Kontrollrummet

Avslappnad - Fills in the morning

gäst · 15 · 1812

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Avslappnad

  • Gäst
Hade lite tid över och tänkte använda mig av Wernborgs mall för aggrojazz(?) och det funkade bra. :) Blev ett stycke som påminner mig om Norrbotten i dess ödslighet. Vad tycker du?

Fills in the morning/Fjäll på morgonen


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 392
    • Visa profil
    • SoundClick
Hastig lyssning. Det var fint det! Låter mer som sing-back än färdig låt. Nån skall absolut sjunga till detta! Snyggt är det. Ber att få återkomma.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Kul att nån ville testa....

"En röst i natten"-sax också

Kan lite omixad karaktär nu, med ett par instrument som ligger ovanpå det andra. Basen och pianot.

Ganska konventionell låt. Tror det är därför Equality tycker det saknas något. Håller med. Hade det varit galnare så tror jag fokus hamnar på det, nu är det ganska normalt och egentligen inget att lyssna på mer än kompet.

Bara greppa miken, så blir det klart.


Avslappnad

  • Gäst
Hastig lyssning. Det var fint det! Låter mer som sing-back än färdig låt. Nån skall absolut sjunga till detta! Snyggt är det. Ber att få återkomma.

Tack equality! :) Är helt inne på sång också men definitivt inte från mig. Kan inte sjunga och framförallt inte skriva melodi eller text. Är en bakgrundskompositör eller stämningsläggare.


Kul att nån ville testa....

"En röst i natten"-sax också

Kan lite omixad karaktär nu, med ett par instrument som ligger ovanpå det andra. Basen och pianot.

Ganska konventionell låt. Tror det är därför Equality tycker det saknas något. Håller med. Hade det varit galnare så tror jag fokus hamnar på det, nu är det ganska normalt och egentligen inget att lyssna på mer än kompet.

Bara greppa miken, så blir det klart.

Tack Wernborg! :) Konventionell, det gillar jag skarpt! :D Är ju inte direkt det jag sysslar med i vanliga fall... ;) Som ovan redan skrivet, någon annan får greppa miken helt enkelt.  :rolleyes:


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 250
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
B4 Allround-däck  :)
Snarare behaglig lyssning med bra ljud i ett hopkok som gick att gunga med i, inte särskilt aggrojazzigt alltså men sköna resor med sax och elfenben och basen icke att förglömma.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad jugas

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 200
    • Visa profil
det är lustigt hur olika man kan uppfatta musik...för dig är det fjäll på morgonen...för mig är det urban nattmusik!!! hehe...

hur som helst, det finns ju mycket att bygga på...jag tycker gott den kan få vara instrumental...ett stycke mullig stämningsmusik med mycket luft.... o sparsmakade men välriktade soloinsatser från div instrument...ungefär som nu fast med mer fokus!!


Avslappnad

  • Gäst
B4 Allround-däck  :)
Snarare behaglig lyssning med bra ljud i ett hopkok som gick att gunga med i, inte särskilt aggrojazzigt alltså men sköna resor med sax och elfenben och basen icke att förglömma.

Tack Eko! :) Mja det var mer mallen som användes. Avsikten var inte att göra AJ utan jag ville testa något nytt. ,)

det är lustigt hur olika man kan uppfatta musik...för dig är det fjäll på morgonen...för mig är det urban nattmusik!!! hehe...

hur som helst, det finns ju mycket att bygga på...jag tycker gott den kan få vara instrumental...ett stycke mullig stämningsmusik med mycket luft.... o sparsmakade men välriktade soloinsatser från div instrument...ungefär som nu fast med mer fokus!!

Tack jugas! :) Jag köper nattmusik också men det var på morgonen den gjordes. ;) Ska kolla hur jag kan och vill ta den vidare. Helst skulle jag vilja göra det hela mer "passivt" och på så sätt skapa utrymme för sång som med rätt sångare skulle kunna bli riktigt bra. :)


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Lite Kebenekajse men kanske mer Bosse Hansson
Snygg orgel - vilken?
gillar basen och dess gång - du dudu du dudu
En riktig sax vore maffig på denna!
cool
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Avslappnad

  • Gäst
En tacker cykeln! :) Kebnekaise och Bosse Hansson, det var inte dåliga referenser inte. :)
Basen visste jag hur den skulle låta men kunde inte spela från början, så det blev till att nöta tills det satt. ;)

Orgeln är VB3 som har debatterats på annan plats i forumet. Mycket trevlig, måste jag säga.
Mer info och nedladdning av demoversion hittas här:  http://www.genuinesoundware.com/?a=showproduct&b=24


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 250
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Å 17 jag som trodde det var en B4 - men då är det ju samma som jag har. Jo jag har blivit nöjd med den men den hörs en anings trots att den inte är aktiverad för inspelning - det hörs bäst genom att man har igång projektet tyst och sedan trycker på M för VB3.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Avslappnad

  • Gäst
Å 17 jag som trodde det var en B4 - men då är det ju samma som jag har. Jo jag har blivit nöjd med den men den hörs en anings trots att den inte är aktiverad för inspelning - det hörs bäst genom att man har igång projektet tyst och sedan trycker på M för VB3.

Konstigt, har försökt forcera fram det "fläktljud" som påstås finnas men ej lyckats än. I vilket fall, för de pengarna är den ett riktigt fynd.
Passar också på att pusha för Mr Ray 73 MkII från samma kille, kalasbra elpiano som trakteras just på denna låt.


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Sång på detta så köper jag det :)

Låter snyggt.
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjou Ocean!
Visst e detta nåt att jobba vidare på. Några små detaljer som kommer upp vid lyssningen
- släng lite delay o reverb på orgeln så kommer den att få ett jämnare och bredare sound, nu blir vibraton lite för häftig och när den tas bort så känns orgeln lite ensam i mitten.
- trummorna låter jobbiga, särskilt virvelnfillsen när den kommer in bankande, dra ner på nivån den. Sen saknar jag cymbalerna helt.
- kolla basens tune, tycker den liger lite under.

Bra arr o lir, snygga orgelfills. Lite mer luft önskas i mixen, kanske här åxå lite reverb, who knows! :)

h.  johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Tjabba JT.

Ja jag greppar väl micken då och ylar in en test..Men det får bli till veckan.

Fattade inte att du ville ha in en sångare på detta när jag hörde förhandslyssningen,trodde det var mer lir...Liiite trög munspelare mellan varven :D

Känns dock som om låten är dedikerad/inspirerad för en sångare från vidderna - Norrbottniska sådana...

Mike


Avslappnad

  • Gäst
Sång på detta så köper jag det :)

Låter snyggt.


Tack Divi! :) Sång på detta och jag säljer mer än gärna! :D

Tjou Ocean!
Visst e detta nåt att jobba vidare på. Några små detaljer som kommer upp vid lyssningen
- släng lite delay o reverb på orgeln så kommer den att få ett jämnare och bredare sound, nu blir vibraton lite för häftig och när den tas bort så känns orgeln lite ensam i mitten.
- trummorna låter jobbiga, särskilt virvelnfillsen när den kommer in bankande, dra ner på nivån den. Sen saknar jag cymbalerna helt.
- kolla basens tune, tycker den liger lite under.

Bra arr o lir, snygga orgelfills. Lite mer luft önskas i mixen, kanske här åxå lite reverb, who knows! :)

h.  johan

Kukkuluuru Johan, tackar och bockar! :) Orgeln ska ses över, förstår precis vad du menar. Trummorna är EZ rakt av, ingen editering eller mix alls. "Kan" inte mixa trummor heller men ska se om jag kan göra något åt dem.
Basen och allt annat är stämt med samma stämapparat men jag får samma känsla, vete tusan vad det kan bero på. Får se om jag kommer ihåg hur jag lirade, kanske kör en vända till. Kontrollfråga dock, är det samma känsla under hela låten eller är det bara delar som känns "felstämda"?


Reverbmässigt är det bara reverence rakt av, La studio tror jag preset heter. Det enda som har ett fläskereverb är elguran och det är roomworks.

Tjabba JT.

Ja jag greppar väl micken då och ylar in en test..Men det får bli till veckan.

Fattade inte att du ville ha in en sångare på detta när jag hörde förhandslyssningen,trodde det var mer lir...Liiite trög munspelare mellan varven :D

Känns dock som om låten är dedikerad/inspirerad för en sångare från vidderna - Norrbottniska sådana...

Mike



Mer än tack HM! :D  :wub:

Nja, egentligen inte. Det var klubbisarna här ovan som började tjöta om sång och jag tyckte det lät som en bra idé.

Sedan kanske det fanns en baktanke, långt, långt bak att du kanske kunde tänka dig en lite norrländsk insats på den. ;)
Ser fram emot den! :)