Kontrollrummet

Jugas - Dragonfly Lady - ny mix 28/10

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jugas

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 200
    • Visa profil
LÅTNAMN: Dragonfly Lady
ARTIST/GRUPP: Jugas
GENRE: Njae...se beskrivning
LÅTLÄNGD: 5:05
KOMPOSITÖR: Jugas
PRODUCENT: Jugas
EV. MEDVERKANDE: Just me
INSPELNINGSÅR: 08 - 09
FORMAT: mp3

första mixen med nya datorn, ljudkortet o Cubase4....det var lite startsträcka...kände mig rätt allmänt rostig och i kombination med att trimma in o lära mig nya funktioner så har det tagit sin tid...

nu har jag bara kunnat mixa i lurar...nya lurar dessutom som jag inte jobbat med förut...så jag har ingen koll alls vart jag hamnar "på riktigt" s.a.s.  förut hade jag kass lyssning som jag visste någorlunda vart jag hade....dom här lurarna(beyerdynamics DT100) är ju väldigt mycket bättre...men som sagt, känner dom inte...

därför vore det gött med lite kommentarer från alla eminenta, hypersensitiva "öron" där ute i cyberrymden....hehe..

ska även bränna ner o testlyssna i div olika maskiner o sammanhang...

har kört två ballader tidigare...nu får det bli lite upptempo...
hade tänkt lägga den här i halvfärdiga men jag var för korkad för att fatta hur det går till :wacko:

HAR NU KORRIGERAT MIXEN UTIFRÅN ETT ANTAL KLOKA RÅD...IOF SIG INGEN GARANTI FÖR ATT MIXEN BLEV BÄTTRE :lol:...MEN JAG TYCKER DET SJÄLV I ALLA FALL...
« Senast ändrad: 28.10.2009, 14:48:55 by jugas »


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Kvaliteten på mixen kan jag inte bedöma då jag lyssnar i simpla datorhögtalare. Här låter det bra.

Du har en säregen förmåga att få låtar att låta levande. Känner även här att jag som musiker skulle vilja ta plats runt elden där många sitter och jammar på "Dragonfly Lady". Nu bryr jag mig inte det minsta om otajta körer, här är det känsla som ger magi!

Storyn som kommer in "I remember, I remember that..." är brilliant. Man kan nästan höra stampet från flera boots som ödmjukt understöder berättelsen i väntar på att dra igång med instrumenten igen. Hääärliig känsla!
« Senast ändrad: 20.10.2009, 12:15:44 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Låter riktigt bra detta. Tur att du inte fattade hur man lägger upp i halvfärdiga ;)
för jag tycker att den platsar i färdiga! Klockren

Jag lyssnar genom min stereo, som duger, och här låter det bra.

Jag får lite Tribe Africa-känsla - kommer på mig själv med att stampa takten :)

Ha de
Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Kon-Trollet

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 479
  • - ljudgud -
    • Visa profil
skitmysigt - får både moody blues och ravi shankar-vibbar här ( gitarren låter sitar i början :) )- helt klart flower power inspirerat...faaan att man var lite för ung för att hänga på ' summer of love'....men man får väl fortsätta å ta igen det så här i efterhand... B)


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Inte riktigt min kopp te, men låter glatt och hurtigt. Nästan för hattigt..

Bra jobbat med nya utrustningen och spelet är bra. Sångrösten gillade jag också..
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Intressant möte mellan housebeatet och den psykadeliska lägereldslåten. Riktigt bra. Lite "Cecilia"-vibbar.

Mixmässigt tycker jag det låter kalas.


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Stort leende här från mig också  :D låter riktigt bra - visst lite otajta körer men det gör faktiskt inget på en sådan här lägereld-låt som någon skrev. Gillade liksom MaxB din sagoberättarkonst vid I remember..... Suveränt behärskande av gitarr och slide OCH så har du ju en bastrumma också! Är det en sån däringa låda?
Skönt sväng
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Spännande och lite mystisk låt..Du kan det där med Akustiska instrument du..
Får lite Marc Bolan/T.Rex 'innan dom blev elektrifierade' vibbar här och lite Gammeldags Zigenar lägerelds romantik.. ;)
Lite luddig ljudbild dock,det funkar väl bra på instrumenten,men jag har lite svårt att höra vad du sjunger.
Fast det gick bättre att höra när jag satte på mig 'Lurarna',det kanske bara är gammla 'Herr Tinitus' som vill bråka med mig
IGEN!! :angry:
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Tjoho Robert.

Skönt som fasen detta! Gillar feelingen i låten och det behövs inte mer än en baskagge för att trigga mig  :)

Skitbra gura,och ljudbilden låter perrens.Lite otighta körer men live feeling så det skriker om det!

Starkt jobbat,har inte lurarna till hands utan lyssnar via monitorer - och i dom låter det kalas.

Liten specialare: Pm:a Tsmalmbe så får du möjlighteten att lägga upp på halvfärdiga utan att länka in dina låtar.Jag är data novis och han löste det åt mig smidigt.Mixen i denna platsar dock lätt på färdiga,mera tänkt för framtiden detta tips...

Mike


Utloggad jugas

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 200
    • Visa profil
Kvaliteten på mixen kan jag inte bedöma då jag lyssnar i simpla datorhögtalare. Här låter det bra.

Du har en säregen förmåga att få låtar att låta levande. Känner även här att jag som musiker skulle vilja ta plats runt elden där många sitter och jammar på "Dragonfly Lady". Nu bryr jag mig inte det minsta om otajta körer, här är det känsla som ger magi!

Storyn som kommer in "I remember, I remember that..." är brilliant. Man kan nästan höra stampet från flera boots som ödmjukt understöder berättelsen i väntar på att dra igång med instrumenten igen. Hääärliig känsla!

jag tror seriöst att en av hemligheterna med att mina låtar låter levande är att jag är så j-a otajt.....när jag lägger gitarrgrunder tex.... :D

sen är det ju en inställningsfråga också...o då snackar jag inte ljudkort ;)

tack för lägerelds bilden...den var fin :)


Utloggad jugas

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 200
    • Visa profil
Låter riktigt bra detta. Tur att du inte fattade hur man lägger upp i halvfärdiga ;)
för jag tycker att den platsar i färdiga! Klockren

Jag lyssnar genom min stereo, som duger, och här låter det bra.

Jag får lite Tribe Africa-känsla - kommer på mig själv med att stampa takten :)

Ha de
Gurano

kul att du hittade afrikavibbar :)...afrikansk musik har alltid legat mig varmt om hjärtat...strävade faktiskt efter att få in en nypa afrika...


Utloggad jugas

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 200
    • Visa profil
skitmysigt - får både moody blues och ravi shankar-vibbar här ( gitarren låter sitar i början :) )- helt klart flower power inspirerat...faaan att man var lite för ung för att hänga på ' summer of love'....men man får väl fortsätta å ta igen det så här i efterhand... B)

haha...faktum är att när jag skulle spela upp första versionen för min dotter så sa jag - nu har jag gjort en flower power låt.... :)ränderna går kanske aldrig ur hehe...

jag var också lite för ung...var tolv år -67....men runt 69-70 blev jag hippie, typ....vilket var ganska kontroversiellt i ett litet samhälle i dalarna....

just precis den andan går väl aldrig att återskapa...men mycket av idéerna o idealen finns ju idag också...hos många unga...



Utloggad jugas

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 200
    • Visa profil
Inte riktigt min kopp te, men låter glatt och hurtigt. Nästan för hattigt..

Bra jobbat med nya utrustningen och spelet är bra. Sångrösten gillade jag också..

jag är ju väldigt mycket en melankolisk mollgubbe...men ibland är det gött o lägga av en riktig durstänkare hehe... :D

gläder mig att du gillar lir o röst o teknik...tack!! :)


Utloggad jugas

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 200
    • Visa profil
Intressant möte mellan housebeatet och den psykadeliska lägereldslåten. Riktigt bra. Lite "Cecilia"-vibbar.

Mixmässigt tycker jag det låter kalas.

kul att du tänkte på housebeatet....har själv lekt med tanken på att göra nåt slags house-remix...det kunde va rätt kul..!! :)

Cecilia...hmmm...ja jag fattar vad du menar när jag tänker efter...den hade väl också den där duriga, stompiga o akustiska känslan om jag minns rätt....

sjysst att du gillar mixen också......bugar !! :)


Utloggad jugas

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 200
    • Visa profil
Stort leende här från mig också  :D låter riktigt bra - visst lite otajta körer men det gör faktiskt inget på en sådan här lägereld-låt som någon skrev. Gillade liksom MaxB din sagoberättarkonst vid I remember..... Suveränt behärskande av gitarr och slide OCH så har du ju en bastrumma också! Är det en sån däringa låda?
Skönt sväng

det är faktiskt en av få användbara kaggar i en ganska B:ig(kanske till o med C:ig) trummaskin(zoom rt223) som jag rattat som tusan för att försöka få att passa in....var egentligen ute efter känslan av en stor j-a marchtrumma...du vet stompig som f-n och med ett riktigt sjung :D....men jag fick lägga ner det...dels för att jag inte fixade det...men det hade nog blivit för brötigt i mixen också...


Utloggad jugas

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 200
    • Visa profil
Spännande och lite mystisk låt..Du kan det där med Akustiska instrument du..
Får lite Marc Bolan/T.Rex 'innan dom blev elektrifierade' vibbar här och lite Gammeldags Zigenar lägerelds romantik.. ;)
Lite luddig ljudbild dock,det funkar väl bra på instrumenten,men jag har lite svårt att höra vad du sjunger.
Fast det gick bättre att höra när jag satte på mig 'Lurarna',det kanske bara är gammla 'Herr Tinitus' som vill bråka med mig
IGEN!! :angry:

kul att du gillar hanteringen av det akustiska...men det är mycket tålamod, tur o stundens ingivelse kan jag lova.... :)

ska lyssna på sången igen o kolla om jag hittar nåt ludd...får slänga på ett luddfilter då ;)

tinnitus....aj..!!..måste va skitdrygt...tack o lov har jag klarat mig trots många högljudda brötiga stunder i replokaler o på scen...


Utloggad jugas

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 200
    • Visa profil
Tjoho Robert.

Skönt som fasen detta! Gillar feelingen i låten och det behövs inte mer än en baskagge för att trigga mig  :)

Skitbra gura,och ljudbilden låter perrens.Lite otighta körer men live feeling så det skriker om det!

Starkt jobbat,har inte lurarna till hands utan lyssnar via monitorer - och i dom låter det kalas.

Liten specialare: Pm:a Tsmalmbe så får du möjlighteten att lägga upp på halvfärdiga utan att länka in dina låtar.Jag är data novis och han löste det åt mig smidigt.Mixen i denna platsar dock lätt på färdiga,mera tänkt för framtiden detta tips...

Mike

ja tänk vad man kan uträtta med en sjyst baskagge... :D

gläder mig att så kräsna öron svalde rubbet....hehe...


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Tjena Jugas
Music from Dalarna is tha shit!
D-ligt läckert stycke detta. Särskilt från när berättelsen kommer in.
Helt egen mix av gypsy, mexicano, flowerpower, folk ...
Gillar din röst! Jättebra spel på guran! Härlig känsla!
Det är något med mixen eller min lyssning här på jobbet som låter konstigt - mycket ihopträngt i mitten??
Många har nämnt baskaggen - jag tycker dock den är lite för hög - kanske beror på ovanstående?

När låten slutat kommer en av mina arbetskamrater inrusande "Vad var det där för låt? - Skitbra!"
Du har nåt här!
« Senast ändrad: 23.10.2009, 09:51:28 by cykeln »
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad hogge

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 353
  • Family Guy!
    • Visa profil
Det här gillade jag mucho.. Helt fel musik för mig egentligen, men det här var ju riktigt kul och spännande.. Får känslan av att sitta med kompisarna i källaren och bara jamma loss lite på lördagsnatten...
Great shit...
 :wub:
HOGGEZ ORKESTEr http://www.facebook.com/hoggez


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Något senare ...
nu hörs den från rummet intill!  :)
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad jugas

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 200
    • Visa profil
Tjena Jugas
Music from Dalarna is tha shit!
D-ligt läckert stycke detta. Särskilt från när berättelsen kommer in.
Helt egen mix av gypsy, mexicano, flowerpower, folk ...
Gillar din röst! Jättebra spel på guran! Härlig känsla!
Det är något med mixen eller min lyssning här på jobbet som låter konstigt - mycket ihopträngt i mitten??
Många har nämnt baskaggen - jag tycker dock den är lite för hög - kanske beror på ovanstående?

När låten slutat kommer en av mina arbetskamrater inrusande "Vad var det där för låt? - Skitbra!"
Du har nåt här!

hallå där...
gött o höra...tack!!

appropå dalarna så kommer det att dyka upp en vaggvisebordunblues på mål....jâ ä ju frå floa...sô ä bi ju flomål då.... B)

gällande mixen så fick jag ju smisk för mina spretiga panoreringar på tidigare låtar....så en logisk konsekvens vore så klart att jag övercentrerar i stället....som en reaktion....så det är möjligt du har rätt...får kolla det.

kul att musiken får höras även utanför KR:s tjocka väggar.... :)


Utloggad jugas

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 200
    • Visa profil
Det här gillade jag mucho.. Helt fel musik för mig egentligen, men det här var ju riktigt kul och spännande.. Får känslan av att sitta med kompisarna i källaren och bara jamma loss lite på lördagsnatten...
Great shit...
 :wub:



det är ju det som är så kul med KR...att vi kommer i närkontakt med och engagerar oss i musik som vi aldrig annars skulle ha gjort...att folk faktiskt tar sig tid att lyssna....och kommentera!!!.. det vidgar förhoppningsvis våra egna vyer en del...sen kan man så klart inte ta till sig allt...

så tack för dom orden hogge...kul att du gillar!! :D


Utloggad jugas

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 200
    • Visa profil

Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Låter verkligen som ett gäng coola snubbar som sitter och lirar lite improviserat så där. Förväntar mig nästan det typiska skratten i slutet av låten. Tycker inte att början ska börja så bestämd, så arrangerad. Bättre lite mer löst, ingen baskagge, för att sen ta in den som ett extra instrument under låtens gång (typ nån hittar en baskagge nånstans i rummet, den kan man ju spela på ..)
Helskönt  :D


asti

  • Gäst
Intressant låt framförd med inlevelse! Skulle vilja ha upp sången lite och lite mer diskant på mixen!
Hör inte om det är bas med eller om det bara är bastrumman som hörs! En bas som "traskar" runt lite kunde förstärka tror jag!
Kanske också att trummorna kunde bygga på lite efter hand i låten? Ett akustiskt gitarrkomp kanske fyller på lite?
Hur som helst - en annorlunda, spännande låt!


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Låter som musikkollektivet åter samlats på verandan där spontanitet och kreativitet flödar.  :)
Gjord i samma sorts anda som den sköna Sleep, antar jag? Verkar innerligt och ofiltrerat. Just det spontana i din musik är nog det mest tilltalande men risken är att det segar till sig på slutet. Ett mer definierat sådant önskvärt, annars gott stuk.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Avslappnad

  • Gäst
Känner de nybakade grahamsbullarnas varma och mysiga doft! Bakade i vedeldad ugn förstås. En kopp nybryggt kaffe sprider sin arom i rummet bredvid. Både leende och stamp härifrån. :D

På minussidan, lite sur sång även om det känns som om det hör hemma i detta sammanhang. ;)


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Låter verkligen som ett gäng coola snubbar som sitter och lirar lite improviserat så där. Förväntar mig nästan det typiska skratten i slutet av låten. Tycker inte att början ska börja så bestämd, så arrangerad. Bättre lite mer löst, ingen baskagge, för att sen ta in den som ett extra instrument under låtens gång (typ nån hittar en baskagge nånstans i rummet, den kan man ju spela på ..)
Helskönt  :D

Det var roliga idéer Tokai! Jag spinner vidare...

Att spela in ett jam som börjar med nån som stampar takten och sjunger - en akustisk gitarr som hörs längre bort kommer närmare - nån hittar en baskagge en bit bort, slår lite på den, flyttar den närmare lägerelden och fortsätter spela. Fler och fler avlägsna röster i berättarpartiet närmar sig från fjärran tills de är med i gänget som nu sitter och jammar...

Skratt i slutet av låten - helrätt!

Det här låter som en rolig ide att ha som tema för flera på KR, om intresse finns men nu har jag en annan idé jag vill förverkliga. Jag vill göra en låt som kan föra tankarna till Pink Floyd. Har inspirerats av nån här på KR...
« Senast ändrad: 24.10.2009, 13:34:37 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad manad

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 8
    • Visa profil
Tja du,

Så mycket har redan sagts, men man är ju inte sämre än att man försöker än då (mas till mas).

Gillar flödet i låten, tycker att den kommer igång så skönt när trumman kommer in och tack och lov att körerna inte är för tajta! Försöker själv komma ifrån hela Beatlesreferensen med snygga harma och sånt. Jag ser fram emot lite bordunspel!

Tack för skön inspiration!


Manad


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Jodå, för bövelen :)  Låter riktigt bra om mixen tycker jag. Småsur sång här och var, som dessutom kunde tajtas upp en del.

Jag vet att det skall kännas live och spontant och allt detta, men det blir ALDRIG sämre med tighta dubbar, körer, eller instrument :D

SKitbra!
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Kornstad

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 965
  • Fortes fortuna adiuvat
    • Visa profil
  • Soundcloud: user-954108238
Jag kan inte annat än att stämma in i lovorden. Kan inte låta bli att smålé när jag lyssnar på detta stycke. Det får mig på gott humör.

I mina monitorer låter mixen alldeles lysande. På något sätt har du lyckats ge plats för alla instrument och "sångare" runt lägerelden och man har ingen svårighet att urskilja dem i helheten om man lyssnar efter något speciellt.

Jag tycker inte alls att det gör något att det är lite otajt. Gör du om det och fixar en tajtare spelning/sång, låter det också mer inövat och jag tror att du skulle förlora en del av impulsiviteten som man upplever i nuläget.
Med detta menar jag inte att det skulle bli sämre, fast jag gillar den känslan som du fått fram i det här läget.

Andréas
Me, Myself & I


Utloggad jugas

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 200
    • Visa profil
Låter verkligen som ett gäng coola snubbar som sitter och lirar lite improviserat så där. Förväntar mig nästan det typiska skratten i slutet av låten. Tycker inte att början ska börja så bestämd, så arrangerad. Bättre lite mer löst, ingen baskagge, för att sen ta in den som ett extra instrument under låtens gång (typ nån hittar en baskagge nånstans i rummet, den kan man ju spela på ..)
Helskönt  :D

mina låtar är ofta lite smygiga i början...lite softa intron å sånt...i det här fallet ville jag verkligen ha pang på rödbetan direkt.....o det vill jag fortfarande :)...hade om möjligt velat ha den ännu mer frustande...men fixade inte det

men idén är inte dum...att folk skrotar runt o hittar grejer att spela på...behöver ju inte bara vara instrument...kan ju vara skurhink, låda, vedträn etc...

Intressant låt framförd med inlevelse! Skulle vilja ha upp sången lite och lite mer diskant på mixen!
Hör inte om det är bas med eller om det bara är bastrumman som hörs! En bas som "traskar" runt lite kunde förstärka tror jag!
Kanske också att trummorna kunde bygga på lite efter hand i låten? Ett akustiskt gitarrkomp kanske fyller på lite?
Hur som helst - en annorlunda, spännande låt!

jodå det ligger en bas där o liksom håller ihop det med lite ostinatogrejer...hade tänkt klara mig utan bas men det blev för spretigt....fick inte rätt sjung i baskaggen... <_<
i min lyssning känns det inte som att den ska ha mer diskant....nivån på sången....hmm, ja kanske lyfta på några ställen... :)

Låter som musikkollektivet åter samlats på verandan där spontanitet och kreativitet flödar.  :)
Gjord i samma sorts anda som den sköna Sleep, antar jag? Verkar innerligt och ofiltrerat. Just det spontana i din musik är nog det mest tilltalande men risken är att det segar till sig på slutet. Ett mer definierat sådant önskvärt, annars gott stuk.

jo man samlar ju ihop gänget ibland o flummar lite hehe... :)

jo det är ju onekligen lite bakvänt att en låt börjar bestämt o slutar lite trevande...i det här fallet funkar det för mig....
det är inte kalkylerat men det finns en personlig symbolik i det - sånt ska man iof sig vara försiktig med(personlig/privat symbolikalltså)...får vara så tills vidare...

Känner de nybakade grahamsbullarnas varma och mysiga doft! Bakade i vedeldad ugn förstås. En kopp nybryggt kaffe sprider sin arom i rummet bredvid. Både leende och stamp härifrån. :D

På minussidan, lite sur sång även om det känns som om det hör hemma i detta sammanhang. ;)

hehe...grahamsbullar är fint... :D

kommer nog inte att städa all sång men det finns ett par ställen där det kanske är i svajigaste laget.... B)

Låter verkligen som ett gäng coola snubbar som sitter och lirar lite improviserat så där. Förväntar mig nästan det typiska skratten i slutet av låten. Tycker inte att början ska börja så bestämd, så arrangerad. Bättre lite mer löst, ingen baskagge, för att sen ta in den som ett extra instrument under låtens gång (typ nån hittar en baskagge nånstans i rummet, den kan man ju spela på ..)
Helskönt  :D

Det var roliga idéer Tokai! Jag spinner vidare...

Att spela in ett jam som börjar med nån som stampar takten och sjunger - en akustisk gitarr som hörs längre bort kommer närmare - nån hittar en baskagge en bit bort, slår lite på den, flyttar den närmare lägerelden och fortsätter spela. Fler och fler avlägsna röster i berättarpartiet närmar sig från fjärran tills de är med i gänget som nu sitter och jammar...

Skratt i slutet av låten - helrätt!

Det här låter som en rolig ide att ha som tema för flera på KR, om intresse finns men nu har jag en annan idé jag vill förverkliga. Jag vill göra en låt som kan föra tankarna till Pink Floyd. Har inspirerats av nån här på KR...

intämmer...kul idé...om jag orkade skulle jag testa att göra en sån version också :)...men det kanske kan bli en annan låt...

Tja du,

Så mycket har redan sagts, men man är ju inte sämre än att man försöker än då (mas till mas).

Gillar flödet i låten, tycker att den kommer igång så skönt när trumman kommer in och tack och lov att körerna inte är för tajta! Försöker själv komma ifrån hela Beatlesreferensen med snygga harma och sånt. Jag ser fram emot lite bordunspel!

Tack för skön inspiration!


Manad

kul att kunna inspirera :)...var ä du från då??....det där med körer är svårt...viktigt att det blir rätt kör till rätt låt o sammanhang...!!

får väl se när den dialektala bordunbluesen kommer....det är lite motigt...jag insåg ju efter tydlig kritik här att jag måste panorera om alla mina låtar...under tiden bytte jag från cubase LE till cubase4 o då försvann ju alla pluggar o pluginställningar från projekten...

men det kunde ju varit mycket värre... :)

Jodå, för bövelen :)  Låter riktigt bra om mixen tycker jag. Småsur sång här och var, som dessutom kunde tajtas upp en del.

Jag vet att det skall kännas live och spontant och allt detta, men det blir ALDRIG sämre med tighta dubbar, körer, eller instrument :D

SKitbra!

mjaaa....det är en balansgång...det KAN bli för tajt o cleant också :D....nu är ju inte den här låten i närheten av det :lol:...men.....jag hör vad du säger...

Jag kan inte annat än att stämma in i lovorden. Kan inte låta bli att smålé när jag lyssnar på detta stycke. Det får mig på gott humör.

I mina monitorer låter mixen alldeles lysande. På något sätt har du lyckats ge plats för alla instrument och "sångare" runt lägerelden och man har ingen svårighet att urskilja dem i helheten om man lyssnar efter något speciellt.

Jag tycker inte alls att det gör något att det är lite otajt. Gör du om det och fixar en tajtare spelning/sång, låter det också mer inövat och jag tror att du skulle förlora en del av impulsiviteten som man upplever i nuläget.
Med detta menar jag inte att det skulle bli sämre, fast jag gillar den känslan som du fått fram i det här läget.

Andréas

gött att folk blir på gott humör... :)

det är ju faktiskt ett medvetet val jag gjort att inte putsa o städa för mycket...så det gläder mig mycket att det uppskattas...

kul också att mixen låter bra...är verkligen blåbär på den fronten....



samlat tack till alla för att ni tar er tid...det uppskattas verkligen även om jag kan vara seg att svara....

robert


Utloggad djonas

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 625
    • Visa profil
    • www.jonasekestubbe.com
Min fot stampar i takt!! :D
HP m8191.sc-a, Intel Core 2 Quad Q6600, 4GB RAM, 820GB HD, GeForce 8600 GT 512MB

Hemsida
Cullooden
Promemoria


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Hehe,
jag associerar direkt till Lennons hotellrumsinspelning av "Give Peace a chance". Fast det här låter ju betydligt bättre. Tvärflöjten som kör mystiska "kurr-ljud" får mig att tänka på klassiska "kom nu då"-signaturen (barnprogram 70-tal).
Alla instrument och stämmor bildar en bra enhet, låter inte som ett enmansprojekt. Kantslaget hör inte till resten rent klangmässigt.
Tycker också ljudet är väl ihopträngt i halvmono. Blir lite mer bredd mot slutet dock. Lite mer diskant hade nog gjort nytta åt ljudet.

Trevlig låt, men den håller inte riktigt för 5 minuter. Partiet med "shivering wings" som upprepas blir lite tjatigt.

Bra spelat och sjunget, feeling framför teknik - rätt!

Ska bli intressant att höra mer från dig.  :)
DON'T PANIC


Utloggad jugas

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 200
    • Visa profil
Min fot stampar i takt!! :D

gott... :)

Hehe,
jag associerar direkt till Lennons hotellrumsinspelning av "Give Peace a chance". Fast det här låter ju betydligt bättre. Tvärflöjten som kör mystiska "kurr-ljud" får mig att tänka på klassiska "kom nu då"-signaturen (barnprogram 70-tal).
Alla instrument och stämmor bildar en bra enhet, låter inte som ett enmansprojekt. Kantslaget hör inte till resten rent klangmässigt.
Tycker också ljudet är väl ihopträngt i halvmono. Blir lite mer bredd mot slutet dock. Lite mer diskant hade nog gjort nytta åt ljudet.

Trevlig låt, men den håller inte riktigt för 5 minuter. Partiet med "shivering wings" som upprepas blir lite tjatigt.

Bra spelat och sjunget, feeling framför teknik - rätt!

Ska bli intressant att höra mer från dig.  :)

jag har panorerat alldeles för spretigt tidigare så nu kanske jag har tryckt ihop det lite för mycket...för att vara på säkra sidan hehe...måste träna upp min stereohörsel lite bättre helt klart...

observant att tänka på kantslaget...det är en kompromiss....baskaggen egentligen också...visionen var en stor marschtrumma som spelas med klubba i ena handen o stock i andra som slår sargslag...lyckades inte fejka någotdera o då blev det så här i stället.... <_<

hjärtligt tack för kommentarerna... :)