Kontrollrummet

Cykeln - Got

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
LÅTNAMN: Got
ARTIST/GRUPP: Stefan Olsson
GENRE: Beats me
LÅTLÄNGD:
KOMPOSITÖR: Stefan Olsson
PRODUCENT:
EV. MEDVERKANDE: Nope
INSPELNINGSÅR: 2009
FORMAT: mp3
OMSLAG: http://www.kontrollrummet.com/forum/Themes/Musiconica/images/logo.jpg

Detta är en låt jag skrev i somras lite med tanke på The real ruff raccons-projektet
Eftersom jag nu förstått att man inte får ha flera konton eller utge sig för att vara någon annan på skoj så släpper jag den som mej själv. Tanken var att Eko skulle lägga på lite av något passande eller opassande. Nu blev det aldrig av så det är bara jag på instrument och lopar och sång. Sång ja ... här hade jag nog micken vänd åt väggen ... får väl sjunga om vid tillfälle.
Kommer inte ihåg om Eko var inne och petade i texten?

Got
Got a wife, got a house
Got a fucked-up volvo stealing my garage
Got a kid, got a dog
Got a TV good for nothi´n, but it´s large
 
Got to go, got to run
Got to stick together with my fathers son
Got to lie, got to die
Got to stay forever though my time is done

Got to get in, got to get out
Neadles and pins they all make me shout - i fjärde reffen - they´r all twist and shout ?
Got to get out, got to get in
There is no doubt - there is nutin´ to win

Got to please, got to smile
Got to pay the poring bills without delay
Got to go for a mile
What in earth can I do, or should I say
 
Got a gun, got a rope
Got a railway running just outside my door
Got a sea, got a bridge
Got a standing invitation to your war

Här är första morgonutkastet - för den utvecklingsintresserade  :D
http://www.box.net/shared/xxb9usteg7

Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad mixuz

  • lärling - men det går rätt trögt..
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 683
    • Visa profil
kul låt.. den låter ofärdig på ett tilltalande sätt..  om du förstår hur jag menar
'Jazz isn't dead. It just smells funny..'  F. Zappa


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
kul låt.. den låter ofärdig på ett tilltalande sätt..  om du förstår hur jag menar

hehe.. det var bra fångat - tack för det!
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


asti

  • Gäst
Skitbra! Gillar verkligen det här annorlunda, fräcka arrangemanget! Tycker däremot inte att "kören" är så lyckad.
Men det vet du väl att du inte kan utge dig för att vara någon annan!!!  :unsure: :rolleyes:
Försök gärna få lite mer diskant över mixen, den låter lite dov i mina högtalare!
Borde inte denna heta EAK8?  ;)
Bra Stefan - en frisk fläkt det här!


Utloggad ydderF

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 826
    • Visa profil
Coolt!!! B)

Tyckte sången var lite over the top i början, men lärde mig att gilla den!!
Nu diggar jag den :lol:

Men hallå The Searchers på Needles and pins(e) :lol:

Mycket som skjer i productionen, men det är charmigt på nåt sätt!

Bra jobbat, Stefan! Du är en kreativ kar du :)


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Jag kan lugna dig med att säga att det här en en genuin Stefanlåt. Du ville att jag skulle sjunga i alla fall en del av den men jag tyckte då och tycker fortfarande att du gör den absolut bäst. Tycker att denna låter kanon som den är och jag har inte petat i texten alls. Jag tycker det är en rolig låt som du sätter på ditt speciella vis Bra!
Det här med att vara två personligheter trior jag inte är några som helst problen med regelmässigt om man är en konstellation vilket The Real Ruff Racons var/är- Snart kommer en ny mix av TRRR vad gäller Saddle Withe Horses med ny sång från Stefan och bas av MaxB.
Eko
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


asti

  • Gäst
Om du hade micken vänd mot väggen kunde den kanske varit med i Wall of Sound-festivalen....?  :unsure: :)


Avslappnad

  • Gäst
Denna gör mig något förvirrad... Det känns som om sången och kompet kommer från två olika sammanhang, jag får då inte ihop det. Möjligen för att det är söndag och molnigt men så är det. Det kanske handlar om att låten är lite för Avant-Garde för min smak?


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
asti
Tack, vad kul att du gillar den!
OK ska kolla kören och diskanten - tack för påpekande
EAK8? Nej denna text har jag ju skrivit själv  :blink: :wacko: :D

ydderF
Kul att du diggar !
Yes just Searchers fast med Lennon-stuk (försök till)
Tack kapellmästarn - det värmer i denna kyliga dag  :)

Eko
Ja just så var det - men den kunde nog blivit ball med din röst här och där
Du kan ha rätt i det där med konstellation
Väntar med spänning på den nya mixen - säg till om det ska sjungas om
Tack!

asti
Just det - eg hade alltså alla min låtar platsat i den  :D

Avslappnad
OK
Kompet är tänkt att illustrera textens innehåll - någon på väg mot ett nervöst sammanbrott - suicid-tankar
men också att försöka vidga musikaliska vyer
Tack för lyssning och kommentar!
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Needles and pinsah?  :P
Underbart. Arret är skönt fantasifullt och där gillade jag bäst de arabiska violinerna och pianot, särskilt det helt "omotiverade" arpeggiot på slutet.  :lol: Samma tilltalande kaos som i den mäktiga Osynlig blues. Här finns nåt som jag lystrar extra till i din omfattande produktion.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Lyxvarianten

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 406
    • Visa profil
Hehe denna tycket jag var lite rolig. Tyckte nästan det kändes lite bitpop över den ett tag och det är ju alltid ett pluss;)
_____________________________ ___
www.myspace.com/Lyxvarianten


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Tjoho Biken.

Skön dänga detta,kul med blues guran.Känner igen soundet på den från "Tomtar på loftet"  :)

Nåväl,hittar inget som stör mig,allt låter bra så..

Rock on mate

Mike


Utloggad hogge

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 353
  • Family Guy!
    • Visa profil
Kul låt detta.. Annorlunda, men skoj  :D
Tycker det låter läckert. Musik & sång passar ypperligt till texten..
HOGGEZ ORKESTEr http://www.facebook.com/hoggez


Utloggad martinm

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 684
  • What you hear is what you get
    • Visa profil
  • Soundcloud: osbreborn
Det här är riktigt charmigt. Får associationer till John Lennon o Britney Spears :huh:.
Förtjänar ett lite mer välarbetat slut.
 :P
Mina projekt 'the fat martin' och 'Herr Hundhufvud Metal Orchestra' kan man hitta på Spotify, Youtube o typ alla andra streamingtjänster. Var unik o lyssna idag - nästan ingen annan gör det.


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Här trodde man det skulle komma någonting finstämt till akustisk gitarr:
-Through early morning fog I see...

Men jag blev inte besviken, det här var ju mycket häftigare. Det är den där skramliga, lite skitigare, och inte så välsmorda cykeln som jag hörde i Osynlig blues och Tomtar på loftet som är tillbaka, kul! Mystiskt komp som aldrig blir baktakt, atonalt eller för mycket avant garde. Läckert.

Ja, den här låter så färdig som den kan bli.  :)
DON'T PANIC


Utloggad flabb

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 275
    • Visa profil
Nåt andningsljud i början som kan klippas bort kanske.
Låter skitbra, först tänkte jag att det var lite knäppt sjunget men det passar bra ju längre låten går.
Skönt sväng, kan inte låta bli skaka på bena.
Passande gurasolo, kanske skulle föredragit nåt annat än det burkiga ljudet men vad gör det. Kul slut.
Mer sånt här :)
Jag har bytt signatur och kallar mig nu "Mats": http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?action=profile;u=1531


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Sorry guys - mer som jag inte svarat på här ....

eq
Stort tack för det! "Tilltalande kaos" tar jag särskilt till mej!

Lyxvarianten
Vet tyvärr inte vad bitpop är - men ett plus är alltid ett plus
Tack!

HM
Tack Mikael! Den här killen har fått hela sin situation på loftet

hogge
Tack - men lite märkligt ändå att en självmordslåt kan låta kul! :o :D

martinm
Lennon känns bara bra! Men Spears?
Ett charmigt självmord alltså?  :D

Rattle
Det där sista tar jag till mej och lägger under kudden i natt - TAck!

flabb
Det är knäppt sjunget för att killen sitter i en knäpp situation
burkig situation - burkigt ljud  :D
Mer ... hmm.....
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Så du har haft besök av Brian Eno du, de var visst han som hälsade på och inspirerade.

Kul du Cykeln!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Så du har haft besök av Brian Eno du, de var visst han som hälsade på och inspirerade.

Kul du Cykeln!
Tack
ja självmordslåtar ska vara kul!  :D

BE har jag inte lyssnat på så mycket så jag vet inte ...
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
Efter att ha varit ganska frånvarande här på forumet under sommaren och hösten så lyssnar jag på denna....vet inte om man blir fartblind(läs ljudblind/döv) för vad som verkligen är bra här på forumet, när man är inne här och addictive...skönt att haft ett reelt break och kunna lyssna mer nyanserat och villkorslöst.Underbart att lyssna till bra musik som borde spridas långt över gränserna än vad detta forum förmår.Och denna låt förtjänar verkligen det, oerhört kompetent låtskriveri och bra framfört...gillar ljudbilden och formen på låten , bra text som snappar tag i den känslan som tränger sig på ibland när man börjar fundera över meningen med livet. Får värsta Adrian Belewvibbsen från gitarren och lägger nog då till en av mina största musiker David Byrne. Jag tycker detta låter fräscht i mina öron mest pga melodi,harmoni,arrtänket som sticker ut från mycket annat jag lyssnar på här.Detta är i en helt klass för sig eller typ alla dina låtar som med sinnrik passion är skrivna med en slags övertygelse om att du har något att förmedla.nice /  karl


(värsta utlägget :unsure: men det har jag velat säga länge men inte kommit till skott så nu när jag fick en stund över ;) ....and....it's only my opinion)
« Senast ändrad: 10.12.2009, 15:02:25 by karl »
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Jomen, jag gillar sån här musik. (Vad skall man skaffa för skivor, stefan? Jag är inte insatt.) Känns som det finns en "verkshöjd" eller mer än vad det tramsiga första intrycket ger en. Typ. Gillar ditt tonfall och sången, men är det inte lite falskt här och var? Eller det kanske är teatraliskt svaj :)

Alltså "tramsigt", ursäkta - nog dåligt ordval för det jag menar, ganska uselt ordval t o m. Enkelt är inte ordet jag söker, jag kan t ex inte göra sånt här :) även om jag skulle vilja och borde.

Jo, "tydlig yta men mycket subastans/djup" är väl uttrycket jag söker, om det finns nåt ord :) Alltså det sätter sig, radiopop nuförtiden sätter sig inte.

Denna laddar jag hem.. Mixen störde jag mig inte nåt på, men jag hör ju lika illa som en mullvad.

Det är konstnärligt trevligt och verkar betyda nåt mer än att det först verkar lite tramsigt! :) (Har inte lyssnat på självmordstexten ser jag nu :D

Nonsenskommentar, men så blir det ibland..


https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad zorrow

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 977
  • Livet är för kort för att inte göra det man gillar
    • Visa profil
Ja det här var ju skojigt :lol: :wacko: En makalös manick! Härlig spelglädje och bra ljud. :D