Kontrollrummet

Hörlurar eller högtalare (...som i antingen eller)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad user1234

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 48
    • Visa profil
Nu ska ni få höra, grabbar. Jag har suttit hela dagen (minus en timmes vedstapling) med att få Cubase SX3 att fungera på min fars dator. Han har en P4 med ljudkortet Soundblaster Audigy 2 ZS. Runt middagstid fick jag äntligen spektaklet att funka. MIDI låter kanon, Audio likaså - och det synkar i harmoni med varandra. Jag tar av mig mina hörlurar för att visa min far, i högtalarna, hur allting hänger ihop. MEN. Det är knäpptyst. Ingenting låter i högtalarna (som fungerade felfritt imorse); varken i Cubase eller utanför. Jag tar på mig lurarna igen; och där ljuder det som sig bör. Det handlar alltså om högtalare och inte om monitorer, och högtalarna är kopplade, liksom kondensatormikrofon och midiklaviatur, till ljudkortet. Jag har fipplat med drivrutiner och sånt men eftersom allt låter PERFEKT i lurar så är det väl för jäkla konstigt att det inte låter alls i högtalarna. Inkentinken. Och ja, jag har kollat på volymkontrollerna. Har även dragit ur lurarna ur jacket, förstås.

Vem av er sitter på svaret...?
« Senast ändrad: 30.04.2007, 00:35:53 by user1234 »


Utloggad Bassebas

  • Vilse
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 139
  • Skrälldus!
    • Visa profil
högtalare? Alltså.
Vanliga stereo högtalare utan förstärkare? Eller "datahögtalare" ?


Utloggad user1234

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 48
    • Visa profil
Jag tror att dom bör klassas som datahögtalare. Ett sånt där 5.1-kit som följer med kommundatorer.


Utloggad Light Head

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 102
    • Visa profil
bara för att klargöra en sak,, midi låter INTE!!! Midi är en signal/kod för hur t.ex. en synt, sequencer eller en plugin skall få rätt information för att något skall hända, t.ex. att spela ett C på en VST-plugg i din dator.

Förmodligen är det nog inte så svårt, förhoppningsvis så hjälper min frågeställning dig en bit på väg. (jag har ingen som helst erfarenhet av det ljudkortet)

Har du anslutit högtalarna rätt?
Får du ljud i högtalarna om du spelar upp en CD? Eller en mp3'a?
Har du kollat vad som är "audio out" ? Kanske är det så att du är tvungen at välja hörlur eller högtalare som main output?

Det kan ju vara så att du har dina hörlurar på moderkortets interna ljud, och faktiskt aldrig fått igång ditt Soundblaster?!

Lycka till



Utloggad user1234

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 48
    • Visa profil
Först: tack Light Head och Bassebas för svar!

Nej, det går knappast att motsäga dig rörande MIDI:its oförmåga att ljuda; men som redan berörts i flertalet trådar (nu senast i "MIDI vs riktiga instrument") så är det ett tämligen inarbetat, t.o.m accepterat, uttryck. Fel, för all del, men förenklande. Jag gillar förenklande. Så jag kan inte påstå att din frågeställning hjälpte nämnvärt. Dina andra tankar däremot:

Ja, högtalarna är anslutna rätt. Går inte att ta miste på; färgmatchade kontakter.
Nej, jag får varken ljud ur vare sig CD eller MP3.
"Audio out". Vardå menar du? Kontrollpanelen, Cubase...?
Hörlurarna sitter på ljudkortets hörlursingång.

Märkligt, indeed.


Utloggad Light Head

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 102
    • Visa profil
I Cubase finns ju en setup, vilka kanaler som går vart o.s.v.


Sedan adresserar du ju den/de kanaler du vill in och ut på ljudspåret


flummigt, men det blir inte bättre kl 03.15...


Utloggad Mikke

  • Anti RIAA
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 669
  • Mac e kul!
    • Visa profil
    • Midnight music
Lufta ljud-kortet. Installera om drivrutinen. Släng skiten o köp Mac. Midi lät o låter lika mycket som Mini o Maxi.  :D / Mikke


Utloggad Lådan

  • StaySolid
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 930
    • Visa profil
    • Min sida
Du får alltså inte ut något ljud varesig ur Cubase eller övriga delar ifrån datorn?

Prova att taut alla kablar till dina högtalare och vänd på dom.

Har du kanske olika volymkontroller för hörlurar och högtalarna?

Är du säker på att hägtalarna ä aktiva och inte passiva?
Har dessa högtalare fungerat felfritt innan du trixade med Cubase?
Har du kollat i inställningarna för volymkontroll i windows?
http://web.me.com/julle128


Utloggad user1234

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 48
    • Visa profil
I Cubase finns ju en setup, vilka kanaler som går vart o.s.v.

OK. Men problemet är ju inte begränsat till Cubase, så egentligen ligger väl tråden i fel forum. Skadar dock inte att kolla.

Lufta ljud-kortet. Installera om drivrutinen. Släng skiten o köp Mac. Midi lät o låter lika mycket som Mini o Maxi.  :D / Mikke

Varken hjälpsamt eller särskilt fyndigt. Men om du kilar över till forumets Macavdelning så ses vi där! Kan dock först inflika att jag installerat den senaste drivrutinen - Asio4All likaså. Vi syns.

1. Du får alltså inte ut något ljud varesig ur Cubase eller övriga delar ifrån datorn?

2. Prova att taut alla kablar till dina högtalare och vänd på dom.

3. Har du kanske olika volymkontroller för hörlurar och högtalarna?

4. Är du säker på att hägtalarna ä aktiva och inte passiva?
Har dessa högtalare fungerat felfritt innan du trixade med Cubase?
Har du kollat i inställningarna för volymkontroll i windows?

Jag tog mig friheten att lägga in siffror i din text.

1. Nej. Endast ur hörlurarna.
2. Ska testas.
3. Ja, något sådant trodde jag också att det kunde vara men jag har undersökt det utan resultat.
4. Jo, högtalarna fungerade som sagt perfekt igår morse. Har kollat Windows volyminställningar.

Det är som om det ligger en "spärr" på högtalarnas ljud. Bedrövelse!


Utloggad Mikke

  • Anti RIAA
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 669
  • Mac e kul!
    • Visa profil
    • Midnight music
Varken hjälpsamt eller särskilt fyndigt. Men om du kilar över till forumets Macavdelning så ses vi där! Kan dock först inflika att jag installerat den senaste drivrutinen - Asio4All likaså. Vi syns.

Hallå där. Det var inte menat som fyndigt eller så. Att lufta ljudkortet är inte alls ett skämt, det kan faktiskt hjälpa. Att ominstallera drivrutiner likaså. Det kan faktiskt hjälpa. Jag missade att lägga till en smiley efter mac skämtet...... Men jag förstår din frustration ;) . Hoppas det löser sej. :) / Mikke


Utloggad dede

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 240
    • Visa profil
    • 80-talsinspelningar
Vilka drivrutiner har du egentligen. Om du använder Asio4All ska du nog avinstallera Creatives drivisar.om du har dem installerade. Hur många kontrollpaneler för Volym etc har du? Windows egna plus Creatives mixer? Har själv en dator med Soundblaster plus KX drivers. Använder bara KX som drivisar då. Men får två mixers. Windovs egna plus KX mixern. Inställningarna måste stämma på båda. Stäng av eventuell AC97 codec i biosen tror jag med du ska göra.
Max 300; tecken återstår


Utloggad user1234

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 48
    • Visa profil
Hallå där. Det var inte menat som fyndigt eller så. Att lufta ljudkortet är inte alls ett skämt, det kan faktiskt hjälpa. Att ominstallera drivrutiner likaså. Det kan faktiskt hjälpa. Jag missade att lägga till en smiley efter mac skämtet...... Men jag förstår din frustration ;) . Hoppas det löser sej. :) / Mikke

Då ber jag om ursäkt.

Vilka drivrutiner har du egentligen. Om du använder Asio4All ska du nog avinstallera Creatives drivisar.om du har dem installerade. Hur många kontrollpaneler för Volym etc har du? Windows egna plus Creatives mixer? Har själv en dator med Soundblaster plus KX drivers. Använder bara KX som drivisar då. Men får två mixers. Windovs egna plus KX mixern. Inställningarna måste stämma på båda. Stäng av eventuell AC97 codec i biosen tror jag med du ska göra.

I Cubase använder jag mig av följande drivrutin:

SB Audigy 2 ZS (5400)

Jag har dessutom dessa alternativ:

ASIO DirectX Full Duplex Driver
ASIO Multimedia Driver
ASIO4All
Creative ASIO
SB Audigy 2 ZS 24/96 (5400)

Angående antalet kontrollpaneler så har jag Windows egen plus den som Creative tillhandahåller. Jag har dubbelcheckat och allt verkar stämma i båda. Hur stänger man av AC97?


Utloggad Linkowich

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 458
    • Visa profil
Hur är det kopplat? Sitter högtalarna i en annan utgång än lurarna?

Isåfall, om du (efter att ha dragit ned volymen) sätter högtalarna i hörlursutgången, låter det då? Då vet du iaf att högtalarna inte pajat.

Du hade kontrollerat volymkontrollerna. Har ljudkortet en egen "mixer", dvs en uppsättning volymkontroller i windows?
Kan du också få upp windows egna volymkontroller och kontrollera om det finns en separat volymregel för line ut? Kanske finns det också i nån av de här en "Mute"-kryssruta.


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Om du har ASIO-drivers som är gjorda för ljudkortet i fråga, så ska du använda dem och inte ASIO4ALL. Orsaken är att ASIO4ALL är en generell driver som inte hanterar alla funktioner i alla kort - och då kan det alltså bero på att du använder den drivern, om du inte får allt i ljudkortet att fungera som det ska...
Jag vet inte om det kanske är säkrast att avinstallera ASIO4ALL för att inte riskera att någonting i den installationen stör, men du kan ju prova det för säkerhets skull.
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad dede

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 240
    • Visa profil
    • 80-talsinspelningar
Jag tror du har för många drivrutiner installerade och något har trasslat till det. Claes tips om tillverkarens drivrutiner gäller tyvär inte Soundblaster. Om de inte har förbättrats sen jag bråkade med. För att få det att fungera hyfsat utan en latency på flera sekunder fick jag rensa datorn från allt av Creatives mjukvara. Asio4all är som Claes sa allmänna asiodrivrutiner. KX-drivers är däremot framtagna direkt för Sounblaster korten och är mycket bra. Lite avigt gränssnitt på mixern men funkar kanon och du kan komma ner i en latency på 5-10 ms beroende på datans spec.
Max 300; tecken återstår


Utloggad Linkowich

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 458
    • Visa profil
Sant som du säger Claes.
Men finns det verkligen Soundblasterkort som kommer med ASIO-drivrutiner? Vad jag kan utläsa från Creatives forum så är det KX som gäller.


EDIT: KX-drivisar:
http://kxproject.lugosoft.com/index.php?skip=1
« Senast ändrad: 30.04.2007, 12:17:12 by Linkowich »


Utloggad dede

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 240
    • Visa profil
    • 80-talsinspelningar
Sant som du säger Claes.
Men finns det verkligen Soundblasterkort som kommer med ASIO-drivrutiner? Vad jag kan utläsa från Creatives forum så är det KX som gäller.


EDIT: KX-drivisar:
http://kxproject.lugosoft.com/index.php?skip=1
Nu är det ett par år sen jag meckade. Men då fanns det asio drivrutiner från Creative att hämta på deras hemsida. De var dock värdelösa. :wacko:
Max 300; tecken återstår


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Sant som du säger Claes.
Men finns det verkligen Soundblasterkort som kommer med ASIO-drivrutiner? Vad jag kan utläsa från Creatives forum så är det KX som gäller.


EDIT: KX-drivisar:
http://kxproject.lugosoft.com/index.php?skip=1
Till Audigy och X-Fi ska det finnas ASIO-drivers enligt vad jag har kunnat läsa mig till. ASIO4ALL eller KX behövs bara om man ska köra de äldre korten, som exempelvis SB Live! e dyl...
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad Assar

  • Frånvarande
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 251
  • W H A T E V E R
    • Visa profil
    • Assar
  • Soundcloud: assarandersen
Men finns det verkligen Soundblasterkort som kommer med ASIO-drivrutiner?

Ja, det gör det. Åtminstone till det Audigy 2ZS som följde med i min gamla dator.
KX fick jag aldrig att fungera bra på det kortet.


Utloggad user1234

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 48
    • Visa profil
1. Hur är det kopplat? Sitter högtalarna i en annan utgång än lurarna?

2. Isåfall, om du (efter att ha dragit ned volymen) sätter högtalarna i hörlursutgången, låter det då? Då vet du iaf att högtalarna inte pajat.

3. Du hade kontrollerat volymkontrollerna. Har ljudkortet en egen "mixer", dvs en uppsättning volymkontroller i windows?
Kan du också få upp windows egna volymkontroller och kontrollera om det finns en separat volymregel för line ut? Kanske finns det också i nån av de här en "Mute"-kryssruta.



1. Högtalarnas tre sladdar (grön, svart, gul) går in på 4, 5 och 6.

Hörlurarna, klaviatur och mick går in på ljudkortets frontpanel:



2. Ja, då låter det fint. Åtminstone i någon/några av de 5 högtalarna (endast en av sladdarna går ju in på hörlursingången).

3. Det har jag undersökt, inget "mute" eller dylikt. Allt är som sig bör, så vitt jag kan se.

Angående drivrutiner:

ASIO4All var mest en sista utväg när inget ville fungera. Sedan allt började flyta på (med det omtalade undantaget) som det ska så har jag endast använt mig av ljudkortets egen drivrutin.

« Senast ändrad: 30.04.2007, 13:18:45 by user1234 »


Utloggad Mikke

  • Anti RIAA
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 669
  • Mac e kul!
    • Visa profil
    • Midnight music
Skitdum fråga men på min PC så tystnar högtalarutgången om hörlurarna sitter i. Det är inte en sån dum grej? / Mikke


Utloggad Lådan

  • StaySolid
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 930
    • Visa profil
    • Min sida
När det gäller fel och sådant i hårdvara brukar nästan alltid detta funka (om inte hårvaran är trassig):

1: Avintsallera ALLA drivrutiner
2: Taut och stoppaikortet (blåsav eventuellt dam o likande)
3: Stoppa i kortet igen
4: Installera korketa drivrutiner i felsäkert läge
5: Rebota i normalt startläge
http://web.me.com/julle128


Utloggad Lådan

  • StaySolid
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 930
    • Visa profil
    • Min sida
Skitdum fråga men på min PC så tystnar högtalarutgången om hörlurarna sitter i. Det är inte en sån dum grej? / Mikke

Värt att testa!
http://web.me.com/julle128


Utloggad user1234

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 48
    • Visa profil
Skitdum fråga men på min PC så tystnar högtalarutgången om hörlurarna sitter i. Det är inte en sån dum grej? / Mikke

Jag var inne på det ett tag, men nej, så verkar inte vara fallet. Under Creative Audio Console>Headphones så finns en icke förbockad ruta där det står "Mute speakers upon Headphone jack detection". Dessutom så är det lika tyst i högtalarna även då hörlurarna inte sitter i.

När det gäller fel och sådant i hårdvara brukar nästan alltid detta funka (om inte hårvaran är trassig):

1: Avintsallera ALLA drivrutiner
2: Taut och stoppaikortet (blåsav eventuellt dam o likande)
3: Stoppa i kortet igen
4: Installera korketa drivrutiner i felsäkert läge
5: Rebota i normalt startläge

Okej. Det känns iofs lite overkill men det är möjligt att det är lösningen...


Utloggad user1234

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 48
    • Visa profil
...och nu funkar det. Jag gick in på ljudkortets egen drivrutin (som mycket väl kan vara den plottrigaste programvara jag kommit i kontakt med) och där fanns en knapp där man kunde återställa kortet till dess ursprungliga läge. Efter detta avinstallerade jag de drivrutiner som inte användes och helt plötsligt så var allt precis som i annonsen! Och min pappa kan, efter många års frånvaro, återuppta sitt musikskapande i Cubase. Han satt en hel del med Cubase för 10-15 år sen men så lade han ned av någon anledning.

Ett stort tack till er alla för mycket god hjälp. Ni är betydligt hjälpsammare än vad exempelvis jag själv är.


Utloggad Lådan

  • StaySolid
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 930
    • Visa profil
    • Min sida
Cratz!

Bra att det funkar nu !

Andvänd gärna "godtag svar"  på det inlägget som besvara din fråga så att det blir lättare för andra med samma problem att hitta inlägget!
http://web.me.com/julle128


Utloggad user1234

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 48
    • Visa profil
Cratz!

Bra att det funkar nu !

Andvänd gärna "godtag svar"  på det inlägget som besvara din fråga så att det blir lättare för andra med samma problem att hitta inlägget!

Hittar ingen sån funktion....?


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Cratz!

Bra att det funkar nu !

Andvänd gärna "godtag svar"  på det inlägget som besvara din fråga så att det blir lättare för andra med samma problem att hitta inlägget!

Hittar ingen sån funktion....?

Det finns nog bara i "snabba svar"-trådar, om jag kommer ihåg rätt...?
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad Lådan

  • StaySolid
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 930
    • Visa profil
    • Min sida
Cratz!

Bra att det funkar nu !

Andvänd gärna "godtag svar"  på det inlägget som besvara din fråga så att det blir lättare för andra med samma problem att hitta inlägget!

Hittar ingen sån funktion....?

Det finns nog bara i "snabba svar"-trådar, om jag kommer ihåg rätt...?

Ah. Ja just det!
Me = förvirrad!
Haha!
http://web.me.com/julle128