Kontrollrummet

Avslappnad Wernborg - Maybe Complete

gäst · 31 · 3684

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Avslappnad

  • Gäst
Liten lek med några pryttlar ur nya Komplete 6, dock kryddat med lite Loopmash.

Nu med Wernborgs magiska fingrar! Blev något som skulle kunna kallas sakral jazz, kanske! :)

[mp3=200,20,0,left]http://www.bwmusic.se/kontrollrummet/maybecomplete_gitarr.mp3[/mp3]

--------------------- äldre version(er) ------------------------


Version 29/10-09 Trummorna borttagna, diverse småfix med konstiga harmisar.

Maybe Complete V21

[mp3=200,20,0,left]http://www.sundsbacken.se/files/Maybe%20complete-21.mp3[/mp3]



Maybe Complete?


[mp3=200,20,0,left]http://www.sundsbacken.se/files/Maybe%20complete-14.mp3[/mp3]


« Senast ändrad: 03.11.2009, 16:20:50 by Avslappnad »


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
NÅn harmoni låter som det skär sig riktigt någotnstans inuti låten....vet inte vart exakt dock.

ANnars händer det ju mer här än vanligt i dina produktioner, och det gillar jag! Melodier och teman som blandas.

DOck låter det vasst om kompet sänk lite där tror jag.

Tror du kanske skulle göra bildkollage eller något till låtarna? SKulle passa! Man lixom saknar det när man hör :D
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Avslappnad

  • Gäst
YO! Ovanligt gött kaffe ikväll? ;)

Tack emu! :) Är det trummelitrumsen du tänker på?



Utloggad tsmalmbe

Riktigt bra ända tills det där wannabehihatten körde igång. Mina öron tar skada av detta, liksom på konserter så hör jag inte tal efter att lyssnat på sådan här diskant. Så det blev stopp. Vi återkommer då hihatten eliminerats.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Avslappnad

  • Gäst
Riktigt bra ända tills det där wannabehihatten körde igång. Mina öron tar skada av detta, liksom på konserter så hör jag inte tal efter att lyssnat på sådan här diskant. Så det blev stopp. Vi återkommer då hihatten eliminerats.

Tack för lyssning och värdefull kommentar tsmalmbe! :) Dessvärre hör jag inte vassheten alls längre. Har nu kapat trummorna helt i den nya versionen med resultatet att stadgan försvann lite grand. Någon annan får gärna komma med trummor/rytm till detta, då jag tror det skulle passa kalas.

Nya version i trådhuvudet.


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Tjoho Jay.

Jag lyssnade på bägge verrarna..Saknade lite av stryrningen från trummorna å¨verre två..Hur funkar loopmaschen?
Ligger trummorna som midi fil eller "bara" som en wave?

Nåväl,jag hör ju att du jobbat lite till med tvåan..Men testa liite percussion,tycker att det behövs för lite rytm flyt i låten.Kanske bara lätt smygigt cymbal lir eller nåt?
Baskagge stamp,eller bara ta ta ta ta tappande på stängd highat?

Mike


Avslappnad

  • Gäst
Tjoho Jay.

Jag lyssnade på bägge verrarna..Saknade lite av stryrningen från trummorna å¨verre två..Hur funkar loopmaschen?
Ligger trummorna som midi fil eller "bara" som en wave?

Nåväl,jag hör ju att du jobbat lite till med tvåan..Men testa liite percussion,tycker att det behövs för lite rytm flyt i låten.Kanske bara lätt smygigt cymbal lir eller nåt?
Baskagge stamp,eller bara ta ta ta ta tappande på stängd highat?

Mike

Tjosan! Bättre och bättre hoppas jag.

Tack för comment! :)

Håller med dig att pulsen försvann lite grand i och med att trummorna rensades. Loopmash blandar och ger bland färdiga .wavar så jag ske om jag kanske kan ta något annat istället. Nu fick jag installera Komplete på en annan dator så det blir lite "riktigt" bouncing mellan två datorer för att få till det. I-landsproblem förvisso...


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Låter fint om V21. Nästan så man blir sugen på att remixa lite...


Utloggad tsmalmbe

Det blev inte alls sämra av att trummorna hamnade bort. Kanske fundera om från trummor till "beat" eller percussion. En sådandär house/ambient bas med balls som skulle rulla runt lite sakt kunde ju passa. Kanske Wernborgs remix fixar det?
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Avslappnad

  • Gäst
Låter fint om V21. Nästan så man blir sugen på att remixa lite...

Tack Wernborg! :) Gärna. Säg till så skickar jag. ;)

Det blev inte alls sämra av att trummorna hamnade bort. Kanske fundera om från trummor till "beat" eller percussion. En sådandär house/ambient bas med balls som skulle rulla runt lite sakt kunde ju passa. Kanske Wernborgs remix fixar det?

Tack tsmalmbe! :) Försökte lägga lite beats men det blev mest pannkaka av alltihop. Överlämnar detta med varm hand till Wernborg. :)


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg

Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Det är händelserikt och repetition i skön kombination, och borde tilltalla efter någon ytterligare lyssning eller två. Laddar hem! Just nu får jag inget grepp om låten! Men runt 200 är det riktigt skön stämning :)
https://soundcloud.com/user7789882


Avslappnad

  • Gäst
Det är händelserikt och repetition i skön kombination, och borde tilltalla efter någon ytterligare lyssning eller två. Laddar hem! Just nu får jag inget grepp om låten! Men runt 200 är det riktigt skön stämning :)

Tack Divi! :)

Tanken med stycket var någon slags 80-tals deckartemapastich och ljudmässigt ligger jag nog hyfsat rätt.


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Deckartemapastich? Dom deckarna måste jag missat - låter ju som en munkkör går lös i ett kapell  :D
Det där envisa munk-körljudet är inte särskilt lustfyllt i mina öron
Eftersom mycket av stycket vilar på dessa så skulle jag alltså önska något annat ljud
Men som med alla ljud så är det förstås en smaksak

Kontemplativ kyrkostämning är det i alla fall

Gnällgubben  :)
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Avslappnad

  • Gäst
Deckartemapastich? Dom deckarna måste jag missat - låter ju som en munkkör går lös i ett kapell  :D
Det där envisa munk-körljudet är inte särskilt lustfyllt i mina öron
Eftersom mycket av stycket vilar på dessa så skulle jag alltså önska något annat ljud
Men som med alla ljud så är det förstås en smaksak

Kontemplativ kyrkostämning är det i alla fall

Gnällgubben  :)

Tack för lyssning och återkoppling cykeln! :)

Min motkommentar blir "det är ok att du tycker det".  ;) Självklart håller jag inte med då stycket bygger just på det ljudet så vi kan väl konstatera att smaken är som...  ^_^


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Ljudlandskapen anfaller mig  :wub:
Jag gillar inte riktigt Pianoljudet som bla upprepar C D D# på ett ställe några gånger.
Körgubbarna är ganska ok tycker jag. Annars har jag inte så mycket att säga.

Jo, förresten: Trevlig helg!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Avslappnad

  • Gäst
Ljudlandskapen anfaller mig  :wub:
Jag gillar inte riktigt Pianoljudet som bla upprepar C D D# på ett ställe några gånger.
Körgubbarna är ganska ok tycker jag. Annars har jag inte så mycket att säga.

Jo, förresten: Trevlig helg!

Tack och detsamma MaxB! :) Pianot, ja antingen gillar man eller så inte. Jag tycker att det är OK men inte mer. Gillar flygeln i Garritan bättre än Kontakts.


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjou Slappnaren!
Du gör nog skäl för ditt namn, skönt avslappnad musik.....ända till 0:58, då det kommer in en hjärnskärande genomborrande haihattgreija som gör lyssnandet väldigt obekvämt! Den jobbar på otroligt hög frekvens och jag försöker rädda mitt whiskyglas från total förstörelse. Hamnar dra ner volymen till närmare noll för att kunna fortsätta, men det jag hör i bakgrunden låter väldigt snyggt och svävande... så please ... fult att säga det men ... shoot the drummer before he kills me.
Kanske mina öron blitt känsligare på gamla dar vilket inte arbetsplatsgranskningen undertecknar men nåt måste göras, antingen köpa nya lurar eller... månne mixaren kunde stå till tjänst ;)

Skål på dig och lyfter på haihatten! Låten kommer att hamna på min "relax" lista bara du fixar till det! :)

h.  johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Larsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 169
    • Visa profil
    • Larsson´s Musik
hej..
skönt ambient elktroniskt landskap & en bombastiskunderton
som maxb sade så var inte piano klinket så charmigt
eller det låter rätt stolpigt & det skulle sitta som smäcken med mjukare & mer organisk ton på pianot
plus att det skulle vara grymt med att spela in dig själv när du tar toner i kören & mixa ihop kör och din röst
med ett skönt reverb över det..så det blir svårare att urskilja om kören är äkta eller fake

men mina ideer är bara vad jag tänker att jag själv skulle göra med detta fina stycke
och alltså inte nödvändigtvis en förbättring! ;)

fin drömsk känsla i detta!
http://www.soundclick.com/bands/page_music.cfm?bandID=122284


Avslappnad

  • Gäst
Tjou Slappnaren!
Du gör nog skäl för ditt namn, skönt avslappnad musik.....ända till 0:58, då det kommer in en hjärnskärande genomborrande haihattgreija som gör lyssnandet väldigt obekvämt! Den jobbar på otroligt hög frekvens och jag försöker rädda mitt whiskyglas från total förstörelse. Hamnar dra ner volymen till närmare noll för att kunna fortsätta, men det jag hör i bakgrunden låter väldigt snyggt och svävande... så please ... fult att säga det men ... shoot the drummer before he kills me.
Kanske mina öron blitt känsligare på gamla dar vilket inte arbetsplatsgranskningen undertecknar men nåt måste göras, antingen köpa nya lurar eller... månne mixaren kunde stå till tjänst ;)

Skål på dig och lyfter på haihatten! Låten kommer att hamna på min "relax" lista bara du fixar till det! :)

h.  johan

G-Hepp Johan! Tack för lyssning och bra återkoppling! :)

Du måste ha lyssnat på den äldre versionen då trummisen hoppade av bandet då någon snodde hi-haten för honom. ;)
De allmänna åsikterna kommer att leda till att jag ska mixa om, jag vet ungefär vad som ska upp och vad som ska ner, återkommer under helgen.

hej..
skönt ambient elktroniskt landskap & en bombastiskunderton
som maxb sade så var inte piano klinket så charmigt
eller det låter rätt stolpigt & det skulle sitta som smäcken med mjukare & mer organisk ton på pianot
plus att det skulle vara grymt med att spela in dig själv när du tar toner i kören & mixa ihop kör och din röst
med ett skönt reverb över det..så det blir svårare att urskilja om kören är äkta eller fake

men mina ideer är bara vad jag tänker att jag själv skulle göra med detta fina stycke
och alltså inte nödvändigtvis en förbättring! ;)

fin drömsk känsla i detta!


Tack Larsson och för att du lyssnade och kom med kloka synpunkter du å. :)
Börjar hålla med om pianot, ska ses över. Rösten har jag också varit inne på men då jag dras med en prakthosta skulle det inte tillföra särskilt mycket just nu. Men med mycket honung kanske det håller. ;)


Tack för alla synpunkter, ska tillbaka till kammaren och se vad jag kan hitt på, för jag tror stenhårt på grundidén. :)


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
hej..
...inte piano klinket så charmigt
...mjukare & mer organisk ton på pianot

plus att det skulle vara grymt med att spela in dig själv när du tar toner i kören & mixa ihop kör och din röst med ett skönt reverb över det..så det blir svårare att urskilja om kören är äkta eller fake

fin drömsk känsla i detta!

Den där Larsson är inte så dum, han inte!  ;) Det här med kören skriver jag under på!
Mycket bra idé att blanda in din sång.

En snubbe i Sthlm som i vissa kretsar kan kallas för mellotron-auktoritet har sagt två saker jag reciterar här:

1) Välj originalmellotron-samplingarna om du ska använda mellotronljud - alltså inte de som är stämda efteråt "för att låta bättre".
2) Blanda in ljudmässigt mer verklighetsnära stråkar tillsammans med mellotronstråkarna.

Jag har inte följt hans råd på någon av punkterna men jag har respekt för åsikterna och inspireras av tankarna.

För att lägga om det till din låt så... din röst, vare sig den är falsk (hostig) eller inte kan tillföra mycket till helheten! 
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 249
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Har endast lyssnat på senaste Jay och jag gillar det men saknar faktiskt någon percussion - hörde själv avsaknaden av ett par vanliga bongotrummor på likte avstånd sedan kom munkarna in och då kanske det inte passar riktigt eller nja tror nog det i alla fall.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Avslappnad

  • Gäst
Har endast lyssnat på senaste Jay och jag gillar det men saknar faktiskt någon percussion - hörde själv avsaknaden av ett par vanliga bongotrummor på likte avstånd sedan kom munkarna in och då kanske det inte passar riktigt eller nja tror nog det i alla fall.

Tack Eko! :)

Håller med dig, rätt percussion skulle kunna göra mycket. Ska se vad som kan göras.


Avslappnad

  • Gäst
Och som genom ett under kom Wernborgs remix. Diggar den stenhårt! :)

Jättetack till Wernborg för att du lyfte låten och dessutom tog dig tid till att remixa. :)  :wub:


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Lyssnar till senaste verren. Första biten fram till trummorna kommer in är riktigt skön att lyssna och varva ned till. Skulle kunna var fristående och mycket längre.
Den rytmiska delen låter tajt och kompetent, och tidvis lika fin i harmonierna. Körerna tycker jag lyfter låten och de ligger precis i nivå så att det inte stör att de är syntetiska.
Men det är några saker som jag tycker kunde göras annorlunda:
Partiet 130-170 känns som lite tråkigt i förhållande till det andra, säger inte lika mycket.
207-220 lite mysko tonkrockar med bas och gitarr
Slutet (från 273s)  gillar jag minst i denna låt. Gitarren flippar ur och det känns om den mest bara staplar jazzmackor hela tiden.

Bra mix och ren och fin ljudbild, låter radio.
DON'T PANIC


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Och som genom ett under kom Wernborgs remix. Diggar den stenhårt! :)

Jättetack till Wernborg för att du lyfte låten och dessutom tog dig tid till att remixa. :)  :wub:

Vet inte om remix egentligen är rätt ord. Hela ursprungsfilen är intakt och jag har adderat följande:

Trummor
Elbas
2 gitarrer (plus en slinga i början som jag glömde bort att jag tänkt ha som tema lite senare också.)

Lyssnar till senaste verren. Första biten fram till trummorna kommer in är riktigt skön att lyssna och varva ned till. Skulle kunna var fristående och mycket längre.
Den rytmiska delen låter tajt och kompetent, och tidvis lika fin i harmonierna. Körerna tycker jag lyfter låten och de ligger precis i nivå så att det inte stör att de är syntetiska.
Men det är några saker som jag tycker kunde göras annorlunda:
Partiet 130-170 känns som lite tråkigt i förhållande till det andra, säger inte lika mycket.
207-220 lite mysko tonkrockar med bas och gitarr
Slutet (från 273s)  gillar jag minst i denna låt. Gitarren flippar ur och det känns om den mest bara staplar jazzmackor hela tiden.

Bra mix och ren och fin ljudbild, låter radio.
Jag håller med. Det finns mycket att göra annorlunda. Fast jag tror ärligt talat inte jag kommer göra mer av detta. Ett remixjam liksom. Slutet när Avslappnads musik tar slut och bara mina pålägg är kvar skulle iofs kunna tonas bort. Tack för feedback.


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Trådhuvudet :

Avslappnad/Wernborg - Maybe Complete

Tur att jag läste igeom tråden,annars hade jag missat Wernis jobb på denna...Fixa JAY..

Hur blev det då?

Ja när Steffo är i farten med sina magiska fingrar,så brukar det för det mesta bli alldeles utmärkt - så även denna gång.Grymt lirat överlag,skönt softigt stundtals.
En sån här låt skulle ha haft någon eller ett par sång delar för fulländning tycker jag,högst subjektiv reflektion dock.Som instrumentalare helt ok låt,med vass(gärna jazz/soul) sångerska hade det växt ett par snäpp till.

Gott jobbat boys.

Mike


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Jovars inte så illa. Lite för mycket improvisation för mig. Ahde önskat några yellowjackade unison patrtier som band ihop det eller gjorde det mer än en utflykt i harmonier. Vackra macker och ljudbilder dock.  :)


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Virrade mej ner till den sista länken..(hi hi..du och dina länkar!)..så den har jag lyssnat på nu.
Klart intressant ljudbild; lite spöklik och med munkkören lyfter det..men jag håller med föregående skriftställare om att din mörka röst..skulle kunna ligga där..som nån slags botten..på några ställen här och där..lite Aaaaaave Mariaaaaaaaaaaa..nåt sånt :P
Stoppa in en halstablett och sjung!! :D

Snyggt mixat förresten.

Bra collab mina herrar!

/Marre
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Oj vad fint! Låter lite Oldfield men jazzigare och bättre!  :ph34r: Körer, piano, gitarr - mycket snyggt. Gillar också hur basen pumpar på. Vilket co-lab! Lite snöpligt slut men gillar verkligen detta!
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Avslappnad

  • Gäst
Virrade mej ner till den sista länken..(hi hi..du och dina länkar!)..så den har jag lyssnat på nu.
Klart intressant ljudbild; lite spöklik och med munkkören lyfter det..men jag håller med föregående skriftställare om att din mörka röst..skulle kunna ligga där..som nån slags botten..på några ställen här och där..lite Aaaaaave Mariaaaaaaaaaaa..nåt sånt :P
Stoppa in en halstablett och sjung!! :D

Snyggt mixat förresten.

Bra collab mina herrar!

/Marre

Kul och tack Marre! :)
Rösten får bli kvar i garderoben. ;)

Oj vad fint! Låter lite Oldfield men jazzigare och bättre!  :ph34r: Körer, piano, gitarr - mycket snyggt. Gillar också hur basen pumpar på. Vilket co-lab! Lite snöpligt slut men gillar verkligen detta!

Absolut, tack eq! :) Tycker att slutet ändå fungerar. :)