Kontrollrummet

EMU+VALDEZ feat Wernborg: Completely out of my mind (lindome licks mix)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
LÅTNAMN:             Completely out of my mind
ARTIST/GRUPP:      Emulator + Valdez + Wernborg
GENRE:                 electronica?
LÅTLÄNGD:            5.30
KOMPOSITÖR:        Emulator, text emu+valdez
PRODUCENT:          Emulator
EV. MEDVERKANDE:  Valdez på sång,wernborg svingar elplankor, resten är mitt fel
INSPELNINGSÅR:     2007
FORMAT:               mp3



Jahapp!

Hade tänkt att jobba mer med denna innan postningen, men har kört fast lite. Kanske rent av är...nästan klar?

satt idag med nya sångspår från Valdez, och tyckte efter mindre justeringar av lite samplingar att det ändå blivit rätt hyfsat, förutom den hemska aku-gitarrsamplingen i början, den skall bytas mot riktigt gitarrspel.


Så, om ni orkar vore det kul med kommentarer på det mesta.

PS: Tack för samarbete Valdez!!!

www.perfectbounce.se/COOMM1.1.mp3


Version två, sången lite ordnad, höjt upp diskanten samt kompressor

www.perfectbounce.se/COOMM1.2.mp3

COMPLETELY OUT OF MY MIND (LINDOME LICKS MIX)

Det oerhört fantasifulla namnet har fåtts ur det faktum att Wernborg har lagt gitarr!
klippt ihop intro från gitarrer, skrotat fejk-akun, samt byggt om lite. :)

www.perfectbounce.se/COOMM2.1.mp3

småfix, ny version

www.perfectbounce.se/COOMM2.2.mp3
« Senast ändrad: 10.05.2007, 01:50:33 by Emulator »
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Håjssan!

En arbetsdag i centrala Manhattan, mycket som händer omkring. Grymt fint hopmixat låtens komp o sång med omgivningens ljudupplevelser, egentligen svårt att avgöra vad som är komp o vad som är biljud och skrammel. Kunde oxo vara intron till en ny amerikansk deckarserie, nåt skumt e på gång, polisradion ekar i omgivningen. Är det faktiskt Soulsisters som sjunger, eller är det Waldez? Ett grymt sammelsurium som funkar!. Vill höra historien om stämmorna

Era ideér tar int slut i förstahand. Alltid någåt nytt och ANNORLUNDA på gång. :D
Slutar just som åskan börjar bullra, det var synd det, skulla adderat en ny idé till låten.

Men meningen är väl knappast att få så mycket som möjligt att rymmas på tre minuter :)

h.  JOhan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
tack för lyssningen.

tja, en hel del som händer ja, jo. Gillar ju ljudlandskap sådär...Låten skulle varit lite sjukare egentligen, men sedan dök valdez upp och ordnade upp lite snyggarwe sångmelodi och körer.

Ja, jo, man kan ju tro att hela kyrkan sjunger :D

Tack för positiv omnämning av annorlunda musik, det är tanken.

Hör nu att åsksamplingen är avskuren :(  får fixa vid tillfälle. tanken är ju annars att den skall gå in i nästa låt....;)

tack för kommentarer!
https://soundcloud.com/secondary-protocol


DåligtGehör

  • Gäst
Först tänker jag att rösterna skall nog bara ligga där i bakgrunden och komma in ibland. Men sen är ju sången igång i stort sett hela låten. Men ändå kommer den inte fram utan låter lite långt borta, låg nivå - försvinner ibland - och har inte i samma klara närvarande sound som det mesta andra har. Svårt att få till kanske? Men det är mest det som hindrar en större upplevelse nu. Låten känns annars bra.



Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
tack för det! Problemet när man sitter själv kanske blir att man hör tex sång bra tack vare att man hört den 1000 ggr och inte lyssnar efter text etc. skall höja rösten, ev komprimera den lite kanske.?

Kanske liiite gammaldags exciter kan göra tricket också....testar i ver II ;)


tack för komentar!
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Light Head

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 102
    • Visa profil
riktigt intressant. (kanske inte den väldigt stela gitarren.. mest för att den är så "stelt" spelad)

fler spontana intryck, trummorna är snabbt väldigt ointressanta i ett förövrigt spännande landskap.


50% supersväng, 50% "händer det inget" = 3 i betyg och 0.75 pluspoäng för att det är en hel del spännande ljud vilket resulterar i:

slutbetyg -> 3.75



Utloggad valdez

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 265
    • Visa profil
Håjssan!

En arbetsdag i centrala Manhattan, mycket som händer omkring. Grymt fint hopmixat låtens komp o sång med omgivningens ljudupplevelser, egentligen svårt att avgöra vad som är komp o vad som är biljud och skrammel. Kunde oxo vara intron till en ny amerikansk deckarserie, nåt skumt e på gång, polisradion ekar i omgivningen. Är det faktiskt Soulsisters som sjunger, eller är det Waldez? Ett grymt sammelsurium som funkar!. Vill höra historien om stämmorna

Era ideér tar int slut i förstahand. Alltid någåt nytt och ANNORLUNDA på gång. :D
Slutar just som åskan börjar bullra, det var synd det, skulla adderat en ny idé till låten.

Men meningen är väl knappast att få så mycket som möjligt att rymmas på tre minuter :)

h.  JOhan


Jo det är jag Valdez som sjunger och sjunger och sjunger och ibland kanske det blir lite för mycket stämmor... :lol: :lol:..



Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
ljushuvud: point taken, ska se över trumkomp och kanske ornda break lite här och var;)

gitarren ja. jo, den skall ersättas av riktig, så den får jag dras med en stund.

Kul att du finner det intressant!


Har postat en ny version med fixad sång och åskmullret på slutet.
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Kommenterar ver 1.2

Känns som sången ligger ovanpå låten. Alldeles för hög tycker jag. Ibland lite mycket kör också. Sänk den och låt leadstämman ligga kvar kanske. Nivåerna kan också påverkas av själva sångljudet som låter väldigt telefonaktigt på nåt vis, inget fel i det men nivåerna som sagt.....

Vid 2,18 ligger ett mycket osnyggt klipp i sången.

Grymt bra sväng på trummorna. Många ljud här och där, men tack vare att sången tar allt fokus så är det bara sång och trummor som når min trummhinnor.  :o

Bra låt och schysst hook. Mothers Finest möter Depeche Mode.


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Håjssan!

En arbetsdag i centrala Manhattan, mycket som händer omkring. Grymt fint hopmixat låtens komp o sång med omgivningens ljudupplevelser, egentligen svårt att avgöra vad som är komp o vad som är biljud och skrammel. Kunde oxo vara intron till en ny amerikansk deckarserie, nåt skumt e på gång, polisradion ekar i omgivningen. Är det faktiskt Soulsisters som sjunger, eller är det Waldez? Ett grymt sammelsurium som funkar!. Vill höra historien om stämmorna

Era ideér tar int slut i förstahand. Alltid någåt nytt och ANNORLUNDA på gång. :D
Slutar just som åskan börjar bullra, det var synd det, skulla adderat en ny idé till låten.

Men meningen är väl knappast att få så mycket som möjligt att rymmas på tre minuter :)

h.  JOhan


Jo det är jag Valdez som sjunger och sjunger och sjunger och ibland kanske det blir lite för mycket stämmor... :lol: :lol:..



SKITSNYGGT GJORT, WOW! :)
Hälsa "systrarna"! :P


h.  Johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad valdez

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 265
    • Visa profil
Kommenterar ver 1.2

Känns som sången ligger ovanpå låten. Alldeles för hög tycker jag. Ibland lite mycket kör också. Sänk den och låt leadstämman ligga kvar kanske. Nivåerna kan också påverkas av själva sångljudet som låter väldigt telefonaktigt på nåt vis, inget fel i det men nivåerna som sagt.....

Vid 2,18 ligger ett mycket osnyggt klipp i sången.

Grymt bra sväng på trummorna. Många ljud här och där, men tack vare att sången tar allt fokus så är det bara sång och trummor som når min trummhinnor.  :o

Bra låt och schysst hook. Mothers Finest möter Depeche Mode.


Ja sången är för hög nu..och det sk "osnygga klippet" är mitt fel..då jag har tryckt in mig..för att slippa för mycket skval emellan sångpartierna..men ibland missar man att höra och i detta fallet startar sången i samma ögonblick som jag startade inspelning....men jag kan iofs sjunga om det.. :)

Emulator kan inte styra sången helt han fick en mp3 med hela alltet på...ibland sjunger jag bara och tänker inte på att ordna lead för sig och körer för sig..så det blir ett jättejobb sen och bringa ordning o reda bland alla stämmor... jepp minus för mig där..:blink:





Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Lyssnade nu i bilen på den, och jepp, åt h-vetti för högt mixad sång!

Men skam den som ger sig, blir väl en 1.3 under dagen :(

Tack för dina tankar wernborg, det wermde ;)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


DåligtGehör

  • Gäst
Möjligen ligger sången lite högt i version 1.2. Men nu känns den åtminstone. Nu blir man engagerad av den vilket jag inte blev i version 1.1.

Men vad jag upplevt utan att kunna sätta ord på det är vad Wernborg säger; att rösten(rna) har lite telefon över sig eller "fasad" på något sätt. Kanske är ett medvetet val ni gjort.


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Själva låten är ju hur skön som helst med denna bastanta rytmsektion som blivit lite av ditt signum. Pianot är härligt också.
Vad som låter fel är mixen av Valdez röst. Sången är det absolut inget fel på men skulle vilja ha hennes kör utpannad (kanske stämmorna parvis fasförskjutna och pannade 30-60-90% eller nåt) och leaden i mitten med ett reverb som stämmer med resten. Den är i ett annat rum nu. 
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
annat rum!?

Den är ju för bövelen inspelad i en annan stad !  :o


Skämt åsido, tack för dina ord. Vi ska se vad som kan göras!
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Yllet

  • Mjukis
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 922
  • Det är inte ofta man ser en levande kofta
    • Visa profil
    • http://jon.rinneby.se
V.1.0 eller 1.1 vet inte vilken du skickade ;)

Jag tycker det här låter mycket lovande. "Gitarren" funkar bra i början, men hade gärna haft den lite mer diffus och drömsk i tonen.

Tycker det mesta funkar, men hade nog jobbat lite mer med sången/körer, framför mindre vässa är önskvärt. De-essa den lite kanske?

Ska bli kul o höra fortsättning.
« Senast ändrad: 30.04.2007, 20:01:42 by Yllet »
Jag mixar och mastrar gärna din skiva, ep eller demo
http://jon.rinneby.se - Sound of wool
http://turnoffyourtelevision.se
http://pluggar.wordpress.com/
http://www.facebook.com/jonrinneby


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Sången är förträfflig ;)... Musiken ett fint hantverk.

Gillar den, men har svårt att skriva några intressanta kommentarer :)

BEr om ursäkt för detta, men återkommer nästa gång ;)

(Klockan är 4-5 på natten här, morgonen om man så vill)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad dede

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 240
    • Visa profil
    • 80-talsinspelningar
Känner mig lite jävig här av  nån anledning. Lyssnade p version två och den är fan så stark. Börjar lite undanglidande som Hawkwindwannabees som tänker göra en technolåt. Sen ändras allt igen och Valdez gör precis rätt och ni har en låt som ingen annan gjort före er. Grattisd! :D
Max 300; tecken återstår


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Jävig :)


ingen anna gjort före är fanken en av de finaste kommentarerna jag fått :) vi tar åt oss!
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Light Head

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 102
    • Visa profil
Kunde inte låta bli att lyssna mer på låten, som är kalas! Hittar några småsaker som stör upplevelsen
1.28  lite "otajt",, märklig rythm i sången
2.17.. låter som om det är bortklippt en del och att röstvolymen inte känns rätt. Blir ett väldigt överraskande "aei" innan "accuse you".

Skulle vilja ha lite tydlighet/skärpa i ljuden t.ex. piano, bas och någon synt som ligger långt bak (låter som en elgitarr?).

Men det är en riktigt skön låt



Utloggad Lådan

  • StaySolid
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 930
    • Visa profil
    • Min sida
Fan,detta var jue riktigt snyggt.!
Skön stämmning o sången är vacker på något vis:D
http://web.me.com/julle128


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Light head: fanken va kul :) jo, sångfilerna ...ska se om det går att fadea in där vid 2.17

Annars valdez....fler filer ? :D

Ska remixa lite och ta fram grejjorna lite då, vet att vissa saker låter far away.


Lådan: kul att det föll i smaken :)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad slaptap

  • Homo Erectus
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 559
  • Hell Was Full So I Came Back...
    • Visa profil
FETT!!!! :P
Bara andra lyssningen men visst f@n är detta mumma... ;)
Lite för lång kanske (en personlig grej :ph34r:) men det vägs väl upp av refrängen (2:28 och 4:09), när den väl kommer vill säga. Well done... B)


Utloggad Dark Of Light

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 153
  • Med lem
    • Visa profil
Snyggt! Det mesta är redan sagt så jag låter väl bli att upprepa  ^_^ Det låter väldigt "american". The american vibe är fångad så väl att den kunde vara ledmotiv till någon TV-deckare därifrån :P

Bra jobbat!
  Vadå för tidigt för en öl??? Jag är ju faen vaken! 


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Tjena.
Andra lyssningen på denna.Gillar det.Sången låter bra,men jag undrar samtidigt hur det skulle ha låtit med lite renare sound? Kanske lite högre sång..

Mvh
Micael


Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
Skön låt. Lite långt intro tyckte jag, men det är ju en smaksak. Själv ljudbilden upplever jag som aningen för basig, visserligen ger det ett skönt mörker men det blir lite för blurrigt. Det har jag ju gnällt över tidigare i dina prod's men upplever det här också. Men det hade varit skönt med lite högre frekvenser också. Rytmsektionen är kanon, som den brukar vara - du är grym på det tycker jag! Hihaten är lite vass, den är i alla fall definitivt inte mörk. :) Sångslingan är också skitbra för att använda ett kass uttryck. Dessutom är jag  :wub: i Valdez röst, du sjunger så jäkla bra. Har jag sagt förut men jag gillar verkligen karaktären i din röst. Kan bara bli tummen upp lixom.


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Slaptap: Jag har något inbyggt fel som innebär att jag aldrig får in allt bröt på tre minuter!

DOL: bock och tack!

HMike: Visst är sången kalas! Låten var menad som lite hårdare, men Valdez stämor gav mer värme åt den tror jag. Renare sound? Skulle vara intressant att prova, just nu är jag mest förundrad (och glad) att Valdex lyckas så bra med melodi när låten maler på på ett ackord lååånga stunder!

Hellpig:  Som jag skrev till slaptap har jag ju alltid massa rassel som ska in....kanske för mycket? Tar åt mig av de fina orden om rytmsektionen, tackar! Jag tror att det börjar bli dags att investera i bättre lyssning, jag hör inte alls det grötiga som du (alltid ;) ) påpekar. Tyvärr måste jag (också alltid) ge dig rätt när jag hör på eländet i en bra stereo.  Kanske kan testa att helt enkelt skära lite vid 100Hz eller nåt....och visst sjunger valdez kanon!

Tack och bock allihop!



En gitarrsnutt dök upp i mailen idag, denna kommer att införlivas i låten som helt plötsligt blir lite rivigare ;)

Postas då med så mycket som möjligt av allas synpunkter korrigerade.

:)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad valdez

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 265
    • Visa profil
Jag kikar in och säger tack så väldigt mycket till alla som skrivit..

Tack till dig också Emulator!..det är roligt att se hur ens röst kan passa i olika sammanhang och dina låtar är också mycket intressanta att jobba med..just att få den där möjligheten att prova sig fram och inte låsa sig alltför mycket i en genre är både roligt och utvecklande  :D

Tackar tackar...



Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Ok, jag bara måste kommentera den här låten igen. Så här kommer jag och ser till att allting står rätt till  :angry:
Ger helt andra känslor efter ett antal lyssningar. Det är ett tecken på kvalitet :)
Själva stadsljuden i början, och så plötsligt, en jäkla djungelrytm. Bor man i en betongdjungel så passar den här musiken rätt bra i mp3spelaren. Valdez tonfall är lite överdrivet tufft ;), men det är inte att jag tycker det är dåligt. Passar till texten.

Kan du sjunga som en snäll flicka också? ;)

Bara lite tankar. Gillar riffet i refrängen... Använt det själv nån gång ;)

Annars verkar allt sitta där de ska, nivåer i mixen och så...
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Kul Divi!

Har några småfix på sången, det är ett klipp som jag tror att jag lyckats fixa lite snyggar.

Sedan har det som sagt dykt upp en finfin gitarr på mejlen....som ska in :)

Kul att det funkar i din jungel av betong!
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad valdez

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 265
    • Visa profil
Valdez tonfall är lite överdrivet tufft ;), men det är inte att jag tycker det är dåligt. Passar till texten.

Kan du sjunga som en snäll flicka också? ;)

Jag tyckte nog att sången skulle ha den lite råare känslan här i denna låt..så jag chansade.. :)

Det beror helt på vad det är för låt.. ;)


Utloggad Linkowich

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 458
    • Visa profil
Se där.... ytterligare en låt som jag missat helt i "demodjungeln" på KR.

Jag tror herr Emulator är på hugget! Lyssnade nyss på Canvas, åsså kommer den här och är minst lika bra!

Jag gillar det otroligt pådrivande mulliga kompet. Och jag gillar monotonin som får sin motpol i Valdez galet bra sångmelodier och körer.

Mixmässigt ligger ju som fler påpekat sången lite ovanpå. Kan vara så enkelt som en nivågrej, eller så behöver den lite mer konkurrens i övre mellanregistret av andra instrument.

Betyg: Knasbra!  :P


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
På hugget japp :) Personligen tycker jag också att kontrasten monotont muller och valdez broderande funkar bra.

Ska se om sången kan giftas ihop bättre i mixen.

Kul att det uppskattas!
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Larsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 169
    • Visa profil
    • Larsson´s Musik
skönt lunkande i låten,med bra mörk ton!
jag lyssnade på den igår i högtalarna då lät den lite urholkad,men nu när jag lyssnar i lurarna
så hör jag det gedigna hantverket mycket bättre! :)
detaljerna borde fram mera så man inte missar godbitarna,pys ljuden,elgitarren osv osv

sången ger bra driv i låten,men ligger lite ovanpå
kanske om beatet kom upp lite att det skulle bli Klatchigare!

men grymmt jobbat
den där rösten är både tung & värd sin vikt i guld!
ser fram emot att få höra denna igen!!
 :)



http://www.soundclick.com/bands/page_music.cfm?bandID=122284


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
kul!

Noterat, jag brukar få så mycket piska för att alla samplingar ligger för högt annars  :lol:

Ska se över allt i nästa version:)

Tack för lyssning!
https://soundcloud.com/secondary-protocol