Kontrollrummet

Stålsträngad akustisk gitarr liten modell..lite tips tack?

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad valdez

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 265
    • Visa profil
Jag behöver en ny gitarr! En som har lite mindre klanglåda eller vad det heter...dock inte någon juniorgitarr..en mindre gitarr med ett lagom klart runt och fett ljud..och stålsträngad är ett måste!
Kan inget om gitarrer...
Jag har en gammal Yamaha men den skorrar illa och det stör som bara den!

Har ni lite tips så skriv... :)



Utloggad pirateKING

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 202
  • Rockstar in Japan
    • Visa profil
    • Pingvinfilm
Ah! Jag behöver också en stålsträngad akustisk gitarr. har bara en nylon. Kan inte heller nåt om stålsträngade akustiska gitarrern. Men den måste vara billig! Helst inte mer än nån tusenlapp ^^
http://pingvinfilm.se


Utloggad Lee

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 368
    • Visa profil

Utloggad Pwayne

  • Cloud surfer
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 255
  • En smal person med små pupiller
    • Visa profil
Jag tror att man får betala en del för att få en mindre (storlek) bra gitarr.
Jag har en Fender 3/4 (typ junior-modell) kostade ca 3 lakan. Bra gitarr men förmodligen för liten för din smak.
Spelade en gång på Gunnar Danielssons (Danielssonfant, Ensamma hjärtan) gitarr. Han hade en Larivée i mindre storlek (typ en äldre Levin) ; fantastisk gitarr för c:a 5 lakan.
Frågan är som sagt hur mkt du tänker lägga.. Det blir lättare att leta om man vet ramarna!
Lycka till så länge :)


Utloggad valdez

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 265
    • Visa profil

Utloggad Pwayne

  • Cloud surfer
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 255
  • En smal person med små pupiller
    • Visa profil
Vet inte om detta kan vara något?
Åtminstone lite mindre size  (7/8)

Finns på JAM     http://www.jamshop.se/gitarr-staalstraengad.html
Leta dig ner till:

Tanglewood TBF SAP.ST Baby Folk inkl gigbag  1795:-      7/8 dels storlek



Utloggad valdez

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 265
    • Visa profil
Jag tror att man får betala en del för att få en mindre (storlek) bra gitarr.
Jag har en Fender 3/4 (typ junior-modell) kostade ca 3 lakan. Bra gitarr men förmodligen för liten för din smak.
Spelade en gång på Gunnar Danielssons (Danielssonfant, Ensamma hjärtan) gitarr. Han hade en Larivée i mindre storlek (typ en äldre Levin) ; fantastisk gitarr för c:a 5 lakan.
Frågan är som sagt hur mkt du tänker lägga.. Det blir lättare att leta om man vet ramarna!
Lycka till så länge :)


Ja Levin är ju ett bra märke vet jag...min första gitarr var en levin den hade ett gott ljud minns jag...den var dock plaststrängar på och rätt så bred i greppbrädan vilket gjorde att den mest blev ståendes i nåt hörn..sen hade jag även en Landola tror jag den hette...den var inte heller dum klang i, den hade även lite smalare greppbräda som gjorde att man nådde runt ordentligt..dock har problemet alltid varit att alla gitarrer alltid är så stora..vilket gjort att man inte har funnit något bra och avslappnat spelläge.. :(


Utloggad valdez

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 265
    • Visa profil
Vet inte om detta kan vara något?
Åtminstone lite mindre size  (7/8)

Finns på JAM     http://www.jamshop.se/gitarr-staalstraengad.html
Leta dig ner till:

Tanglewood TBF SAP.ST Baby Folk inkl gigbag  1795:-      7/8 dels storlek




Den ser helt ok ut..så den får jag ju kolla in ordentligt!..tackar för tipset!


Utloggad Larsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 169
    • Visa profil
    • Larsson´s Musik
OK, vilken ungefärlig prislapp tittar vi på?



Gitarren får kosta högst 4000 kr..

kolla blocket eller vendolin..jag köpte en Takamine på vendolin i sommras för 3000..och det ångrar jag inte en sekund!
den har iofs extra stor kropp..men vad jag vill komma till är att för 4000 kan du få väldigt mycket gitarr för pengarna
om du köper begagnat..och man kan nästan räkna med att de är välskötta efter som de en gång köpts för ca dubbla priset!

lycka till :)
http://www.soundclick.com/bands/page_music.cfm?bandID=122284


Utloggad Violiner

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 223
  • "Musicerande tekniker"
    • Visa profil
Tanglewood tycker jag gör klart prisvärda gitarrer. Själv var jag på väg att köpa en TW1000 för nåt år sedan eftersom jag tycker den är hiskeligt trevlig, inte bara för priset. Men då grep galenskapen tag i mig så jag köpte en handbyggd gitarr för närmare 30 000 i stället...   :wacko:
Jo jag är helnöjd. Men som sagt, Tanglewood är värd att provspela!
Tillbringar mer tid i elektroniklabbet/verkstaden med audioanalysatorer, oscilloskop, lödstation och kretssimulator än i studion...


Utloggad Pwayne

  • Cloud surfer
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 255
  • En smal person med små pupiller
    • Visa profil
Vet inte om detta kan vara något?
Åtminstone lite mindre size  (7/8)

Finns på JAM     http://www.jamshop.se/gitarr-staalstraengad.html
Leta dig ner till:

Tanglewood TBF SAP.ST Baby Folk inkl gigbag  1795:-      7/8 dels storlek




Den ser helt ok ut..så den får jag ju kolla in ordentligt!..tackar för tipset!


Kul att höra hur den var om du testar den....eller vad du till slut bestämmer dig för! Lycka till med köpet!


Utloggad valdez

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 265
    • Visa profil
Larsson: Jo det är ju också en möjlighet..tackar för tips!

Violiner: Hiskligt dyr gitarr du köpte...hehe....en sån gitarr får man hänga på väggen och och liksom bara titta på..du ska veta att jag har sån otur med gitarrer oftast så går de sönder för mig..haha jag är nog väldigt ovarsam tror jag..eller så är det ödet som säger att jag inte ska spela gitarr..men jag vill spela och känner att det är viktigt att hålla gitarrspelandet vid liv.. :)

Pwayne: Så snart jag har fått kollat in gitarren och/eller bestämt mig för en (vilken det än blir) så ska jag meddela.. :D

Tackar för att ni tagit er tiden och skrivit o gett tips.....


Utloggad Larsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 169
    • Visa profil
    • Larsson´s Musik
mig så jag köpte en handbyggd gitarr för närmare 30 000 i stället...   :wacko:

ghaa *dreglar* :blink:
vore onekligen intressant att höra hur en sådan gitarr låter.
du har inte ett smakprov att bjuda på??

 :)


http://www.soundclick.com/bands/page_music.cfm?bandID=122284


Utloggad valdez

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 265
    • Visa profil
mig så jag köpte en handbyggd gitarr för närmare 30 000 i stället...   :wacko:

ghaa *dreglar* :blink:
vore onekligen intressant att höra hur en sådan gitarr låter.
du har inte ett smakprov att bjuda på??

 :)




Ja det skulle verkligen vara nice att få höra lite toner från den gitarren.. :)


Utloggad berra_-

  • Lovande
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 385
  • My name is Manny Calavera!
    • Visa profil
ja! let's here it ! ;D annars tycker jag du ska kolla in ibanez, fina gitarrer i den storleken också (:
Hälsa sa Hellsa


Utloggad valdez

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 265
    • Visa profil
ja! let's here it ! ;D annars tycker jag du ska kolla in ibanez, fina gitarrer i den storleken också (:

 :D..tackar för tipset!


Utloggad Magpie

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 59
  • Sillstryparslaktarn
    • Visa profil
Jag behöver en ny gitarr! En som har lite mindre klanglåda eller vad det heter...dock inte någon juniorgitarr..en mindre gitarr med ett lagom klart runt och fett ljud..och stålsträngad är ett måste!
Kan inget om gitarrer...
Jag har en gammal Yamaha men den skorrar illa och det stör som bara den!

Har ni lite tips så skriv... :)



Jag tror du menar en gitarr med TUNNARE klanglåda. Så att gitarren inte tar så stor plats och är skön att hålla men inte är en barngitarr.
Alla stora bra märken har sådana storlekar. Cort är ett mycket bra budgetalternativ när man kommer in på deras finare modeller och deras SFX 10 får mycket fin kritik har jag för mig på harmony-central.com. Här är cortsidan:
http://www.cort.co.kr/english/products/acoustics/list.asp?category=Acoustics
Den har måtten 83*83mm medans en fullsize har måtten 100*125mm.
Många som direktlajnar sina gitarrer föredrar tunnare gitarrer eftersom kroppsstorleken då inte inverkar så mycket på soundet, men om du ska micka upp den så kanske en fullstor kropp är att föredra då den ger större fylligare ljud.
Ljudexempel med min stratocaster och pod-xt: http://www.speedyshare.com/523743472.html


Utloggad Emil

  • aka Phobos
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 284
  • Maestro
    • Visa profil
Vill du ha en riktigt bra gitarr så ska du kolla in Seagull Grand Concert, väldigt fint hantverk för pengarna och byggd i Canada. Full mensur såklart så det är ingen barngitarr men mindre klanglåda. Låter riktigt fint och är grymt skön att spela på. Hals i mahogny, kropp i körsbär om jag minns rätt och topp i cederträ.
Tidigare känd som Phobos på Studios forum.


Utloggad valdez

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 265
    • Visa profil
Jag behöver en ny gitarr! En som har lite mindre klanglåda eller vad det heter...dock inte någon juniorgitarr..en mindre gitarr med ett lagom klart runt och fett ljud..och stålsträngad är ett måste!
Kan inget om gitarrer...
Jag har en gammal Yamaha men den skorrar illa och det stör som bara den!

Har ni lite tips så skriv... :)



Jag tror du menar en gitarr med TUNNARE klanglåda. Så att gitarren inte tar så stor plats och är skön att hålla men inte är en barngitarr.
Alla stora bra märken har sådana storlekar. Cort är ett mycket bra budgetalternativ när man kommer in på deras finare modeller och deras SFX 10 får mycket fin kritik har jag för mig på harmony-central.com. Här är cortsidan:
http://www.cort.co.kr/english/products/acoustics/list.asp?category=Acoustics
Den har måtten 83*83mm medans en fullsize har måtten 100*125mm.
Många som direktlajnar sina gitarrer föredrar tunnare gitarrer eftersom kroppsstorleken då inte inverkar så mycket på soundet, men om du ska micka upp den så kanske en fullstor kropp är att föredra då den ger större fylligare ljud.

Jo, mindre tunnare klanglåda hade varit toppen. Det är ju så mycket man missar när man inte "kan" gitarr s a s...typ precis det du säger, att vill man micka upp en gitarr med mindre kropp så blir det inte det där fylliga ljudet, och det är väl det som jag vill ha, alltså ett fylligt ljud även om man mickar upp den, men det blir väl att gå någon slags medelväg där.

I nuläget så har jag en rätt stor yamaha, den skorrar så det är mest därför jag vill ha en ny gitarr, dock tänkte jag att jag skulle tänka till lite denna gång och inte bara rusa iväg och köpa en som typ ser fin ut vilket ju är lätt gjort när man inte känner till så mycket om gitarrer, det är ju ljudet som är viktigast men också att den ska kännas bra att spela på.

Tackar för ditt tips också.. :D




Utloggad valdez

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 265
    • Visa profil
Vill du ha en riktigt bra gitarr så ska du kolla in Seagull Grand Concert, väldigt fint hantverk för pengarna och byggd i Canada. Full mensur såklart så det är ingen barngitarr men mindre klanglåda. Låter riktigt fint och är grymt skön att spela på. Hals i mahogny, kropp i körsbär om jag minns rätt och topp i cederträ.

 :D..ska kolla in den också!..thanks!


Utloggad berra_-

  • Lovande
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 385
  • My name is Manny Calavera!
    • Visa profil
Tanglewood ska tydligen göra prisvärda gitarrer.Har dock inte haft möjligheten att testa någon själv ;P
Hälsa sa Hellsa


Utloggad valdez

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 265
    • Visa profil
Tanglewood ska tydligen göra prisvärda gitarrer.Har dock inte haft möjligheten att testa någon själv ;P

Tjo!...Jo det ska ju vara prisvärda gitarrer hörde jag... fick även tips av Pwayne om just Tanglewood.. :D



Utloggad berra_-

  • Lovande
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 385
  • My name is Manny Calavera!
    • Visa profil
Tanglewood ska tydligen göra prisvärda gitarrer.Har dock inte haft möjligheten att testa någon själv ;P

Tjo!...Jo det ska ju vara prisvärda gitarrer hörde jag... fick även tips av Pwayne om just Tanglewood.. :D



Oj det missade jag ;P My bad (:
Hälsa sa Hellsa


Utloggad valdez

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 265
    • Visa profil
Tanglewood ska tydligen göra prisvärda gitarrer.Har dock inte haft möjligheten att testa någon själv ;P

Tjo!...Jo det ska ju vara prisvärda gitarrer hörde jag... fick även tips av Pwayne om just Tanglewood.. :D



Oj det missade jag ;P My bad (:


Ähhh det gör ju inget...bara bra ju fler som pratar om just ett märke, vilket gör att det blir extra intressant att kolla in just det gitarrmärket..:D