Detta är inte ett inlägg i piratkoperingsdebatten. Jag har inte nån absolut åsikt i den debatten utan tror att den gyllene medelvägen kommer att dyka upp. Detta är mest lite funderingar kring fenomenet.
Som vissa säkert sett i mitt förra cubase ämne, så är jag på väg att prova en LE version av Cubase 4 som följer med mitt nya ljudkort (TC E Konnekt 6 om nån undrar

) efter att ha kört SX3 i måååånga år. Jag kan i stort sett SX3 som rinnande vatten. Så jag våndas ju lite över att gradera upp mig, både över att lära mig ett nytt DAW (även om det mesta är sig likt vad jag förstått) samtidigt för eventuella fel som kan uppstå med 3:e partspluggar när man installerar nytt DAW.
Mitt i denna vånda läser jag att Team AIR har crackat Cubase 5.1 och att det verkar fungera som det ska och jag ska ärligt säga att jag blir sugen på att prova installera det istället för LE4. Så jag tänkte att jag provar 5:an som AIR crackat, gillar jag det så köper jag en skarp version vad det lider, för tänker jag.....det måste ju vara bättre med en äkta version...stabilare snabbare och bättre för samvetet. Jag tankar hem NFO filen för att läsa lite om vad som sägs och döm om min förvåning när jag läser detta.
Q: But we had to wait so damn long for this release - Why?
A: The amount of time to analyze and reverse the current
syncrosoft implementation was just that high. Think about it
like this: around 25% of the program code is MCFACT protected
and therefore protection-related. As you can imagine the
effort to analyze and reverse such a target is incredibly
high. This time it took us almost 4000 man hours to emulate
the little beast!25% procent av programmet består alltså av kopieringsskydd? 25 fu**ing procent!!!!!!
Det är då man börjar fundera över priserna på dessa program. Om AIR har lagt ut 4000 mantimmar på att göra en emulering av
detta och alla donglecalls hur många timmar har då Steinberg/Syncrosoft lagt ner och vem e de som får betala detta?? Slutkunden antar jag.
Så om man hade skippat allt detta kopieringsskydds-tjaffs så hade man kunnat sänka priset med 25%, antagligen mer, för det verkar ju som om man lägger ner rätt mycket krut och resurser på den biten. Lägg därtill en direktsupport, fria uppgraderingar, rabbatter på dedikerad hårdvara mm så hade det ju
inte funnits några själ att inte köpa äkta vara. (Ursäkta dom två negationerna) Utvecklingskostnaderna hade ju blivit bra mycket billigare, så det överskottet hade man lätt kunna lägga på lockande förmåner till slutkunden.
Det känns som om man biter sig själv i svansen.
Visst jag kanske köper en fullversion av 5:an för att kunna sova bättre på natten men originalet kommer nog ligga kvar i sin förpacking för jag kommer köra AIR's version. Den är lika stabil plus att den är snabbare då den inte behöver göra donglecalls varannan sekund och således behöva ta omvägar via hårdvara utan detta skötts mjukvarumässigt via dongleemuleringen plus att en hel del säkerhetskod helt sonika tagits bort, vilket också snabbar upp.
Man undrar också hur t.ex tillverkarna av Reaper (som ju faktiskt i mångt och mycket är ett fullgott alternativ till dom stora komersiella inspelningsprogrammen) lyckas utveckla sina program som kostar mindre än en tiondel än dom andra.
Hade det inte varit för att jag e så inkörd på Cubase och inte har tid och lust att lära mig ett nytt DAW så hade jag bytt till Reaper......lätt!!
I mitt fall slutar det väl med att jag om tio år fortfarande sitter och spelar in med mitt Cubase SX3..........för det kan jag ju utan och innan

Bara lite tankar, ursäkta för uppstasen!!
Micke