Kontrollrummet

Datorbyggarskolan

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad funky monk

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 80
    • Visa profil
Datorbyggarskolan uppdateras löpande och fungerar jätte bra för den som har tänkt att bygga själv

mycket nöje!

mvh


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Det kan vara väldigt användbart för själva byggandet - men man ska vara lite vaksam på att de utgår från att man vill bygga en spelmaskin, så komponentvalet bör se lite annorlunda ut om man bygger en musikmaskin... ;)
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad KluZ

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 93
  • Ge mig en orkester
    • Visa profil
Jag tycker att det är lite trångsynt.
Så fort det är tal om att bygga en egen dator i tidningar som typ PC hemma etc. så är det alltid en spel-dator som ska byggas, inte datorer med andra inriktningar. Visserligen är väl de som spelar spel betydligt fler än vad vi är men ändå, nångång kan väl vi också få handfasta tips.


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Eftersom denna tråden handlar om "datorbyggarskolan", så kan vi ju samla lite allmänna tips här själva, så blir tråden ett bra komplement. :)

Moderkort:
nForce4-chipset med SLI-stöd (som är väldigt populärt i speldatorer) kan fungera till musikmaskiner om man ser till att köra de senaste drivrutinerna för moderkortet - MEN prestandan slår i taket mycket tidigare än med andra chipset och man börjar få knaster i ljudet redan vid 50% belastning ungefär - så även om det kan fungera, är det pestflagg på sådana moderkort om man ska bygga en musikmaskin!
Snabbare buss ger större skillnad än att byta upp sig till nästa CPU-hastighet, så välj moderkort med så snabba bussar som möjligt.

CPU:
Både Intel och AMD fungerar utmärkt - men om det följer med kylare och fläkt, så låt den stanna i kartongen och skaffa i stället en tyst fläkt från exempelvis Zalman, Artic Cooling eller Scythe - dvs om du inte tycker att det är kul att datorn låter som ett jetplan...

Minne:
Absolut minumum i en musikburk är 1GB, men jag skulle vilja rekommendera 2GB, för att ha lite marginal.
Om man väljer att köra med två likadana minnesmoduler, så aktiveras "Dual Channel"-funktionen - något som höjer prestandan med ca 10% på minneshanteringen - alltså är det något bättre än att köra med en enda, dubbelt så stor minnesmodul.
Minnen med lägre hastighet än bussen fungerar att köra, men nackdelen är att all minneshantering går ner till att matcha den långsammaste modulen - så se till att bussens och minnenas hastigheter matchas med varandra för bästa prestanda. Minnen med högre hastighet än bussen fungerar också, men blir givetvis inte snabbare än bussen, så det är ingen mening att skaffa snabbare minnen än vad moderkortets buss hanterar.

Grafikkort:
Kylfläkten på grafikkort brukar vara fruktansvärt högljudd, så välj helst ett grafikkort som kyls med en stor kylfläns. 3D-prestanda behövs inte i Cubase, så man behöver inte något värstingkort till det. Om man inte kan hitta ett grafikkort utan fläkt eller om man vill återanvända ett äldre kort som har fläkt, så finns det en mycket bra heatpipe+fläns-kylare från Zalman, som ersätter fläktkylningen.

Hårddisk:
Välj tysta hårddiskar från exempelvis Seagate eller Samsung.
Två hårddiskar är det normala i musikmaskiner; En som innehåller system och program - och en som innehåller audioinspelningar. Är man lite kinkig och ofta använder streamande samplingsbibliotek, så sätter man in en tredje disk som får ta hand om ljudbiblioteken.

Nätdel:
En nätdel på 400W brukar räcka till, men om man vet att man kommer att behöva mycket kraft (fler hårddiskar etc), så är det all idé att ta en på 500W i stället. I en klenare nätdel går fläkten upp på full styrka snabbare än i en lite överdimensionerad nätdel.
Fläktlös? Nej - det är onödigt, eftersom man då måste sätta in fler chassifläktar för att dra ut värmen som alstras i datorn - och tänka lite extra när det gäller val av chassi. Det är ju annars en uppgift för nätdelens fläkt att dra ut värmen från lådan - och eftersom varm luft stiger så sitter nätdelen som regel längst upp. Med en fläktlös nätdel, blir den utsatt för all uppåtstigande varmluft också, så om det inte finns en chassifläkt som suger ut luften längst upp, kommer den fläktlösa nätdelen att koka ihop ganska snabbt...

Chassi:
Det finns flera som är bra. Bäst (som jag har provat) är Antec P180, där hårddiskar och nätdel ligger längst ner, i en egen kanal som är skiljd från resten av datorn. Även Antec Sonata II är trevlig, men snäppet under P180.

Kablar:
Släng alla breda flatkablar! Det finns numera runda kablar till både P-ATA och till diskdrive, så välj sådana i stället för de kablar som följer med moderkortet. De kostar inte många tior extra. S-ATA-kablarna är betydligt smalare, så de skapar inte samma problem. Felet med breda kablar, är att de hindrar luftgenomströmningen i lådan och därfmed skapar högre temperatur. Dra också kablarna på ett vettigt sätt, så att de inte sitter i vägen för luftströmmen. Även om de är smalare och tunnare, så bromsar de ju luft om de sitter i vägen...

Operativsystem:
XP Home räcker gott och väl till en musikburk. Det finns inga fördelar alls med XP Pro så länge man inte tänker köra med dubbla CPU eller avancerade nätverksfunktioner. Förväxla inte dubbla CPU med sådana CPU som har dubbla kärnor; dubbelkärne-CPU fungerar naturligtvis i XP Home också.
Vista är ett kapitel för sig - och något man nog bör vänta ett tag med, eftersom det fortfarande är många ljudkort som det inte finns drivrutiner till för Vista...
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


DåligtGehör

  • Gäst
Citera
Hårddisk:
Välj tysta hårddiskar från exempelvis Seagate eller Samsung.
Två hårddiskar är det normala i musikmaskiner; En som innehåller system och program - och en som innehåller audioinspelningar. Är man lite kinkig och ofta använder streamande samplingsbibliotek, så sätter man in en tredje disk som får ta hand om ljudbiblioteken.

Gott och väl. Om jag förstår Claes rätt så skall man ha allt utom audion man spelar in på en hårdisk (systemdisken) på en enda partion (hela hårdisken är c:). Men en sak jag aldrig har blivit övertygad om är vilket som är smartast upplägg med bara två hårdiskar. Är det verkligen alltid att dedikera en disk till audion oavsett hur stor eller liten del den har i ens användande? Men om man använder rätt mycket samplingbibliotek och rätt lite audio ibland.

Låt säga att man använder samplingbibliotek till trummor, percussion, piano samt något ytterligare en eller två saker. Utöver det använder man några VSTi och FX samt spelar i en, två eller tre spår audio. Är det fortfarande bara regeln med audio på egen disk som är den enda viktiga?

Allt utom audio på C: ger väl rätt stora backuper till skillnad från om samplingsbibl. ligger på en egen partion?

Är det sämre att ha program som VST på systemdisk men  både samplingbibliotek och audio på den andra hårdisken? Skilda partioner?


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Citera
Hårddisk:
Välj tysta hårddiskar från exempelvis Seagate eller Samsung.
Två hårddiskar är det normala i musikmaskiner; En som innehåller system och program - och en som innehåller audioinspelningar. Är man lite kinkig och ofta använder streamande samplingsbibliotek, så sätter man in en tredje disk som får ta hand om ljudbiblioteken.

Gott och väl. Om jag förstår Claes rätt så skall man ha allt utom audion man spelar in på en hårdisk (systemdisken) på en enda partion (hela hårdisken är c:). Men en sak jag aldrig har blivit övertygad om är vilket som är smartast upplägg med bara två hårdiskar. Är det verkligen alltid att dedikera en disk till audion oavsett hur stor eller liten del den har i ens användande? Men om man använder rätt mycket samplingbibliotek och rätt lite audio ibland.
Använder man väldigt lite audio och väldigt lite samplingsbibliotek, så klarar man sig t o m med en disk, men annars är det att föredra att köra med två, tycker jag.
Systemdisken blir framgenterad snabbare - även om fragmenteringsproblem är mer ovanliga med NTFS, än med FAT - och därför kan det vara lite riskabelt att köra på en enda disk.
Citera
Låt säga att man använder samplingbibliotek till trummor, percussion, piano samt något ytterligare en eller två saker. Utöver det använder man några VSTi och FX samt spelar i en, två eller tre spår audio. Är det fortfarande bara regeln med audio på egen disk som är den enda viktiga?
I ett sådant fall så lägger man audio och samplingsbibliotek på samma disk.
Citera
Allt utom audio på C: ger väl rätt stora backuper till skillnad från om samplingsbibl. ligger på en egen partion?
När jag säger att audio ligger på en egen disk, så menar jag att samplingar också är audio... ;)
Göra backup på samplingsbiblioteken fyller ingen större funktion egentligen. Dem har man ju originalskivorna till - och det brukar bara vara att köra ett enkelt installationsprogram eller i vissa fall bara att kopiera in, så är det klart.
Citera
Är det sämre att ha program som VST på systemdisk men  både samplingbibliotek och audio på den andra hårdisken? Skilda partioner?
Jag tycker det är bäst att ha alla program på systemdisken, eftersom det ju blir lättare att göra backup på allting då.
Att dela upp på olika partitioner gör ingen nytta för prestandan, men kan vara smart för att undvika fragmentering. Har man två diskar, så kan det alltså vara bra att partitionera systemdisken - och sedan väljer man att lägga antingen samplingar eller audioinspelningar på den andra partitionen, medan den extra disken får ta den andra biten. Lämpligen låter man då den extra disken hantera det man jobbar mest med; samplingar eller audioinspelningar...
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


DåligtGehör

  • Gäst
Tack för svar Claes. Det är i princip som jag tänkte fast jag var inte klar över att du (och ev. andra) menade att samplingar ingick i audio (även om jag fattar att det är det).


Utloggad KluZ

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 93
  • Ge mig en orkester
    • Visa profil
Yeah! Fint.
Tack för tipsen. Har man fått lite att tänka på till nästa gång man ska bygga sin dator. Jag gjorde det för ca 1½ år sedan och den har fungerat mycket bra sedan dess men det här var lite nytt att tänka på.


Utloggad Gubben i Kalmar

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 56
  • Pippin hette Hobbe och kallades Bigles
    • Visa profil
Datorbyggarskolan uppdateras löpande och fungerar jätte bra för den som har tänkt att bygga själv

mycket nöje!

mvh


Super bra!! :) Att den uppdateras gör den till ett referensvek!
Bör nitas!
Fler instruktiva länkar!

Vänligen
Gubben i Kalmar
« Senast ändrad: 16.06.2007, 21:29:25 by Gubben i Kalmar »
Med vänlig hälsning
Gubben i Kalmar