Kontrollrummet

Gurano & Marruschkka: Broken universe - AD1345

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
LÅTNAMN: Broken universe - AD1345
ARTIST/GRUPP: Musik:Gurano, Sång:Marruschkka
GENRE: klassiskt
LÅTLÄNGD: 3:09
KOMPOSITÖR: G Werthwein
PRODUCENT: densamme
EV. MEDVERKANDE: Marrusckka
INSPELNINGSÅR: 2009
FORMAT: mp3

Flyttad till Färdiga den 2 nov 2009


hej!
Här kommer ett kort 1:a utkast som är en fortsättning på Melodikum (som är med i tävlingen).
Lite mörka toner kanske, men det ska bli längre och med fler/andra instrument och kanske annorlunda till sitt upplägg framöver.

Som jag ser det så finns det en öppning till mer glada toner på slutet.

Tyck gärna till om vad ni vill!

Ha det gott
Gurano
« Senast ändrad: 02.11.2009, 12:53:23 by Gurano »
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Skön inledning. Kanske lite skruvande på nivåer för att göra vissa ledande instrument mer distinkta i sin omgivning (eller förvirringen är medveten? ;)

Melodikum var ju en hit och känner igen stuket i denna. Vid 50 känns lite kineserier av. Jag hade lagt en låg cello, och där kom faktiskt en sådan, och spelat en penta-melodi av antingen glatt eller sorgset snitt! Den hann knappt börja spela innan låten var slut ;)
Solocello till pizzicato-plonk, är nog ett gott råd ;)

Inspirerande, och det är ovanligt!
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Hej!
Divid: Jo lite justeringar behövs, men det du kallar förvirring är ett kaos som jag nog på ett eller annat sätt kommer att behålla - känns som rätt för mig just nu  ;)

Stycket kommer att bli längre, för jag håller med om att det slutar för snabbt.

Skön inledning. ..........

Inspirerande, och det är ovanligt!
Tack - roligt att höra

Ha det gott
Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjou Gurano!
Kul att två av våra klassiskmusikaliska medlemmar kommenterar varann!
Tycker att ni har influencer av varann, lixåm lite liknande arr io lir, intresting.
Broken universe låter lite hård nu, kolla lite över nivåerna för att få lite mer dynamik i liret!
Vi vet ju hur riktiga strings o cellos ska höras så där e målet för arret, ingen lätt uppgift minsann
Snyggt jobbat så långt! :)

h.  johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Tack Mahan för komment. Håller med om att nivåer ska slipas, men detta är som sagt bara ett utkast.

Intressant att du tycker att Divid och jag liknar varandra, för jag tycker tvärtom: snarare att vi jobbar och bygger upp låtarna helt olika, och att vi skapar helt olika ljudbilder, troligen har vi helt olika ambitioner och ansatser till våra stycken? Som sagt intressant att vi människor lyssnar på musik på så olika sätt  :lol:

Undrar hur Divid ser på likheter/olikheter oss emellan ?

Ha det gott
Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Det enda jag tycker är lika, är det där kinesiska. Men det har jag antingen i hela låten och inte bara ibland, eller också bara av misstag. Ditt verkar mer medvetet  :unsure:
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Hej igen
Nu har stycket förändrats - eller snarare bakats ihop med ett annat stycke från annat århundrade :) - därav AD1345 i rubriken. Tycker att Broken universe bryter på ett dramatiskt vis det föregående partiet - vilket passar mig.

Men kanske att det händer för lite i helheten????? sång någonstans kanske?????
Vad säger ni?

Ha det
Den enarmade Gurano B)
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Coolt.
Vad använder du för plugg(ar)?

Som utkast funkar detta bra, låter som mycket kan fixas till, antar att du kommer fortsätta jobba på den? Har inga råd ännu, men låter den gå här under kvällen. återkommer senare, eller vid update :)
Kanske en nedladdningslänk också? För oss som har kasst internet :D
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 250
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Som sagt kul när två klassiker kommenterar varandras musik för er är det säkert milsvida skillnader men jag förstår dom på KR som tycker att ni har rätt så lika approach i vissa lägen. Den här låten Gurano tycker jag har vissa Charles Redland dragningar och givet en hel del Georg Riedel. Det låter klassiskt svenskt och tv-serier alltså.
Eko
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Hej Eko

Eftersom du liknar mitt stycke med några större i branchen så antar jag att du tycker att stycket är rätt ok ;)
Jag vet vem Redland var men är tyvärr inte så bevandrad i hans musik. Riedel känner jag väl och han gjorde schysst musik.

Jo jag kan oxå förstå att man ibland kan höra likheter mellan divid och mig men det är nog mer tillfälligheter än medvetna drag :)

Ha det gott
Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Bravo!
Spännande stycke.
Den första delen liknar delvis i sitt tonspråk Divis
Den andra delen har ett helt annat språk - riktigt häftigt - svårt men ändå tillgängligt
Övergången kanske behöver filas på?
Fint att första temat återkommer som en avslutning
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Tack Cykeln - kul att du gillar

Nu har stycket även begåvats med Marruschkka på sång - nu kan ni få er lite talesätt på latin till livs  :D.


Ha det gott
Gurano

[mp3=200,20,0,left]http://web.comhem.se/goran.werthwein/broken universe-AD1345.mp3[/mp3]
« Senast ändrad: 18.10.2009, 18:22:39 by Gurano »
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Jättesnyggt :D med Marre

Jag har länge velat göra nåt kyrkligt,  med latinska sekulära citat.
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Tack mr Divi :D

Det här stycket är ju..lite speciellt..och jag hade hjärtans kul med de här latinska citaten..och ville ha en gregoriansk touch i stämmorna, hoppats jag lyckats :P
Gammalt och nytt möts på något sätt i detta.
Tack för musiken Gurano, det kommer alltid spännande musik från dej har jag märkt :)

/Marr
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad jugas

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 200
    • Visa profil
taggarna reste sig direkt....pompös, symfonisk prettokitch :wacko:...orka...

men så tog jag det på utandning, sänkte garden/taggarna....och till min stora förvåning kom jag in i det ganska direkt...

började se syner...nädå, men bilder, scener....jag ser öppningsscenen i en film...kameran gör en åkning över lummiga trädtoppar i gryningen, zoomar in en disig öppning/glänta....där ligger en by/liten stad med mestadels låga trähus...dis somsagt, rök från eldar... ett litet torg...det pågår en rit...offerrit eller kröning...eller både och...ser först mörkt o skrämmande ut...är det ett barn som ska offras???...nej det visar sig vara ett utvalt barn som ska krönas/dubbas till ljusets o hoppets riddare/budbärare/förkämpe som ska skickas ut på mission mot mörka krafter....och solens första strålar bryter igenom diset och människorna fylls av hopp...

sången marre...visst har du fått till en gregoriansk touch speciellt i början av första....men du har så mycket uttryck o laddning att jag också får en känsla av tribal, hednisk shaman/prästinna...jag gillar det

en fråga till orkestern...kan man ta ner/plocka bort en del vibraton...dom ställer till det lite för mig, precis som på blåsintroprojektet...tycker det låter illa helt enkelt.. o då uttrycker jag mig milt ;)

är lite tveksam till pianosticket...det bryter lite för mycket mot den suggestiva ritualstämningen....

ska bli kul att följa utvecklingen...

/robert



Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Jättesnyggt :D med Marre
Jag har länge velat göra nåt kyrkligt,  med latinska sekulära citat.

Tack Divid - kul att du gillar


.......... Tack för musiken Gurano, det kommer alltid spännande musik från dej har jag märkt :)
/Marr

Jag rodnar :) och tack själv för att du med kort varsel gärna ställer upp och lånar ut din röst

taggarna reste sig direkt....pompös, symfonisk prettokitch :wacko:...orka...
men så tog jag det på utandning, sänkte garden/taggarna....och till min stora förvåning kom jag in i det ganska direkt...

började se syner...nädå, men bilder, scener....jag ser öppningsscenen i en film...kameran gör en åkning över lummiga trädtoppar i gryningen, zoomar in en disig öppning/glänta....där ligger en by/liten stad med mestadels låga trähus...dis somsagt, rök från eldar... ett litet torg...det pågår en rit...offerrit eller kröning...eller både och...ser först mörkt o skrämmande ut...är det ett barn som ska offras???...nej det visar sig vara ett utvalt barn som ska krönas/dubbas till ljusets o hoppets riddare/budbärare/förkämpe som ska skickas ut på mission mot mörka krafter....och solens första strålar bryter igenom diset och människorna fylls av hopp...

sången marre...visst har du fått till en gregoriansk touch speciellt i början av första....men du har så mycket uttryck o laddning att jag också får en känsla av tribal, hednisk shaman/prästinna...jag gillar det

en fråga till orkestern...kan man ta ner/plocka bort en del vibraton...dom ställer till det lite för mig, precis som på blåsintroprojektet...tycker det låter illa helt enkelt.. o då uttrycker jag mig milt ;)

är lite tveksam till pianosticket...det bryter lite för mycket mot den suggestiva ritualstämningen....

ska bli kul att följa utvecklingen...
/robert

Kul att du sänkte garden till detta "prettokitch" (eller ska det vara prettoskit?) :) den mesta musiken (även sånt man inte gillar vid 1:a anblicken) kan som sagt kanske innehålla nåt ändå. Dina syner var inte att lajja med :lol:

Jo jag har förstått att du inte uppskattar vibraton (du tyckte ju detta även på blåsintro) - men jag tillhör nog den skara som tycker det kan vara bra ;), men jag ska prova att sänka en del av dem och se hur det låter.

Vad gäller pianosticket så tycker jag själv att det sitter som ett smeck - tycker om när det bryter mycket - därav broken universe

Ha det gott
och tack för era synpunkter

Gurano
« Senast ändrad: 20.10.2009, 16:15:30 by Gurano »
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
taggarna reste sig direkt....pompös, symfonisk prettokitch :wacko:...orka...

men så tog jag det på utandning, sänkte garden/taggarna....och till min stora förvåning kom jag in i det ganska direkt...

började se syner...nädå, men bilder, scener....jag ser öppningsscenen i en film...kameran gör en åkning över lummiga trädtoppar i gryningen, zoomar in en disig öppning/glänta....där ligger en by/liten stad med mestadels låga trähus...dis somsagt, rök från eldar... ett litet torg...det pågår en rit...offerrit eller kröning...eller både och...ser först mörkt o skrämmande ut...är det ett barn som ska offras???...nej det visar sig vara ett utvalt barn som ska krönas/dubbas till ljusets o hoppets riddare/budbärare/förkämpe som ska skickas ut på mission mot mörka krafter....och solens första strålar bryter igenom diset och människorna fylls av hopp...

sången marre...visst har du fått till en gregoriansk touch speciellt i början av första....men du har så mycket uttryck o laddning att jag också får en känsla av tribal, hednisk shaman/prästinna...jag gillar det

en fråga till orkestern...kan man ta ner/plocka bort en del vibraton...dom ställer till det lite för mig, precis som på blåsintroprojektet...tycker det låter illa helt enkelt.. o då uttrycker jag mig milt ;)

är lite tveksam till pianosticket...det bryter lite för mycket mot den suggestiva ritualstämningen....

ska bli kul att följa utvecklingen...

/robert



Hej Jugas, jag har visst missat att svara på din fina recension :)

Klart fantasi-eggande musik det här, och jag gillar dina "syner"..för jag fick nån liknande association..fast den var inte sorglig alls då, utan som du oxå upplevde det som sen, nånting positivt..och lite mystiskt..det är lätt att få lite shaman-vibbar på det här när man sjunger då  :P
Bra att taggarna mot kitch-pretto inte kom fram då..tack för utandningen där :lol:

Jag tycker den här hör ihop med din tidigare Melodikum, Gurano, en värdig uppföljare.
 
Kul collab-igen då :D

/Marre
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Hej igen
Jag har lyssnat på denna så mycket nu att jag inte längre hör vad man mer kan göra (om man nu ska göra nåt). Är rätt nöjd själv så därför lägger jag över den på Färdiga.

Ha det gott
Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Skön mix av renässansmusik och avantgarde. Skulle vilja ha lite mera medeltidsklang på vissa saker. Du har någon oboe till vänster, den borde låta mera som en skalmeja. Gröpa ur lite mellan och snedstämma lite borde funka!
Marres sång låter lite för dämpad och nedtryckt. Tror den behöver lite mer topp och kanske även lite mer reverb, för den låter klangmässigt annorlunda än resten. Och stämmorna kunde väl få röra sig lite i ljudbilden, lite som om det vore en opera.

Tycker du fått till instrumenteringen riktigt bra, det är inte ofta under låten jag öht reflekterar över att det är syntetiska instrument. Spännande.  :)
DON'T PANIC


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Hej
Kul att du gillar detta Rattle!

Visst kan man ha mer medeltidsklang, men jag har undvikit det eftersom jag inte använder mig av sådana instrument som fanns då (så att säga) - jag har bara velat ge det en stor medeltida prägel, vilket jag tycker att jag lyckats tämligen bra med.

Jag håller med om att Marres sång kanske kan höjas/lyftas fram lite, men det får nog bli senare i så fall.
Vid en eventuell förändring av stycket kommer jag definitivt att beakta dina olika synpunkter.

Tack för komment

Ha de
Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!