Kontrollrummet

Flytta pluggfolder till nytt cubase

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Jag har kört Cubase SX3 i evigheter nu känns det som, men när jag nu köper nytt ljudkort så följer det med en lite enklare version av Cubase 4. Jag tänkte att jag skulle provköra det lite och om allt känns bra så uppgraderar man till en en större version. Känns som om det skulle vara värt pengarna bara för drag & drop på insert-effekterna i sig.
Jag har dock aldrig tidigare bytt DAW utan att köra en helt nyinstallation av OS och hela köret. Tänkte jag skulle slippa göra det denna gång, för jag har precis gjort en nyinstalltion. Frågan är, kan jag flytta över min VST Plugin mapp från Cubase SX3 till Cubase 4 och allt kommer att funka som det ska eller måste jag installera om en del av mina pluggar? Kan även berätta att jag tänker avinstallera SX3 medan jag provkör 4:an för att undvika eventulla konflikter. ( Har råkat ut för sådana )

Nån vänlig själ som kan ge mig lite kött på benen?

Jag kör på PC med XP pro

Micke


Avslappnad

  • Gäst
Jag har gjort på det föreslagna sättet mellan två bootpartitioner på samma dator. Det mesta i effekt- och VSTIväg som inte behövde installeras annat än att flyttas till just plugins-mappen fungerade. Sedan har jag annat, Kontakt, GPO mfl som måste installeras separat ändå. Men jag skulle råda dig att testa, absolut. Det kan finnas vissa lite äldre pluggar som 4an inte gillar men det är fulpluggarna. De riktigt skrivna pluggarna ska fungera.


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
En del pluggar lägger väl en del i mappen programfiles och dll filen i vstmappen, kör man med separat hårdisk för ljudbiblioteken måste väl allt peka rätt...tror nog ominstallation är bäst..men det är väl bara att testa, funkar det inte så  får du väl installera om.... :) C

 Edit: Ähh läste slarvigt..trodde du skulle göra ominstallation...sorry!
« Senast ändrad: 22.10.2009, 22:14:18 by Clemens »


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Hade ursprungligen SX2 och köpte ett beggat C4.
Installerade bara C4:an i samma Steinberg mapp som SX2:an och nu delar dom så snällt på VST-mappen,har inte stött på några probl.
Har väll inte gått igenom alla pluggar än,men som sagt,inga problem hittills..... :huh: 

Just det kör oxo PC fast med XP home.. 
« Senast ändrad: 23.10.2009, 00:37:06 by uriah »
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Det brukar uppstå problem om man har kört med ett fultankat Cubase tidigare, eftersom dongel-cracken ställer till skit för den riktiga dongeln, så i så fall måste man troligen rensa en del i registret också.
Bara ett litet tips om du mot förmodan skulle ha kört med en crackad version innan du installerar original... ;)

Har man kört original hela tiden, så är det inga som helst bekymmer. Jag har t o m installerat det gamla VST 5 för att inte riskera att riktigt gamla projekt som jag kanske hittar någon gång, inte går att fortsätta att jobba med, men annars har jag Cubase4 och Cubase5 installerade.

Pluggarna som ligger i c:\program\steinberg\vstplugins hittas automagiskt av alla versioner, medan de som ligger i c:\program\steinberg\cubase\vstplugins bara hittas av den version som ligger i \cubase-mappen
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Hade ursprungligen SX2 och köpte ett beggat C4.
Installerade bara C4:an i samma Steinberg mapp som SX2:an och nu delar dom så snällt på VST-mappen,har inte stött på några probl.
Har väll inte gått igenom alla pluggar än,men som sagt,inga problem hittills..... :huh: 

Just det kör oxo PC fast med XP home.. 
En sak till!
Dångeln till Cubase4:an tog även över Licencen från SX2:an helt Automagiskt utan några handpålägg av mig,så jag kan alltså nu välja vilket Cubase jag ska starta upp,men med bara en Dångel inkopplad.
Och som Claes säger att dom VST:er som ligger i mappen 'c:\program\steinberg\vstplugins' och inte i sin specifika Cubasemapp hittas av båda. 
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Jag tackar för svar. I mitt scenario här så är det inget fultankat utan äkta vara. Cubase 4 versionen som följer med ljudkortet är vad jag förstått utan dongel och endast serienr baserat, detta vet jag av egna erfarenheter kan ställa till problem om man har båda installerade. Jag tänker därför avinstallera SX3 innan jag provar 4:an. Jag har alla mina 3:e parts pluggar i mappen D:\program\steinberg\cubase SX3\vstplugins. Alltså i själva cubase mappen. När jag avinstallerar SX3 så kommer även denna mapp att raderas. Kan jag kopiera den mappen innan jag avinstallerar och sen klistra in undermapparna i D:\program\steinberg\cubase 4\vstplugins? Kommer detta att funka??

Hoppas ni förstår hur jag menar  :)


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Du får kanske räkna med att vissa pluggar inte låter sig kopieras mellan mappar. Det går ju att be Cubase 4 att använda den redan befintliga vstmappen också. Det ställer man in via plugins preferences. Jag tror att Cubase frågar dig om du verkligen vill avinstallera alla plugins också så det kan ju vara värt att testa båda. D v s kopiera mappen och se om du samtidigt kan slippa att avistallera plugin mappen.   :)


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
kopiera mappen och se om du samtidigt kan slippa att avistallera plugin mappen.   :)

Ibland ser man inte skogen för alla träden....självklart!!
På så vis riskerar man ju inget!!

Även ett egghuvud kan vara klarsynt  :lol:

Tackar  :)