Kontrollrummet

Jugas - The River

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jugas

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 200
    • Visa profil
LÅTNAMN: The River
ARTIST/GRUPP: Jugas
GENRE: Soul
LÅTLÄNGD: 6:34
KOMPOSITÖR: Jugas
PRODUCENT: Jugas
EV. MEDVERKANDE: Nej
INSPELNINGSÅR: 08 -09
FORMAT: mp3

En till låt med svans...lite 70-tals retro soul/gospel...kanske.


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Skönt soft spel! Lyssnar bara i laptophögtalare men ska ta låten till mp3-spelaren.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Tjenare.

Skön dänga detta också,skönt att ha fått en soulmate på forumet.Din musik tilltalar mig,jag kör ungefär samma prylar.Blues och känsla i botten sen en dos country/funk/soul/ eller gospel  när det passar så blir det perfa.Mycket trevligt att höra.

Men jag måste få säga nåt om ljudbilden,mixen är inte så pjåkig nivå/frekvens mässigt:

När du panorerar så hårt,då är det ytterst viktigt att du väger upp med nåt i andra sidan.Hela mixen hoppar fram och tillbaka,det är inte snyggt.Synd på så rara ärtor som dom brukar säga.Antar att detta inte är nån nyinspelning då jag var på dig tidigare om detta.
Lead SÅNGEN alltid i mitten..Där har jag svårt att förstå ditt resonemang om den tänkta scenen.
Hela låten lider av detta,så jag tycker att du tänker om där och anpassar dig till alla andra ljudnördar typ - mig  :D

Givet så kör man efter sina egna ideal,men än har jag inte hört nån skiva som låter som dina mixar med dess sned panningar,eget visst - men rätt - tyvärr,jag tycker inte det.

Har du detta kvar,så på mixen igen,för jag gillar dina låtar och vill gärna höra dom med lite basic tänkande mixmässigt..Lite tufft i lurar.

Ingen total sågning alltså,utan närma dig det klassiska receptet på panoreringar så kommer detta att bli perfa!

Mike


Utloggad jugas

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 200
    • Visa profil
jo Mike, jag körde en "gamling" på vinst o förlust...nu har inte jag så bra lyssning men i mina lurar ligger ledsången tämligen centrerad...

hur som helst...jag tänkte kolla genom o justera panningen på alla mina "färdiga" låtar som jag gjort i Cubase LE....har ny dator med Cubase4...

det är ju inga problem att öppna projekten - klipp, nivåer, eq, panoreringar finns o syns men pluggarna är borta trots att jag bara kört med pluggarna i programmet...

Du jobbar i Cubase tycker jag mig ha sett...har du nån susning om nån lösning...eller är det så illa att jag måste "plugga" om rubbet??  tanken på det känns onekligen lite tung just nu... :(


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Hatten av Jugas
Det här är riktigt skön soulblues med underbar Wha-wha gura och en sax som nästan låter äkta vara? "Hallå-jela-pressen"-körenrna är helt ok utan att bli patetiska som i deras fall. Massor med känsla i leaden ja stjärna på stjärna här från mig.
Underbar låt - helt felpannad - men underbar.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad jugas

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 200
    • Visa profil
tack eko....f-n man blir nästan generad......

...och saxen är äkta... :)


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
jo Mike, jag körde en "gamling" på vinst o förlust...nu har inte jag så bra lyssning men i mina lurar ligger ledsången tämligen centrerad...

hur som helst...jag tänkte kolla genom o justera panningen på alla mina "färdiga" låtar som jag gjort i Cubase LE....har ny dator med Cubase4...

det är ju inga problem att öppna projekten - klipp, nivåer, eq, panoreringar finns o syns men pluggarna är borta trots att jag bara kört med pluggarna i programmet...

Du jobbar i Cubase tycker jag mig ha sett...har du nån susning om nån lösning...eller är det så illa att jag måste "plugga" om rubbet??  tanken på det känns onekligen lite tung just nu... :(

Oj,ja då är du stekt..Om du har nån mapp där du har alla wave filerna sparade så kan du alltid kompromissa med dom.När det gäller midit,ja då är du stekt tror jag.Nya pluggar blir ett måste eller nyinspelning..Har några såna projekt jag med sen början på min inspelnings karriär.Skall det bli nåt av dom låtarna så är det nyinspelning då jag hade en data krasch också.

Japp jag kör Cubase.Tog ett bra tag att lära sig,har inte full koll än men det tar sig..Finns många bra trådar om det programmet både på KR och på studio.Manualen är ju så fet att Bibeln framstår som en söndags bilaga i aftonbladet  :)

Eftersom du och jag brinner för samma musik stil,kolla in blues fållan här på KR.Där ligger det mesta av det jag har gjort själv och via collab..Inga bumpar bara då dom gått några varv,men kul om du ville lyssna.Vi ligger inte så långt från varandra i musik smak  :)

Mike


Utloggad jugas

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 200
    • Visa profil
jo då mike...alla waw filerna finns (så vitt jag vet)...jag har öppnat ett par projekt  o den verkar hitta ljudfilerna utan problem...

detta är ju förvisso ett gyllene tillfälle att bekanta mig med Cubase4:an...men hade hellre gjort det på annat sätt..suck!!

får försöka se det som en utmaning....o det kunde trots allt varit mycket värre!!

tur att jag har en lugn helg framför mig...hehe :)

jag ska gärna gå in o lyssna lite i "arkiven"...men nu ska jag ner å ta en fika på stan....

robert


asti

  • Gäst
Härlig blues/soul-låt med skön ljudbild, som kanske kunde panoreras lite annorlunda (som andra poängterat)!
Gitarren är jättefin, liksom saxen! Gillar även basens runda, fylliga ljud!
Kanske skulle någon röst i kören tagits bort, det låter lite rörigt ibland, men det kan också bero på osynk.
Riktigt fräckt ljud i slutdelen och jag får lite John Mayall-vibbar av kompet (saxen framför allt)!
Skön låt!


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjou Jugas!

Skönt bluesgung så här på hösten
ouuugh va härlig rasp på rösten!
En wah-gitarr från 70-talet
låter heller icke galet.
Ger mig inte in på mixen,
tror nog du kan dom trixen!
Enda som av mig får en tagg
är en alltför bullrig bassekagg.
Fast låten har ett gott drive,
kunde den dock låta lite mer LIVE!
Bara att tuta o köra på,
Obbnäsgubben tyckte så!

h.  johan

---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Cool soullåt med lite reaggie.
Det blir lite rörigt i slutet med alla stämmor
Efter ett tag blir jag trött på att höra "The river" upprepas i det oändliga
Saxen, wah- gitarren är den största behållningen.


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Snygg soul du fått till här!
Även denna har live-karaktär
Mest gillar jag sax-partiet och wawa-guran
Vet inte vad som gör det (saxen?) men Tältprojektet dyker upp i mitt huvud!
Tycker att ljudet är lite för nära - lite mer lokal vore trevligt
Mycket av sången låter vänsterpannat??
Souls up!
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Cool soul. Lite av det där Philadelphia-soundet kring 1971 och filmer Shaft? Sly & the family Stone. Papa was a rolling stone, where ever he laid his hat was  his home. Ursäkta namedroppen men det kan ju vara kul att veta vad man associerar till. Jag var mer för Motownsoulen innan det blev så där coolt och funkigt. Detta är verkligen en kombination av känsla och skickligt hantverk. Jag störs inte särskilt mycket panoreringen. Lite murrigt ljud, nästan som en LP från...just det! 1971!
Är det du som spelar sax? Kalas! Hörs ju att du är en helgjuten musiker lång väg och det drar åt jazz... Vilket bryt 04:40 till reggae! Häftigt!
Helgjuten låt!

Jag har några soulidéer som aldrig blev något. Kanske läge för något ja, co-lab...???  :rolleyes:   
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
tack eko....f-n man blir nästan generad......

...och saxen är äkta... :)
Ja det lät väldigt bra men man vet ju aldrig i dessa tider.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad jugas

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 200
    • Visa profil
först o främst, stort tack för visad uppskattning!! :) jo jag lär väl fixa till panoreringen på denna låt också och på grund av dator och dawbyte så åker jag också på att mixa om hela skiten s.a.s <_<... å då tar jag med mig era synpunkter så får vi se...

förhoppningsvis kommer det ut nåt bättre i slutändan...nu har jag bättre lurar så jag kan sitta o mixa på småtimmarna utan att grannarna får frispel...men tid lär det ta...nya pluggar att lära sig etc...

jag är så lyckligt lottad att jag kan låna hem o prova olika lurar från samma studio jag köpte datorn av...just nu testar jag ett par Beyer Dynamics DT100...helt klart mycket bättre ljud än mina tidigare...men också helt annorlunda...det tar tid att lära sig ny lyssning även om den är bättre...

max b....jag missade din kommentar första vändan...sorry!!!...

asti...kul med Mayall kopplingen...verkligen inget jag har haft i åtanke...o basen blev jag själv nöjd med...är lite orolig att jag inte ska få till det lika bra vid ommixningen...men har jag tur finns den nermixad som egen wavfil...

mahan/johan.....kul att låten till o med kunde inspirera till en dikt...kiitos!!! ...kaggen, ja jag måste ju ändå mixa om så jag ska hålla ett öga(öra) på den...

tokai....kul att du uppfattade den lilla reggae-touchen...den var medveten......och ja jag är lite svag för repetetiva inslag i både text o musik...så det kan bli mycket upprepning emellanåt...

cykeln....ja jag får ju kika på hela reverb/delaybiten också, när jag börjar mixa på nytt....tältprojektet...det var överraskande må jag säga...hehe..vi äro tusenden...

equality...jo jag är riktigt torsk på soul från 71-72 typ......riktiga guldår...jovisst sly, isaac hayes, marvin gaye...o curtis mayfield förstås!!!
samarbeten kan absolut diskuteras på sikt...just nu lär jag försöka fokusera på att få ordning på mina mixar...

eko...nej i dessa tider....sant som det är sagt hehe!!!




Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Får fina 70-talsvibbar..härligt :rolleyes:

Bra!

/Marr
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Skönt sound i låten. Sången tar tyvärr lite falska svängar i körerna. Det är synd eftersom allt är skönt och körerna tar tillbaka min helhets-lyssningsupplevelse. Då du sjunger körstämmorna, tystar du allt utom sång och något till för att lättare hitta stämmorna?

Saxofonen är underbar att lyssna på!!!
« Senast ändrad: 05.10.2009, 13:05:38 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Avslappnad

  • Gäst
Solowahwah, smälter direkt! En kombination av en nedlugnad Jimi Hendrix, Eric Clapton och JJ Cale med en touch av Ohio Players. Detta njuter jag av att lyssna på. :D


Utloggad jugas

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 200
    • Visa profil
hej marre...kul att du gillar...det gläder mig verkligen...

max...ja körerna ja...jo lite småsurt är det onekligen både här o där...tror mina öron är ganska toleranta för småsurt - i alla fall på mina egna grejer hehe...
det är väl som så att det går mycket på såväl inspiration som ingivelse när jag lägger körer...jag brukar ha hela grunden i lyssningen(i en monomix av skäl som jag inte hinner gå in på nu)...sedan improviserar jag en stämma...utifrån den improviserar jag nästa stämma osv....
det händer att jag gör omtagning om det blir för surt(t.o.m för mig), men i nuläget prioriterar jag närvaro, så lite otajt, lite surt, en o annan småmiss kan få slinka med...

härligt att du gillar saxen...men ska man va riktigt kinkig så är ju den lite småsur också, på en o annan ton...jag spelar så sällan nu för tiden så min intonation är inte vad den borde vara...

relax.....jä-lar vilken tung namedropping....kiitos.....ja g gillar faktiskt själv mitt snoriga wahwah-sound....