Kontrollrummet

Spela in trummor via MIDI

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Monocerotis

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 27
    • Visa profil
Hur fasen spelar man in trummor via MIDI? Jag har redan ett färdigt trumparti i keyboarden. Hur för jag över detta till Cubase? Varför kan jag inte bara spela upp det och låta Cubase ta upp det som spelas?... vad är problemet liksom?  :unsure: Går det inte att göra så?... den kanske bara tar emot signaler direkt från tangenterna?... hmmm...


Utloggad berra_-

  • Lovande
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 385
  • My name is Manny Calavera!
    • Visa profil
Om du har det klart är synthen är det bara att lajna? eller är det midiinformationen som är klar i synthen?
Hälsa sa Hellsa


Utloggad Monocerotis

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 27
    • Visa profil
Om du har det klart är synthen är det bara att lajna? eller är det midiinformationen som är klar i synthen?

Lajna? Du menar spela in ljudet? Ja, det är MIDI information kan man säga. Jag vill alltså spela in dess inbyggda trummor som MIDI information för att sedan omarbeta den i Cubase.

Jag kan ju spela in det som audio, men det är ju inte det som är poängen eftersom jag inte kan arbeta med de enskilda trum ljuden då.


Utloggad Linkowich

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 458
    • Visa profil
Min erfarenhet är att färdiga komp/rytmer/demolåtar osv aldrig skickas ut via MIDI från en synth.
Så det blir nog till att spela in audio om du vill ha in grejerna i Cubase.

Det går ju att redigera audio också :) Och trigga till MIDI


Utloggad Lådan

  • StaySolid
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 930
    • Visa profil
    • Min sida
Hm.
Okey, kanske jag som misstolkar allt detta men iaf.

Du säger att du vill ha ljuden ifrån din stynth som MIDI men inte spela in det som audio först?

Detta funkar jue inte i praktiken eftersom MIDI inte inåller något som hellst ljud utan bara informationen om hur det skall spelasupp.

Alltså, vill du ha ljuden så måste du just "lajna" och sedan mappaupp ljuden i någon sampler eller likande och sedan spela din MIDI!

http://web.me.com/julle128


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Du kan göra en midi-dump till Cubase. Alltså bara föra över själva midi-informationen för trummorna. Kolla i manualen för din synth om det är möjligt...sen kan du fortsätta editera midiinformationen i Cubase med din synt som ljudkälla, om det nu var det du ville..


Utloggad berra_-

  • Lovande
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 385
  • My name is Manny Calavera!
    • Visa profil
eller så är det kanske lättare att göra om kompet från grunden i datorn? ifall det inte är ett überkomplicerat komp  :rolleyes:
Hälsa sa Hellsa


Utloggad Monocerotis

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 27
    • Visa profil
Omvandla audio till MIDI... hmmm...

Mappa upp ljuden i någon sampler eller likande och sedan spela in MIDi...

Göra en midi-dump till Cubase....

Göra om kompet från grunden i datorn... hmmm...

Det var många bra förslag, men ingen av er beskriver närmare hur detta ska gå till tyvärr. Att göra om kompet från grunden känns inte motiverat! :P Göra en MIDI dump låter som rätt grej. Att omvandla ljud till MIDI information är kanske inte helt tokigt heller men det låter som om det skulle vara väldigt komplicerat (ni får förklara närmare vad det innebär).

Det som jag var mest ute efter är nog det som Clemens beskriver som MIDI dumpning. Hur går detta till Clemens? Är det något i stil med att skicka sysex information till datorn? I så fall bör det kanske funka eftersom jag har gjort sysex dumpningar tidigare med samma synth med information om inställningar osv. Så det kan vara en möjlighet. Men hur skiljer sig det du beskriver från en sysex dumpning? För så vitt jag vet så används en s.k. dumpning enbart för att dumpa inställningar till en extern enhet... jag kan ha fel... du kanske kan förklara kort hur det går till? Då vet jag vad jag ska leta efter, och då ska jag plöja lite manualer och försöka få klämm på det. :)

Annars återstår väl endast att, som någon annan har föreslagit här, att skapa kompet från grunden i datorn... hmm... eller kanske spela in det i syntens sequencer för att sedan på något sätt föra över det via MIDI... ja, får se hur jag löser det annars. Jag vill prova din metod först. :)


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Först måste du ju kolla om det är möjligt att göra midi-dumpen, egentligen inte en midi-dump
utan en "transmit midi data",fel av mig. Borde vara något sådant du skall leta efter i synthmanualen. Har ett Motifrack där man kan göra detta med apreggio-midi-data. Har dock inte gjort detta själv då jag inte haft något behov. Kolla här! http://studioforum.idg.se/forum/thread.jsp?forumid=15&rootid=385515&viewmode=1
   
« Senast ändrad: 01.05.2007, 00:35:22 by Clemens »


Utloggad Lådan

  • StaySolid
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 930
    • Visa profil
    • Min sida
Bara så du inte blir besviken om detta skullee funka:

Du kommer inte få samma trumljud som på ditt klaviatur utan enbart själva rytmen/kompet du spelatin!
http://web.me.com/julle128


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Som sagt...midi är bara signaler...vilken ton, hur hårt, pitchbend och vilket program som ska spelas...och en massa annat, men inget ljud. När du spelar upp midifiler i datorn så omvandlar datorn koderna till ljud med sitt standard midi ljud. Sen kan du öppna midifiler i cubase och välja vilket ljud som helst som du har tillgång till. Se midi som en pianist med noter, men de behöver ett piano för att låta.

Ljudet är det som kommer ut ur synthens output och är bara, just ljud.

Du säger att du vill omarbeta i cubase.

Spela in varje ljud för sig, så att det blir samplat i datorn.
Fixa med de små boxarna att starten är där ljudet börjar på ljudfilen.
Sen kan du ta alla dessa ljud och bygga ett flera spår stort trumkomp precis du vill ha det. Sen mixar du ner det till ett spår eller drar dem till ett grouptrack för att få bättre koll på det.

Och för att förstå vad jag menar med boxar och cubase, gör tutorialen och klicka dig runt i programmet så du får känn på det.
Lycka till...


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Bara så du inte blir besviken om detta skullee funka:

Du kommer inte få samma trumljud som på ditt klaviatur utan enbart själva rytmen/kompet du spelatin!

Det är inte ljuden som skall överföras utan midi-informationen som trumkompet är uppbyggt av, Ljudkällan kommer fortfarande vara keyboardet i det här fallet..samma trumljud alltså..
« Senast ändrad: 01.05.2007, 13:38:32 by Clemens »


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Som sagt...midi är bara signaler...vilken ton, hur hårt, pitchbend och vilket program som ska spelas...och en massa annat, men inget ljud. När du spelar upp midifiler i datorn så omvandlar datorn koderna till ljud med sitt standard midi ljud. Sen kan du öppna midifiler i cubase och välja vilket ljud som helst som du har tillgång till. Se midi som en pianist med noter, men de behöver ett piano för att låta.

Ljudet är det som kommer ut ur synthens output och är bara, just ljud.

Du säger att du vill omarbeta i cubase.

Spela in varje ljud för sig, så att det blir samplat i datorn.
Fixa med de små boxarna att starten är där ljudet börjar på ljudfilen.
Sen kan du ta alla dessa ljud och bygga ett flera spår stort trumkomp precis du vill ha det. Sen mixar du ner det till ett spår eller drar dem till ett grouptrack för att få bättre koll på det.

Och för att förstå vad jag menar med boxar och cubase, gör tutorialen och klicka dig runt i programmet så du får känn på det.
Lycka till...
Nu ville ju Monocerotis utgå från det färdiga trumkompet i synthen, men kunna editera det färdiga trumkompet i Cubase med synthen som ljudkälla... I ditt "case" måste han ju bygga upp kompet från grunden..


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Som sagt...midi är bara signaler...vilken ton, hur hårt, pitchbend och vilket program som ska spelas...och en massa annat, men inget ljud. När du spelar upp midifiler i datorn så omvandlar datorn koderna till ljud med sitt standard midi ljud. Sen kan du öppna midifiler i cubase och välja vilket ljud som helst som du har tillgång till. Se midi som en pianist med noter, men de behöver ett piano för att låta.

Ljudet är det som kommer ut ur synthens output och är bara, just ljud.

Du säger att du vill omarbeta i cubase.

Spela in varje ljud för sig, så att det blir samplat i datorn.
Fixa med de små boxarna att starten är där ljudet börjar på ljudfilen.
Sen kan du ta alla dessa ljud och bygga ett flera spår stort trumkomp precis du vill ha det. Sen mixar du ner det till ett spår eller drar dem till ett grouptrack för att få bättre koll på det.

Och för att förstå vad jag menar med boxar och cubase, gör tutorialen och klicka dig runt i programmet så du får känn på det.
Lycka till...
Nu ville ju Monocerotis utgå från det färdiga trumkompet i synthen, men kunna editera det färdiga trumkompet i Cubase med synthen som ljudkälla... I ditt "case" måste han ju bygga upp kompet från grunden..

Jupp..men det är det ett enkelt sätt att kunna omarbeta kompet och ha kontroll på det.


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Som sagt...midi är bara signaler...vilken ton, hur hårt, pitchbend och vilket program som ska spelas...och en massa annat, men inget ljud. När du spelar upp midifiler i datorn så omvandlar datorn koderna till ljud med sitt standard midi ljud. Sen kan du öppna midifiler i cubase och välja vilket ljud som helst som du har tillgång till. Se midi som en pianist med noter, men de behöver ett piano för att låta.

Ljudet är det som kommer ut ur synthens output och är bara, just ljud.

Du säger att du vill omarbeta i cubase.

Spela in varje ljud för sig, så att det blir samplat i datorn.
Fixa med de små boxarna att starten är där ljudet börjar på ljudfilen.
Sen kan du ta alla dessa ljud och bygga ett flera spår stort trumkomp precis du vill ha det. Sen mixar du ner det till ett spår eller drar dem till ett grouptrack för att få bättre koll på det.

Och för att förstå vad jag menar med boxar och cubase, gör tutorialen och klicka dig runt i programmet så du får känn på det.
Lycka till...
Nu ville ju Monocerotis utgå från det färdiga trumkompet i synthen, men kunna editera det färdiga trumkompet i Cubase med synthen som ljudkälla... I ditt "case" måste han ju bygga upp kompet från grunden..

Jupp..men det är det ett enkelt sätt att kunna omarbeta kompet och ha kontroll på det.
Om man vill bygga upp bra trumkomp och ha kontroll så är det bättre att göra midi
programmeringen i Cubase och använda synthen som ljudkälla. Ett midispår för varje
"trumma". Om det inte är möjligt att muta varje instrument ( trumma) för sig i synthen
när det sedan gäller audioinspelning så går det ju att muta midikanalerna om midi-inspelningen är gjord på separata kanaler och på så sätt spela in audio spår för spår...


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Som sagt...midi är bara signaler...vilken ton, hur hårt, pitchbend och vilket program som ska spelas...och en massa annat, men inget ljud. När du spelar upp midifiler i datorn så omvandlar datorn koderna till ljud med sitt standard midi ljud. Sen kan du öppna midifiler i cubase och välja vilket ljud som helst som du har tillgång till. Se midi som en pianist med noter, men de behöver ett piano för att låta.

Ljudet är det som kommer ut ur synthens output och är bara, just ljud.

Du säger att du vill omarbeta i cubase.

Spela in varje ljud för sig, så att det blir samplat i datorn.
Fixa med de små boxarna att starten är där ljudet börjar på ljudfilen.
Sen kan du ta alla dessa ljud och bygga ett flera spår stort trumkomp precis du vill ha det. Sen mixar du ner det till ett spår eller drar dem till ett grouptrack för att få bättre koll på det.

Och för att förstå vad jag menar med boxar och cubase, gör tutorialen och klicka dig runt i programmet så du får känn på det.
Lycka till...
Nu ville ju Monocerotis utgå från det färdiga trumkompet i synthen, men kunna editera det färdiga trumkompet i Cubase med synthen som ljudkälla... I ditt "case" måste han ju bygga upp kompet från grunden..

Jupp..men det är det ett enkelt sätt att kunna omarbeta kompet och ha kontroll på det.
Om man vill bygga upp bra trumkomp och ha kontroll så är det bättre att göra midi
programmeringen i Cubase och använda synthen som ljudkälla. Ett midispår för varje
"trumma". Om det inte är möjligt att muta varje instrument ( trumma) för sig i synthen
när det sedan gäller audioinspelning så går det ju att muta midikanalerna om midi-inspelningen är gjord på separata kanaler och på så sätt spela in audio spår för spår...

Joo..det håller jag med om..men det tror jag är svårare. Bara en massa "ljudblock" i Cubase tror jag är enklare.


Utloggad perrra

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 136
    • Visa profil
    • http://www.cmmusic.se/
Det är väl mer känsla att göra ett trummkomp själv?
Kör in nåt trummset du har, nån synth.. och lira kompet med auto kvantisering från synthen -> cubase.. mkt härligare känsla ju ;)   dock behöver du ju rätt ok latency för att det inte ska fucka ur helt, men det ska nog lösa sig .. =)

/Perrra
CM Music
Songwriter / Producer

http://www.ginza.se/musik/dansband/280240/
http://www.cmmusic.se