Kontrollrummet

tsmalmbe - Serenity (parts 1-5)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tsmalmbe

LÅTNAMN: Serenity (parts -15)
ARTIST/GRUPP: tsmalmbe
GENRE: Progressiv Rock
LÅTLÄNGD: 14:14
KOMPOSITÖR: tsmalmbe
PRODUCENT: tsmalmbe
EV. MEDVERKANDE: n/a
INSPELNINGSÅR: 2009
FORMAT: mp3
OMSLAG: http://www.kontrollrummet.com/forum/Themes/Musiconica/images/logo.jpg

Lägger upp det här monstret ifall det finns någon som inte ännu genomlevt denna kinesiska tortyr.

Projektet tog cirka 3 månader, och blev att wall-projekt i samband med festivalen. Före det sökte det form och motivation. Gitarrerna är inspelade under sommarsemestern med en Behringer VAMP3 och en Peavey Solo (batteridriven) uppmickad med en C391. Skrattet kom till en morgon klockan 5 efter en lång och intensiv session. Solona spelades in senare med samma setup, mot en första mix (stereospår). Alla gitarrer är spelade mot enkla AD-loopar i preproduktionsfasen. Under senare faser flyttade jag över till DKFH Superior och gjorde i pricnip för hand om alla trummor inklusive humanizing. Sångpartierna är inspelade i ett annat projekt, igen mot ett stereospår. Dels för att hålla focus, dels för att det var tekniskt nödvändigt. Symfoniska partierna är spelade för hand, icke kvantiserade och endast en par toner är korrigerade. Största delen av symfonierna kom till på första eller andra tagningen. Ingen övning. Texten skrevs tillika som sången spelades in. Mixningen var ett av de mest krävande projekten hittils.

Sammanlagda audiospår var ungefär 100. Trummorna gav 12 spår till. 4 stereospår kom ur Edirol Orchestral. En synth. allt mixades till 16 grupper, med 5 AUX-effekter. En hel del midispår. Sammanlagt ungefär 140 spår i projektet. Personligt rekord. En hel del körer och perkussioner delade spår, vilket krånglade till mixningen. Att separera ut alla detaljer på olika spår skulle ha lett till ett ofantligt mycket större antal spår.

Mikrofoner: C414, C391

Instrument:
Dubblade leadgitarrer + lite smått
3 sologitarrer (3 distinkta sound)
Stålsträngad akustisk
Banjolin
Basgitarr
Trummor
Sång
En spanjor vid namn Paco
En man med en megafon
En kastratkör
En tibetansk munk-kör
Backing vocals
En synth
Edirol Orchestral (bleckblås, träblås, stråkar, pukor)
Bongotrummor
Maracas
Tamburin
Hare-krishna -bjällror
Mässingsklocka
Munspel / Harmonica

Allt inspelat, arrangerat, komponerat och mixat av mig själv förstås.

pt 1. Serendipity
pt 2. Reality
pt 3. Serenity
pt 4. Apathy
pt 5. Clarity

Notis: jag har försökt jobbat på del 1, intron, men jag kommer ingen vart.
Notis2: ny master, bättre balans kring basen och lite mer tryck hoppas jag

[mp3=200,20,0,left]http://blog.studiomjau.com/wp-content/uploads/2009/11/Serenity-Parts-1-5.mp3[/mp3]
« Senast ändrad: 18.11.2009, 23:16:57 by tsmalmbe »
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Är det alltså samma version som man laddade ned? Så man slipper kolla källkoden för att tanka hem  ;)

Mäktigt rocksymfoniskt och väldigt väldigt bra! Du fick min etta :)

Helt sjukt att den växer för varje lyssning (iofs bara 5 än så länge, pga låtlängden men ändå.)

https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad tsmalmbe

Det är helt samma version som i festivalen. Förutom introt som inte verkar bli bättre vad jag än gör så är denna liksom klar. Men det är ju inte en enkel tvåminuterslyssning, så som tidigare sagt väntar jag min inte någon megapublik på denna :)

5 lyssningar är ju en del av ens liv redan :)
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Tjoho Tsm..

Kort vill jag bara säga:

Monumentalt - Yber grymt mixat - Och långt  :P

Hade lätt fått tre pinnar av mig detta i festivalen,men pollen var ju styrande/störande,,så det bidde bara en pinne.

Mike


Avslappnad

  • Gäst
Håller med HM, monumentalt! :) Otroligt bra, snyggt tema, snygg instrumentering, härliga stämmor kalas helt enkelt! :)

Påminner mig om Yes gamla och låånga låtar bitvis, mycket bra.


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
"What you hear is what you get"..en mastodont-upplevelse är detta :D

En resa i olika ljudlandskap, tack för musiken :)

/Marr
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
hupp

återkommer nog med mer, men shit vilken kul grej.

Lite småmissar på något (piano?) mot en gitarr i början, inte alls synkat.

Sen kommer jag att tänka på Chess, och låten "One night in bangkok" när du snackar runt 480.490 nåt på spelaren. Skitbra!


Återkommer i ämnet, detta gillade jag.

:D
https://soundcloud.com/secondary-protocol