Kontrollrummet

karl-tid ny mix

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
Låtnamn:Tid
Artist:karl
Kompositör: k
Producent:k
Tillverknings år:2009
Längd: 2:21
Format:mp3
Länk: Tid



Första låten på evigheter och nytt ljudkort och ny burk så hur låter det förutom sångljudet som är medvetet....tar gärna emot comments /karl

edit:
[mp3=200,20,0,center]http://www.karlmusic.se/tid2.mp3[/mp3]
« Senast ändrad: 29.10.2009, 01:32:03 by karl »
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad Kornstad

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 965
  • Fortes fortuna adiuvat
    • Visa profil
  • Soundcloud: user-954108238
Tjohoo, äntligen! tänkte jag, men länken funkar inte??    :(
Me, Myself & I


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Inte här heller.....ny länk plz.....nyfiken  :D


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
sorry ,glömt hur man gjorde...nu funkar det ;)
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad hogge

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 353
  • Family Guy!
    • Visa profil
Här har Du något riktigt vackert och stämningsfullt på gång..
Kan inte, som Du kanske känner till, uttala mig om mixen, förutom att sången låter aningen burkig i mina lurar.. Lite som om Du sitter i ett kaklat badrum och sjunger?
Men oavsett detta så sjunger Du fantastiskt på detta vackra alster! Den här tankar vi ner till MP3-maskinen  :lol:
.
HOGGEZ ORKESTEr http://www.facebook.com/hoggez


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Sådär ja!

Välkommen tebax :)

Det första jag reagerade på......svenska  :o. Har jag hört dig sjunga på svenska förr??? Tror inte det.
Nåväl..detta är ju en riktig skön låt....sparsmakad och vacker med en bra text. Absolut sista tonen är go.....får en att hänga i luften....+1 på det  :)

Runt 1:20 så blir det överstyrt och sprakar till lite här där. Irriterande. Sen är jag inte så förtjust över att det låter som om du är inne på toaletten och sjunger. Sången e så bra så den borde få vara närmare och varmare.

Japp...annars en härlig låt.

Micke



Utloggad tsmalmbe

Lyriken får plus. Mixen är väldigt grötig i nedre registret. Jag anar en gitarr, men jag hör den inte. Sångrösten är som sandpapper på öppet sår. Ett fult monobetongrum. Är det ditt rum, eller är det något annat? Dessutom distar sången vid "tiiiiiiiiiiiiiiii-ii-iiiid" (första gången åtminstone). Eller så är mina lurar sönder. Detta borde vara en dynamisk låt, nu är den komprimerad som värsta poppen (detta var alltså inte en hyllning, utan tvärtom, en önskan om mindre masterkomprimering/limitering).
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 250
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Hallå Karl long time no hear, för det var ju inte så länge sedan vi sågs :D
Nytt ljudkort och ny burk ställer allt på ända lite tror jag och hur ska man kunna kommentera utan att säga något om sången?
Skön låt kan jag väl inleda med då och som sagt på svenska kul. Jag tycker texten andas lite optimism emellanåt och det känns bra.

I början hör man några byggjobbare som slunkit in i studion, gitarren hörs inte alls nästan, pianot är dovt och mullrigt utan skärpa. Det mesta känns instängt och rörigt i de lägre registren framförallt. Om det sedan handlar om komprimering eller vad det nu kan vara vågar jag inte uttala mig om men jämfört med dina andra låtar så har något hänt är det ljudkortet som spökar månne. Jag är säker på att du hittar något luftigare och bättre balanserat (rösten distar lite på några ställen) så det ser jag fram emot.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Sångljudet är hemskt  :huh: OCh de första tre orden låter snubblande, så man har lixom hunnit bli besviken innan det ens börjat :(


Sen ordnar det sig. Bra text, och skitbra sång. Framförallt de mörkaste tonerna. Skitbra!

LIte klarare mix bakom sången vore inte fel helle, lite murrigt på något vis nu.

Härlig låt annars, välkommen tillbaka :)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
tack alla...tar ett tag kanske att få ordning på grejorna  :unsure: men här kommer en ommixad version...

Tid ny mix


[mp3=200,20,0,center]http://www.karlmusic.se/tid2.mp3[/mp3]
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 250
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Jepp man får en helt annan inställning till låten nu efter den här uppluftningen - och när den är slut längtar man efter att den ska fortsätta med lite dubbla takter och trummor och så vidare.
Nu kanske pianot nästan blev lite slamrigt och basdelarna lite anonyma med gitarren framgick betydligt bättre - föredrar dock alla dagar denna version.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Japp mycket bättre sång. Men jag tycker den lutar lite åt höger...inbillning??? Nån annan som känner likadant?? Och låten distar till fortfarande på sina ställen. Kanske sänka masterregeln lite innan limitering??


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Svårt att skapa musik som bär upp en sådan text, som lätt kan tolkas som "inställsam", "sentimental" om den tolkas fel av kompositör/sångare. Vissa kan tycka det t ex jag ibland, men du lyckas. Och det tyder ju på en väldans begåvning.

Jo, du kan sjunga och är bra på gitarr också :) Har inget uppbyggligt att komma med. Tycker detta sparsmakade arret funkar bra. Hade iofs gärna sett en flöjt som spelade korta fraser kontrapunktiskst, eller "förstärkande" av sångmelodin..

Bra!

https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Hello!

Underbara harmonier!.. härligt!...men måste säga att jag helst hör dig på engelska..vete fasen varför, men då är magin fullständig../C


Avslappnad

  • Gäst
Rackarns bra låt! :) Du sjunger annorlunda men ändå väldigt bra även på svenska, tycker jag. Mixen är jag inte riktigt överens med, kass lyssning dock.

Gjorde en A/B lyssning på dig och Equality och skulle vilja höra er samtidigt i en låt, tror att rösterna kan bli riktigt häftiga ihop.


Utloggad hogge

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 353
  • Family Guy!
    • Visa profil
Jag tycker detta är helt underbart..  :wub:
Låten är perfekt på svenska och i det avskalade formatet.
Avslutningen på låten gör ju att det är helt omöjligt att inte spela den direkt igen!!

fantástico!
HOGGEZ ORKESTEr http://www.facebook.com/hoggez


Utloggad jugas

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 200
    • Visa profil
väldigt fin låt tycker jag...som du sjunger jäkligt bra...håller med dividend om att det är en typ av låt som lätt skulle kunna tippa över i nåt svulstghets/sentimentalitetsträsk med fel sång o arr(Körberg eller Fristorp...så fel det skulle kunna bli...) men du är aldrig i närheten av det utan det känns innerligt o nära...o jag saknar ingenting i arr/ instrumentering.... :)

det distar ju på några ställen som redan påpekats...både piano o sång tror jag...


Utloggad tsmalmbe

Låten ligger starkt till höger eller så är lurarna söndriga.

Sången distar ännu fult. Skall du ha närhet i sången, kolla med dubbla kompressorer och/eller parallel kompression och gör inte närheten med masterlimitern.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Låten ligger starkt till höger eller så är lurarna söndriga.

Sången distar ännu fult. Skall du ha närhet i sången, kolla med dubbla kompressorer och/eller parallel kompression och gör inte närheten med masterlimitern.

Nope...dina lurar e nog hela....jag ställde samma fråga för några inlägg sedan  :)


Utloggad Kon-Trollet

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 479
  • - ljudgud -
    • Visa profil
jättefin musik det här, men det känns lite kareoke...sången är alldeles för isolerad och utanför kompet...vet inte så mycket om mixning men kanske ska sången ner lite eller panoreras ut eller muddlas genom nåt filter eller nåt da ... :D


Utloggad ydderF

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 826
    • Visa profil
Bra låt!! Blir så glad när jag hör en bra låt :lol:

Det tekniska aspektet vid detta har ju kommenteras tidligare och dom har rätt..
Så när du får det på plats, så blir detta en hit ;)


asti

  • Gäst
Härligt med en ny Karl-låt! Det var rätt länge sedan det hände!
Kul att du sjunger på svenska och texten är det inget fel på!
Fina harmonier, skitbra sång som vanligt från dig och ett sparsmakat arr, där man kanske skulle kunna dela på instrumenten lite mer? Gitarren "försvinner" ibland.
Hör en antydning till "snubbel" vid 49-50 sek. Lite dist i höger kanalen, som kan bero på dåliga hörlurar!
Fantastiskt fint slut med de uthållna tonerna! Ska lyssna mer i bättre lurar när jag får tillfälle!
Låten är lite väl kort va?


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Tungt Karl, jag gillar när du sjunger på svenska-går rakt in i benmärgen...jättefint sjunget och spelat :rolleyes:

Ljuvligt vännen :)

/Maria
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Jättefin låt. Lyssnar i laptop men här låter det bra tycker jag.


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Hej
Jag har tidigare lyssnat på ett flertal låtar du gjort och tyckt at de var riktigt bra - likaså denna var riktigt bra. Kul med sång på svenska.

Men jag störde mig lite på en gitarrfnurra/konstigt guraljud vid ca 28 på spelaren. Ingen stor sak men det störde mig :)

Ha det gott
Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad hogge

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 353
  • Family Guy!
    • Visa profil
Måste.. Bara måste få ner detta på min hårddisk, men kan inte ladda ner den.. Hur gör man... Faaan Karl, Du har fårr mig att fastna i träsket, and I like it.. Saaaaatan..
HOGGEZ ORKESTEr http://www.facebook.com/hoggez


Utloggad hogge

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 353
  • Family Guy!
    • Visa profil
Förlåt.. Jag är här igen.. Men den här är bland det grymmaste jag hört.. Älskar den verkligen... Enligt mig så stämmer allt.. Vill bara köra den om och om och om och om och om.... Igen... Jösses!!
HOGGEZ ORKESTEr http://www.facebook.com/hoggez


Utloggad flabb

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 275
    • Visa profil
Vad gäller mix är jag lite trött men nog distar det väl lite emellanåt.
Sången är riktigt bra, kom att tänka på Peter Gabriel, kanske inspiration? :)
Fin låt.
Jag har bytt signatur och kallar mig nu "Mats": http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?action=profile;u=1531


Utloggad hogge

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 353
  • Family Guy!
    • Visa profil
Ja det distar lite, men det gör mig ingenting.. Kan någon säga mig hur jag laddar ner den till min HD.. Behöver den här låten nu...
HOGGEZ ORKESTEr http://www.facebook.com/hoggez


Utloggad hogge

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 353
  • Family Guy!
    • Visa profil
Jag kan inte sluta lyssna på detta.. Jag bara kör det om och om igen.. Hade förenklat det väldigt om jag kunde tanka ner detta på MP3:an.... Det är bara så... Fantastiskt..
HOGGEZ ORKESTEr http://www.facebook.com/hoggez


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 392
    • Visa profil
    • SoundClick
Glad att du är tillbaka! Tycker du är helt hemma på svenska, mer "direktverkande" liksom. Dessutom säkrare i detta alster än vad jag hört tidigare av dig på svenska. Fin text och utrycket, sångligt och musikaliskt som alltid lysande. Sången distar dock här och där.
                                                         
                                                            --------------------------------------------

Hogge, varför kan du inte ladda ner? Gamla vanliga: högerklicka på länken, spara som... funkar hur bra som helst här.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
tnx alla, får väl lägga om sången då...  :mellow: / karl
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
F-n vilken nice låt
underbara harmonier
Väldigt naket och rent
Kanske sången ska ner något i volym
Att den spricker och kanske blir lite ansträngd i vissa lägen gör ingenting alls - känslan!
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Skönt att höra dig igen. Du är efterlängtad.
Storslaget, känslosamt. Klassiska karl harmonier.
Mycket fin text, som man hör utan att ha texten framför sig. Få här på KR kan sjunga så känslosamt som du och samtidigt förmedla något utan att det låter överdrivet.
Att du sjunger på svenska är absolut är fördel.


Utloggad stajo

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 985
    • Visa profil
riktigt irriterande avatar... ;)

men mäktig låt :), den är fullkomlig.

Det enda är väl mixen som känns aningens burkig och tid kan vara lite ansträngt ibland. Fast det är väl så det är.

Riktigt härligt att höra dig igen.

/S

btw idag har min windows media player börjat räkna ner tiden istället för upp  :blink:, någon windows update kanske  :ph34r:
www.myspace.com/staffanjonsson