Kontrollrummet

Dividend - Gryning (sunrise)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Hej.

Finalmix 091016 och färdig! Har rättat vissa saker, men kommit fram till att överflödet av noter på slutet har sin poäng. Introt ändrat. Inget mer görs på denna!

/Per-Erik


-------------
NY MIX 091015 Fick lite gjort på denna. Fixat till stråket nu så det låter bra. Tycker jag. Kanske är fartblind...

Låter mäktigt nu, OCH jag återupprepar (knappt, precis på slutet är nåt som nästan är en repitition) ingen melodi, så som di lärde berättat att man skall göra sån här musik. Även mer utvecklad polyfoni/kontrap. här. (Max två stämmig tror jag, fast det är ju melodibaserat förstås till största delen.)
Sänkt trummorna.. lite flöjt kvitter ibörjan, som säkert kan användas igen på slutet. Men det är så fullt med frekvenser där...

Är nöjd nu..

Men öppnar upp det ikväll.. Kanske låter det inte alls bra? Säg vad som kan förbättras isåfall :)
/Per


------------

Detta är en långt gången filmmusik-skiss ( = mindre strukturer av kontrapunktisk/polyfonisk typ än i de senaste instrumentala styckena), som jag härmed lämnar ut för allmänt spott och spe, eller så...

Vad är bra, vad kan göras bättre? Bör den bearbetas mer, eller framkommer idéerna så här långt?

Ja, de där jävulusiska "eviga" melodierna, har satt sig. HAr svårt att landa dem fint, men det skall fixas . Nåt mer?


« Senast ändrad: 16.10.2009, 16:18:48 by Dividend »
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Light Head

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 102
    • Visa profil
Hoppsan,

Detta är bra och har i mina öron en riktigt stor potential! Skulle vilja att det är mer anpassade stråkar, nu känns det lite "midi", inte hur det är spelat utan själa ståken är inte tillräckligt fraserad.

Skall lyssna fler gånger. gillar detta skarpt, det är en pampig återhållsamhet kan man säga. Eventuellt att jag saknar något creschendo (ops, det var nog ett ord jag aldrig skrivit tidigare,, )

Grymt bra är det i alla fall.

släpp lös hästarna och låt dem skena!


Utloggad Kon-Trollet

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 479
  • - ljudgud -
    • Visa profil
jättefin musik - verkligen gryningskt - tänker genast på en gammal dikt jag skrev på 70-talet.. :)


Gryningen suddar mörkret
med rosa och orange
Ännu en morgon gryr i din del av världen,
och du har redan glömt
det du igår kväll lovade att , aldrig aldrig...


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Detta låter bra - kan höra fåglarna kvittra :)

Tycker om stråkarnas spel, men lite mindre om trumman/cymbalen som dyker upp vid 196 första gången sedan vid 207 osv - låter lite som en elak blixt i ett annat så skönt landskap.

Ha det gott
Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Detta låter bra - kan höra fåglarna kvittra :)

Tycker om stråkarnas spel, men lite mindre om trumman/cymbalen som dyker upp vid 196 första gången sedan vid 207 osv - låter lite som en elak blixt i ett annat så skönt landskap.

Ha det gott
Gurano

Ja, kul att det gillas :) Laddar projektet under kvällen har jag tänkt mig, tänkte införa lite "fågelkvitter" (flöjt) som nåt slags avslut på varje 4a takter (på andra delen) Låter jävligt bra i huvudet iaf :D

Trumman får jag nog sänka, men kan inte tas bort helt (?) Den är ju lite bärande på slutet. Kanske tromboner tillkommer ockås. De är lite jobbiga att få rätt..

Ha det själv! :)

jättefin musik - verkligen gryningskt - tänker genast på en gammal dikt jag skrev på 70-talet.. :)


Gryningen suddar mörkret
med rosa och orange
Ännu en morgon gryr i din del av världen,
och du har redan glömt
det du igår kväll lovade att , aldrig aldrig...


Schysst dikt Kon-trollet :) och kul att du gillade. Har faktiskt din film nedladdad, men har glömt att kolla.. Skall göra ikväll tänkte jag..

Hoppsan,

Detta är bra och har i mina öron en riktigt stor potential! Skulle vilja att det är mer anpassade stråkar, nu känns det lite "midi", inte hur det är spelat utan själa ståken är inte tillräckligt fraserad.

Skall lyssna fler gånger. gillar detta skarpt, det är en pampig återhållsamhet kan man säga. Eventuellt att jag saknar något creschendo (ops, det var nog ett ord jag aldrig skrivit tidigare,, )

Grymt bra är det i alla fall.

släpp lös hästarna och låt dem skena!

Tack LH, kul att du tycker det har stor potential. Ja stråk är enormt svårt. Införde lite staccaton som liksom inte smälter in. Nog en fråga om velocity. Sen ett par andra ställen. Crescendot är i början när solen bryter fram :D sen är det bara naturen typ som vaknar till resten ;)
Pulserar i morgondiset, för att vara poetisk :)

Tack alla 3!
« Senast ändrad: 15.10.2009, 12:40:54 by Dividend »
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Detta låter bra - kan höra fåglarna kvittra :)

Tycker om stråkarnas spel, men lite mindre om trumman/cymbalen som dyker upp vid 196 första gången sedan vid 207 osv - låter lite som en elak blixt i ett annat så skönt landskap.

Ha det gott
Gurano

Jaa..detta har utvecklats..hörde ju ett litet utkast igår,,som absolut tillhör en av mina stora favvisar av dej mr Divi..som jag har hållt som den ultimata..men några mixar senare så hör jag utvecklingen nu..åt rätt håll..mycket imponerande stycke :wub:
Skräms inte bara..ha ha..den där trumman som slår till vid 3:14 framförallt..ingen lek :lol:

Sen lite kviddevitt-flöjt på detta....så är saken biff :D

/Marr

https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Tjena Marre.

VÄldigt kul att den har utvecklats rätt då.. :) Trumman är sänkt nu:

---------------

NY MIX 091015 Fick lite gjort på denna. Fixat till stråket nu så det låter bra. Tycker jag. Kanske är fartblind...

Låter mäktigt nu, OCH jag återupprepar (knappt, precis på slutet är nåt som nästan är en repitition) ingen melodi, så som di lärde berättat att man skall göra sån här musik. Även mer utvecklad polyfoni/kontrap. här. (Max två stämmig tror jag, fast det är ju melodibaserat förstås till största delen.)
Sänkt trummorna.. lite flöjt kvitter ibörjan, som säkert kan användas igen på slutet. Men det är så fullt med frekvenser där...
https://soundcloud.com/user7789882


asti

  • Gäst
Vackert, känsligt och, som någon sa, återhållsamt! Gillar speciellt de snabba stråkarna vid 63 sek och 168 sek.
Ett skönt, långsamt, lite sömnigt uppvaknande med fin följsamhet i takt och harmonier, är känslan jag får.
Om det är något jag skulle vilja ha annorlunda skulle det möjligen vara att inte låta pukor och cymbaler
komma så tidigt, utan att stycket byggs upp med enbart försiktiga stråkar och flöjter i början för att sedan
tillta i intensitet, men ändå behålla den här fina återhållsamheten.
Underbart fint!


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Ett Divi-stycke utan tvekan - kanske något ljusare än vanligt
Bitvis mäktigt - stora scenerier - storslagen natur
Fin instrumentation och bra ljud.
Tycker dock att det är lite mycket inledning mellanparti och avslutning - alltså lite bakgrundsbetonat - skulle önska ett något tydligare tema med avstamp i inledningen och som får sin höjdpunkt i mellanpartiet och sen vrids och vänds på i avslutningen.
Eller så är det bara jag som missade det  :wacko:
Men bra!
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Vackert, känsligt och, som någon sa, återhållsamt! Gillar speciellt de snabba stråkarna vid 63 sek och 168 sek.
Ett skönt, långsamt, lite sömnigt uppvaknande med fin följsamhet i takt och harmonier, är känslan jag får.
Om det är något jag skulle vilja ha annorlunda skulle det möjligen vara att inte låta pukor och cymbaler
komma så tidigt, utan att stycket byggs upp med enbart försiktiga stråkar och flöjter i början för att sedan
tillta i intensitet, men ändå behålla den här fina återhållsamheten.
Underbart fint!

Tjenis Asti!
Trevligt att staccato-stråket där fungerar i dina öron. LAgt ner en del tid på att få dem realistiska.
(MEn jag kanske väljer marcato (långt stacc) istället för vanligt staccato eller spiccato (kort staccato). Lätt gjort.
IDén med pukorna är att det är DÅ solen strålar bryter igenom mörkret, den tar sig upp över bergstopparna vid horisonten, en urladdning. Sen tänkte jag från början att resten skulle bli ett långt"ritardando" (vad heter det när inte tempot men "uttrycket" mattas av, kommer inte på?). Då skogen/slätten eller vad detn u är man betraktar, vaknar till liv och fjärilar och andra organismer myser i den livgivande solens strålar.. Typ..

Men det kom dit pukor på slutet ändå, för melodierna var så starka att det nästan kändes som pukor var nödvändiga. Det lät attans bra. Men jag skall fundera på detta, att kanske inte har pukor på olämpligt ställe.

Det här stycket verkar som det kräver lite koncentration för att uppskattas, vissa melodier är inte "poppiga" (men inte heller likt nån känd musiker som jag känner till), men det finns ändå lite pop i det. Filmmusik är ju ofta lättlyssnat. Så jag uppskattar din långa kommentar, då det verkar som det inte bara är jag som fattar :D

Ett Divi-stycke utan tvekan - kanske något ljusare än vanligt
Bitvis mäktigt - stora scenerier - storslagen natur
Fin instrumentation och bra ljud.
Tycker dock att det är lite mycket inledning mellanparti och avslutning - alltså lite bakgrundsbetonat - skulle önska ett något tydligare tema med avstamp i inledningen och som får sin höjdpunkt i mellanpartiet och sen vrids och vänds på i avslutningen.
Eller så är det bara jag som missade det  :wacko:
Men bra!

Ah, jag gör ungefär lika många glada som deppiga.. Inte så många av vardera, men mollbetonat associerar jag till eftertänksamhet mer  :unsure: Beror nog på. Kolla upp Birds and bees under färdiga demon vid tillfälle! (Den är glad och ljus, mer så än denna.) Tror du skulle gilla (?) trots att Birds är lite stökig.

Sant är att det finns ett avbrott där allt byter riktning, efter crescendot. (Bl a typ av ackord byts abrupt) Kanske skall ja sätta sluttemat (det som spelas på horn och violin på slutet) över annan ackordsföljd och sen justera  :unsure: Jag brukar göra sånt där rekursivt (att det tar ett antal 4*takter för att göra omvandlingen från ett motiv till annat), men det blir sällan särskilt bra utan mycket jobb..
Bäst är det om man "hör" ungefär hur det skall låta för att slippa en lång sträcka med justeringar till nya temat.
Men skall tänka på det du säger.

Tack båda två för comments!
https://soundcloud.com/user7789882


Avslappnad

  • Gäst
Med en enkel kommentar till en komponerande karl, kalasbra! :) Ser verkligen en film framför mig, varför inte en filmatisering av en Jane Austen?


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Väldigt vackert inledningsvis. Sen tappade jag bort mig i frekvensmassan. Fortfarande vackert då också, men jag tyckte stycket var tydligare första minuten än senare delen.


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 392
    • Visa profil
    • SoundClick
Kevin Costner och Dansar med vargar är de bilder jag får. Fantastiskt film och mycket vacker musik. Något dissonant eller udda ackord på slutet antyder en scenförändring från den sköra säkerheten till orosmoln i horisonten. Väldigt snyggt gjort och proffsigt till max. 
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Med en enkel kommentar till en komponerande karl, kalasbra! :) Ser verkligen en film framför mig, varför inte en filmatisering av en Jane Austen?

Kul med enkla kommentarer :) Såna där tjejfilmer brukar ha nåt liknande typ av melodier, ja. Fast ofta mer "direkt på" vilken känsla regissören vill förstärka . Fanns en jag såg när jag var liten, de var i Australien. Kan nog fortfarande spela melodin på piano. För den nöttes in liksom.
Tack!

Väldigt vackert inledningsvis. Sen tappade jag bort mig i frekvensmassan. Fortfarande vackert då också, men jag tyckte stycket var tydligare första minuten än senare delen.

Ja, det är tydligare. Tanken är väl mer att ha en föränderlig struktur, med lite övning kan jag nog göra hela stycken tydliga, fast de är komplicerade för mig att skriva.
Dock har du rätt på en punkt, där är fasansfullt mycket noter HELA TIDEN (efter introt). Kanske gör nåt åt det (förlänger noter, tar bort de som stör). Det flyter lite mycket för att vara filmmusik.


Kevin Costner och Dansar med vargar är de bilder jag får. Fantastiskt film och mycket vacker musik. Något dissonant eller udda ackord på slutet antyder en scenförändring från den sköra säkerheten till orosmoln i horisonten. Väldigt snyggt gjort och proffsigt till max. 

Jo, förstår att äventyrsfilmer och tjejfilmer ligger nära i associationsbanorna. Detta måste vara första gången sen "London Dawn" som man har sagt att en komposition låter proffsig :D Tack!
Slutet, jo det var så att jag glömde bort vilket grundackordet var.. ;)

Tack alla tre!
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Färdig och finalmixad!
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjou Per!
Wow, verkligt snyggt o känsligt, klart att detta borde få utrymme på filmduken som introt till nån stor movie!
Hör att du jobbat mycket med detta, klara strings och snabba pizzicato. Stora trumman kunde få lite mer botten opch cymbalerna lite mer luft (reverb kanske)
Härliga harmonier, och inga sura toner, fan va du har jobbat snyggt med denna låt! :wub:
En  låt som man bara ska starta och sen luta sig bakåt och sen njuta och segla in i .... film eller musikvärlden! Fem minuter känns lite kort med så bra gjord klassisk musik men jag tackar även för denna lyssning!

h. johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Tjou Per!
Wow, verkligt snyggt o känsligt, klart att detta borde få utrymme på filmduken som introt till nån stor movie!
Hör att du jobbat mycket med detta, klara strings och snabba pizzicato. Stora trumman kunde få lite mer botten opch cymbalerna lite mer luft (reverb kanske)
Härliga harmonier, och inga sura toner, fan va du har jobbat snyggt med denna låt! :wub:
En  låt som man bara ska starta och sen luta sig bakåt och sen njuta och segla in i .... film eller musikvärlden! Fem minuter känns lite kort med så bra gjord klassisk musik men jag tackar även för denna lyssning!

Hej Johan!
Det var inte dålig kritik! :) Tack! Har faktiskt bara pysslat med låten sammanlagt ungefär 3 timmar. Men Lennon skrev ju Yesterday på 10 min sa han (eller om det var Paul).
Skall kolla om jag kan lägga lite EQ på trumman och fixa mer reverb på cymbalen!

Kul att det gav inverkan ;)

/Per
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
FInstämd inledning, och över huvud taget låter det riktigt snyggt tycker jag. Dock saknar jag någt att hänga upp min uppmärksamhet på. Nu låter det...kanske som filmmusik, man tänker på något annat?

SNygg mix var det, och väl rott som helhet, men lite bakgrundsaktigt kanske. Kan tänka mig att den passar som något mellanlåt på din samlingsskiva (som väl kommer? )

https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad tsmalmbe

Perkussionisten har tendens till manisk-depressivitet. Ibland hyperaktiv, ibland helt ute och cyklar.

Efter att jag tagit en liten utflykt personligen till det symfoniska så känner jag genast för att lägga på en lite småttdistad men mycket effekterad gitarr och en gående bas. Symph-progg.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
FInstämd inledning, och över huvud taget låter det riktigt snyggt tycker jag. Dock saknar jag någt att hänga upp min uppmärksamhet på. Nu låter det...kanske som filmmusik, man tänker på något annat?

SNygg mix var det, och väl rott som helhet, men lite bakgrundsaktigt kanske. Kan tänka mig att den passar som något mellanlåt på din samlingsskiva (som väl kommer? )

Ja, det är väl närmast filmmusik. HAr fått råd hur jag skall få den att passa i en "form" av klassiskt snitt. Alltså kompositionsmässiga förändringar så den får ett namn ur den klassiska floran, t ex Symfonisk dikt, eller dyl. Vet inte om jag vill :) Tycker den funkar as is.

Vad skulle du vilja hänga upp uppmärksamheten på om du varit jag? :) (Kanske har du rätt, men skall du klaga så får du gärna vara konstruktiv.  :lol:   )
Nä, skämtar bara, välkomnar alla tips för att (eventuellt) förbättra den här längre fram :)


Perkussionisten har tendens till manisk-depressivitet. Ibland hyperaktiv, ibland helt ute och cyklar.

Efter att jag tagit en liten utflykt personligen till det symfoniska så känner jag genast för att lägga på en lite småttdistad men mycket effekterad gitarr och en gående bas. Symph-progg.

Ah, har inte tänkt på timpani-spelaren, där är några rolls och så slag på 1:an och (ibland) 2:an. När är han ute och cyklar?
Tack för arrangemangs mässig idé. Vet inte om gå-bas passar utan att ändra det som föreligger. Däremot gitarr är alltid kul förstås :)

Tack för lyssning båda!
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 250
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Märker att jag inte kommenterat denna tidigare men jag har lyssnat. I början är det lite skvalpigt "komp" som låter irrande men när stråkarna kommer får man en struktur. Passar egentligen bra med just gryningsidén - tycker sedan att verket öser på framåt med struktur och lite spännande utflykter sedan kommer timpanin eller stridstrummorna in helt rätt och på lagom nivå - hade förväntat mig ett utklingande crescendo men nä ett ganska tvärt slut blev det - så ska jag risa något så är det slutet och ska jag rosa något så är det helheten väldigt vackert men på ett strukturerat lite tufft sätt passar bra in på den nordiska gryningen i början av september.
Gott jobb ser att du är färdig men om du ändrar dig så får du gärna ändra slutet för min del.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Märker att jag inte kommenterat denna tidigare men jag har lyssnat. I början är det lite skvalpigt "komp" som låter irrande men när stråkarna kommer får man en struktur. Passar egentligen bra med just gryningsidén - tycker sedan att verket öser på framåt med struktur och lite spännande utflykter sedan kommer timpanin eller stridstrummorna in helt rätt och på lagom nivå - hade förväntat mig ett utklingande crescendo men nä ett ganska tvärt slut blev det - så ska jag risa något så är det slutet och ska jag rosa något så är det helheten väldigt vackert men på ett strukturerat lite tufft sätt passar bra in på den nordiska gryningen i början av september.
Gott jobb ser att du är färdig men om du ändrar dig så får du gärna ändra slutet för min del.

TAck för utförlig beskrivning. :)
Jo, det var slutet de tyckte jag skulle ha en "coda" (avslut) enligt nåt mönster man använde förr. Jag är väl inte heller nöjd med slutet  :unsure: Fick bara brist på idéer när jag bestämde mig för att det fick räcka.

Väldigt kul att du upptäckte strukturen med stråket. Det var det jag ägnade mest tid av de 3-4 timmar jag satt med den. (Kanske mer, eftersom jag satt nån dag efter men minns inte.) Det spelar ingen roll men att helheten uppfattas som väldigt vacker "men på ett strukturerat lite tufft sätt"  :lol: (Ja det är ett pricktest från norska mensa den här låten! :D
är tillräckligt för att jag skall vara nöjd. :)

Men jag skall se om jag inte kan fixa till slutet längre fram :)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Boxcutter

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 140
    • Visa profil
Det är sån här musik jag vill kunna göra! Låter som taget ur en storfilm!
Återigen lyckas du att blur:a ackordbytena så pass mycket att man knappt märker dem, vilket är väldigt snyggt. Då och då blev det lite abrupta förändringar i melodi/dynamik som jag reagerade på, men om stycket är skrivet på 3 timmar är det kanske inte så konstigt! Då har du inte haft tid att titta igenom och fixa småsaker antar jag.

Sjukt bra gjort, särskilt på tre timmar!


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Tack! Kul att det verkar sjukt bra :)

https://soundcloud.com/user7789882