Kontrollrummet

Windows 7 XP mode

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
http://www.tipsomvista.se/windows-7/avancerade/591-sa-anvaender-du-qxp-modeq-i-windows-7.html

Detta bådar ju lite gott för oss som har många XP program.

Hoppas att prestandaförlusten inte är för stor, så att man kan köra sina musikprogram någorlunda fullt ut.



Utloggad tsmalmbe

Det är inte fråga om "prestandaförlust". Det fungerar helt enkelt inte. Sådana latenskrav som ställs av t.ex ASIO (som är en ganska lågnivå drivrutin), eller direct-access av FW-porten och skivbehandlingen kan inte virtualiseras så att det skulle fungera med program som baserar sig på att ta ut allt och lite till av hårdvaran. Jag gissar att denna "XP-mode" handlar om binär- och dll-kompatibilitet.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Det är inte fråga om "prestandaförlust". Det fungerar helt enkelt inte. Sådana latenskrav som ställs av t.ex ASIO (som är en ganska lågnivå drivrutin), eller direct-access av FW-porten och skivbehandlingen kan inte virtualiseras så att det skulle fungera med program som baserar sig på att ta ut allt och lite till av hårdvaran. Jag gissar att denna "XP-mode" handlar om binär- och dll-kompatibilitet.

Det var ju synd.  :( Då får man väl köra XP resten av livet


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
XP-mode är helt enkelt en Virtual PC som följer med Windows 7.  Licensen till XP ingår i Win 7.


Utloggad tsmalmbe

Det blir XP ända till Hammersmith,ja.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Rätt snyggt ändå är det för andra små program som inte funkar i Win 7. Man får en genväg i Windows 7 till programmen man installerat i XP-mode. Själva virtualiseringen av XP sker i bakgrunden så programmet startar som om dom låg i Win 7.


DåligtGehör

  • Gäst
Det blir XP ända till Hammersmith,ja.

Vad menar du med ända till Hammersmith?


Utloggad tsmalmbe

Intressant att du råkade fråga! Det är fråga om en haltande (amputerad?) analogi kring en välkänd rockenroll-orkesterensembles album, 'no sleep till hammersmith', där min tolkning (i detta fall) är att hammersmith symboliserar något som ligger osannolikt (och ohyggligt) långt i framtiden.

 
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.