Kontrollrummet

Lyxvarianten - Disco Disco

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Lyxvarianten

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 406
    • Visa profil
LÅTNAMN: Disco Disco
ARTIST/GRUPP: Lyxvarianten
GENRE: Bitpop/dance

Tog tag i den här gammla surdegen nu för att få bättre mix/intro osv nu när jag ska spela in en ny video (folk tjatar på Facebook:P).
Jag har gjort en rätt grundlig mixning, skurit bort massa jobbig diskant och försökt få fram sången som jag iofs ska sjunga om när jag känner att jag vågar mig på det.
Så nu behöver jag lite hjälp med vad som kan göra bättre typ, hur känns basen, nivåer osv? Lite mixningstips helt enkelt.
En sak jag vet som jag ska försöka mecka när jag kommer på hur jag ska göra är oktavspelet innan refräng som skär lite i öronen när man har lurar:)

http://www.box.net/shared/j7pfftrvib 2009-10-29

http://www.box.net/shared/gmk272nfkd 2009-10-31 Lite stämmor och EQad bas + en melodislinga som fyller upp på en plats som stod tom.

Ingen vet ingen kan vågar vi att battla varann
Om John Travolta va här skulle jag säga se och lär.
Ingen Disco Ingen dans dansar alltid i berserkerstance
tar fram min svets och svetsar mig fast i dig.

Disco Disco Disco Disco Disco Disco Disco Disco!

Den gammla versionen finns här http://lyxvarianten.bandcamp.com/track/disco-disco-berzerkerdans
« Senast ändrad: 31.10.2009, 18:10:23 by Lyxvarianten »
_____________________________ ___
www.myspace.com/Lyxvarianten


Utloggad hogge

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 353
  • Family Guy!
    • Visa profil
Back to 1979.. Jag körde punkvarianten och Du fastnade i discoträsket  :lol:
Det låter bra detta.. Är man inne på det här så låter det ju minst lika bra som Boney M och alla andra som härjade på den tiden.. Förmodligen så dansade jag själv till liknande låtar, men tack och lov så mins jag det inte...

Seriöst. Bra låt. Bra driv.. Förmodligen är det här jättebra??!!
HOGGEZ ORKESTEr http://www.facebook.com/hoggez


Utloggad flabb

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 275
    • Visa profil
Haha 'berserkerstance', hur klarar du sjunga det? :)
Jag är inte så mycket för bit-musik men detta är nog bland det bättre jag hört med 8 bitarsinslag,
men också lite väl högt emellanåt, r2d2-effekterna alltså, tycker jag.
Har inte provat men nog går det nog att dansa till den.
Tja, vart väl ingen direkt feedback du bad om men dock väl en *blipp*, förlåt, *bump*   :D
Jag har bytt signatur och kallar mig nu "Mats": http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?action=profile;u=1531


Utloggad Lyxvarianten

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 406
    • Visa profil
Hogge: Gillar att du jämför med Boney M:D Får väl köra nån Bitpop möter punk nån gång. Har ju varit inne på att göra nån hektisk indie fast med detta soundet, men aldrig fått till det riktigt.

Flabb: Bra att du sa det där med R2D2-effekten, för jag har rensat bort jättemycket sånt på sina ställen. Vart är de du tycker att det är högt? Är det i refrängen eller "kom så plockar vi bananer" eller "Ahhh jag ljög" :)
Jag hoppas att den går att dansa till för filmen jag ska spela in ska vara full med fula moves:D

Tack för tips!
Skriver upp på min lilla lapp.
_____________________________ ___
www.myspace.com/Lyxvarianten


Utloggad flabb

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 275
    • Visa profil
Hogge: Gillar att du jämför med Boney M:D Får väl köra nån Bitpop möter punk nån gång. Har ju varit inne på att göra nån hektisk indie fast med detta soundet, men aldrig fått till det riktigt.

Flabb: Bra att du sa det där med R2D2-effekten, för jag har rensat bort jättemycket sånt på sina ställen. Vart är de du tycker att det är högt? Är det i refrängen eller "kom så plockar vi bananer" eller "Ahhh jag ljög" :)
Jag hoppas att den går att dansa till för filmen jag ska spela in ska vara full med fula moves:D

Tack för tips!
Skriver upp på min lilla lapp.

Haha, kul, bra, ser fram emot filmen :)
Jag  kommer inte ihåg var det var högt och orkar inte lyssna nu, läggdags...  -_-
Ett tips dock, dra ner/variera volymen när du lyssnar efter nivåer, då hör man vad som är högt, kör man samma volym så blir man lite 'döv', funkar hyfsat för mig iaf. 
Jag har bytt signatur och kallar mig nu "Mats": http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?action=profile;u=1531


Utloggad Lyxvarianten

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 406
    • Visa profil
Hogge: Gillar att du jämför med Boney M:D Får väl köra nån Bitpop möter punk nån gång. Har ju varit inne på att göra nån hektisk indie fast med detta soundet, men aldrig fått till det riktigt.

Flabb: Bra att du sa det där med R2D2-effekten, för jag har rensat bort jättemycket sånt på sina ställen. Vart är de du tycker att det är högt? Är det i refrängen eller "kom så plockar vi bananer" eller "Ahhh jag ljög" :)
Jag hoppas att den går att dansa till för filmen jag ska spela in ska vara full med fula moves:D

Tack för tips!
Skriver upp på min lilla lapp.

Haha, kul, bra, ser fram emot filmen :)
Jag  kommer inte ihåg var det var högt och orkar inte lyssna nu, läggdags...  -_-
Ett tips dock, dra ner/variera volymen när du lyssnar efter nivåer, då hör man vad som är högt, kör man samma volym så blir man lite 'döv', funkar hyfsat för mig iaf. 

Mjo jag lider väl lite av det där sitta och lyssna rätt högt. Jag mixar i lurar också för grannarna blir tokiga av att höra samma snutt i flera timmar i streck, och det bästa är att dom kallar synthen för "Den jävla elorgeln":D
En sak jag brukar göra annars är att kräma på rätt bra och gå runt i lägenheten och lyssna från olika ställen, men det brukar bli när sången ligger.
_____________________________ ___
www.myspace.com/Lyxvarianten


Utloggad jugas

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 200
    • Visa profil
det här var skitkul...verkligen :lol:

en klockren pastich på riktigt tidigt 80-tal...gjord med kärlek o massa humor...
den där lite tidstypiskt "tjusiga" kokaindekadensen nerplockad till patetisk drängfylla...överårig dessutom!! :D

men det var mixen du ville ha respons på....oj...ja, det låter ju rätt, jag blev så medryckt att mina vanligen rätt skrala ljudanalysöron inte alls var engagerade...men sången måste lyftas mer...texten är ju så kul...o viktig för låten.... :)


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
F-n det är svårt när man inte vet hur detta "ska" låta
För mej låter det precis som det lät (det lilla jag hörde av det)
"...Svetsar mig fast vid dig" - är ju bara jättebra
Nu börjar den om och den där disco-basen gör mej alldeles nervig .. och dom där flip-ljuden ...
Jättebra gjort .. Ahh jag ljög hahaha ... gillade jag mest musikaliskt
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
SKitbra! säger jag bara! bitpop och discotext i skön harmoni :)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Lyxvarianten

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 406
    • Visa profil
Jugas: "tidstypiskt "tjusiga" kokaindekadensen nerplockad till patetisk drängfylla...överårig dessutom!! " haha vafasen menar du med det?!:D

Cykeln: Hur det ska låta mixmässigt? Ptja man vill ju att det ska låta "Proffsigt" Jag rätta till basen nu för det var nån ton som skena iväg rätt friskt.
Mja texten är väl lite si å så. Har lite svårt att skriva catchiga texter som fastnar och är djupa häh.

Dev: Du har ju helt fattat grejen! Döper om låten till 2009 istället;)
_____________________________ ___
www.myspace.com/Lyxvarianten


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjou på Lyxvillan!
JA va ska man säja, blir ju på ett enastående gott humör av att lyssna på låten! KAn den vqra dålig då... NOPE!
Gillar sången yberallaes, och när den sitter sammansvetsad med en sån lössläppt komp alá 70:ties och dessutom en välbalanserad mix så får den fulla pöång av Obbnäsguuuben. :)

h.  johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad jugas

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 200
    • Visa profil
jo alltså...jag förpassas till 1980-81...då var det mycket kokain o dekadens i omlopp både på studio54 och på obskyra undergoundklubbar...denna dekadens besjöngs både i vanlig disco o syntdisco...o det förekom ofta sexuella anspelningar...
här sjunger du om att vara full nästan bortom all självkontroll och berserkerstance på dansgolvet...skulle i min värld kunna klassas som drängfylla :D ...å blodet brinner som när jag va 26 ...tolkar jag som att du är rätt mycket äldre i sjungande stund...därmed förmodligen en aning överårig i discosammanhanget...och så tillkommer dom sexuella anspelningarna... B)
drängfull + berserkerstance + sexuella anspelningar + 46-åring som känner sig som 26 = patetisk :D

men jag kanske bommat någontin/någonstans... :blink:


Utloggad Lyxvarianten

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 406
    • Visa profil
Mahan: Tjena Mahanjack!
Fint att höra att du gillar sången, för det är den jag gillar minst i denna låten. Håller på för fullt med att försöka få verserna mer intressanta, men det är riktigt svårt!
Hade du skoj igår eller?;)

Jugas: Haha nu när man tänker efter så kan det faktiskt vara så att den snubben som jag titta på när jag gjorde låten var påtänd för han var jävligt hetsig.
Kan inte länka youtubeklipp för videon verkar vara borta.
Men du vet hur det är när man är full. Då finns det ingen som dansar bättre än en själv;)


http://www.box.net/shared/gmk272nfkd Version 2 2009-10-31

Ny version med lite rattane av bas och lite stämmor på sång. Funderar faktiskt på att sjunga med mig själv i hela verserna.

_____________________________ ___
www.myspace.com/Lyxvarianten


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 393
    • Visa profil
    • SoundClick
Kul! "Om John Travolta var här, jag skulle säga 'se och lär'"  :lol:
Roligt med alla genrer som samsas på detta härliga forum! Är rädd att jag inte har så mycket konstruktivt att komma med. Farten och fläkten hör jag liksom det gedigna hantverket. Bra jobbat!  :)
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves