Kontrollrummet

Boxcutter - Descending Sun

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Boxcutter

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 140
    • Visa profil
LÅTNAMN: Descending Sun
ARTIST/GRUPP: Boxcutter
GENRE: Fantasy/Filmmusik
LÅTLÄNGD: 5.24
KOMPOSITÖR: Boxcutter
PRODUCENT: Boxcutter
EV. MEDVERKANDE:
INSPELNINGSÅR: 2009
FORMAT: mp3
OMSLAG:

En nyligen färdigställd låt som det skulle vara kul att få lite kommentarer på, hörde att det här var ett ställe man kunde vända sig till!

All kritik välkomnas.

« Senast ändrad: 07.11.2009, 13:09:55 by Boxcutter »


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Välkommen till KR Lådskärarn
Verkligen snygg musik du bjuder på här, bra ljud, snyggt arrad och njutningsfullt. Gissar att du jobbar med musik i någon form. Det vore kul att höra vilka grejor du använt allt lät väldigt naturtroget, speciellt pianot väcker min vill-ha känsla.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Avslappnad

  • Gäst
Välkommen hit! Rasande snyggt! :) Sköna övergångar i form av olika stämningar och tempon, gillas! :)


Utloggad Boxcutter

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 140
    • Visa profil
Tack båda två! Roligt att någon uppskattar det man gör.

Avslappnad: Det är kul att du nämner tempoändringarna, min flickvän var väldigt skeptisk till dem, åtminstone tempoökningen mot slutet.

Eko: Jag använder EWQL-grejer mest. Pianot är EWQL Boesendorfer 290, priset ligger väl någonstans runt 200 dollar, själv har jag kommit över det på ... andra sätt. Jag är ingenjörsstudent och gör bara musik på fritiden, jag tror jag är lite för inflexibel för att jobba med musik.


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil


själv har jag kommit över det på ... andra sätt.
:lol:


Jag gillade detta, faktiskt riktigt bra, ja, faktiskt ovanligt bra.

Snyggt spelat och programmerat!

Skulle passa till Dataspel tänker jag, som nån genomgående tema-grej :D
Har du fler alster?
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Boxcutter

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 140
    • Visa profil
Hej Emulator och tack! Jag brukar ju ha spel i bakhuvudet när jag komponerar, så det känns bra.


« Senast ändrad: 26.10.2009, 23:49:20 by Boxcutter »


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Hoppsan!! Här kliver du alltså in som ny i forumet och totalt dominerar......sånt uppskattas inte  :lol: :lol:

Nä, skämt åtsido, detta var helt makalöst bra. Jag har hört många som använder EWQL pluggarna och dom låter ju bra och naturtroget men slutresultaten brukar ändå kännas mer eller mindre MIDI. Du har verkligen lyckats att avmidifiera ditt stycke. Det låter homogent och snyggt. Det var bara på ett ställe som det inte kändes helt klockrent och det var vid 175 och en bit framåt på KR spelaren när pianot spelar själv (snyggt spelat förresten och snyggt ljud) som det ligger en stråke i bakgrunden som antar jag e tänkt att förstärka arpeggiot. Den stråken känns inte riktigt hemma. Skulle nog villa höra det partiet med bara ett naket piano. Det hade blivit mer effektfullt tycker jag. Sen brukar jag inte gilla omotiverade tempohöjningar i låtar, men den här tempohöjningen gav mig fan gåshud  :D

Bra hantverk!!

Välkommen hit och lägg gärna upp dina ofärdiga alster på halvfärdigademon så kan du säkert få tips och råd där, så kanske dom kan bli värda att lyssna på  :)

Tjingaling

Micke
« Senast ändrad: 26.10.2009, 19:36:09 by jonnerstone »


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Instämmer i hoppsan. Väldigt bra detta!

Roliga tonartsskiften och tempoförändringar som håller mitt intresse uppe hela resan.

Jag önskar jag hade skrivit detta.

Enda anmärkningen är "elgitarren" i slutet. Den var t.o.m. riktigt ful. Ett lustigt skrap precis när låten slås av. Ska det vara så eller är det mp3-kodningen som misslyckats.

Herre gud va bra!!  :D


Utloggad Boxcutter

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 140
    • Visa profil
jonnerstone: tackar! ja, du har nog rätt i att den där stråken inte borde ligga där och fjutta. jag försökte nog mjuka upp pianoljudet lite på något sätt för jag tyckte det lät lite för burkigt, och jag ogillar burkiga pianon, men det blev nog bara sämre. jag kanske lägger upp halvklara saker i framtiden då, tack för tipset!

Wernborg: haha, ja, alla gitarrister lär ju vända sig i sina eventuella gravar då de hör det där. det är inte live-spelat (som säkert hörs) utan är någon gitarr-patch i EWQL Colossus. Jag väntar just nu på en DI-box som ska komma vilken dag som helst, och då kanske jag kan få lite vettiga toner från min riktiga gitarr, så kanske jag gör en nyinspelning, dock är jag ingen vidare gitarrist.
Angående slutgrejen så är det nog något man hatar eller älskar. Jag exporterade avsiktligt trummorna till wave och körde en time stretch på dem i slutet för att få till det där lite mystiska ljudet. Jag tycker det låter fränt, lite nintendoaktigt sådär, men jag antar att det kan vara för att jag har lyssnat på det så mycket att jag är mer "beredd" på det. Lyssnar man första gången så kommer det ju oväntat och då kanske det låter rätt konstigt.

Tack för tipsen och kritiken! Uppskattas väldigt mycket.

Jag ser nu att ni deltar i melodifestivalen och jag lyssnade på er låt! Riktigt bra faktiskt! Känns ännu mer hedrande nu, att ha fått lite ros från melodifestivaldeltagare!

« Senast ändrad: 26.10.2009, 21:01:15 by Boxcutter »


Utloggad djonas

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 625
    • Visa profil
    • www.jonasekestubbe.com
Snyggt som fasen, både harmonier och arrmässigt!
Välkommen hit förresten!
// djonas
HP m8191.sc-a, Intel Core 2 Quad Q6600, 4GB RAM, 820GB HD, GeForce 8600 GT 512MB

Hemsida
Cullooden
Promemoria


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Storartadade melodier i storfilmer! Mycket och varmt och storslaget skapande. Jag gillar det mycket!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Snyggt jobbat med orkestreringen, och du har lyckats få orkestern att låta rätt naturlig. Själva kompositionen har sina ljusa stunder med över lag tycker jag det är lite för simpla och vanliga ackordval. Gillar väl inte 80-tals-arpeggion riktigt heller.

Mixen tycker jag är grumlig. EWQL brukar låta klarare än så här, det låter som att det saknas diskant.För hårt limiterat kanske. Slagverket är för torrt och pappigt, och congas vet jag inte om det passar riktigt i stilen heller.

Lyssnar en gång till med lite högre volym. Blåset låter verkligen naturligt, och du blandar klangerna snyggt. Men stråkarpeggiot har jag svårt för. Elgitarren är inte heller min kopp te.

DON'T PANIC


Utloggad Boxcutter

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 140
    • Visa profil
Snyggt jobbat med orkestreringen, och du har lyckats få orkestern att låta rätt naturlig. Själva kompositionen har sina ljusa stunder med över lag tycker jag det är lite för simpla och vanliga ackordval. Gillar väl inte 80-tals-arpeggion riktigt heller.

Mixen tycker jag är grumlig. EWQL brukar låta klarare än så här, det låter som att det saknas diskant.För hårt limiterat kanske. Slagverket är för torrt och pappigt, och congas vet jag inte om det passar riktigt i stilen heller.

Lyssnar en gång till med lite högre volym. Blåset låter verkligen naturligt, och du blandar klangerna snyggt. Men stråkarpeggiot har jag svårt för. Elgitarren är inte heller min kopp te.



Tackar för lite vettig kritik! Ja, du pekar ut en del grejer jag har tänkt på men inte varit tillräckligt duktig för att fixa. Vad det gäller ackordval och 80-talsarpeggion är det nog min musikstil helt enkelt, men angående grumlighet, diskantlöshet och torra trummor så förstår jag verkligen vad du menar. Jag kan höra en mycket klarare och vackrare version i huvudet, men om jag ger mig på att börja EQa osv så blir det bara skräp av allting och jag lyckas absolut inte få det till det jag hör i huvudet. Jag kan inte sånt där tyvärr. Trummorna är ju överlag rätt undermåliga, inte bara på grund av dålig mixning, jag hade verkligen inga vettiga idéer om hur jag skulle göra trummorna i det här stycket så det blev mest att jag slängde in lite, jag får jobba på det.
Just grumligheten tror jag också kan bero på att jag blir lite för ivrig och drar på med för många olika instrument samtidigt lite för tätt inpå varandra i mellanregistret.

Tack igen för tipsen, good stuff.



Utloggad Åsa

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 592
    • Visa profil
    • www.asawetter.se
Jösses så otroligt bra det här var, jag är helt såld.
Har suttit och lyssnat ett par, tre varv nu och nu måste jag logga in för att ladda ner låten och ösa ur mig beröm  :lol: Låten innehåller så mycket olika delar som är så snyggt ihopsatta, på slutet skulle dom där irländska riverdansarna kunna dansa fötterna av sig  :D

Det var en lyssning som gav mig mycket det här, rackarns så bra.

 :)

http://www.myspace.com/granslandet
http://www.facebook/Granslandet
http://www.asawetter.se
http://www.myspace.com/asawetter
http://www.myspace.com/tonikum
http://www.myspace.com/slipoversongs


Utloggad MacTS

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 484
    • Visa profil
    • Crystal Light Homepage
ah, cool! Riktigt bra gjort...fan, jag vill ju också kunna komponera denna typ av stycken...
Mvh,Macke
www.storyteller.nu
www.crystallight.se


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjou Bc!
En njutning för örat, låter helt fantastiskt. Enda som lite sticker ut e perkusionen, låter som en slutspelad baskagge, byt den mot nåt som har lite mer djup o mindre skrammel.
Ett väldigt jobb du gjort och hälsa flickvännen att tempoändringarna sitter schmäck, gör låten mycket mer levande. Ändringen vid 4:25 drar igång lite för okänsligt, kunda hellre vara en kort paus o sen hoppa direkt på nytt tempo.... kanske. :)

h.  johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Boxcutter

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 140
    • Visa profil
Åsa: Tack! Då är det bara att lägga på lite av din sång så är den fulländad sen!

MacTS: Du får "köpa" lite orkesterplugins eller så, och bara börja. Orkestermusik är ju det roligaste att komponera!

mahan: ja, trummorna är som sagt inget att ha. jag tror inte att jag orkar ändra på trummorna i den här låten, men det ska bli kul att försöka få dem bättre i nästa!


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Har missat denna....

JÄTTEBRA! Bättre än Malins marsch
« Senast ändrad: 04.11.2009, 20:32:05 by Dividend »
https://soundcloud.com/user7789882