Kontrollrummet

Boxcutter - The Battle

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Boxcutter

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 140
    • Visa profil
LÅTNAMN: The Battle
ARTIST/GRUPP: Boxcutter
GENRE: Klassiskt/Filmmusik
LÅTLÄNGD: 4.06
KOMPOSITÖR: Boxcutter
PRODUCENT: Boxcutter
EV. MEDVERKANDE:
INSPELNINGSÅR: 2008
FORMAT: mp3
OMSLAG:

Ett något äldre stycke som jag lägger upp för att få lite mer grejer under mina demos.
Varierande orkesterstycke i moll.

All kritik välkomnas!
« Senast ändrad: 08.05.2012, 13:03:30 by Boxcutter »


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Ojj ojj oj !
Du ger då inget utrymme för kritik, finns ju abselut inget att såga på. Ett kolofenomenalt vackert stycke som du skruvat ihop. Är du proffs på denna front, tycker detta verk redan borde finnas på filmduken.
Härliga harmonier, sköna variationer från forte till pianissimo. Jag är ju ingen kunnare på sådan musik men kan bara lyfta på hatten åt arret, vilken snygg orkestrering, snyggt lirat och som pricken på i:t en mycket proffsig mixning med en dynamik som heter duga!
O stämningen då, den får ju lilla nackhåren att resa sig.... nu tar mina ord slut, JÄTTEBRA JOBBAT! :)

H.  JOHAN
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Hej!

Lyssnade några sekunder och det lät lovande. Jag laddade hem låten (om det är ok?) för mer genomtänkt kommentar senare. :)

(Sitter med uselt mobilt bredband som itne tillåter streaming för tillfället.)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Det här är ju mycket vackert..och det händer mycket i detta stycke :P

Väldigt filmiskt..ser scenarion framför mej här..nåt slags "efter-striden" i början, ackompanjerade av percussiondrillar..speciellt från 1:30-2:41..en stilla ocean..för att sen avlösas av ett skyndande stråk..känns lite slaviskt detta parti..speciellt från 3:20..där tempot drivs upp..mot lite underfundiga och lätta toner..och mot en fin final :rolleyes:

Väldigt bra är detta.

Vem är Malin? ;)

/Marre
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Låtit din låt gå ett antal gånger i min spelningslista här.

Jag tycker det är väl använd instrumentering, överlag bra sammansatta partier, genomtänkt och melodiskt.

Som stämningsförstärkare i en film (kanske ett slag på krigsfältet :) ) hade det funkat som det är...

Om du vill utveckla det vidare, och vill ha råd om det, får jag tänka ett tag till på ett svar.. Men det är inte alls nödvändigt, tycker jag.

Jättebra!
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Boxcutter

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 140
    • Visa profil
mahan: tackar igen, du är mästare på att smickra!

marruschkka: Tack! Jag är glad att du gillar variationen i stycket. Har fått en del kommentarer om att det är lite för skarpa övergångar och lite för många teman i samma låt.
Malin är min flickvän, jag är inte direkt en sån som skriver kärleksballader, så det fick bli en sån här låt tillägnad henne istället!

Dividend: Tack för att du tog dig tid att lyssna. Om du inte kommer på några grejer spontant som jag borde jobba på/tänka på så är det ingen fara. Men tips angående mixing, mastering, arrangering osv är jag alltid glad över.


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Tjenare.

All kritik välkomnas skrev du i trådhuvudet..hmmm... :)

Kanon detta,hittar inget att såga på hur jag än vänder på det hela - riktigt bra gjort och mixen går inte heller av för hackor.

Jag gör som dom andra,sejvar låten för detta är klart!
Mike


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Låter ju fantastiskt bra om detta. Du använder orkestern hela utryckssätt genom många variationer. Det är väldigt inriktat mot filmmusik och innehåller många välkända spänningselement.

Lite nyfiken är jag på hur man får till musik som detta. Är det helt från scratch, instrument för instrument eller är det en mer mixad kompott av diverse "halvfabrikat"?  :P

Smakfullt är det i vilket fall.  :)

Edit: lyssnade en gång till, och kom på ett par saker. Det som imponerar mest är de fantastiska svällningarna/crescendon du gör, oerhört snygga.
Det är ett bra tryck, men det sker lite på bekostnad av mixen. Den är lite oklar, har tappat lite topp och dynamik. Om det ligger en limiter på så skulle jag ha backat den ett snäpp. Sedan ligger det ett reverb på som ringer lite väl mycket. Om det går att ta bort (dvs inte är inbyggt i samplingarna) så skulle jag ha testat ett (annat?) konvolverande reverb.
« Senast ändrad: 03.11.2009, 09:50:00 by Rattlesnake »
DON'T PANIC


Utloggad Boxcutter

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 140
    • Visa profil
Tack! Hehe angående "kända spänningselement" så antar jag att du främst syftar på det som kommer direkt efter den mer avslappnande delen, då en hipitched violin ligger och drar varpå en lågt liggande cello gör ett par hastiga rörelser. Det kändes helt "rätt" att göra så, och det är nog troligen för att jag har hört liknande någon annanstans, utan att jag minns det.

Allting är gjort från scratch, instrument för instrument med EWQL Symphonic Orchestra främst. Om jag minns rätt krävde nog det här stycket runt 22 - 23 midi-kanaler med olika instrument på varje. Ibland råkade jag nog dra på med lite för många instrument samtidigt vilket troligen ger upphov till den limiterande effekten du nämner, och rörigheten (jag kör ju bara på känsla, så ibland trycker jag nog in lite för mycket 'ljud' på samma gång). Jag har inte lagt på någon limiter manuellt. Reverben du pratar om kan jag dra tillbaka på. Jag är medveten om att jag använde mycket reverb i det här stycket, men mina stackars öron är inte jättebra på att höra när det blir för mycket. Finns det något ställe i låten som du specifikt tänker på, där man kan höra den ringande reverben?

Det där var en bra varning för övrigt. Har precis påbörjat en ny låt och tänkte ha samma reverb där, men jag ska vara lite mer aktsam och dra ner lite på den, tack!

Låter ju fantastiskt bra om detta. Du använder orkestern hela utryckssätt genom många variationer. Det är väldigt inriktat mot filmmusik och innehåller många välkända spänningselement.

Lite nyfiken är jag på hur man får till musik som detta. Är det helt från scratch, instrument för instrument eller är det en mer mixad kompott av diverse "halvfabrikat"?  :P

Smakfullt är det i vilket fall.  :)

Edit: lyssnade en gång till, och kom på ett par saker. Det som imponerar mest är de fantastiska svällningarna/crescendon du gör, oerhört snygga.
Det är ett bra tryck, men det sker lite på bekostnad av mixen. Den är lite oklar, har tappat lite topp och dynamik. Om det ligger en limiter på så skulle jag ha backat den ett snäpp. Sedan ligger det ett reverb på som ringer lite väl mycket. Om det går att ta bort (dvs inte är inbyggt i samplingarna) så skulle jag ha testat ett (annat?) konvolverande reverb.