Kontrollrummet

När blir musik kommersiell?

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Vad är kommersiell musik? Vilka kriterier skall vara uppfyllda? Är musiken kommersiell för att den tilltalar många, eller är det "baktanken" som räknas? Motsatsen skulle då vara icke kommersiell musik= tilltala få,svårlyssnad...eller..?


Utloggad Assar

  • Frånvarande
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 251
  • W H A T E V E R
    • Visa profil
    • Assar
  • Soundcloud: assarandersen
kommersiell´ adj. ~t
ORDLED: kom-mersi-ell
• som i första hand tjänar vinstintressen [ibl. ngt nedsätt.]: ~a filmer; ~a intressen

kommers´ subst. ~en ~er
ORDLED: kom-mers-en
• (livlig) handel: julkommers; det var livlig ~ på torget; ~en började komma igång
BET.NYANS: med negativ bibetydelse: idrotten är bara ~ nu för tiden


Utloggad jahala

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 12
    • Visa profil
Vanskelig spørsmål å svare på, men "kommersiell musikk" for meg er musikk som "alle" potensielt kan like, uansett alder og bakgrunn. Musikk med en bra melodi, og en produksjon og et budskap som folk flest kan forholde seg til.


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Vad är kommersiell musik? Vilka kriterier skall vara uppfyllda? Är musiken kommersiell för att den tilltalar många, eller är det "baktanken" som räknas? Motsatsen skulle då vara icke kommersiell musik= tilltala få,svårlyssnad...eller..?

Intressant frågeställning. Rannsakar jag mig själv kan jag säga "njaej, låter för kommerciellt för mig". Lite snobbism över det uttrycket kanske.

Jag tror nog att det man som musikintresserad menar med att säga att det låter kommersiellt är tillrättalagt . Man väljer att slipa av hörnen, att köra melodyne för at sätta sissta millihertzfelet på sången etc, man tar bort "vågade" delar av musiken. Just för att det skall tilltala många.
Inget fel i det, men som musiker (ajajaja, hobbymusiker då ;)  ) tycker man kanske att musiken tenderar att bli ointressant.

Men visst finns musik som går sin egen väg? NiN, Recoil; Depeche Mode, Björk, the knife. Å andra sidan kanske många ev dessa gjorde lite "mainstream" i början.

Men kommersiell musik är ju med handen på hjärtat inte sämre, men möjligen mer tillrättalagd. Ungefär som storköksmat, man gör grejjor som kanske inte sticker ut rent kulinariskt, utan man kör på svagt kryddade alternativ som man vet går hem...

tankar från soffan bara..........
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Light Head

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 102
    • Visa profil
Assar svarade iofs på frågan,,, men "komersiell" musik i min öron har verkligen ingen plats i min skivhylla!

Om jag rannsakar mig riktigt, har jag något som är komersiellt? Enya kanske? Diana Krall? Depeche Mode?

Vi är nog snubblande nära tråden om "midi eller riktiga instrument"?

Jag gör ingen komersiell musik! Hur vet jag det? Jo för jag har inte tjänat en endaste spänn på den!! Om "Bert Karlsson" skulle säga till mig hur jag skall spela för att han skall tjäna pengar åt "oss" på resultatet...  då är det dags att tänka efter ordentligt! Vill jag att det över huvud taget skall vara komersiellt???


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Ett litet citat från en engelsk wiki:

Commerce comprises the trading of something of economic value such as goods, services, information or money between two or more entities. Commerce functions as the central mechanism which drives capitalism and certain other economic systems (but compare command economy, for example). Commercialization or commercialisation consists of the process of transforming something into a product, service or activity which one may then use in commerce.


Dvs. så fort musiken säljs blir den kommersiell :)


h.  Johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Light Head

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 102
    • Visa profil
Men visst finns musik som går sin egen väg? NiN, Recoil; Depeche Mode, Björk, the knife. Å andra sidan kanske många ev dessa gjorde lite "mainstream" i början.

Jag tror att NiN,, Recoil,, DM mfl...  INTE var komersiella från början! Inte mainstream för fem öre,,, men det blev det så småning om.


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Assar svarade iofs på frågan,,, men "komersiell" musik i min öron har verkligen ingen plats i min skivhylla!

Om jag rannsakar mig riktigt, har jag något som är komersiellt? Enya kanske? Diana Krall? Depeche Mode?

Vi är nog snubblande nära tråden om "midi eller riktiga instrument"?

Jag gör ingen komersiell musik! Hur vet jag det? Jo för jag har inte tjänat en endaste spänn på den!! Om "Bert Karlsson" skulle säga till mig hur jag skall spela för att han skall tjäna pengar åt "oss" på resultatet...  då är det dags att tänka efter ordentligt! Vill jag att det över huvud taget skall vara komersiellt???
Kommersiell musik= dra in kulor med andra ord? eller menar du att du inte vill tjäna pengar överhuvudtaget på din musik?


DåligtGehör

  • Gäst
Jag tror att de flesta syftar på att man är beredd att kompromissa, ofta mer än mindre, med sin intention för att sälja/bli något. En påtaglig anpassning. Avsaknad av eget starkt utryck.


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Ett litet citat från en engelsk wiki:

Commerce comprises the trading of something of economic value such as goods, services, information or money between two or more entities. Commerce functions as the central mechanism which drives capitalism and certain other economic systems (but compare command economy, for example). Commercialization or commercialisation consists of the process of transforming something into a product, service or activity which one may then use in commerce.


Dvs. så fort musiken säljs blir den kommersiell :)


h.  Johan

Alltså är all musik kommersiell fast begreppet är missbrukat?


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
En liten reflektion... Många av oss går till jobbet varje dag, tar skit från kunder, har en ovanligt sjuk chef mm mm.. Dock gör vi detta för att dra in pengar. Kommersiellt så det förslår...Vad är då skillnaden mot att göra kommersiell musik?


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Vissa musikintressenter använder orden "kommersiel musik" i negativ mening. Lixom "för lätt musik". T.ex dansbandsmusik kan sälja väldigt bra men upplevs samtidigt som nåt negativt, typ "låter dansband" :)

Medan samma intressenter gillar prövande, mer progressiv och "laborerande" musik, som dock inte alltid är lätt såld = "icke kommersiell musik"

Detta var väl flummigt, hoppas nån fattar va ja menar :D


h.  Johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


DåligtGehör

  • Gäst
En liten reflektion... Många av oss går till jobbet varje dag, tar skit från kunder, har en ovanligt sjuk chef mm mm.. Dock gör vi detta för att dra in pengar. Kommersiellt så det förslår...Vad är då skillnaden mot att göra kommersiell musik?

Den är nog inte så stor om du gör det mest för att dra in pengar. Musiken däremot, riskerar nog att bli mer anpassad då du fogat in den i behaga och tjäna pengar domänen.


Utloggad lonewind

Vad är kommersiell musik? Vilka kriterier skall vara uppfyllda? Är musiken kommersiell för att den tilltalar många, eller är det "baktanken" som räknas? Motsatsen skulle då vara icke kommersiell musik= tilltala få,svårlyssnad...eller..?

Utan att läsa föregående svar och utan alltför mycket eftertanke så skulle jag nog mena att musik är komersiell då den säljer.

Edit: Vilket jag ser mahan redan hade sagt mer eller mindre
« Senast ändrad: 28.04.2007, 23:46:59 by lonewind »


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Abba skälldes för att vara kommersiella när det begav sig, även av mig. Jag tycker det är fantastisk musik idag. Likadant med Ted Gärdestad, "en produkt" sades det och man fattar att hans låtar håller minst i hundra år till. Grejen är att båda var kommersiella och höll hög musikalisk kvalitet. Det finns inget motsatsförhållande mellan dessa. Varför skulle det göra det? Sedan kan man förundra sig över hur sånt som låter skit kan sälja enormt och spelas på radion till mer än illamåendenivå. Sådant förbryllar mig mer än kvalitet som säljer eller inte säljer alls om nu musik säljer ö h t idag.
« Senast ändrad: 29.04.2007, 01:52:50 by equality »
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad ynot

  • vatten
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 826
  • i missed u
    • Visa profil
    • vassmusic.com

Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
En liten reflektion... Många av oss går till jobbet varje dag, tar skit från kunder, har en ovanligt sjuk chef mm mm.. Dock gör vi detta för att dra in pengar. Kommersiellt så det förslår...Vad är då skillnaden mot att göra kommersiell musik?

Det är inte en skillnad utan en likhet. Om vi inte hade fått pengar för det så hade vi inte gjort det (gått till jobbet alltså). Det är i alla fall min grundåsikt. Det är i alla fall hur jag ser på det. Jag kanske trivs med arbetskamraterna men jag hade hellre träffat dem när jag vill, t ex över en kopp kaffe mellan 1015 - 1200, hellre än hela dagen 0700 - 1700. Jag kanske trivs med mitt jobb som sådant men jag hade hellre valt att sitta hemma o spela gitarr, vara ute o busa med min hund, spendera tid med min dotter/fru etc. Om jag inte hade fått betalt för att gå till jobbet det vill säga. Kanske kan man göra ett försiktigt försök till definition då:

Icke-kommersiell: Att göra precis vad fan du känner för utan att ta hänsyn till vad andra tycker om det.
Kommersiell: Att göra det du tror/hoppas på att andra skall uppskatta.

Kommer att tänka på ett exempel från musikbranschen:
Icke-kommersiellt: Metallica - Kill'em all. Så hårt som möjligt, enkelt och snabbt inspelat.
Kommersiellt: Metallica - Black Album. Tillrättalagt för att tillfredställa så många som möjligt.


Utloggad brynolf

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 156
  • Ko
    • Visa profil
Jag tror nog att det man som musikintresserad menar med att säga att det låter kommersiellt är tillrättalagt . Man väljer att slipa av hörnen, att köra melodyne för at sätta sissta millihertzfelet på sången etc, man tar bort "vågade" delar av musiken. Just för att det skall tilltala många.

Sen kan man ju fråga sig om "pöbeln" verkligen uppfattar den där skillnaden på en miliherz. Tänk skolfröken som sjöng på melodifestivalen senast... falskt så det förslår, men sålde som satan ändå. Jag tror inte Svensson köper skivor främst för musikens skull, utan för artisten och hans/hennes image och personlighet. Det är ju det som bolagen är bra på att leta fram; "intressanta" personligheter. "Kommersiell" musik för mig har till stor del kommit att bli synonymt med "musik där musiken kommer i andra hand".


Utloggad berra_-

  • Lovande
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 385
  • My name is Manny Calavera!
    • Visa profil
Musik blir kommersiell i mitt tycke när den är gjord enbart för att sälja. T ex hitta en sångerska som sjunger bra, hyr in några låtskrivare, dom skriver en hit, sångerskan sjunger in den, den spelas på radio. Helt opersonligt alltså!  ^_^
Hälsa sa Hellsa


Utloggad tbruce

  • Skostorlek: 45
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 354
  • Riktiga syntar har stängningsknapp.
    • Visa profil
Jag skrev en hemtenta om detta i höstas... den sammanfattar väl det mesta om vad jag tycker om ämnet. Så, copy paste:

Kommersialism

För att undvika begreppsförvirring: "kommersiell" kan betyda (minst) två olika saker. Med det ena menas att musiken överhuvudtaget släpps ut på marknaden, vilket betyder att den kommer utsättas för kommersiella krafter av olika slag. I denna bemärkelse så är all musik man kan hitta i exempelvis en skivbutik, se och höra på scen eller till och med på gatan, eller köpa på något annat sätt, kommersiell. Dock är detta förmodligen inte den första användning folk i allmänhet tänker på. "Kommersiell musik" är i folkmun musik där man i själva skapandeprocessen har sett till vad som kan tänkas inverka positivt respektive negativt på försäljningen av musiken. Detta ses så gott som alltid som något negativt, åtminstone av personer utanför målgruppen. Man kan också uttrycka det som att musikskaparen inte ska kompromissa, han eller hon ska skapa musik just på det sättet som han eller hon gör det "naturligt", och inte se till vad som efterfrågas.

Det är ganska intressant att det inom musik ses som så fult att ha sina potentiella kunder (publiken) i åtanke när man tillverkar varan (gör musik). I de absolut flesta brancher så gäller parollen "kunden har alltid rätt"; är kunden inte nöjd med varan så är det varan det är fel på. Många musikskapare (och -lyssnare) av den mer idealistiska typen tycks dock ofta anse att det istället är fel på kunden. Detta synsett kanske även finns inom vissa andra kulturyttringar och konstarter (om man nu kan kalla populärmusik för konst – det är dock en annan diskussion).

Det är vanligt att man hör musiker på hobbynivå säga saker i stil med "javisst skulle jag vilja kunna leva på musiken – men fyfan för att sälja sig och bli en skivbolagsprodukt/skriva musik till skivbolagsprodukter/programmera ringsignaler/skriva reklamjinglar/dylikt". Det får mej att undra vad det är som egentligen är fel med att göra sånt. Varför det blir att man "säljer sig", bara för att man ser på musikskapande på ungefär samma sätt som de flesta ser på andra, liknande färdigheter? Om man försöker överföra det här tankesättet på diverse andra branscher, även sådana med kreativa inslag, framstår det lätt som ett tjurskalligt eller naivt tankesätt.

Nära kopplat till den här diskussionen om kommersialismens effekter på musiken ligger resonemang kring autenticitet och äkthet. Det tycks finnas en utspridd idé om att musik framtagen för att fungera i ett kommersiellt sammanhang inte kan vara autentisk. Definitionen av autentisk verkar i detta sammanhang vara ungefär "oförställd", alltså att man är uppriktig i sitt skapande. Här uppstår en intressant paradox. Exempelvis pojkbandsgenren, som är en kommersiellt gångbar genre, låter på ett väldigt speciellt sätt. Den är vad den är och försöker inte framstå som något annat. Borde den inte då vara så autentisk som något kan bli? Man skulle kunna hävda att konceptet pojkband, när det kom, var mer orginellt än vad många av de unga rockband är som får vissa skribenter och tyckare att bli alldeles lyriska, och trots det förknippas förmodligen termen autenticitet mer med de senare.

Termen autenticitet är väldigt öppen för godtycke och uppfattning, vilket gör det svårt att veta vad den eller dess mer talspråkliga synonymer egentligen betyder i ett givet sammanhang. Kanske använder man helt enkelt termerna som ett gömställe i en smakdebatt, för att höja upp de egna favoriterna (och kanske lika mycket den egna målgruppen) och skriva ner det som tilltalar en helt annan målgrupp.

Underligt nog verkar mångas intryck av musiken färgas väldigt mycket av huruvida den ses som kommersiell eller inte. Detta är intressant, eftersom det ju inte ändrar hur det enskilda musikstycket faktiskt låter. Kanske är man rädd för att bli "lurad", att få reda på att ett budskap som man känner sig tilltalad av egentligen är en konstruktion som är gjord för att tilltala mej, inte för att någon annan egentligen behövde uttrycka just det. Dock skulle jag vilja hävda att tänket kring vad som kan tilltala publiken ofta är minst lika utbrett och kalkylerande bland många stilar och band som ses som mer "autentiska". Man ger publiken det den vill ha, för att få tillbaka det man själv vill ha från publiken. Detta är tveklöst utbrett inom allt från hiphop, techno och rock, till jazz eller blues. Alltså skulle dessa musikstilars uttryck och budskap egentligen kunna ses som minst lika konstruerade.

Enda skillnaden som jag kan se är att det här oftast är samma personer som konstruerar budskapet och framför det, vilket ofta inte är fallet inom den s.k kommersiella musiken. Frågan är om detta kan vara den avgörande skillnaden? I studierna i Musikliv (s. 227) om vad som gör att en artist uppfattas som autentisk står att detta att skriva låtarna själv är "en första och självklar utgångspunkt, så självklar att den inte ens nämns i någon av studierna". Detta måste dock vara ett ganska nytt synsätt. Före 60- eller 70-talet var det vanligaste att artister spelade covers och "gamla godingar", och ingen förväntade sig något annat. Det centrala var framförandet, i början kanske att få höra musik framföras överhuvudtaget, som en levande jukebox, men så småningom även med mer förfinat intresse för hur varje band, artist eller sångare tolkade vissa låtar. Som exempel så skrev Elvis Presley som bekant aldrig en enda låt själv, men han har ändå blivit en av vår tids allra mest berömda artister, helt på grund av sitt elektriska framträdande. Vad hade hänt om Elvis hade fötts 1985 istället för 1935, och blivit kommersiellt framgångsrik på ett motsvarande men uppdaterat koncept? Hade han då fått en "skräpstatus" istället för den ikonstatus hans person nu åtnjuter? Tanken är intressant.


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Abba skälldes för att vara kommersiella när det begav sig, även av mig. Jag tycker det är fantastisk musik idag. Likadant med Ted Gärdestad, "en produkt" sades det och man fattar att hans låtar håller minst i hundra år till. Grejen är att båda var kommersiella och höll hög musikalisk kvalitet. Det finns inget motsatsförhållande mellan dessa. Varför skulle det göra det? Sedan kan man förundra sig över hur sånt som låter skit kan sälja enormt och spelas på radion till mer än illamåendenivå. Sådant förbryllar mig mer än kvalitet som säljer eller inte säljer alls om nu musik säljer ö h t idag.
När det gäller ABBA tycker jag idag att den musiken är totalt "själslös", bara yta, Ted Gärdestad däremot
tycker jag bättre om i dag ( förutom vissa schlagerbidrag ) ABBA lyckades väl göra den mest ultimata kommersiella musiken vilket jag tycker sker på bekostnad på trovärdigheten...


Utloggad tbruce

  • Skostorlek: 45
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 354
  • Riktiga syntar har stängningsknapp.
    • Visa profil

Utloggad Marc

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 26
    • Visa profil
Alltså, fattar ni inte?

ALL musik som går att köpa är kommersiell.

Punkt slut!


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Alltså, fattar ni inte?

ALL musik som går att köpa är kommersiell.

Punkt slut!
Om man ser till den strikta betydelsen av "kommersiell" så är ju det rätt. Men "kommersiellt" har fått en annan betydelse speciellt inom musik och konst,för många en negativ betydelse. Om allt var svart och vitt så kan man ju resonera som du gör...


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Alltså, fattar ni inte?

ALL musik som går att köpa är kommersiell.

Punkt slut!
Om man ser till den strikta betydelsen av "kommersiell" så är ju det rätt. Men "kommersiellt" har fått en annan betydelse speciellt inom musik och konst,för många en negativ betydelse. Om allt var svart och vitt så kan man ju resonera som du gör...

Japp, så är det ju....om man bestämmer sig för att inte förstå vad vi menar med vårt resonemang så...

I övrigt är ju diskussionen intressant!

Graden av kommersialitet kan ju dessutom diskuteras om man gör musik för sin egen skull (helt efter sitt eget huvud utan att tänka på vad som säljer) och sen har en trave cd som man säljer vid intresse...det känns lite mindre kommersiellt än lanseringen av A-Teens.

Även om det är kommersiellt...
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Marc

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 26
    • Visa profil
Ibland finns det produkter som är mer gångbara på marknaden och ibland tvärtom men allt som finns till för försäljning är kommersiellt. Visst om Nisse sitter och producerar trance hemma med reason, då är det inte så jäkla kommersiellt eftersom han gör det för eget interesse. Men så fort skivbolaget lyfter ut Nisses låt på marknaden finns det en kommersiell tanke, annars skulle man inte investera varken tid eller energi i det hela.

Sedan att det finns mer eller mindre kommersiellt riktad musik är en annan diskussion tycker jag.


Utloggad Light Head

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 102
    • Visa profil
Alltså, fattar ni inte?

ALL musik som går att köpa är kommersiell.

Punkt slut!
Om man ser till den strikta betydelsen av "kommersiell" så är ju det rätt. Men "kommersiellt" har fått en annan betydelse speciellt inom musik och konst,för många en negativ betydelse. Om allt var svart och vitt så kan man ju resonera som du gör...

Japp, så är det ju....om man bestämmer sig för att inte förstå vad vi menar med vårt resonemang så...

I övrigt är ju diskussionen intressant!

Graden av kommersialitet kan ju dessutom diskuteras om man gör musik för sin egen skull (helt efter sitt eget huvud utan att tänka på vad som säljer) och sen har en trave cd som man säljer vid intresse...det känns lite mindre kommersiellt än lanseringen av A-Teens.

Även om det är kommersiellt...

Jag kanske drar i gång fel engagemang när jag säger att det finns så jäkla många som "produktifierar" något som man vet genom t.ex. marknadsundersökning vad som kommer att sälja. Allt från avföring med guldfärg till A-teens. (vill inte störa någon, men det kändes som två ytterligheter, ingen annan koppling!)


Utloggad tbruce

  • Skostorlek: 45
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 354
  • Riktiga syntar har stängningsknapp.
    • Visa profil
En sak som man ska ha i åtanke är att skivbolagen har faktiskt INTE någon mall som alltid genererar bombsäkra hittar och säljsuccéer. Många resonemang här verkar bygga på den idén, att skivbolagen vet precis vad folk vill ha och helt enkelt sätter ihop det så och tjänar kulor genom att "hjärntvätta" folk att gilla det. Så fungerar det inte! Skivbolagen satsar på massa olika saker som man tror har potential att sälja - den stora majoriteten floppar och betalar sig faktiskt inte ens - medans ett fåtal akter drar in så mycket att de kan täcka för förlusten på de mindre lyckade. Alltså: även om skivbolagen naturligtvis väljer vad de satsar mest marknadsföringspengar på, så är det publiken som bestämmer vad som blir stort, INTE skivbolagen. Annars hade man naturligtvis skippat alla akter som inte går runt och bara satsat på de som cashar in.


DåligtGehör

  • Gäst
Citera
Det är ganska intressant att det inom musik ses som så fult att ha sina potentiella kunder (publiken) i åtanke när man tillverkar varan (gör musik). I de absolut flesta brancher så gäller parollen "kunden har alltid rätt"; är kunden inte nöjd med varan så är det varan det är fel på. Många musikskapare (och -lyssnare) av den mer idealistiska typen tycks dock ofta anse att det istället är fel på kunden. Detta synsett kanske även finns inom vissa andra kulturyttringar och konstarter (om man nu kan kalla populärmusik för konst – det är dock en annan diskussion).

Om man menar att 'allt är ett och samma' så kan man säkert resonera och försöka följa vad som anses vara den bästa företagsmodellen och bekänna sig till synsättet att "kunden har alltid rätt". Om musik enbart av en anses vara en produkt - som alla andra produkter/tjänster - som skall säljas och ge medel till det liv man önskar bekosta.

Man kan säkert göra bra musikprodukter på det sättet och det har gjorts. Men kanske behövs det även i denna företagarmodell lite lidelse och egenart. Att bara följa och försöka kundanpassa tror jag inte fungerar så bra. Åtminstone inte överlag och för det mesta.

Själv har jag inte den grundsynen på musik eller annan "konst". Jag är mer intresserad av egenart och lidelse. Att inte följa 'kunden som har ju alltid har rätt' för sig - för vem kan säga något annat. Utan skapa den musik man vill och strävar efter. Allt annat är en stor kompromiss.


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Citera
Det är ganska intressant att det inom musik ses som så fult att ha sina potentiella kunder (publiken) i åtanke när man tillverkar varan (gör musik). I de absolut flesta brancher så gäller parollen "kunden har alltid rätt"; är kunden inte nöjd med varan så är det varan det är fel på. Många musikskapare (och -lyssnare) av den mer idealistiska typen tycks dock ofta anse att det istället är fel på kunden. Detta synsett kanske även finns inom vissa andra kulturyttringar och konstarter (om man nu kan kalla populärmusik för konst – det är dock en annan diskussion).

Om man menar att 'allt är ett och samma' så kan man säkert resonera och försöka följa vad som anses vara den bästa företagsmodellen och bekänna sig till synsättet att "kunden har alltid rätt". Om musik enbart av en anses vara en produkt - som alla andra produkter/tjänster - som skall säljas och ge medel till det liv man önskar bekosta.

Man kan säkert göra bra musikprodukter på det sättet och det har gjorts. Men kanske behövs det även i denna företagarmodell lite lidelse och egenart. Att bara följa och försöka kundanpassa tror jag inte fungerar så bra. Åtminstone inte överlag och för det mesta.

Själv har jag inte den grundsynen på musik eller annan "konst". Jag är mer intresserad av egenart och lidelse. Att inte följa 'kunden som har ju alltid har rätt' för sig - för vem kan säga något annat. Utan skapa den musik man vill och strävar efter. Allt annat är en stor kompromiss.

Det är väl just det som ger artister/musiker respekt. Man jobbar enträget vidare med sin grej utan att snegla på ev. publik/förlag/skivbolag. Det är snarare lyssnarna/publiken som får rätta sig efter upphovsmakaren och inte tvärt om.. och om tycke uppstår blir det kommersiellt :rolleyes:


Florian le Sage

  • Gäst
En sak som man ska ha i åtanke är att skivbolagen har faktiskt INTE någon mall som alltid genererar bombsäkra hittar och säljsuccéer. Många resonemang här verkar bygga på den idén, att skivbolagen vet precis vad folk vill ha och helt enkelt sätter ihop det så och tjänar kulor genom att "hjärntvätta" folk att gilla det. Så fungerar det inte! Skivbolagen satsar på massa olika saker som man tror har potential att sälja - den stora majoriteten floppar och betalar sig faktiskt inte ens - medans ett fåtal akter drar in så mycket att de kan täcka för förlusten på de mindre lyckade. Alltså: även om skivbolagen naturligtvis väljer vad de satsar mest marknadsföringspengar på, så är det publiken som bestämmer vad som blir stort, INTE skivbolagen. Annars hade man naturligtvis skippat alla akter som inte går runt och bara satsat på de som cashar in.

Och hur många A&R managers etc känner du på bolagen personligen då?
Vet du vad du säger här, ÄR DU VERKLIGEN INSATT?
Knappast troligt enligt mig men ok...vad handlar maknadsföring och strategi om tbruce?
 :wacko:


Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
En sak som man ska ha i åtanke är att skivbolagen har faktiskt INTE någon mall som alltid genererar bombsäkra hittar och säljsuccéer. Många resonemang här verkar bygga på den idén, att skivbolagen vet precis vad folk vill ha och helt enkelt sätter ihop det så och tjänar kulor genom att "hjärntvätta" folk att gilla det. Så fungerar det inte! Skivbolagen satsar på massa olika saker som man tror har potential att sälja - den stora majoriteten floppar och betalar sig faktiskt inte ens - medans ett fåtal akter drar in så mycket att de kan täcka för förlusten på de mindre lyckade. Alltså: även om skivbolagen naturligtvis väljer vad de satsar mest marknadsföringspengar på, så är det publiken som bestämmer vad som blir stort, INTE skivbolagen. Annars hade man naturligtvis skippat alla akter som inte går runt och bara satsat på de som cashar in.

Det tror jag nog inte på riktigt... man kanske ger någon en chans men säljer de inte så droppas man rätt kvickt. Jag tror i alla fall att förr tiden för inte så länge sedan så kunde man satsa på en artist som en mer långsiktig investering, låta dem mogna genom att släppa flera album även om de två - tre första floppade. För mig framstår det i alla fall som att modera stora skivbolag inte satsar på okända kort, inte i någon större utsträckning i alla fall.


Utloggad Marc

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 26
    • Visa profil
Jag tror i alla fall att förr tiden för inte så länge sedan så kunde man satsa på en artist som en mer långsiktig investering, låta dem mogna genom att släppa flera album även om de två - tre första floppade. För mig framstår det i alla fall som att modera stora skivbolag inte satsar på okända kort, inte i någon större utsträckning i alla fall.

Kompliserade artistkontrakt är väl fortfarande väldigt vanligt hos majors idag? fast det kan ju vara så att bolagen har försvunnit mer och mer eftersom efterfrågan på vinyl/kassett och CD inte är den samma som den va för typ 20 år sedan?


Utloggad tbruce

  • Skostorlek: 45
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 354
  • Riktiga syntar har stängningsknapp.
    • Visa profil
En sak som man ska ha i åtanke är att skivbolagen har faktiskt INTE någon mall som alltid genererar bombsäkra hittar och säljsuccéer. Många resonemang här verkar bygga på den idén, att skivbolagen vet precis vad folk vill ha och helt enkelt sätter ihop det så och tjänar kulor genom att "hjärntvätta" folk att gilla det. Så fungerar det inte! Skivbolagen satsar på massa olika saker som man tror har potential att sälja - den stora majoriteten floppar och betalar sig faktiskt inte ens - medans ett fåtal akter drar in så mycket att de kan täcka för förlusten på de mindre lyckade. Alltså: även om skivbolagen naturligtvis väljer vad de satsar mest marknadsföringspengar på, så är det publiken som bestämmer vad som blir stort, INTE skivbolagen. Annars hade man naturligtvis skippat alla akter som inte går runt och bara satsat på de som cashar in.

Och hur många A&R managers etc känner du på bolagen personligen då?
Vet du vad du säger här, ÄR DU VERKLIGEN INSATT?
Knappast troligt enligt mig men ok...vad handlar maknadsföring och strategi om tbruce?
 :wacko:

Jag är inte mer insatt än att jag har läst lite musikvetenskap om bland annat just detta. Det finns siffror på detta - nej, jag har inte källan tillgänglig och pallar ärligt talat inte leta upp den, du får lita på mej bäst du vill - att det absolut mesta de stora skivbolagen rullar ut stort betalar sig knappt eller inte alls. Deras strategi är att skjuta många höftskott i blindo, i hopp om att något träffar, helt enkelt för att det inte finns något sätt att bombsäkert veta vad den köpstarka publiken vill ha, när kanske inte ens publiken själv vet det förrän de hör det. Men det är ju här de stora pengarna ligger.


Utloggad Fredrik Karlsson

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 325
    • Visa profil
En sak som man ska ha i åtanke är att skivbolagen har faktiskt INTE någon mall som alltid genererar bombsäkra hittar och säljsuccéer. Många resonemang här verkar bygga på den idén, att skivbolagen vet precis vad folk vill ha och helt enkelt sätter ihop det så och tjänar kulor genom att "hjärntvätta" folk att gilla det. Så fungerar det inte! Skivbolagen satsar på massa olika saker som man tror har potential att sälja - den stora majoriteten floppar och betalar sig faktiskt inte ens - medans ett fåtal akter drar in så mycket att de kan täcka för förlusten på de mindre lyckade. Alltså: även om skivbolagen naturligtvis väljer vad de satsar mest marknadsföringspengar på, så är det publiken som bestämmer vad som blir stort, INTE skivbolagen. Annars hade man naturligtvis skippat alla akter som inte går runt och bara satsat på de som cashar in.

Och hur många A&R managers etc känner du på bolagen personligen då?
Vet du vad du säger här, ÄR DU VERKLIGEN INSATT?
Knappast troligt enligt mig men ok...vad handlar maknadsföring och strategi om tbruce?
 :wacko:

Jag är inte mer insatt än att jag har läst lite musikvetenskap om bland annat just detta. Det finns siffror på detta - nej, jag har inte källan tillgänglig och pallar ärligt talat inte leta upp den, du får lita på mej bäst du vill - att det absolut mesta de stora skivbolagen rullar ut stort betalar sig knappt eller inte alls. Deras strategi är att skjuta många höftskott i blindo, i hopp om att något träffar, helt enkelt för att det inte finns något sätt att bombsäkert veta vad den köpstarka publiken vill ha, när kanske inte ens publiken själv vet det förrän de hör det. Men det är ju här de stora pengarna ligger.

Tror oxå att det är så!

Känner en hel hop av personer som fått kontrakt som det inte hänt så speciellt mycket mer med.
Kan vara så att de stora bolagen kontrakterar allt de tror har en chans för att låsa upp dessa artister för konkurrenterna.
Min musik på Myspace:
www.myspace.com/carsonscar