Kontrollrummet

Avslappnad - Different View

gäst · 6 · 1131

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Avslappnad

  • Gäst
Hej alla. Lägger enbart ut denna för att få tips om vad som är bra, vad är dåligt och framförallt hur ska jag göra eller tänka för att göra det bättre! Det är nog första gången jag verkligen försöker mig på denna genre halvseriöst och känner att jag inte kan ett smack. Hjälp mig att komma framåt för det känns om denna genre står för riktig spelglädje. Strunta i de falska tonerna, det är formen, strukturen och tänket jag vill åt...

Different View


Det låter verkligen som ett första försök där bandmedlemmerna inte har hittat varandra än...  <_<
« Senast ändrad: 20.10.2009, 18:15:30 by Avslappnad »


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
[mp3=200,20,0,left]http://www.oceanmusic.se/early/Different%20View-03.mp3[/mp3]

Gick fort att plocka fram spelaren här, ska nog lyssna innan jag lägger en komment så här  ^_^

Orgeln i introt skulle du kunna hålla dig till flera varv så att alla hittar varandra. Här är många fläskiga musiker som tävlar om utrymmet. Vet inte riktigt vad som ska till. Det är, som du säger, ett första försök där bandmedlemmarna försöker hitta varandra.

Alla talar samma språk (distorsion och ös) men pratar i mun på varandra och är lite vilsna så där. Jag får för mig att det är bra om en är "The Storyteller" och de andra samlas kring denne och följer denne. Men... det var nog inte ett särskilt bra tips i sammanhanget.

Att lyssna på en låt du gillar i genren, och sen försöker att göra inte exakt lika men liknande, avseende formen, kanske kan ge dig tips på vägen?
« Senast ändrad: 20.10.2009, 14:17:47 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Avslappnad

  • Gäst
Tack MaxB för lyssning och bra tips! :)

Har gjort om låten litegrann men hinner inte ladda upp den just i detta nu. Ber att få återkomma.


Ny version:

Different View V20

[mp3=200,20,0,left]http://www.oceanmusic.se/early/Different%20View-12.mp3[/mp3]
« Senast ändrad: 20.10.2009, 21:22:37 by Avslappnad »


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 250
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
 :lol: Oj oj oj vilket sammelsurium JT.
Du måste snacka allvar med grabbarna - det räcker med om en solar per gång och de resterande ska med fördel kompa och dessutom samma låt.....
Efter 142 på spelaren så var alla plötsligt med i samma låt med en solande medlem även om bassisten sakta vandrade mot en annan melodi.
Den där panflöjtsliknande inledningsljudet tycker i alla fall jag inte hör hemma i denna typ av musik i alla fall inte så framträdande.
Men kör så det ryker - du får nog ordning på det
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Avslappnad

  • Gäst
:lol: Oj oj oj vilket sammelsurium JT.
Du måste snacka allvar med grabbarna - det räcker med om en solar per gång och de resterande ska med fördel kompa och dessutom samma låt.....
Efter 142 på spelaren så var alla plötsligt med i samma låt med en solande medlem även om bassisten sakta vandrade mot en annan melodi.
Den där panflöjtsliknande inledningsljudet tycker i alla fall jag inte hör hemma i denna typ av musik i alla fall inte så framträdande.
Men kör så det ryker - du får nog ordning på det

Du har så rätt i det...  :mellow: Trodde att garagerock handlade om slammer och sammelsurium men jag misstänker att det krävs att alla spelar samma låt... Får fortsätta meka med den, kanske kan bli något.

Tack för lyssning och bra feedback Eko! :)


Utloggad Kornstad

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 965
  • Fortes fortuna adiuvat
    • Visa profil
  • Soundcloud: user-954108238
Finns flera sköna element i denna, men som tidigare sagts så är det för stor del av tiden som man spelar olika låtar.
Det kan faktiskt vara skönt om man gör det bara en kort sväng i en låt, men här blir det för mycket.

Introt gillar jag, men jag skulle nog valt att ta slutaccordet med orgeln istället för att kapa spelet precis innan och köra igång med alla instrument. Riktigt skönt också vid 104 (vad det nu innebär i tid) på spelaren som ligger i tråden, är man plötsligt hittar tillbaks till varandra. Dock glider ni isär igen och man tappar tråden.

Lite mer samspelta dock, så kommer detta att bli riktigt bra.


/ Andréas
Me, Myself & I