taget. Ofta låter det ok på högre volym efter det.
« Senast ändrad: 08.11.2009, 11:04:07 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Jonte

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 282
    • Visa profil
Kul med mycket synpunkter - tack! Jag tar mig en funderare och skruvar lite mer.

/Jonte
www.myspace.com/trayloader
www.myspace.com/generlek
www.myspace.com/jonasberglund2


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Bra komposition. Lite oväntade stopp och sånt. Det gillar jag.

Gitarrerna låter för mycket hårdrock tycker jag. Har du testat med mindre dist?

Gött!